Suzanne Young - De behandeling (14+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Suzanne Young - De behandeling (14+)

Berichtdoor Annemarie » 16 Jul 2015, 15:11

De behandeling is het tweede van The Program-serie. Een spannend en origineel verhaal dat heerlijk wegleest.

Lees mijn recensie hier: http://www.leestafel.info/suzanne-young

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Suzanne Young - De behandeling (14+)

Berichtdoor Dettie » 19 Jul 2015, 08:49

Als ik het zo lees is het vrij heftig allemaal. Depressies, zelfmoorden en lobotomie... my goodness. Nou niet iets waar je naar uitkijkt... bij wijze van spreken. Wat een onderwerpen. Vind je het wel echt een boek voor jongeren Annemarie?

Verder nog een vraagje, je schrijft in jouw recensies Uit angst opnieuw van elkaar gescheiden te worden sloeg het tweetal op de vlucht.

Hoe wisten ze dat ze al eens eerder van elkaar gescheiden waren? Was hun dat verteld door hun ouders?

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Suzanne Young - De behandeling (14+)

Berichtdoor Annemarie » 19 Jul 2015, 15:14

Ja, het is zeker een boek voor jongeren. Juist tieners hebben te maken met tal van uiteenlopende gevoelens. Dit boek is best zwaar maar het bewijst ook dat knokken de moeite waard is.

Ze zijn er zelf achtergekomen dat ze eerder een stelletje zijn geweest. Hoe, dat verklap ik lekker niet. :)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Suzanne Young - De behandeling (14+)

Berichtdoor Dettie » 20 Jul 2015, 09:03

Ja dat is waar dat tieners allerlei gevoelens hebben maar dit is wel heel heftig. Knokken is inderdaad altijd de moeite waard. Maar net als mijn opmerking bij een boek dat Marjo gelezen heeft. Het wordt wel verpakt in een fantasyjasje. Om de depressie tegen te gaan wordt 'gewoon' het geheugen gewist en begin je opnieuw. "Wie niet te redden is, of zich maar blijft verzetten, ondergaat een lobotomie." Het lijkt bijna een griezelverhaal! :D
Ik vraag me dan af, voegt zo'n boek iets toe aan het leven van een jongere? Het lijkt me eerder een angstaanjagend boek waarbij je mag hopen dat het nooit werkelijkheid wordt, ondanks dat het verpakt is in een liefdesverhaal.

Je had bijvoorbeeld vroeger van die romannetjes die ik vrat, maar ze gaven wel een heel onrealistisch beeld. De prins op het witte paard kwam aandraven en je was voor eeuwig gelukkig met elkaar. Die boekjes voegden dus niets toe, waren eerder slecht want het gaf de illusie dat het zo zou zijn. Dat je als je eenmaal getrouwd was constant in de roze wolk zou leven en alles begripvol en liefdevol zou gebeuren. Heel onrealistisch dus. Met fantasy heb ik datzelfde gevoel, wat voegt het toe? Doet het niet eerder kwaad dan goed?
Ik zeg dit niet om te zeuren of dwars te liggen hoor. Maar ik vraag het me werkelijk af.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Suzanne Young - De behandeling (14+)

Berichtdoor Annemarie » 20 Jul 2015, 10:37

Een verhaal hoeft natuurlijk niet altijd wat toe te voegen. Gewoon een lekker, spannend verhaal is ook wel eens fijn. Dat verhaal voegt denk ik wel wat toe omdat jongeren die depressieve gevoelens wel begrijpen. Het verhaal maakt ook duidelijk dat die gevoelens gewoon bij het leven horen en dat ze niet uit te wissen zijn. Je moet ze overwinnen. Ze horen erbij.

Ik kijk anders tegen fantasy aan dan dat jij dat doet. Fantasy biedt een alternatieve wijze om dingen te vertellen. Soms luchtig en juist minder beladen, soms zo pittig dat het dagelijks leven ineens zo slecht nog niet is.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Suzanne Young - De behandeling (14+)

Berichtdoor Marjo » 20 Jul 2015, 11:20

Precies, Annemarie. Je mag toch ook wel eens lekker ontspannen? Niet alles hoeft een betekenis te hebben of iets met je te doen, vind ik.
En als je onbewust uit een fantasyverhaal toch een les leert, nou, prima. Doe je dat niet dan is het al goed als je genoten hebt.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Suzanne Young - De behandeling (14+)

Berichtdoor Annemarie » 20 Jul 2015, 11:23

Zo is het maar net!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Suzanne Young - De behandeling (14+)

Berichtdoor Dettie » 20 Jul 2015, 13:12

Help! :D Ik val jullie niet aan. Maar soms wil ik gewoon soms even wat weten.


Natuurlijk mag je lekker ontspannen met een boek, dat is zelfs heerlijk, maar fantasy is vaak veel van hetzelfde net
als romannetjes dat zijn. Romannetjes voegen in mijn ogen niets toe en ik vroeg me af wat deze boeken voor een kind doen. Ze gaan
over de strijd van goed tegen kwaad heb ik begrepen. Dat is mooi natuurlijk, maar ze gaan altijd over goed tegen kwaad en het
speelt zich af in een soort toekomst. Er is ook vaak vrij veel geweld in.
Als iemand steeds dit soort boeken leest wat voegt het dan toe? Ik geloof niet dat de jongere nou iets leert over goed of kwaad enz.
Ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen. Maar ik bedoel het niet vervelend.
Die boekjes vol met sms-jes over kleding, leuke jongens, zoenen en make-up voegen ook weinig toe, vind ik.
Ik val jullie dus zeker niet aan, en een kind hoeft ook niet steeds wat te leren van een boek, maar een enkele keer mag een
discussie ook wel eens over een genre gaan of over het wat doet voor een kind. Niet dan, wel toch? :D

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Suzanne Young - De behandeling (14+)

Berichtdoor Annemarie » 20 Jul 2015, 18:05

Ik voel me niet aangevallen hoor en snap ook wel wat je bedoelt maar zo zie ik het gewoon niet. Fantasyboeken prikkelen de verbeeldingskracht en dat is alleen maar goed vind ik. Het ene fantasyboek is het andere niet en ze zijn niet allemaal goed maar de meeste echte fantasyverhalen kenmerken zich juist door een goede, intelligente schrijfstijl. Een prima manier dus om leeservaring op te doen.

Of boeken over kleding, jongens en zoenen iets toevoegen? Niet altijd maar het is voor kinderen vast heel prettig om te lezen dat het heel normaal is om verliefd te zijn. Het zijn toch dingen die kinderen niet altijd makkelijk met ouders bespreken en dan is het heerlijk wegdromen in zo'n boeken terwijl je weet dat je niet de enige bent. Toch?

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Suzanne Young - De behandeling (14+)

Berichtdoor Marjo » 21 Jul 2015, 08:29

Vannacht lag ik te denken: er is altijd wel sprake van een groep vrienden die elkaar door dik en dun steunen, en te hulp komen!
Is dat misschien genoeg voor jou?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Suzanne Young - De behandeling (14+)

Berichtdoor Dettie » 21 Jul 2015, 09:46

Annemarie schreef:Fantasyboeken prikkelen de verbeeldingskracht en dat is alleen maar goed vind ik.


Grappig want dat vind ik juist niet van fantasy, alles wordt ingevuld, je weet hoe ze eruit zien, wat voor wereld ze leven,
waar ze voor staan en wat ze willen (het goede) en naar dat doel werken ze toe.

Naar mijn mening zijn kinderboeken die kinderen aan het denken zetten eerder de boeken die de verbeeldingskracht
prikkelen.

Maar mijn 'gemopper' is vooral, merk ik, omdat er de laatste tijd, na Harry Potter, iedereen een graantje mee probeert te
pikken van het Potter-succes en daarom ook met fantasyboeken komt. (net als ineens na het succes van 50 tinten grijs,
uitgeverijen erotische boeken gaan uitgeven) Het gaat niet om het kind en of het goed is maar om wat het financieel
oplevert.
De verhalen komen allemaal op hetzelfde neer.
Bij de romannetjes: knappe man en knap meisje ontmoeten elkaar, er komt een derde in beeld maar knappe man en knap
meisje kiezen uiteindelijk toch voor elkaar. Op gegeven moment weet je dat wel. Het voegt zo weinig toe.
Bij dit soort fantasy: Vaak veel geweld, soms een liefdeaffaire, goed strijdt tegen kwaad, goed wint.
Die 'sms, zoenen, leuke jongens en kekke kledingboekjes' zijn ook ontstaan door het succes van één serie. (De 100%
boeken) die zijn ook allemaal hetzelfde.
Waar blijft het echte originele verhaal? Niet steeds maar een soort kopie van andere succesboeken.

Het gaat er ook niet om of ik iets genoeg vind, zoals Marjo vraagt. Het gaat om het constante herhalen van hetzelfde
waarbij ik me afvraag wat een kind ermee opschiet.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Suzanne Young - De behandeling (14+)

Berichtdoor Annemarie » 21 Jul 2015, 09:58

Omdat het genre jou niet aanspreekt, zie je alles als meer van hetzelfde. Ik merk dat ik dat niet zo zie want ik verbaas me er juist steeds over dat zo veel schrijvers erin slagen met een origineel verhaal op de proppen te komen.

Wel is het zo dat er ineens heel veel fantasyboeken voor jongeren en kinderen uitkomen. Misschien wel iets te veel inderdaad maar ik vermaak me er nog prima mee. Schrijvers willen natuurlijk ook geld verdienen en springen in op het succes van eerdere reeksen. Die waren niet voor niks succesvol natuurlijk. Op een gegeven moment zal de markt verzadigd raken en dan komt er weer iets nieuws.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Suzanne Young - De behandeling (14+)

Berichtdoor Dettie » 21 Jul 2015, 10:30

Persoonlijk houd ik inderdaad niet van fantasy en vind ik fantasyboeken veel van hetzelfde maar het gaat er niet om dat het
genre me niet aanspreekt. (Er bestaan zoals in elk genre ook goede fantasyboeken.)

Wel gaat het erom dat er ineens zoveel uitkomt omdat na Potter mensen willen meeprofiteren van het succes. Ik weet niet hoe ik dat
duidelijk moet maken. Het gaat me ook niet om de schrijvers maar wel om de uitgeverijen, want die bepalen uiteindelijk wat op de
markt komt. Uitgeverijen willen verdienen en gooien dan maar alles op de markt wat in de richting van Potter (Fantasy) of 50 tinten of
100% boekjes of Francine Oomen (ook zo'n successerie) boekjes komt.
Daardoor komt er veel van hetzelfde op de markt, dat stoort me, en in het geval van kinderboeken vind ik dat zelfs erg, omdat ze dan
in feite constant hetzelfde aan het lezen zijn. Kinderen worden platgegooid met dit soort boeken. De kwaliteit, stijl of
inhoud doet er niet meer zo toe als het maar verkoopt.

Ik vind het ook erg dat kinderen steeds die boekjes over jongens zoenen e.d. voorgeschoteld krijgen. Die zijn ook allemaal
hetzelfde alleen de namen zijn anders. Kinderen zijn gevoelig voor commentaar en groepsgebeuren en doen dan mee en de
goede kinderboeken raken ondergesneeuwd. Bij volwassenen gebeurt dat ook maar een volwassene kan nog zelf kiezen
hoewel ook die zich vaak laat leiden door de bestsellerstapels in de boekwinkels.
Daardoor komen de originele boeken die eens over wat anders gaan nauwelijks aan bod, dat vind ik heel storend.

Nou ja, ik ben bang dat ik niet goed kan overbrengen wat ik bedoel zonder in herhalingen et vallen en een koppig,
hardnekkig mens te lijken, die haar gelijk wil hebben. Dat hoef ik niet te hebben, ik schreef dit alleen vanwege de vele
kinderboeken van dezelfde soort (dus niet alleen fantasy) die ons de laatste tijd door de uitgeverij gepresenteerd worden
en dat stoort me. Waar is het originele kinderboek gebleven, daarvan raakt de markt nooit verzadigd.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Suzanne Young - De behandeling (14+)

Berichtdoor Annemarie » 21 Jul 2015, 10:37

Ik begrijp ook echt wel wat je bedoelt hoor. Je mist boeken zoals we die vroeger bijvoorbeeld van Thea Beckman hadden. Van die echt goede boeken die je bijblijven. Ik mis die ook wel.

Heb jij ook het idee dat kinderen steeds minder lezen en meer televisiekijken en computeren? Ik denk dat de uitgevers ook echt moeite moeten doen om kinderen aan het lezen te houden en dus goed moeten inspringen op wat kinderen willen. Van de ene kant resulteert dat in boeken die niet erg leerzaam zijn, van de andere kant blijven kinderen op deze manier wel lezen. Je kunt die boeken ook als opstapjes naar andere genres en boeken zien. Het zijn boeken die de interesse in het lezen opwekken.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Suzanne Young - De behandeling (14+)

Berichtdoor Dettie » 21 Jul 2015, 11:01

Ja televisie en de PC of mobieltje of app zijn natuurlijk grote concurrenten van het boek. Daar springen de uitgeverijen ook wel op in door in de e-boeken allerlei extra's te verstoppen.

En ja die boeken als die van Thea Beckman e.d. mis ik zeker, van die goede boeken die je bijblijven, waar je als volwassene nog steeds met plezier aan terugdenkt en dat soort boeken zie ik de laatste tijd te weinig.
Natuurlijk worden er nog mooie boeken uitgegeven maar de aandacht is verschoven naar verkoopcijfers ipv inhoud. Ik denk dat uitgevers niet zo inspringen in wat kinderen willen maar kinderen krijgen waarvan de uitgever denkt dat het verkoopt (waarmee ik niet wil zeggen dat alle uitgevers slecht zijn hoor)
Ik geloof er ook niet zo in dat goede kinderboeken niet verkopen, het ligt er maar aan hoe ze gebracht worden op school en door de uitgeverijen. Misschien kun je het als opstapjes zien, maar de term 'als ze maar lezen' vind ik af en toe ook wel ver gaan. Bij enkele kinderboeken denk ik, dan maar liever niet lezen dan deze rommel lezen. (oei oei :D)
Ik klink mopperig maar dat is juist omdat ik zoveel van lezen en kinderboeken houd en zo graag wil dat kinderen iets goeds voorgeschoteld krijgen.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Suzanne Young - De behandeling (14+)

Berichtdoor Annemarie » 21 Jul 2015, 11:08

Slechte boeken voegen niks toe inderdaad en dan gaat de term "als ze maar lezen" niet meer op. Maar we hebben het hier vooral over fantasyboeken en ik denk dat dat genre heel geschikt is om de interesse in het lezen aan te wakkeren en te behouden. De inhoud van de verhalen spreekt jou niet aan maar de kwaliteit van deze boeken is over het algemeen goed. Denk aan een goede schrijfstijl, een mooie zinsbouw en correct woordgebruik. Dat is wel even een verschil met van die boekjes met sms-taal.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Suzanne Young - De behandeling (14+)

Berichtdoor Dettie » 21 Jul 2015, 11:29

De kinderboeken met sms-jes worden niet in sms taal geschreven, ze sms-en wel met vriendinnen en die sms-jes mogen we meelezen, maar de taal is correct en goed gespeld, er staat niet w8cht ff of zo. Wat dat betreft geen klagen.
Het is alleen qua inhoud zoveel van hetzelfde.

Maar we kunnen nog uuuuuren doorgaan en ik denk dat we dan erg in herhalingen gaan vallen. Ik ga naar buiten, lekker zitten lezen in een erotisch fantasystripboek :D

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Suzanne Young - De behandeling (14+)

Berichtdoor Annemarie » 21 Jul 2015, 11:34

Hahahaha, ja doe dat maar. :)

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Suzanne Young - De behandeling (14+)

Berichtdoor Marjo » 21 Jul 2015, 18:41

Ik vraag me af of het echt zo anders was vroeger. Je had toen ook van die series goed verkopende boeken denk ik. In ieder geval in de tijd dat mijn kinderen opgroeiden. Puk en Muk, Wipneus en Pim (fantasy avant la lettre!) Snelle Jelle, Arendsoog, Floortje Bellefelur, De dolle tweeling. Je kan echt niet zeggen dat dat zulke verheffende boeken waren/zijn.

En dat inspelen op het succes van de een, dat gebeurt overal, en ik vind het wel logisch. Dat we het liever anders zouden zien, tja.
Ik vind fantasy niet allemaal een pot nat, maar die boeken over sms-ende meisjes, die vaak wel.

Er zijn nog steeds boeken zoals die van Beckman, en het zijn de ware lezers die ze verslinden. Zoals wij vroeger de ware lezers waren...

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Suzanne Young - De behandeling (14+)

Berichtdoor Annemarie » 21 Jul 2015, 18:58

Ik herinner me ineens weer de boekjes over manage Picadero. Wat heb ik gezwijmeld. Het verhaal van deel 1 was heel afgezaagd: man en vrouw mochten elkaar niet, werden verliefd, ruzie door misverstand, alles kwam goed. Het hoogtepunt in het boek was een doodeenvoudige kus. Ik vond het prachtig! Dus ja, vroeger waren die boekjes er ook al en toch is het met mij helemaal goed gekomen. :)

https://www.goodreads.com/series/69465-picadero

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Suzanne Young - De behandeling (14+)

Berichtdoor Dettie » 21 Jul 2015, 20:33

marjo schreef: Ik vraag me af of het echt zo anders was vroeger. Je had toen ook van die series goed verkopende boeken denk ik. In ieder geval in de tijd dat mijn kinderen opgroeiden. Puk en Muk, Wipneus en Pim (fantasy avant la lettre!) Snelle Jelle, Arendsoog, Floortje Bellefelur, De dolle tweeling. Je kan echt niet zeggen dat dat zulke verheffende boeken waren/zijn.


Dat vind ik niet te vergelijken, er was vroeger gewoon niets anders. Er waren niet van die enorme aantallen boeken als nu. Mensen hadden er gewoon geen geld voor om boeken aan te schaffen en hadden ook geen boekenkasten vol boeken, je was al blij als je een boek kreeg of kon kopen. Je was afhankelijk van het aanbod van de bibliotheek en niet van de boekwinkels. Er was gewoon heel weinig. Maar naar mijn idee werd toch meer gekeken naar kwaliteit in plaats van kwantiteit.

Nu hebben mensen keus genoeg en zo gauw iets goed verkoopt spelen al die uitgeverijen er op in en word je platgegooid met hetzelfde soort boeken puur uit winstbejag en volgens mij was er vroeger toch meer het besef wát er geboden werd.
Maar ik stop ermee want ik merk dat ik er somber van word omdat ik het gevoel heb dat jullie je aangevallen voelen en maar denken dat ik alleen maar mopper omdat ik niet van fantasy houd. Maar dat bedoel ik niet. Ik stel iets aan de kaak wat ik steeds meer zie gebeuren maar kan dat kennelijk niet overbrengen.
Dus ik stop er liever mee.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Suzanne Young - De behandeling (14+)

Berichtdoor Annemarie » 21 Jul 2015, 21:43

Goed hoor. Ik heb me in ieder geval geen moment aangevallen gevoeld. We verschillen hierover van mening, dat blijft zo en dat is prima. Het zou een saaie boel worden als we het alleen maar met elkaar eens zouden zijn!

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Suzanne Young - De behandeling (14+)

Berichtdoor Marjo » 21 Jul 2015, 21:46

je brengt het prima over, maar je hebt toevallig met twee fantasyliefhebbers te maken. Stel nou dat wij weg waren van de meidenboeken...dat was pas erg!!

t'is aaltij wè..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Suzanne Young - De behandeling (14+)

Berichtdoor Dettie » 21 Jul 2015, 22:57

Nou ik breng het dus niet goed over want het gáát dus niet alleen om fantasyboeken. Ik meld ook steeds andere genres erbij. Het gaat om alles wat aangeboden wordt omdat één serie succes heeft, dan gaan alle uitgeverijen dat uitgeven om geld te verdienen, de kwaliteit doet er niet meer toe.
50 tinten grijs... hup allerlei erotische boeken. Harry Potter hup fantasyboeken. Of ze nu goed of slecht zijn, als ze er maar zijn. Bij kinderboeken vind ik dat kwalijk.
Maar ik kan het toch niet duidelijk maken dus ik stop nu echt. Ik word er echt somber van omdat ik het maar niet over kan brengen.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Suzanne Young - De behandeling (14+)

Berichtdoor Marjo » 22 Jul 2015, 10:03

Communicatiestoornissen zijn er vaak, maar ik weet echt wel dat je het over alle boeken had. Ik spits het toe op fantasy, maar het geldt overal. Dat zeg ik ook.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten