Géraldine Elschner & Fabien Doulut - Een voetbal voor de vrede 5+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Géraldine Elschner & Fabien Doulut - Een voetbal voor de vrede 5+

Berichtdoor Dettie » 12 Nov 2015, 12:17

Iedereen die een béétje van de Eerste Wereldoorlog (1914-1918) weet, is bekend met het verhaal over de voetbalwedstrijd die op kerstnacht 1914 gespeeld werd tussen de Engelse en Duitse soldaten, ze waren elkaars vijanden!

Lees verder http://www.leestafel.info/g-elschner

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Géraldine Elschner & Fabien Doulut - Een voetbal voor de vrede 5+

Berichtdoor Annemarie » 12 Nov 2015, 13:18

Mooi! En die illustraties passen zo te zien inderdaad heel goed bij het verhaal.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Géraldine Elschner & Fabien Doulut - Een voetbal voor de vrede 5+

Berichtdoor Marjo » 12 Nov 2015, 14:37

Een ander boek heb ik niet besproken hier, maar wel onlangs gelezen: James Riordan - Even zwegen de wapens.
Ik wil maar zeggen: deze 'kleine' gebeurtenis wordt vaak herverteld. En nu voor heel jonge kinderen: mooi!

Ik denk ook dat een ontmoeting als deze op meerdere plekken gebeurd is, en misschien wel in verschillende jaren. Soms zijn er verschillen namelijk. Dit van die weggerolde bal ken ik inderdaad, maar in het boek dat ik hier noem begon het met het zingen van kerstliedjes die vanuit de Duitse loopgraven doorklonken tot in de Engelse, en daar reageerden de Engelse soldaten op. Daarna kwam het potje voetbal.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Géraldine Elschner & Fabien Doulut - Een voetbal voor de vrede 5+

Berichtdoor Dettie » 12 Nov 2015, 16:37

Ja dat gebeurt in dit boek ook Marjo, maar ik wilde niet alles verklappen van het verhaal. Het is mooi verteld en mooi getekend.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Géraldine Elschner & Fabien Doulut - Een voetbal voor de vrede 5+

Berichtdoor Marjo » 12 Nov 2015, 17:11

Maar dan vertel je toch iets heel anders.
Nu vertel je dat het initiatief van de Engelsen kwam, terwijl het de Duitsers waren die begonnen met zingen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Géraldine Elschner & Fabien Doulut - Een voetbal voor de vrede 5+

Berichtdoor Dettie » 12 Nov 2015, 19:37

Nee ik vertel dat de voetbal in de Duitse loopgraven terecht kwam en dat de Duitsers daarop reageerden.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Géraldine Elschner & Fabien Doulut - Een voetbal voor de vrede 5+

Berichtdoor Marjo » 12 Nov 2015, 20:39

Ja, dat vertel je. Maar als je zegt dat het verhaal hetzelfde is als wat ik vertel, dan begon alles met dat zingen. Want dat is mijn versie.
Dus: waar begon het nu mee? Met zingen of met een bal?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Géraldine Elschner & Fabien Doulut - Een voetbal voor de vrede 5+

Berichtdoor Dettie » 13 Nov 2015, 10:00

En het boek staat dat iemand begint te zingen Stille nacht heilige nacht en dat Engelsen de The first Nowell zingen en de duitsers O Tannenbaum als antwoord op dat gezongen Stille nacht. Het is een herdenkingsavond niet de oorlog zelf.

Hoe het elkaar opvolgde; zingen en dan de bal en dan voetballen staat in mijn recensie

Al gauw waren er een paar kerstbomen met kaarsjes te zien, er werden kerstliedjes gezongen door allebei! De Engelse soldaten gaven elkaar cadeautjes waar ook een voetbal bij zat. Omdat er toch niet geschoten zou worden, besloten ze op het stuk niemandsland te gaan voetballen en je raad het al, de voetbal kwam terecht in de Duitse loopgraaf! En toen gebeurde het bijzondere. Ook de Duitse soldaten kwamen uit de loopgraaf en speelden mee!

Verderop schrijf ik het nog een keer:
De mannen laten elkaar foto's zien van hun gezin, ruilen etenswaren en zingen samen en dan begint de wedstrijd.

Ik wilde niet álles verklappen. Maakt het verder iets uit in een recensie wie er begint met zingen?
Het gaat toch om het mooie verhaal dat er ineens een nacht van vrede was, en veel meer dan dat.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Géraldine Elschner & Fabien Doulut - Een voetbal voor de vrede 5+

Berichtdoor Marjo » 13 Nov 2015, 12:32

Je hoeft ook niet alles te verklappen, hoewel dit een verhaal is dat algemeen bekend is. Er lijken alleen variaties te zijn en het ging er mij om welke variatie in dit boek staat. Het gaat er om wie de eerste stap zette.
Want ja, jij kan dat raar vinden, maar voor mij is het belangrijk wie er begint..

In het boek dat ik noem, van Riordan, wordt het verhaal natuurlijk uitgebreider verteld, met meer details, het is immers voor oudere kinderen. En daar staat dat een Engelse soldaat ineens hoorde zingen. Zingen dat uit de Duitse loopgraaf kwam. Na een tijdje begon hij mee te zingen, andere soldaten ook, en durfden ze hun hoofd boven de borstwering uit te steken. Dat was het eerste contact dat inderdaad eindigde met het voetballen.

Wat jij in jouw verslag schrijft - maar daar kan het ook anders zijn natuurlijk! - lijkt me dus een andere versie van het verhaal, misschien niet gebeurd op dezelfde plek, in hetzelfde jaar.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Géraldine Elschner & Fabien Doulut - Een voetbal voor de vrede 5+

Berichtdoor Dettie » 13 Nov 2015, 12:52

In het boek gaat het over een jongetje en zijn vader die die kerstavond van 1914 naspelen met een groep mensen omdat de overgrootvader van dat jongetje die de avond zelf in 1914 heeft meegemaakt. (niet echt maar in het boekverhaal dus)

Voor die naspeelavond hebben meerdere mensen zich verzameld op een plek buiten en zo wordt er een soort toneelstuk opgevoerd over die bijzondere avond. 'De soldaten' zitten in de loopgraven en dan lezen we deze tekst:

'Maar plotseling klinkt er een lied in de duisternis; "Stille nacht heilige nacht. Alles slaapt, sluimert zacht...' Alsof het uit het binnenste van de aarde komt.

Eerst zwijgen de mannen in de loopgraven aan de overkant.
Dan beginnen ze ook te zingen.
"The first Nowel...
O Tannenbaum..."Klinkt het terug.
En al snel mengen de stemmen zich "Adeste fideles"


Daarna worden langs de Duitse frontlijn kaarsen in dennenbomen aangestoken. En roept een Duitser, niet schieten'Come over here!' en de Engelsen reageren daarop enz.

Nu heb ik precies opgeschreven hoe het in het boek staat en meer kan ik er ook niet van maken. Er wordt dus niet specifiek gezegd dat het de Duitsers waren maar als je eventueel wilt, kun je bovenstaande tekst interpreteren als zijnde dat de Duitsers begonnen met zingen. Hoewel dat dus niet expliciet gezegd wordt.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Géraldine Elschner & Fabien Doulut - Een voetbal voor de vrede 5+

Berichtdoor Marjo » 13 Nov 2015, 17:20

Maar zo interpreteer ik dus inderdaad wel. Ze zingen Duits toch?
Dank je voor alle moeite, ik heb antwoord op mijn vraag.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten