Re: Jenni Desmond - De blauwe vinvis 6+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jenni Desmond - De blauwe vinvis 6+

Berichtdoor Dettie » 10 Nov 2015, 23:05

Er was eens een jongentje met een rood kroontje op zijn hoofd. Hij pakte een boek en daarin las hij van alles over de blauwe vinvis.

Lees verder http://www.leestafel.info/j-desmond

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Re: Jenni Desmond - De blauwe vinvis 6+

Berichtdoor Marjo » 11 Nov 2015, 12:06

Wat een leuk verslag! Ik wil nu ook zo'n jongetje zijn...

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Re: Jenni Desmond - De blauwe vinvis 6+

Berichtdoor Marjo » 18 Nov 2015, 21:36

Ik heb het nu helemaal en goed gelezen. Het is een prachtig boek, dat zeker, maar het ziet er uit als een prentenboek, en het is absoluut meer dan dat! Qua tekst en taalgebruik is dit prima voor groep 4, dus 7 en ouder. Het is een goed informatief boek, waar ook kinderen van 11/12 nog uit de voeten kunnen! Ik zie die al zitten, met dit boek, en de juf die denkt dat ze een prentenboek lezen...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Re: Jenni Desmond - De blauwe vinvis 6+

Berichtdoor Dettie » 19 Nov 2015, 09:32

Vind je dat een nadeel dat het er als een prentenboek uitziet en waarom vind je dat?
Zelf vind ik juist zo goed dat ze alles zo beeldend hebben weergegeven zodat je je een goede voorstelling van de afmetingen kunt maken. Als geschreven wordt er kunnen wel 50 mensen staan in de bek van een blauwe vinvis, denk je dat is best veel maar als je het dan op een plaatje ziet is het ineens zovéél.
Ook die hoeveelheid melk die uitgebeeld wordt! en ga zo maar door. Als kind zou ik dat boek fantastisch hebben gevonden.
(Als volwassene vind ik het ook prachtig trouwens én erg informatief)

Dettie

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Re: Jenni Desmond - De blauwe vinvis 6+

Berichtdoor Willeke » 19 Nov 2015, 10:59

Dat is well appart inderdaad, dat het voor zo'n grote doelgroep toegankelijk is. maar het maakt het boek ook wel juist bijzodner denk ik.
de tekeningen zijn prachtig in ieder geval!

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Re: Jenni Desmond - De blauwe vinvis 6+

Berichtdoor Marjo » 19 Nov 2015, 14:58

Natuurlijk, voor thuisgebruik is het een prima boek, maar denk je eens in dat een hele klas kinderen zit te werken aan een werkstuk, met serieuze informatieboekenvoor hun neus, en een van hen zit met dit boek! En dat ziet er uit als een prentenboek!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Re: Jenni Desmond - De blauwe vinvis 6+

Berichtdoor Dettie » 19 Nov 2015, 15:33

Het is een boek voor 6+!!!! Die kinderen kunnen net lezen!!!
het is niet voor 11 of 12 jarigen.
Ik snap niet je commentaar niet, het is prachtig gemaakt, het boek geeft heel duidelijke informatie. Laat precies zien hoe de verhoudingen zijn.
Het wordt heel leuk gebracht. Wat is er mis aan?
Mooiere boeken zijn er niet!

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Re: Jenni Desmond - De blauwe vinvis 6+

Berichtdoor Marjo » 19 Nov 2015, 19:54

Het is ook mooi, begrijp me niet verkeerd. Ik keur het niet af. Alleen is het voor de praktijk op school lastig.
6+ betekent ook dat het geschikt is voor oudere kinderen. dat staat ook ergens: voor een spreekbeurt. Ik vind het dus ook geschikt voor een werkstuk, de informatie is heel goed - wat je zegt: zeer inzichtelijk.
Mijn insteek is heel anders dan de jouwe en dat komt doordat ik het op school, wil neerzetten. Voor de kleuters niet dus: het ziet er uit als een prentenboek, maar dat is het niet. Voor kinderen van 6-7 jaar die net kunnen lezen, is dit te moeilijk om zelf te lezen, dan moet je gaan voorlezen. Dat werkt niet op school.
Dus komt het bij de informatieve boeken, waar het qua tekst helemaal prima voor is, en dan komt bovenstaand bezwaar aan de orde.
Ik ben van plan het met de juf te overleggen, maar ik zou het zelf in de bieb zetten als geschikt vanaf groep 5.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Re: Jenni Desmond - De blauwe vinvis 6+

Berichtdoor Dettie » 20 Nov 2015, 10:27

Jaap leest zegt o.a. dit over het boek:
"Een fijne combinatie van een verhaal waarin kennis is verweven. Kinderen zullen zich identificeren met het parmantige jongetje dat iets eigenzinnigs krijgt door het rode kroontje. Hij staat op vrijwel alle prenten, al is het soms even zoeken, bijvoorbeeld tussen alle vliegtuigen (in de prent over het geluid, de vinvis is een van de luidste dieren ter wereld). Prettig gedoseerde informatie waar de Britse illustratrice toegankelijke tekeningen bij maakt, die uit zichzelf een verhaal vertellen."

----

En er is een plusproject bij het boek http://www.kleuteruniversiteit.nl/winke ... we-vinvis/
geschikt voor groep 3

---

Dit schrijft de biologieschool:

De blauwe vinvis is geen prentenboek als alle andere, met een dier in de hoofdrol die allerlei verzonnen avonturen beleeft. De blauwe vinvis is eigenlijk een encyclopedie. Een soort natuurfilm op papier. Een complete spreekbeurt. Maar dan in prentenboekvorm. [...]

Auteur Jenni Desmond heeft het goed gezien: over deze blauwe reus is zoveel indrukwekkends te vertellen, dat er geen fantasie aan te pas hoeft te komen. Dankzij de intrigerende en eenvoudige tekeningen leren lezers ongemerkt van alles over deze kolos. Rare feiten en wonderlijke weetjes. Terwijl het ogenschijnlijk gewoon een vermakelijk prentenboek is. Een boek in een opvallend afwijkend genre, waar er nog veel te weinig van zijn in kinderboekenland.
http://www.biologieplusschool.nl/nieuws ... isavontuur

Zij kunnen het beter zeggen dan ik waarom het juist expliciet voor een school en voor 6+ geschikt lijkt.
Ik zou het echt jammer vinden als het niet op school gebruikt werd.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Re: Jenni Desmond - De blauwe vinvis 6+

Berichtdoor Dettie » 20 Nov 2015, 11:26

Nog even een toevoeging.
Waarom worden de boeken die over meisjes en zoentjes en leuke jongens en en mooie (merk)kleertjes en sms-jes gaan - waarvan er 100 in een dozijn bestaan - en juist kinderen op verkeerde ideeën brengen (alsof het daar allemaal om draait) wél zonder nadenken in een bibliotheek geplaatst? En over boeken die echt ergens over gaan en goede informatie geven moet nagedacht worden en daarover moet gesproken en overlegd worden met de juf! Dat begrijp ik dus écht niet.
Bas Maliepaard zei het ook al in zijn interview dat je hier op het forum plaatste. Ik strijd net als hij de hele tijd voor goede kinderboeken en dit is gewoon een goed boek.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Re: Jenni Desmond - De blauwe vinvis 6+

Berichtdoor Marjo » 20 Nov 2015, 23:53

Je hebt geen idee hoe het in de praktijk werkt op school, in ieder geval op onze school.
Het klopt allemaal wat ze hier zeggen. Maar..

Ik ga gewoon overleggen, dan hoor je het wel.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Re: Jenni Desmond - De blauwe vinvis 6+

Berichtdoor Renate » 21 Nov 2015, 08:12

Waarom moet ik toch weer aan 'Stem op de okapi' denken? Ook een kinderboek dat in een aparte vorm veel informatie over een dier geeft.

Ik weet het, ik weet het, ik ben verliefd op dat boek en misschien op de okapi.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Re: Jenni Desmond - De blauwe vinvis 6+

Berichtdoor Dettie » 21 Nov 2015, 09:51

Waarom leg je hier niet uit hoe het werkt op school dan zou alles beter te begrijpen zijn.

Stripboeken en/of stripachtige boeken mogen wel als informatie gebruikt worden, heb ik begrepen, ook omdat ze 'leesbevorderdend' zijn (als het kind maar leest), de inhoud wordt genegeerd, zolang de plaatjes maar niet op plaatjes uit een prentenboek lijken. Ik begrijp dus goed dat een uitstekend informatief boek, mogelijk niet mag omdat de plaatjes op illustraties uit een prentenboek lijken. De juf kan, als ze één minuut, in het boek kijkt zien dat het geen prentenboek is. Dus ik begrijp het bezwaar eigenlijk nog steeds niet.

Ik denk dat het boek van de okapi dan ook niet mag dan. Daarin zie je een okapi op de fiets en in een auto rijden. Maar ja die is door DE kinderboekenschrijver Edward van de Vendel geschreven dus wellicht mag het dan weer wel. Zucht.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Re: Jenni Desmond - De blauwe vinvis 6+

Berichtdoor Marjo » 21 Nov 2015, 16:39

Hoe onze schoolbieb in elkaar zit?

We zijn vooral begonnen als een informatiebieb, omdat de kinderen van de bovenbouw werkstukken maakten, of spreekbeurten hielden. Het is waar dat informatieboeken er steeds meer popi-jopi uit beginnen te zien, waardoor kinderen met sommige zelfs moeite hebben. Met zo'n boek dat prachtig is om te zien, met veel plaatwerk en daar korte teksten bij, daar moet je je informatie bij elkaar sprokkelen, Hier wat, daar wat, en dan nog een lopend verhaal er van maken. Dat is vreselijk moeilijk!
Het is zeker niet zo dat stripboeken of stripachtige boeken gebruikt worden als informatiebronnen! Die werken dus ook niet.

Daarnaast hebben we een groeiende leesbibliotheek, waar dus die stripachtige boeken wél terecht komen. Een kind mag twee informatieboeken lenen en een leesboek, omdat er ook gelezen wordt. Dat zijn echt twee aparte dingen.
Nee, hoor, de okapi is ook niet geschikt als informatie, maar wel voor de leesafdeling.

Er zijn steeds meer boeken waarbij het twijfelachtig is. Je hebt nu bijvoorbeeld die zilveren reeks waarvan ik twee boekjes hier besproken heb. Informatie zou je zeggen, want ze gaan over historische personages.
En die belanden dus in de leesafdeling, omdat het verhalen zijn. Ze gaan wel over die personages, maar zijn sterk gefictionaliseerd.
We kunnen de kinderen wel indien nodig naar de laatste pagina van zo'n boekje verwijzen als ze informatie willen, maar eerlijk gezegd zijn er daar betere boeken voor.
Dan de vinvis. Die is een compleet andere categorie: de informatie is degelijk, goed te gebruiken, goed voor een werkstuk. Maar het boek ziet er dus niet zo uit. Door al die illustraties heeft het de uitstraling van een prentenboek. En prentenboeken worden niet uitgeleend bij ons op school.

Ik heb geen idee hoe de leerkrachten zullen reageren, ik verwacht dezelfde twijfels als ik heb.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Re: Jenni Desmond - De blauwe vinvis 6+

Berichtdoor Dettie » 21 Nov 2015, 17:55

Kijk! Prentenboeken worden dus niet uitgeleend! Dat zeg je nu pas! Dat vertelde je er niet bij. Dat verklaart een hoop. Vandaar dat je zegt dat je het met de juf moet overleggen. Gelukkig dat ik vraag of je wilt vertellen hoe het dan gaat bij de bieb.

Ik dacht dat je zélf kon beslissen welk boek wel en niet in de bieb geplaatst werden (dus ook prentenboeken) en dat je dit boek niet wilde puur omdat het er teveel als prentenboek uitzag en dat jijzelf dát helemaal niets vond en daarom niet wilde plaatsen in de bieb. Zo kwam het over tenminste en dat begreep ik maar niet.

Vooral omdat er heel veel goede informatie in staat en bijvoorbeeld heel duidelijk wordt uitgebeeld hoe groot een vinvis is, hoe veel hij eet en wat hij eet enz enz. Allemaal handige informatie voor een werkstuk of spreekbeurt. Ik dacht het gaat toch niet om het uiterlijk maar om de inhoud. Maar je mag dus geen prentenboeken uitlenen!
Ik ga duimen dat de leerkrachten het geschikt vinden voor de schoolbieb, het is zo'n helder en fijn boek.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Re: Jenni Desmond - De blauwe vinvis 6+

Berichtdoor Marjo » 23 Nov 2015, 15:54

Opgetrokken wenkbrauwen verdwenen gelukkig al snel. Het mag in de kast!!
En nu die stap genomen is, weet ik zeker dat het vaak geleend gaat worden!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Re: Jenni Desmond - De blauwe vinvis 6+

Berichtdoor Dettie » 23 Nov 2015, 16:23

Hoeraaaa! Ben helemaal blij! Wat goed!!

Dettie


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten