Edward van de Vendel & Martijn van der Linden - Stem op de okapi 8+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Edward van de Vendel & Martijn van der Linden - Stem op de okapi 8+

Berichtdoor Renate » 26 Sep 2015, 16:03

Met m'n excuses dat ik de naam van de illustrator bij het onderwerp even weg heb gelaten. Hieronder volgt het dus goed.
Edward van de Vendel & Martijn van der Linden - Stem op de okapi (Wie dit boek leest heeft er een lievelingsboek bij!)

Lees verder: http://www.leestafel.info/evd-vendel

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Edward van de Vendel & Martijn van der Linden - Stem op de okapi 8+

Berichtdoor Annemarie » 27 Sep 2015, 13:07

Wat een leuke recensie, Renate. Het lijkt me een allerleukst boek.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Edward van de Vendel & Martijn van der Linden - Stem op de okapi 8+

Berichtdoor Renate » 27 Sep 2015, 13:26

Ik ben er ook echt helemaal weg van. Ik zou ook alle afbeeldingen wel willen laten zien, want de tekenaar verdient wat mij betreft echt een groot compliment.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44087
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Edward van de Vendel & Martijn van der Linden - Stem op de okapi 8+

Berichtdoor Dettie » 28 Sep 2015, 13:05

Ik heb de illustrator in de kop erbij gezet Renate, net wat jij zegt hij verdient het.

dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Edward van de Vendel & Martijn van der Linden - Stem op de okapi 8+

Berichtdoor Renate » 28 Sep 2015, 13:22

Ik had de indruk dat de naam van de illustrator er niet bij paste in de kop, dus daarom liet ik 'm maar weg. Z'n tekeningen verdienen alle aandacht. Het verhaal is mooi geschreven, met veel interessante weetje en de tekeningen maken het helemaal af. Wat ik misschien nog wel het meest bewonder is het feit dat de tekenaar zoveel verschillende stijlen weet te maken.

Nu nog een boek over de tapir. (Ook een van m'n lievelingsdieren.)

Hoort dit boekje niet bij de non-fictie thuis?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44087
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Edward van de Vendel & Martijn van der Linden - Stem op de okapi 8+

Berichtdoor Dettie » 28 Sep 2015, 13:44

Renate schreef:Hoort dit boekje niet bij de non-fictie thuis?


is het niet gedeeltelijk verzonnen?


Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Edward van de Vendel & Martijn van der Linden - Stem op de okapi 8+

Berichtdoor Renate » 28 Sep 2015, 13:58

Volgens mij niet. Op de achterkant staat:
"Een boek vol met informatie, met verhalen, met intervies, met tekeningen, met schilderijen, met gedichten, met alles dus, over de okapi. In de bibliotheek staat het ook bij non-fictie. Kijk hier maar:
http://www.bibliotheekdenhaag.nl/Online ... tion=zColl

Dettie
Site Admin
Berichten: 44087
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Edward van de Vendel & Martijn van der Linden - Stem op de okapi 8+

Berichtdoor Dettie » 28 Sep 2015, 14:05

Heb het even opgezocht Het boek heeft volgens de uitgever Nurcode 282 en dat is Fictie 7 - 9 jaar.

http://www.queridokinderenjeugdboeken.n ... -okapi.htm

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Edward van de Vendel & Martijn van der Linden - Stem op de okapi 8+

Berichtdoor Renate » 28 Sep 2015, 14:38

Vreemd. Er staat wel bij: 'dieren, informatief'.

Persoonlijk zie ik het boek ook niet als fictie, met uitzondering van de gedichtjes en de tekeningen. Misschien is het wat lastig te catalogiseren, maar ook als ik het lees heb ik niet het idee dat ik een fictieverhaal zit te lezen.

Maar goed, mij maakt het niet uit. Het is in ieder geval een mooi en informatief boek, waar je veel van leert.

Ook op het blog van de auteur wordt het een non-fictie boek genoemd:
http://edwardvandevendelnieuws.blogspot ... okapi.html

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Edward van de Vendel & Martijn van der Linden - Stem op de okapi 8+

Berichtdoor Renate » 10 Okt 2015, 19:39

En ik zie ineens een foutje in m'n bespreking. Er staat 2 keer achter elkaar aankomen bij het okapimuseum. Misschien dat daar nog iets in veranderd kan worden?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44087
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Edward van de Vendel & Martijn van der Linden - Stem op de okapi 8+

Berichtdoor Dettie » 11 Okt 2015, 09:07

Gedaan! :D

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Edward van de Vendel & Martijn van der Linden - Stem op de okapi 8+

Berichtdoor Renate » 11 Okt 2015, 09:42

Bedankt!

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Edward van de Vendel & Martijn van der Linden - Stem op de okapi 8+

Berichtdoor Renate » 17 Okt 2015, 15:50

Woensdag was ik bij mensen waar ik regelmatig de kat verzorg en de oudste zoon bleek vroeger de okapi als lievelingsdier gehad te hebben. Als ik het boek had gehad, zou ik het hem misschien gegeven hebben, hoewel hij inmiddels misschien wat te oud is voor de doelgroep.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44087
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Edward van de Vendel & Martijn van der Linden - Stem op de okapi 8+

Berichtdoor Dettie » 17 Okt 2015, 16:32

Leeftijd maakt niet zoveel uit, vind ik, een mooi boek is een mooi boek. Veel van mijn mooiste boeken zijn kinderboeken vanwege de prachtige illustraties of verhaal dat me raakte ondanks een ogenschijnlijk eenvoudige tekst.
In al hun eenvoud kunnen kinderboeken juist zo raken.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Edward van de Vendel & Martijn van der Linden - Stem op de okapi 8+

Berichtdoor Renate » 17 Okt 2015, 19:14

Dat is ook zo, maar ik denk dat kinderen op een bepaalde leeftijd daar misschien anders over denken, gewoon omdat ze wat ouder zijn en dan zijn boeken die voor kinderen van een lagere leeftijd geschreven zijn in hun ogen misschien wat kinderachtig.

Ik zeg wel eens: "Als kind mocht ik op een gegeven moment boeken uit de volwassenenbibliotheek halen en nu lees ik ineens weer kinderboeken."

Dettie
Site Admin
Berichten: 44087
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Edward van de Vendel & Martijn van der Linden - Stem op de okapi 8+

Berichtdoor Dettie » 18 Okt 2015, 09:07

Ha ja, zo is het óók. Als kind vond ik het ook fijn dat ik boeken uit de kasten voor oudere kinderen of volwassenen mocht lenen.
Maar dat was ook omdat ik alles gelezen had wat er voor mijn eigen leeftijd stond. Enorme leeshonger dus en nog steeds...
Maar nu kijk ik inderdaad anders naar kinderboeken, je let veel meer op het geheel en hoe de afbeeldingen zijn enz.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44087
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Edward van de Vendel & Martijn van der Linden - Stem op de okapi 8+

Berichtdoor Dettie » 19 Okt 2015, 08:32

Hou Renate,

Ik heb nog even het een en ander nagezocht over de nurcode en vond dit


NUR is een driecijferige code en staat voor Nederlandse Uniforme Rubrieksindeling. Het geeft het onderwerp van een boek weer.

Het is een classifcatiesysteem dat met 3-letterige codes iets zegt over de inhoud en de verschijningsvorm van een boek. Het eerste cijfer geeft de hoofdrubriek weer (bv. 3 voor Literaire fictie algemeen). Het 2 en 3de cijfer vormen samen de subrubriek (bv. 03 voor Verhalenbundels).

Het doel van deze per 2002 ingevoerde rubrieksindeling is om inzicht te verkrijgen in het koopgedrag van klanten. Door middel van automatisering in de boekenbranche is het mogelijk per soort boek de verkopen te bepalen. Daarnaast dient de NUR-code ook als wegwijzer in boekhandels en bibliotheken. Zowel voor de klanten van de boekwinkel, de gebruiker van de bibliotheek als alle medewerkers helpt de NUR om de weg te vinden naar de juiste boektitel.

Zowel het ISBN (meestal foutief aangeduid als ISBN-nummer) als de NUR-code worden voorin het boek geplaatst bij het colofon. De uitgever bepaalt, in overleg met de auteur, de NUR-code van een uit te geven boek.

Alle hoofdrubrieken eindigen op een 0 (nul).
Voldoet geen van de sub-rubrieken (codes eindigend op nummer 1,2,3,4,5,6,7,8 of 9) dan valt men terug op een hoofdrubriek.
Voor ieder boek bestaat er een NUR-code, in een hoofdrubriek of in een sub-rubriek.
Educatieve boeken zijn gerangschikt per onderwijstype.

Waar kun je de NUR-lijst vinden? Hoe kun je de juiste NUR opzoeken?
Bekijk de lijst hier online http://www.boek.nl/nur

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Edward van de Vendel & Martijn van der Linden - Stem op de okapi 8+

Berichtdoor Marjo » 19 Okt 2015, 09:51

De vraag blijft staan wat ze doen met twijfelgevallen. Twee nummers geven?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44087
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Edward van de Vendel & Martijn van der Linden - Stem op de okapi 8+

Berichtdoor Dettie » 19 Okt 2015, 11:24

Voldoet geen van de sub-rubrieken (codes eindigend op nummer 1,2,3,4,5,6,7,8 of 9) dan valt men terug op een hoofdrubriek.

En anders zou ik zeggen, vraag het... :D

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Edward van de Vendel & Martijn van der Linden - Stem op de okapi 8+

Berichtdoor Renate » 19 Okt 2015, 13:24

Het woord 'Nummer' zit al in de afkorting ISBN. Dan zou je het dus over een ISB-Nummer moeten hebben.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44087
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Edward van de Vendel & Martijn van der Linden - Stem op de okapi 8+

Berichtdoor Dettie » 16 Mei 2016, 16:22

Woutertje Pieterse Prijs voor Edward van de Vendel en Martijn van der Linden

Edward van de Vendel en Martijn van der Linden hebben samen de Woutertje Pieterse Prijs 2016 gekregen voor Stem op de okapi, zo werd vanmiddag bekend in de Centrale Openbare Bibliotheek Amsterdam. De prijs, waaraan een oorkonde en een bedrag van 15.000 euro is verbonden, werd daarmee voor de 29e keer uitgereikt. Stem op de okapi is uitgegeven door Em. Querido’s Kinderboeken Uitgeverij.

De jury over het winnende boek (uit het juryrapport)
Gedreven door nieuwsgierigheid en een ongebreidelde fantasie proberen Edward van de Vendel en Martijn van der Linden de ziel en de aard van de okapi in dit boek te vangen in woord en beeld.
Daartoe zochten ze naar zijn herkomst. Voelden ze aan zijn ‘koningsvacht’. En volgden ze de okapi van het oerwoud naar de dierentuin. Maar een eenduidig antwoord vonden ze niet. Een ‘beetje hert, beetje paard, beetje zebra’?
Dat betekent niet dat we niet van alles over dit ‘schitterend en stil mysteriedier’ te weten komen. Zo lezen we dat de okapi één van de laatst ontdekte grote zoogdieren is. Zien we dat okapi’s ‘spierwitte zonnestralen op hun achterste’ hebben en witte spatten op hun knieën ‘alsof hun kousen versleten zijn. Alsof er een gat in gevallen is’. Dat alles gevisualiseerd door prachtige illustraties die als kleine schilderijen zijn.
Schrijver en illustrator blijken er niet naar te streven de lezer een compleet feitenrelaas over de okapi te presenteren. Ze hebben de okapi daarentegen benaderd als kunstenaars, hem op de fiets gezet, hem rood gemaakt met blauwe strepen, hem bezongen in liedjes. Ze hebben in hun benadering van de okapi die ‘gewoon’ in dierentuinen rondloopt, de deur naar onbegrensde creativiteit en fantasie wagenwijd opengezet. Hun okapi is poëzie. Hij doet ons verwonderen en verbazen, en is het ultieme bewijs dat er zonder verbeelding geen werkelijkheid is.
De Woutertje Pieterse Prijs is ontstaan in het klimaat van de jeugdliteraire emancipatie, waarin werd gepleit voor grensverkeer en kleuren buiten de lijntjes. Zes onverwachte en verbeeldingsvolle boeken die de werkelijkheid op volstrekt eigen wijze benaderen domineren daarom de shortlist.
Eén boek sprong daar nog weer bovenuit: een verhaal dat met heldere eenvoud een poëtisch idee uitwerkt, dat ook ontwapenend eerlijk vroeg om een stem. De jury heeft daaraan gehoor gegeven - de Woutertje Pieterse Prijs 2016 gaat naar het verhaal met het mooiste staartje, Stem op de okapi, van Martijn van der Linden en Edward van de Vendel.

Genomineerde titels 2016
Naast Stem op de Okapi nomineerde de jury dit jaar
Bosch. Het vreemde verhaal van Jeroen, zijn pet, zijn rugzak en de bal… van Thé Tjong-Khing,
De Hemel van Bart Moeyaert en Gerda Dendooven,
Een aap op de WC, een dierentuin in oorlogstijd van Joukje Akveld,
Rond vierkant vierkant rond van Ted van Lieshout en Tijs en
de eenhoorn van Imme Dros en Harrie Geelen.

Per genomineerde titel is 1000 euro beschikbaar voor de auteur(s). Bovendien is bij iedere titel een filmfragment gemaakt: http://www.woutertjepieterseprijs.nl/WP ... naties.asp

Lesmateriaal bij Stem op de okapi
Om het onderwijs aan te moedigen Stem op de okapi op school te bespreken is er ook dit jaar lesmateriaal ontwikkeld bij het winnende boek, geschreven door Lieke van Duin (publicist, redacteur en auteur) en Jos van Hest (publicist, poëziedocent en dichter). Vanaf vandaag zijn de lestips gratis te downloaden van http://www.woutertjepieterseprijs.nl. Op de website staat eveneens lesmateriaal bij alle overige bekroonde boeken. Tot nu toe is het materiaal voornamelijk gesubsidieerd door Stichting Lezen; de lestips bij Doodgewoon en Stem op de okapi zijn bekostigd door Bruna, sinds 2015 de sponsor van de Woutertje Pieterse Prijs.

Bron: Persbericht

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Edward van de Vendel & Martijn van der Linden - Stem op de okapi 8+

Berichtdoor Marjo » 16 Mei 2016, 16:41

Nu ken ik dit winnende boek niet, maar ik vind de aap op de wc zo'n mooi boek!! Jammer..want dan denk ik:"Van de vendel krijgt al zo veel aandacht.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Edward van de Vendel & Martijn van der Linden - Stem op de okapi 8+

Berichtdoor Renate » 16 Mei 2016, 19:39

Het is gewoon een prachtig boek, waar ik helemaal verliefd op ben.

De aap op de wc ken ik niet. Eerlijk gezegd heb ik ook weinig met apen. Heb ook nooit wat met apen gehad.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Edward van de Vendel & Martijn van der Linden - Stem op de okapi 8+

Berichtdoor Marjo » 16 Mei 2016, 20:16

Het boek gaat over Artis, en heet toevallig zo.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44087
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Edward van de Vendel & Martijn van der Linden - Stem op de okapi 8+

Berichtdoor Dettie » 17 Mei 2016, 07:58

Hier staat de recensie van Marjo Renate

http://www.leestafel.info/j-akveld

Dettie


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten