Shannon Hale - Ganzenmeisje (13+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Shannon Hale - Ganzenmeisje (13+)

Berichtdoor Marjo » 21 Mar 2016, 11:36

Eigenlijk was ik verbaasd er achter te komen dat het een boek is voor jonge meiden. Het begint echt als een sprookje.

Lees meer: http://www.leestafel.info/shannon-hale

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Shannon Hale - Ganzenmeisje (13+)

Berichtdoor Annemarie » 21 Mar 2016, 12:14

Vind je het jammer dat het een Disney-verhaal is geworden?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Shannon Hale - Ganzenmeisje (13+)

Berichtdoor Dettie » 21 Mar 2016, 13:24

Ik lees net bij de uitgever 'Ganzenmeisje werd in Amerika bekroond met de Josette Frank Award voor een ‘jeugboek met uitmuntende literaire kwaliteiten.’

Vind jij dat ook Marjo? Een Disney-verhaal en uitmuntende literaire kwaliteiten vind ik zelf niet zo met elkaar rijmen namelijk en ik heb ook de indruk dat je het wel een mooi boek vindt maar niet heel erg enthousiast bent.

De uitgever geeft 12 jaar aan, vind jij het toch meer voor 13 en ouder Marjo?

Dettie
die Prinsessenacademie van haar heeft gelezen.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Shannon Hale - Ganzenmeisje (13+)

Berichtdoor Marjo » 21 Mar 2016, 18:23

Dat boek heb ik ook gelezen.
Ik vind het 13 plus, en dat komt eigenlijk doordat het even duurde voor ik zelf door had dat het niet voor volwassenen geschreven was.
En ja, het is literair, maar of de doorsneelezer dat doorheeft?
De stijl is prima, het verhaal is goed verteld, het literaire zit 'm in het feit dat het een echte 'bewerking van een sprookje' is. Heel veel elementen uit het oorspronkelijke sprookje zijn in deze nieuwe versie verwerkt. Als je dat oorspronkelijke verhaal niet kent - en dus niet de Disneyversie! - dan zegt het je niets en lees je er over heen.
Waarom ik het toch een Disneyversie noem, is omdat het romantische gehalte hoog is, en dat dus in een verfilming vast naar voren komt. Niet alleen een smeuïg liefdesverhaal, maar ook de bijbehorende jaloezie, verraad, vriendschap, al die dingen.
Het is behalve literair, ook wat jonge meiden willen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Shannon Hale - Ganzenmeisje (13+)

Berichtdoor Dettie » 21 Mar 2016, 18:42

Ah dank je voor je uitgebreide reactie!
Ik snap wat je bedoelt. Disney is inderdaad vaak hoog qua zwijmelgehalte, waarmee ik bedoel dat Disney op het sentiment werkt. Als in dit verhaal veel romantiek zit hoor je als het ware de Disneybelletjes al rinkelen en de klokjes al tinkelen. Dat paardenhoofd aan een lat gespijkerd zal Disney wel weglaten of 'vriendelijk' laten ogen zodat je niet vol walging je hoofd wegdraait.

Leuk dat het oorspronkelijke sprookje zo goed bewaard is gebleven! Ook leuk trouwens je inleiding, dat sprookjes werden verteld om mensen te leren over normen en waarden. Dat wist ik niet. Wéér wat geleerd dankzij Leestafel.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Shannon Hale - Ganzenmeisje (13+)

Berichtdoor Marjo » 21 Mar 2016, 19:20

Voilà..


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten