Mark Tijsmans - Strooi as van een verborgen held (10+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Mark Tijsmans - Strooi as van een verborgen held (10+)

Berichtdoor Marjo » 19 Jul 2015, 14:36

Als je even zin hebt om volledig te ontspannen dan zijn de boeken van Mark Tijsmans heerlijk!
En als je even een traantje weg moet pinken is dat niet erg...

Lees meer: http://www.leestafel.info/mark-tijsmans
Laatst gewijzigd door Marjo op 19 Jul 2015, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Mark Tijsmans - Strooi as van een verborgen held

Berichtdoor Annemarie » 19 Jul 2015, 15:16

Het lijkt me een prettig verhaal en ik vrees dat ik vast tot degenen behoor die een traantje wegpinken.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Mark Tijsmans - Strooi as van een verborgen held

Berichtdoor Dettie » 19 Jul 2015, 15:45

Als ik eerlijk mag zijn, ik haak al af bij de beschrijving. Ik merk dat het verhaal me totaal niet boeit met die draak en zo.
Ik moet echt moeite doen om bij de recensie te blijven, dat ligt niet aan de recensie maar aan mij. Het is denkelijk die altijd
zelfde strijd in deze boeken tussen goed en kwaad, en vreemde figuren en zo. Het is niet zozeer de draak maar wel die
wereld die zo tegenstaat. Kan iemand niet een gewoon goed boek schrijven over de strijd tussen goed en kwaad en niet
steeds die strijd in een fantasywereld gebruiken? Dát stoort me dus.

Ik heb ook een stukje gelezen in het inkijkexemplaar http://www2.standaardboekhandel.be/site ... 328996.pdf en denk dan voor 10 jaar?
Tongzoenen en te strakke broeken en zo? Of ben ik ouderwets en is dat normaal voor 10 jarigen? (Ik dacht daar op die leeftijd niet eens aan)
Ook de taal zelf vind ik best moeilijk voor 10 jarigen.

Dit is totaal niet vervelend bedoeld hoor, of een aanmerking, maar zelf zie ik het leuke van dit soort boeken echt niet. Sorry.
(Sages vond ik overigens ook niet echt leuk. Had ik ook weinig mee.)

Voor hele kleintjes kan ik me er nog wel iets bij voorstellen, daar zijn draakjes of andere beestjes bijna kleine mensjes met
kleine verdrietigheidjes of kinderavonturen.

Dettie
die wel nieuwsgierig is waarom het traantje erbij kwam kijken... :D

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Mark Tijsmans - Strooi as van een verborgen held (10+)

Berichtdoor Marjo » 19 Jul 2015, 21:04

Als je net als ik die kinderen van tien plus iedere week bezig ziet, dan denk je alvast anders over die doelgroep. (al ben ik het met je eens: voor mij zou het ook niet hoeven). Omdat er verder niets gebeurt, er zijn geen echt gedetailleerde beschrijvingen van lichamelijke zaken zeg maar, is dit meer humor dan iets anders. Die scene die ik aanhaal, dat vind ik leuk.

Hoe wil je een verhaal schrijven over goed en kwaad zonder in een fantasiewereld te geraken? Ik zou dus zeggen: liever niet realistisch! Laat het alsjeblieft fantasie blijven!

Nou ja, ik vind dit dus wel fijne verhalen, en deze van Tijsmans vooral omdat ik zijn stijl zo leuk vind. Ik zit vaak te grinniken, heerlijk, die humor!

Maar ik snap best dat het jouw boeken niet zijn. Ik heb dat ook wel eens bij verslagen van anderen, dat ik denk: geef mijn portie maar aan Fikkie..

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Mark Tijsmans - Strooi as van een verborgen held (10+)

Berichtdoor Annemarie » 19 Jul 2015, 21:21

Ik ben het met Marjo eens. Door heftige boodschappen/verhalen in een fantasieverhaal te verpakken, is het allemaal wat minder beladen.

Dat van het tongzoenen hoeft van mij ook niet hoor.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Mark Tijsmans - Strooi as van een verborgen held (10+)

Berichtdoor Dettie » 20 Jul 2015, 08:49

Heftige boodschappen en de strijd tussen goed en kwaad mogen van mij best afgezwakt worden of verpakt worden in een mooi fantasievol verhaal. Maar fantasy is wat anders. Ik vraag me dan af of de link gelegd wordt dát het een strijd is tussen goed en kwaad is. Ik denk dat kinderen het gewoon zien als een verhaal tussen fantasyfiguren die heel ver van het bed staan van een kind.
Laat ik het anders zeggen, voegen die boeken iets toe in de wereld van een kind? Een verhaal over goed en kwaad waarin gewone mensen voorkomen kan ook humoristisch en heel boeiend zijn, maar dat kan dan wel iets toevoegen aan het leven van een kind.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Mark Tijsmans - Strooi as van een verborgen held (10+)

Berichtdoor Annemarie » 20 Jul 2015, 10:35

Zelf denk ik dat kinderen in staat zijn om de bedoeling van een fantasy-verhaal, onbewust, op te pikken. Voor kinderen is de grens tussen fantasie en werkelijkheid ook veel dunner dan bij ons. Een fantasieheld kan hen bijvoorbeeld helpen met het overwinnen van problemen.

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Mark Tijsmans - Strooi as van een verborgen held (10+)

Berichtdoor Marjo » 20 Jul 2015, 11:22

Ik zei het net al: waarom moet een boek perse iets doen? Lekker ontspannen zoals jij deed met die boekjes vroeger, dat mag toch?

Ik betwijfel eerlijk gezegd of een fantasyschrijver een les wil leren. Die wil de mensen iets plezierigs bieden. Smaken verschillen, het is dus niet voor jou, maar Annemarie en ik genieten hier van.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Mark Tijsmans - Strooi as van een verborgen held (10+)

Berichtdoor Renate » 22 Jul 2015, 14:57

Klinkt leuk.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten