Sven Nordqvist - Arme Pettson 5+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Sven Nordqvist - Arme Pettson 5+

Berichtdoor Renate » 24 Okt 2015, 20:13

Het leek me misschien een wat zwaar onderwerp voor een kinderboek, maar het bleek allemaal wel mee te vallen. Het is herfst en Pettson is somber. Findus is gewoon z'n levendige zelf, hetgeen Pettson niet leuk vind. Hij heeft genoeg aan zichzelf en is slechtgehumeurd, hetgeen ook duidelijk op de afbeeldingen te zien is. Hij heeft nergens zin in en wil ook niet met Findus spelen. Hij moet van alles doen, maar ook dat wil hij niet, hij wil thuis zitten en zichzelf zielig vinden.
Findus vindt dat maar niets en wil Pettson opvrolijken. Van vissen wordt Pettson altijd vrolijk, maar ook daar heeft hij geen zin in. Findus moet dus een list verzinnen, maar wat hij ook probeert, het lukt hem niet om Pettson in beweging te krijgen. Hoe het Findus uiteindelijk lukt om Pettson de deur uit te krijgen, verklap ik niet.
Zoals gebruikelijk is er weer enorm veel te zien op de tekeningen. Zo zien we op de voorplaat vier kikkers in een bootje aan het vissen. Elders vangt Findus vissen op het kleed. We zien een treurig vogeltje met een paraplu waar regen uit komt. We zien Findus bij Pettson in de rugzak en 2 Munkels die met een fiets en een ploeg of iets dergelijks in de weer zijn. Een plaat wijkt duidelijk af. Hier zien we Pettson en Findus in een bootje op het meer en de afbeelding straalt een enorme rust uit.

Davidsfonds / Infodok 24 pagina's
1988 herziene druk 2005
NUR 274

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Sven Nordqvist - Arme Pettson 5+

Berichtdoor Annemarie » 24 Okt 2015, 20:29

Wat een leuk verhaal weer!

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Sven Nordqvist - Arme Pettson 5+

Berichtdoor Renate » 25 Okt 2015, 08:39

Ik ben echt een enorme fan van deze boeken, vooral ook omdat er zo veel te ontdekken is op de tekeningen, die zich moeilijk laten beschrijven. Ze zijn ongelofelijk gedetailleerd en juist de details zijn vaak zo grappig. Je moet echt meerdere keren kijken om alles te zien. Zo dacht m'n vader op een gegeven moment dat er ergens onderaan een paar wezentjes aan het fietsen waren. Toen ik echter goed keek, trok een van de wezentjes op z'n fiets een ploeg of iets dergelijks voort, terwijl het andere wezentje er achter liep.

In De Volkskrant heb je op zaterdag altijd een serie waarin iemand inzoomt op een detail in een schilderij en m'n vader heeft wel eens opgemerkt dat deze tekeningen daar ook heel geschikt voor zouden zijn.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Sven Nordqvist - Arme Pettson 5+

Berichtdoor Dettie » 25 Okt 2015, 09:45

En het staat op de site. Ik heb twee zinnen uit jouw latere commentaar erbij gezet Renate, omdat je zo lekker enthousiast bent.
Kijk maar of je het goed vindt zo.

zie http://www.leestafel.info/sven-nordqvist

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Sven Nordqvist - Arme Pettson 5+

Berichtdoor Renate » 25 Okt 2015, 09:46

Prima wat mij betreft.

De bespreking van het vorige boek was misschien wat te kort voor de site.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Sven Nordqvist - Arme Pettson 5+

Berichtdoor Dettie » 25 Okt 2015, 09:55

Nee hoor, die staat er nu ook op, onder Arme Pettson.
(Heb het soms een beetje druk met van alles.)

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Sven Nordqvist - Arme Pettson 5+

Berichtdoor Renate » 25 Okt 2015, 10:35

Kan gebeuren.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten