Becky Albertalli - Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld & zijn liefde voor Blue (15+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Becky Albertalli - Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld & zijn liefde voor Blue

Berichtdoor Annemarie » 24 Feb 2016, 21:13

Wat een goed idee, die verschillende kaften! Mijn prachtige konijn heette ook Blue... heeft er niets mee te maken maar ik moest meteen aan hem denken.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Becky Albertalli - Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld & zijn liefde voor Blue

Berichtdoor Marjo » 24 Feb 2016, 21:18

Ik vraag me af of het van mij ook een 8 zou krijgen...

Anton
Berichten: 228
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 15:27

Re: Becky Albertalli - Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld & zijn liefde voor Blue

Berichtdoor Anton » 24 Feb 2016, 22:53

Krijg jongeren niet snel aan het lezen als een boek het thema homoseksualiteit heeft. Misschien dat dit boek daar verandering in aanbrengt. Heb er al veel over gelezen in diverse recensies. Boek valt wel op - door de twee kleuren kaft of het thema? Ga dit ook lezen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Becky Albertalli - Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld & zijn liefde voor Blue

Berichtdoor Dettie » 24 Feb 2016, 23:12

Zijn die jongeren bang dat anderen denken dat ze homoseksueel zijn Anton?
Of vinden ze het onderwerp zelf niet boeiend genoeg?

Dettie

Anton
Berichten: 228
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 15:27

Re: Becky Albertalli - Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld & zijn liefde voor Blue

Berichtdoor Anton » 24 Feb 2016, 23:47

Weet het niet Dettie. Wellicht een combinatie van die twee factoren die je noemt. Wil niet zeggen dat we het niet onder hun aandacht brengen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Becky Albertalli - Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld & zijn liefde voor Blue

Berichtdoor Dettie » 26 Feb 2016, 16:44

Marjo schreef:Ik vraag me af of het van mij ook een 8 zou krijgen...


Trekt het boek je niet Marjo? Vanwege het onderwerp?

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Becky Albertalli - Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld & zijn liefde voor Blue

Berichtdoor Marjo » 27 Feb 2016, 11:44

Ik herinner me dat het in een catalogus stond en dat ik daar niet bij stil ben blijven staan.
Je weet wel dat zoeken naar liefde mij niet echt trekt. Dan moet er toch wat meer in zitten.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Becky Albertalli - Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld & zijn liefde voor Blue

Berichtdoor Dettie » 27 Feb 2016, 12:45

Het is geen boek over zoeken naar liefde. Het is een boek over twee jongens die leren omgaan met hun homoseksualiteit. De twee weten dat ze homoseksueel zijn maar hebben het nog niet aan hun ouders en vrienden verteld. Tijdens de email correspondentie praten ze daarover en raakt Simon verliefd op Blue, zijn correspondentievriend, maar vindt dat vreemd van zichzelf, hij weet niet eens wie Blue is. Voor de rest zijn het gewoon twee jongens die naar school gaan, vrienden en vriendinnen hebben, schoolperikelen hebben en thuis natuurlijk af en toe 'last' van hun ouders hebben.
Er zit juist heel veel in het boek. Het is een coming of age verhaal.
Het is ook allemaal heel geloofwaardig en prettig gebracht. Het enige is dat het einde, de laatste bladzijde, een beetje zoet is.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Becky Albertalli - Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld & zijn liefde voor Blue

Berichtdoor Marjo » 27 Feb 2016, 16:21

Dat is toch liefde, of niet? Geen letterlijk zoeken, maar leren omgaan met.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Becky Albertalli - Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld & zijn liefde voor Blue

Berichtdoor Dettie » 27 Feb 2016, 16:55

Nee, leren omgaan met homoseksualiteit is voor mij niet hetzelfde als liefde.
Net als een gekleurd, joods, katholiek, moslim, vrouw zijn e.d., is homoseksueel zijn ook een gegeven. En omdat andere mensen daar problemen mee hebben, moet je daar mee leren omgaan. Dat is heel wat anders dan liefde.
Wat liefde is, is weer een heel andere discussie. :D

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Becky Albertalli - Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld & zijn liefde voor Blue

Berichtdoor Marjo » 27 Feb 2016, 17:06

En die ga ik niet voeren.
Maar als je wilt weten wat ik er van vind, dan kun je maar één ding doen...(ha!)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Becky Albertalli - Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld & zijn liefde voor Blue

Berichtdoor Dettie » 27 Feb 2016, 17:43

Nee was ik ook niet van plan die discussie te voeren. :D

Ha! lekker mens ben je haha

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Becky Albertalli - Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld & zijn liefde voor Blue

Berichtdoor Marjo » 28 Feb 2016, 10:31

Kun je aangeven of het qua onderwerp lijkt op het boekje 'vrouwen, zussen minnaressen'?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Becky Albertalli - Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld & zijn liefde voor Blue

Berichtdoor Dettie » 28 Feb 2016, 11:08

Nee totaal niet. Lijkt in niets op elkaar.
Simon is echt een coming of age verhaal. Geen vrijscènes of zoiets. Wel gewone, normale gevoelens die iedere jongere van die leeftijd heeft.
Alleen valt in dit geval Simon op jongens in plaats van meisjes. Hij heeft een gewoon schoolleven, vrienden waar hij soms mee op stap gaat of gesprekken mee voert en ouders die soms leuk en soms 'lastig' zijn zoals elk kind dat heeft.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Becky Albertalli - Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld & zijn liefde voor Blue

Berichtdoor Marjo » 28 Feb 2016, 20:20

Ik kan niet uitleggen wat ik precies bedoel, het gaat me niet om het verhaal, maar om de kern van het verhaal. De boodschap zeg maar, het thema.
Wat jij uitlegt is het verhaal. Volgens wat ik er van lees hier is het thema homoseksualiteit ( ha liefde dus). Of dat nu in een coming-of-age verhaal is, of met reeds volwassen dames, dat maakt niet uit. Dat is de verpakking.

Nou ja, dan zal ik het boek gewoon moeten lezen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Becky Albertalli - Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld & zijn liefde voor Blue

Berichtdoor Dettie » 28 Feb 2016, 22:42

Nee het thema is niet liefde. Zoals ik al gemeld heb is het thema leren omgaan met homoseksualiteit. Hoe kom je uit de kast? Hoe vertel je mensen dat je homoseksueel bent en wanneer vertel je het en aan wie enz enz.
De jongens corresponderen met elkaar daarover en geven elkaar tips of plagen elkaar met hun geaardheid. Dat de een verliefd raakt is bijzaak. Het maakt het verhaal alleen wat smeuïger. Maar het thema is dus niet liefde maar omgaan met homoseksualiteit, de gevoelens die daarbij komen kijken, en daar bedoel ik dus de onzekerheid mee, hoe zal de omgeving reageren? Zullen de ouders het een probleem vinden enz.

Het verhaal (dus niet het thema) is een verhaal over twee jongens die op school zitten en hun leven leiden, de een sport nogal veel, de ander repeteert voor het eindejaarsoptreden. Ze gaan uit, ze maken hun huiswerk, ze gaan met hun ouders mee naar familie enz. Maar het thema is uit de kast komen, homoseksualiteit.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Becky Albertalli - Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld & zijn liefde voor Blue

Berichtdoor Marjo » 29 Feb 2016, 10:24

Dus is mijn conclusie dat het thema gelijk is aan dat van het Heijbrandsboek.
(voor mij is homoseksualiteit wel degelijk een onderdeel van liefde, maar die discussie gingen we niet voeren)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Becky Albertalli - Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld & zijn liefde voor Blue

Berichtdoor Dettie » 29 Feb 2016, 12:11

Homoseksualiteit/Lesbisch zijn is je seksueel aangetrokken voelen tot hetzelfde geslacht, niets meer of minder. Je vrijt dan niet met iemand van het andere geslacht. Dat is een gegeven. Dat is iemands geaardheid. Als je over hetroseksuelen praat, praat je ook niet over liefde maar wel over mensen die op iemand van het andere geslacht vallen.
Maar dat houdt niet in dat je voor iedere man of vrouw liefde voelt of verliefd wordt op elke man of vrouw. Liefde gaat veel verder.
(Maar die discussie gingen we niet voeren :D)

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Becky Albertalli - Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld & zijn liefde voor Blue

Berichtdoor Renate » 29 Feb 2016, 12:36

Homoseksualiteit mag wel met liefde te maken hebben, maar als ik het goed zie (ik ken het boek niet, hoewel het me wel interessant lijkt), gaat dit boek meer om de problemen die een andere seksuele geaardheid met zich mee kan brengen en dan heeft het boek misschien toch minder met liefde te maken, dan met andere aspecten van het leven, namelijk het accepteren van het anders zijn. En dan zou het dus in zekere zin net zo goed over andere zaken kunnen gaan, die mensen anders maken en voor acceptatieproblemen kunnen zorgen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Becky Albertalli - Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld & zijn liefde voor Blue

Berichtdoor Dettie » 29 Feb 2016, 13:03

ja homoseksualiteit kan inderdaad met liefde te maken hebben. Maar in dit boek gaat de correspondentie vooral over het homoseksueel zijn zelf. Hoe vertel je het aan je ouders, wat is een goed moment om dat te doen, hoe zullen hun vrienden reageren enz. Ze stimuleren en helpen elkaar daarmee.
Inderdaad, het gaat om het anders zijn, tenminste wat de maatschappij anders vindt en moeilijk accepteert omdat het buiten het 'normale' valt, (tenminste wat voor normaal aangenomen wordt. ) Als je de twee jongens vervangt door twee mensen die gehandicapt zijn, dan is dat hetzelfde. Ook gehandicapte mensen hebben problemen met hun anders zijn en praten er dan over en proberen elkaar verder te helpen.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Becky Albertalli - Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld & zijn liefde voor Blue

Berichtdoor Renate » 29 Feb 2016, 13:14

Zo had ik het dus ook begrepen. Ik wilde het woord 'gehandicapt' niet gbruiken, omdat homoseksualiteit op zich niet echt een handicap is. Het is alleen de manier waarop de maatschappij er mee omgaat.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Becky Albertalli - Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld & zijn liefde voor Blue

Berichtdoor Dettie » 29 Feb 2016, 13:31

Ja ik aarzelde ook om het woord gehandicapt te gebruiken, maar vond het toch wel een duidelijk voorbeeld. net wat jij zegt, het is hoe de maatschappij er mee omgaat.

Dettie


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten