Angie Lake - De IJzerMobiel 8+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Angie Lake - De IJzerMobiel 8+

Berichtdoor Marjo » 05 Apr 2016, 21:05

De ijzermobiel is het eerste boek uit de serie Kasper Klungels fantastische ontdekkingen.
Of het boek het succes van zijn voorgangers -Leven Van Een Loser is wel de bekendste - zal evenaren?

Lees meer: http://www.leestafel.info/angie-lake

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Angie Lake - De IJzerMobiel 8+

Berichtdoor Annemarie » 05 Apr 2016, 22:04

Gebruikte kauwgom van straat pakken? Dat deed mijn hond ook. Dan zagen we ineens een kauwgomkauwende hond (geen gezicht!) en dan konden we het uit zijn bek peuteren. Heeel vies!

Dit verhaal klinkt grappig. Volgens mij vond je het bepaald geen straf om te lezen!

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Angie Lake - De IJzerMobiel 8+

Berichtdoor Marjo » 06 Apr 2016, 09:27

Straf niet, maar ik ben niet zo van die 'vieze' boekjes. Ik geniet daar niet van, zoals ik weet dat kinderen dat wel kunnen.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Angie Lake - De IJzerMobiel 8+

Berichtdoor Annemarie » 06 Apr 2016, 10:41

Als het al te veel poep, plas, boer en scheet is, dan haak ik ook af hoor. Daar hou ik niet zo van. Wel verschilt het per schrijver. Sommige auteurs maken er echt een heel leuk verhaal van.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44087
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Angie Lake - De IJzerMobiel 8+

Berichtdoor Dettie » 06 Apr 2016, 12:21

Heee verrassend Marjo, zo'n positieve recensie over een graphic novel.
Ik dacht dat je helemaal niet van die getekende boeken/tekeningetjes hield! Zoals die Leven van een loser boeken bijv.
Wat grappig!

Is het echt een Graphic novel of een stripboek (of is dat hetzelfde?) Ik ben er verder niet mee bekend en zou niet weten of ik het leuk zou vinden voor een kinderboek. Ben meer een lettervreter denk ik.
Hoewel... bedenk ik me nu, de getekende romans van Dick Matena (Kaas en De avonden) zijn wel heel mooi.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Angie Lake - De IJzerMobiel 8+

Berichtdoor Marjo » 06 Apr 2016, 13:50

Ik weet niet of dat onderscheid klopt, maar ik denk dat een stripboek is met ballonnetjes tekst binnen omlijnde kaders met tekeningen?
En een graphic novel is dan tekst die (vaak) onderbroken en opgevrolijkt wordt door allerlei tekeningen.
Maar terwijl ik dit tik denk ik aan de graphic novels voor volwassenen die ik gelezen heb, en die zien er dan uit als een strip zoals ik dat hierboven definieer.
Is het de inhoud dan die het bepaalt? Maar ze hebben allebei toch een verhaal.
Nou je merkt wel dat ik het ook niet. Maar het oogt niet als een strip als je denkt aan boeken als Suske en Wiske, of Donald Duck. Hm , die zijn in kleur, zou het dat zijn?
Jij zegt getekende roman, valt Suske en Wiske daar ook onder?
En ja, mooi of niet mooi, bij prentenboeken heb je net zo goed illustraties.
En dan merk ik ook maar even op dat ik dacht dat ik me op de vlakte had gehouden over wel of niet leuk, met de erkenning dat kinderen het zeker leuk zullen vinden.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44087
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Angie Lake - De IJzerMobiel 8+

Berichtdoor Dettie » 06 Apr 2016, 14:02

Marjo schreef:Het is een doldwaas avontuur van twee kinderen die misschien wel heel herkenbaar zijn voor leeftijdsgenootjes. Het boek staat vol met komische tekeningen, zwart-wit, en er wordt gespeeld met lettertypes. Je kan de waarschuwing waarmee het boek begint ter harte nemen en het boek absoluut niet gaan lezen, maar het zal eerder zo zijn dat je juist doorgaat. Hetgeen natuurlijk de bedoeling is!


Ik vind dit heerlijk positief en lekker vrolijk! Vandaar dat ik dacht dat je het leuk vindt

Het is lastig hè. Ik weet ook het verschil niet echt tussen een stripboek en graphic novel. Olie B. Bommel was een strip (dacht ik) maar werd wel literatuur genoemd. Suske en Wiske worden weer stripboeken genoemd en niet als roman gezien.
Prentenboeken hebben geen ballonnetjes en vaak niet van die 'paf, boef en stomp' illustraties waarbij die woorden vetgedrukt staan.

Toch maar even gezocht. Dit staat bij wikipedia:
"Een striproman of beeldroman (in het Engels graphic novel) is de benaming voor strips die in boekvorm worden uitgegeven. De strip in boekvorm onderscheidt zich van het klassieke stripalbum door een veelal literaire inslag met uitgebreide en ingewikkelde verhaallijnen en is gewoonlijk bedoeld voor volwassenen. Een striproman kan ook bestaan uit een verzameling korte verhalen."

Wéér wat geleerd!

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Angie Lake - De IJzerMobiel 8+

Berichtdoor Marjo » 06 Apr 2016, 21:35

Ik vind dat je er niet veel mee op schiet. Want wat is een literaire inslag? Dit boek heeft dat zeker niet trouwens, zonder de tekeningen blijft er niets van over. En toch is het een graphic jeugdboek.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44087
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Angie Lake - De IJzerMobiel 8+

Berichtdoor Dettie » 09 Apr 2016, 08:33

Misschien dat de betekenis van het woord graphic novel langzamerhand aan het veranderen is. Dat boeken met veel tekeningen/afbeeldingen nu sowieso een graphic novel genoemd wordt. Voorheen was het denkelijk meer zoals de boeken van Matena, literatuur in tekeningen uitgebeeld.

Dettie


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten