Matthew Quick - Gefeliciteerd, Leonard Peacock (15+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Matthew Quick - Gefeliciteerd, Leonard Peacock (15+)

Berichtdoor Marjo » 02 Jun 2016, 21:32

Zo mooi..

Lees meer: http://www.leestafel.info/m-quick

-

Anton
Berichten: 228
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 15:27

Re: Matthew Quick - Gefeliciteerd, Leonard Peacock (15+)

Berichtdoor Anton » 03 Jun 2016, 15:05

Je hebt van die boeken die door velen positief of lovend beoordeeld worden. Dit is er zo een. Voor mij werkte het boek helaas niet. Stond er misschien niet voor open, misschien was de stapel te lezen boekmaterialen te groot, maar voor mij ontbrak het gevoel van urgentie dit verhaal te lezen. De lange flashbacks doorlopend op volgende bladzijden werkten storend. Och, dat heb je soms en in onderhavig geval is dat van toepassing.

Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Matthew Quick - Gefeliciteerd, Leonard Peacock (15+)

Berichtdoor Marjo » 03 Jun 2016, 15:31

Ook hier heb je gelijk: soms ben je niet in de stemming voor een bepaald boek.
Met flashbacks bedoel je de voetnoten? Die kon je ook overslaan, maakt voor het verhaal niets uit. Als je de verhalen bedoelt die horen bij een van de personen aan wie de jongen een cadeau gaat brengen, dat kan je niet overslaan, want dan begrijp je niet waarom die mensen speciaal zijn.
Misschien nog een andere keer proberen?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44083
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Matthew Quick - Gefeliciteerd, Leonard Peacock (15+)

Berichtdoor Dettie » 03 Jun 2016, 15:32

Is het niet erg zwartgallig Marjo? Brengt het jongeren niet op idee?

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44083
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Matthew Quick - Gefeliciteerd, Leonard Peacock (15+)

Berichtdoor Dettie » 03 Jun 2016, 15:38

In het Engels heeft het de titel Forgive me, Leonard Peacock dat geeft wel gelijk een heel andere lading aan een boek, vind ik. In het Nederlands lijkt het meer om een feestje te gaan (afgaande op de titel dan hè)
Wat vind jij Marjo, past de Engelse titel beter bij de inhoud?

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Matthew Quick - Gefeliciteerd, Leonard Peacock (15+)

Berichtdoor Annemarie » 03 Jun 2016, 16:11

Dit boek ken ik (nog) niet maar ik vind Matthew Quick een geweldige schrijver.

Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Matthew Quick - Gefeliciteerd, Leonard Peacock (15+)

Berichtdoor Marjo » 03 Jun 2016, 19:07

Als je niet verder kijkt dan de titel, dan denk je dat het om een feestje gaat misschien. Maar het is wel een revolver waar de tekst in staat.
In het verhaal wordt heel snel duidelijk dat de titel ironisch bedoeld is, en dat het helemaal geen feestje is.
Ik vind de Nederlandse titel mooier, omdat dat waar de Engelse titel op slaat pas heel laat in het boek duidelijk wordt.
En nee, ik kan me niet voorstellen dat het kinderen op ideeën brengt. Leuk is het verhaal niet natuurlijk, maar de jongen heeft last van droefheid, van een zwaar gevoel van alleen zijn, en een in de steek gelaten voelen, dan dat hij zwartgallig is. (ook een kwestie van definitie?)

Anton
Berichten: 228
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 15:27

Re: Matthew Quick - Gefeliciteerd, Leonard Peacock (15+)

Berichtdoor Anton » 03 Jun 2016, 20:08

Ja, ik bedoelde de voetnoten, maar dat heb ik verkeerd verwoord. Zal eens kijken ik het t.z.t. nog zal lezen, maar meestal is de boekenberg te hoog.

Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Matthew Quick - Gefeliciteerd, Leonard Peacock (15+)

Berichtdoor Marjo » 03 Jun 2016, 20:13

Dat herken ik..

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Matthew Quick - Gefeliciteerd, Leonard Peacock (15+)

Berichtdoor Renate » 03 Jun 2016, 20:13

Lijkt mij een interessant boek.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44083
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Matthew Quick - Gefeliciteerd, Leonard Peacock (15+)

Berichtdoor Dettie » 04 Jun 2016, 09:25

Marjo schreef:Als je niet verder kijkt dan de titel, dan denk je dat het om een feestje gaat misschien. Maar het is wel een revolver waar de tekst in staat.
In het verhaal wordt heel snel duidelijk dat de titel ironisch bedoeld is, en dat het helemaal geen feestje is.
Ik vind de Nederlandse titel mooier, omdat dat waar de Engelse titel op slaat pas heel laat in het boek duidelijk wordt.
En nee, ik kan me niet voorstellen dat het kinderen op ideeën brengt. Leuk is het verhaal niet natuurlijk, maar de jongen heeft last van droefheid, van een zwaar gevoel van alleen zijn, en een in de steek gelaten voelen, dan dat hij zwartgallig is. (ook een kwestie van definitie?)


Dank je. Had ik niet eens gezien dat het als wapen bedoeld was. Ik zag het als een afkeurdende wijzende vinger, iets van, jij...!! Maar nu je het zegt zie ik het ook. Het is eigenlijk dus een enorme roep om aandacht als ik het zo lees. (Maar dat is het meestal als mensen vreemde dingen doen).


Dettie

Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Matthew Quick - Gefeliciteerd, Leonard Peacock (15+)

Berichtdoor Marjo » 04 Jun 2016, 09:28

Precies. Dat is het!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44083
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Matthew Quick - Gefeliciteerd, Leonard Peacock (15+)

Berichtdoor Dettie » 04 Jun 2016, 09:30

Ik was bang dat het heel zwartgallig was en dat het mogelijk ook een zwartgallig effect op jongeren kon hebben, vandaar m'n vraag.
Denk je dat jongeren wat aan dit verhaal hebben? Kunnen ze hiermee iets? In die zin laat het ze in het boek dingen op een andere manier zien? Laat het jongeren nadenken?
(Omdat het zo'n heftig onderwerp is, vraag ik me dat af.)

Dettie

Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Matthew Quick - Gefeliciteerd, Leonard Peacock (15+)

Berichtdoor Marjo » 04 Jun 2016, 10:48

Alleen al omdat het mooi geschreven is kunnen ze er wat mee, maar ja, als je perse een boodschap wil dan is het wel dat je niet alleen in de wereld bent. Er is altijd iemand die om je geeft.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten