Philip Waechter - Kamperen! 5+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Philip Waechter - Kamperen! 5+

Berichtdoor Dettie » 07 Jun 2016, 15:03

Zwierend en zwaaiend met zijn schooltas loopt Tim naar huis, hij heeft eindelijk vakantie! Onderweg koopt hij alvast een lekker ijsje om het te vieren.
Papa en mama zijn zoals altijd op zijn laatste schooldag al druk bezig met inpakken want ze gaan kamperen! Hoera.

Lees verder http://www.leestafel.info/philip-waechter

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Philip Waechter - Kamperen! 5+

Berichtdoor Renate » 07 Jun 2016, 17:45

Kamperen?

Nee bedankt.
Daar heb ik nu werkelijk nooit iets aan gevonden.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Philip Waechter - Kamperen! 5+

Berichtdoor Dettie » 07 Jun 2016, 17:59

Jij hoeft ook niet hoor Renate. :D
Maar het jongetje uit het boek vindt het wel heerlijk en dat enthousiasme straalt helemaal over.

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Philip Waechter - Kamperen! 5+

Berichtdoor Marjo » 07 Jun 2016, 19:41

Als kind vind je dat meestal heerlijk toch? Uitzonderingen daargelaten.
Het is een mix van graphic novel en strip? Alles kan tegenwoordig. Als kinderen maar een boek pakken.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Philip Waechter - Kamperen! 5+

Berichtdoor Renate » 07 Jun 2016, 19:42

Ik heb het nooit leuk gevonden. Zelfs niet met de padvinderij.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Philip Waechter - Kamperen! 5+

Berichtdoor Dettie » 07 Jun 2016, 19:48

Marjo schreef:Het is een mix van graphic novel en strip? Alles kan tegenwoordig. Als kinderen maar een boek pakken.


Ik weet nog steeds niet zo goed wat een graphic novel is. Maar er zit een link naar een inkijkexemplaar bij dus misschien kun jij mij vertellen wat het is?
Graphic novel is in mijn gevoel toch weer anders maar ik weet het dus niet precies.

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Philip Waechter - Kamperen! 5+

Berichtdoor Marjo » 07 Jun 2016, 20:14

Ha ha, ik denk: jij zoekt het wel even uit, dat verschil. Ik vind het ook moeilijk. We hebben het er al eerder over gehad geloof ik.
Als ik een strip van Suske en Wiske vergelijk met een leven van een loser dan zie ik wel een verschil. Bij de strip staat de hele pagina vol met kleine plaatjes, waarin tekst staat. Enigszins zoals pagina 7 van dit boek. De rest is in dit boek ook nogal wisselend.
Ik zie pagina's die er uit zien als een prentenboek, en pagina's die inderdaad meer lijken op Het leven van een loser.
Een beetje van alles wat, vandaar mijn vraag aan jou!
We komen er niet uit denk ik..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Philip Waechter - Kamperen! 5+

Berichtdoor Dettie » 08 Jun 2016, 08:35

Bij Wikipedia staat dit:
Een striproman of beeldroman (in het Engels graphic novel) is de benaming voor strips die in boekvorm worden uitgegeven. De strip in boekvorm onderscheidt zich van het klassieke stripalbum door een veelal literaire inslag met uitgebreide en ingewikkelde verhaallijnen en is gewoonlijk bedoeld voor volwassenen. Een striproman kan ook bestaan uit een verzameling korte verhalen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Striproman

Dus in feite is dit gewoon een prentenboek, denk ik.

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Philip Waechter - Kamperen! 5+

Berichtdoor Marjo » 08 Jun 2016, 13:42

De boekvorm is het criterium? Dus een album als Suske en Wiske of Asterix is geen stripROMAN of graphic novel, en een boek van het leven van een loser wel.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Philip Waechter - Kamperen! 5+

Berichtdoor Annemarie » 08 Jun 2016, 13:52

Heel leuk geïllustreerd! Een leuk boek ook voor op de achterbank op weg naar de camping.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Philip Waechter - Kamperen! 5+

Berichtdoor Dettie » 08 Jun 2016, 13:58

Het stripverhaal (ook beeldverhaal of strip(album) genoemd) is een van de oudste vormen van literatuur. Een stripverhaal wordt gevormd door een aantal afbeeldingen die samen een verhaal vormen. Een stripverhaal wordt gemaakt door een striptekenaar en een scenarioschrijver. Soms schrijft de tekenaar tevens het scenario, soms werken er meerdere personen aan het tekenwerk (schetsen, inkten, letteren) of aan het verhaal. Een typisch Amerikaanse vorm van een stripverhaal is de comic, een bekende Japanse versie is de manga.

In Nederland wordt de strip veelal nog ervaren als inferieure lectuur. Slechts bekende klassieke series als Olivier B. Bommel en Asterix hebben een grote culturele waardering gekregen en worden ook op sommige scholen beschouwd als literatuur vanwege de dubbele bodem in de verhalen; de historisch verantwoorde aspecten van Asterix worden wel gebruikt bij lessen Latijn.

Voor alle informatie zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Stripverhaal

Ik denk dat het hem vooral zit in "Een stripverhaal wordt gemaakt door een striptekenaar en een scenarioschrijver. '.
Dit boek: Kamperen! Is niet door een striptekenaar gemaakt maar door een illustrator. Dus iemand die plaatjes bij echte verhalen maakt.
De scenarioschrijver is toch meer een regisseur dan een schrijver.

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Philip Waechter - Kamperen! 5+

Berichtdoor Marjo » 09 Jun 2016, 08:20

Dat klopt allemaal en dan zijn de grenzen tegenwoordig ook nog aan het vervagen. Lastig hoor.
Dat het van scholen geweerd wordt is ook al niet meer zo. Maar dat komt dan misschien ook wel weer door de opkomst van graphic novels.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten