Nadja Van Sever - Een koekje van eigen deeg (10+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Nadja Van Sever - Een koekje van eigen deeg (10+)

Berichtdoor Dettie » 09 Apr 2016, 12:42

Bas wordt gepest op school en niet zo'n klein beetje ook. Aanstichter van het pesten is Katlijn. Haar vriendinnen Marit en Lien durven niet tegen haar in te gaan en vooral Lien heeft best moeite met al dat gepest. Diep in haar hart vindt ze Bas zelfs wel aardig.

Lees verder http://www.leestafel.info/n-van-sever

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Nadja Van Sever - Een koekje van eigen deeg (10+)

Berichtdoor Renate » 09 Apr 2016, 14:50

Als ik het goed begrijp overheersen de goede bedoelingen het verhaal, zodat het verhaal er onder lijdt?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Nadja Van Sever - Een koekje van eigen deeg (10+)

Berichtdoor Dettie » 09 Apr 2016, 15:54

Nee, niet helemaal Renate.

Het verhaal van Katlijn die ontvoerd wordt door Marc, is bijna een op zichzelf staand verhaal. Dat zijn verhalen waarin onrecht voorkomt. Er is bijvoorbeeld een vrouw die in een van de voorgaande eeuwen aan de galgpaal is vastgebonden en Katlijn moet proberen voor elkaar te krijgen dat ze zien dat die vrouw ten onrechte vastgezet is.

Het heeft op zich niets met het pesten te maken wat Katlijn doet. Héél misschien zou je kunnen zeggen dat pesten ook een vorm van onrecht is. Maar medeleerling treiteren op school is heel wat anders dan rechtspraak aan de kaak stellen. De vier opdrachten staan té ver af van pesten op een school.
Het verband is nauwelijks te zien en in het boek wordt uiteindelijk ook aan Katlijn uitgelegd (ze ontdekt het dus niet zelf) dat ze tegen onrecht gevochten heeft. Bij elke opdracht kreeg ze een letter en die maken de link naar het ophouden van pesten maar het is wel vergezocht. Het doet er gekunsteld aan.

Het verhaal wat er allemaal gebeurt op school staat mijlenver af van de gebeurtenissen die Katlijn ondervindt.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Nadja Van Sever - Een koekje van eigen deeg (10+)

Berichtdoor Marjo » 22 Mei 2016, 16:10

Op zich een mooi verhaal, allebei de verhalen, maar ik ben het met je eens: als het uitgelegd moet worden wat de lessen die Katlijn leert betekenen en hoe ze dat moet vertalen naar haar eigen leefwereld, dan sla je ergens de plank mis.
Gelukkig zit er ook veel humor in, maar of een kind dit boek volledig uit zal lezen?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Nadja Van Sever - Een koekje van eigen deeg (10+)

Berichtdoor Dettie » 04 Jun 2016, 22:23

Hè gelukkig dat je hetzelfde erover denkt. Ik ga altijd twijfelen of ik nou zou kritisch ben.
Op zich geen naar verhaal maar de les leren over pesten kwam niet goed uit de verf.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Nadja Van Sever - Een koekje van eigen deeg (10+)

Berichtdoor Marjo » 05 Jun 2016, 11:01

Ik las ergens dat het aanbevolen werd als voorleesboek. Als je ook met de kinderen het gesprek aan gaat dan is het natuurlijk helemaal prima.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten