Sietske Mol & Sarike van Wijgerden - Kik is op mik (6+ AVI E3)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Sietske Mol & Sarike van Wijgerden - Kik is op mik (6+ AVI E3)

Berichtdoor Dettie » 12 Feb 2016, 15:48

Een boek rond figuurtjes uit de schilderijen van Jeroen Bosch

Zie http://www.leestafel.info/sietske-mol-a ... -wijgerden

Dettie

Marjo
Berichten: 25848
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Sietske Mol & Sarike van Wijgerden - Kik is op mik 6+ AVI E3

Berichtdoor Marjo » 12 Feb 2016, 17:31

Maar wil je ook de jongsten kennis laten maken met Jeroen Bosch, dan moet het toch wel zo?
Hoewel de info over de figuurtjes er wel bij had moeten staan. Over de schilder, dat gaat dan in een moeite door.

Maar waarom staat het bij deze leeftijdgroep? Beginnende lezers zijn 6 jaar toch?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Sietske Mol & Sarike van Wijgerden - Kik is op mik 4+ AVI E3

Berichtdoor Dettie » 12 Feb 2016, 17:56

ja je hebt gelijk! Ik ga blind af op de uitgever, daar staat vanaf 4 jaar. Maar inderdaad beginnende lezers zijn toch wel 6 jaar.

ja ik vond het zonde dat Jeroen Bosch zelf er niet bijgehaald werd. Het is nu een een boek met aparte figuurtjes in de illustraties maar een kind krijgt geen enkel benul van de maker van die fantasievolle wezentjes.

Dettie

Marjo
Berichten: 25848
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Sietske Mol & Sarike van Wijgerden - Kik is op mik 6+ AVI E3

Berichtdoor Marjo » 12 Feb 2016, 20:03

Dan ligt daar een taak voor de opvoeder. Een kind van die leeftijd heeft eigenlijk geen benul van wat een schilder is, denk ik? Ze denkend dan aan een huisschilder. En Jeroen Bosch is wel heel speciaal. Zouden zij het begrijpen?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Sietske Mol & Sarike van Wijgerden - Kik is op mik 6+ AVI E3

Berichtdoor Dettie » 15 Feb 2016, 14:13

-
Ik kreeg van de uitgever inzage in het lesmateriaal en gelukkig is daarin wel meer over de schilder en zijn werk te vinden, met mooie afbeeldingen erbij van de schilderijen - en details daarvan - waarop de figuurtjes voorkomen.

Marjo schreef:Dan ligt daar een taak voor de opvoeder. Een kind van die leeftijd heeft eigenlijk geen benul van wat een schilder is, denk ik? Ze denkend dan aan een huisschilder. En Jeroen Bosch is wel heel speciaal. Zouden zij het begrijpen?


Zou het Marjo? Wanneer komt een kind in aanraking met een huisschilder? vroeg ik me af.
Maar ik denk dat het vrij makkelijk uit te leggen is. Je wijst bijv. naar naar de tekening dat een kind met verf gemaakt heeft en dat je kind daardoor een échte (kunst)schilder is. Dan wijs je naar een schilderij en zegt dat degene die dat gemaakt heeft ook een schilder is.
Ik denk dat juist de figuurtjes van Jeroen Bosch - die in dit boek gebruikt zijn - heel erg aanspreken, ze zijn grappig en fantasievol, niet 'eng' zoals sommige figuurtjes van Jeroen Bosch ook kunnen zijn. Kinderen zullen zeker begrijpen dat iemand die tekeningen/figuurtjes/schilderijen gemaakt heeft.

Dettie

Marjo
Berichten: 25848
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Sietske Mol & Sarike van Wijgerden - Kik is op mik (6+ AVI E3)

Berichtdoor Marjo » 23 Apr 2016, 16:16

Weer iets wat ik helemaal niet door had. Jeroen Bosch? Echt niet aan gedacht toen ik dit boek las.
Het staat wel op de achterflap, zag ik, maar ja, dat zie ik pas als het boek uit is. Verandert het mijn mening? Hm, nou, ik ben eerlijk: ik vind het niet mooi, en dan ben ik mild.

De tekst is prima, een leuk fantasievol verhaal.
(O ja, wanneer een kind in contact komt met een huisschilder? Zeker in dit jaargetijde zijn er overal druk bezig..op steigers, op hoge ladders. dat valt op.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Sietske Mol & Sarike van Wijgerden - Kik is op mik (6+ AVI E3)

Berichtdoor Dettie » 23 Apr 2016, 19:50

Het zijn allemaal figuurtjes uit het schilderij De tuin der lusten van Jeroen Bosch waarvan de schaatsende vogel met de kromme snavel wellicht het bekendst is.
Hier kun je het schilderij heel gedetailleerd bekijken https://tuinderlusten-jheronimusbosch.ntr.nl/ Ook de 'vis' met de kerk op zijn rug is uit het schilderij. Dat vond ik wél erg leuk aan het boek, dat o.a. allerlei figuurtjes gebruikt waren daaruit.
Ik vond de taal te lastig voor en kind dat net kan lezen.

vis kris is pips
kris vreest de reus

[...]

kik keurt reus teus.
is teus boos en naar?

Dit is toch geen kindertaal?

Dettie.

Marjo
Berichten: 25848
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Sietske Mol & Sarike van Wijgerden - Kik is op mik (6+ AVI E3)

Berichtdoor Marjo » 23 Apr 2016, 23:40

Geen spreektaal, maar leestaal. Gemaakt om de klanken te oefenen. Er wordt in dit boek wel heel veel de nadruk op gelegd, met al die herhalingen van klanken ook, maar zo leert een kind het wel goed. Ik vind de alliteratie leuk, en ik denk dat een kind dat ook leuk vindt.

Jeroen Bosch, nou ja, ik heb er niets mee, en herkende dus ook niets.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Sietske Mol & Sarike van Wijgerden - Kik is op mik (6+ AVI E3)

Berichtdoor Dettie » 24 Apr 2016, 09:00

Ja zelf vind ik het ook leuk, al die i-klanken en eu-klanken. Je moet het maar verzinnen. Maar snappen kinderen ook wat daar staat vroeg ik me af.
Pips, vreest, keurt. Toch lastige woorden lijkt me.

Jeroen Bosch vind ik wel erg leuk. Wat ik zo knap vind is dat bijv zijn schilderij 'Tuin der lusten' - geschilderd tussen 1480-1490 - zo ongelofelijk modern aandoet. Neem de vogel met de kromme gekruiste snavel die zou nu ook als nieuw gezien kunnen worden.

Er zijn overigens ook allemaal miniatuurbeeldjes gemaakt naar het schilderij https://arthouse-online.nl/nl/8-jheroni ... n-beeldjes

Hier zie je nog meer over Jeroen Bosch

https://www.bosch500.nl/nl/jheronimus-bosch

https://nl.wikipedia.org/wiki/Tuin_der_lusten

Dettie


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten