Sophie Kinsella - Niet te filmen! (14+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Sophie Kinsella - Niet te filmen! (14+)

Berichtdoor Annemarie » 20 Aug 2015, 15:14

Niet te filmen! is de eerste young adult-roman van chicklitauteur Sophie Kinsella. Is het ook een chicklit? Ja en nee.....

Lees mijn recensie hier: http://www.leestafel.info/sophie-kinsella

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Sophie Kinsella - Niet te filmen! (14+)

Berichtdoor Renate » 20 Aug 2015, 16:32

Chicklit, nooit gelezen. Heb je ook boylit?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Sophie Kinsella - Niet te filmen! (14+)

Berichtdoor Dettie » 21 Aug 2015, 10:18

Wel een heel heftig onderwerp, dat is niet niks waar dat meisje last van heeft. Jij vindt dus wel dat er op een acceptabele manier mee
omgegaan wordt? Zelf vind ik dat er vaak zo luchtigjes over gedaan wordt, van als je maar dit doet of dat doet dan is het zo opgelost. Als het zo makkelijk was dan bestond dit probleem nauwelijks.
Maar jij vindt dat Kinsella dit goed aanpakt? gezien je opmerking "en ontdekte ik dat Sophie Kinsella juist op een prettige, manier over een heel gevoelig onderwerp heeft geschreven. Vooral de wijze waarop Linus de ziekte van Audrey benadert, is hartverwarmend."


Ben blij dat het toch diepgang blijkt te hebben, we twijfelden er toentertijd nog over, want romannetjes en chicklits plaats ik zoals je weet liever niet op de site, juist vanwege de oppervlakkigheid. (Ook al is er wel eens een enkele recensie tussendoor geglipt).

Renate, chicklits zijn romannetjes die zich vaak afspelen in onze tijd en veelal op een uitgeverij van een glossy blad of andere glamourachtige omgeving, waarin de vrouwelijke hoofdpersoon zich druk maakt over uiterlijk (te dik zijn, modekleren), superbaan en vooral die leuke, knappe man die ze maar niet kunnen krijgen. Er zijn in tegenstelling tot de vroegere romannetjes vrij veel expliciete vrijscènes in beschreven. Het zijn zeer vlot geschreven verhalen, je leest ze zo weg, met weinig diepgang. Het boek Bridget Jones diary was een van de eerste chicklits, maar dat boek heeft nog een redelijke inhoud in tegenstelling tot de latere chicklits die verschenen in navolging van Bridget Jones, dat zijn eigenlijk 100 in een dozijn verhalen. (Sorry, als ik iemand beledig hiermee maar dit is eigenlijk wel hoe chicklits zijn).
Ik heb er overigens sowieso al een bloedhekel aan dat vrouwen chiks worden genoemd.
De tegenhanger is di.cklit. Hetzelfde idee maar dan met stoere mannen die vrouwen versieren e.d. De vrouwenemancipatie is daarin, net als bij de chicklits, nog weinig doorgedrongen.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Sophie Kinsella - Niet te filmen! (14+)

Berichtdoor Renate » 21 Aug 2015, 10:24

Ik weet wel wat chicklits zijn, maar ik had eigenlijk nog nooit van de mannelijke tegenhanger gehoord. Het kan zijn dat ik er wel een paar heb gelezen, althans in het Duits. Maar als ik op jouw beschrijving afga, zijn het misschien toch geen di.cklits.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Sophie Kinsella - Niet te filmen! (14+)

Berichtdoor Dettie » 21 Aug 2015, 10:31

Ah dan had ik je verkeerd begrepen, ik dacht dat je de naam chicklit ook niet kende.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Sophie Kinsella - Niet te filmen! (14+)

Berichtdoor Renate » 21 Aug 2015, 12:13

Ik heb ze alleen nooit gelezen.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten