Jacob Grey - De kraaienfluisteraar 10+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Jacob Grey - De kraaienfluisteraar 10+

Berichtdoor Annemarie » 05 Jul 2015, 11:54

De kraaienfluisteraar is het eerste deel van De Wildlingen-trilogie. Een lekker spannend verhaal!

Lees mijn recensie hier: http://www.leestafel.info/jacob-grey

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jacob Grey - De kraaienfluisteraar 10+

Berichtdoor Dettie » 05 Jul 2015, 12:04

"Het taalgebruik is allesbehalve kinderachtig maar wel goed op de doelgroep afgestemd. De kinderen die dit boek gaan lezen moeten wel tegen een stootje kunnen want er gaan mensen, en dieren, op niet zachtzinnige wijze dood in dit boek. Dat gebeurde in de Harry Potter-reeks ook en de meeste kinderen bleken dat prima aan te kunnen. Ik heb er alle vertrouwen in dat heel wat jonge lezers zullen genieten van dit meeslepende verhaal!"

Sprookjes zijn in feite ook vaak heel gruwelijk en dat had je als kind ook nauwelijks door. Je hoorde alleen het verhaal. Alleen het meisje met de zwavelstokjes vond ik altijd enorm zielig, maar gruwelijke dingen in de sprookjes deden me toen niet veel.

Wel bijzonder zo'n verhaal met dieren en dierenfluisteraars.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Jacob Grey - De kraaienfluisteraar 10+

Berichtdoor Annemarie » 05 Jul 2015, 12:09

Het is echt een leuk boek en ik ben heel benieuwd naar het volgende deel.

Wat betreft de dode mensen en dieren: ik zet het er altijd maar even bij want ik ken ook kinderen die er niet tegen kunnen. Het is net wat jij zegt: sprookjes zijn ook gruwelijk. Er zijn ook kinderen die daar nachtmerries van krijgen maar de meeste kinderen hebben daar totaal geen last van.

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jacob Grey - De kraaienfluisteraar 10+

Berichtdoor Marjo » 05 Jul 2015, 20:10

Leuk is misschien het woord niet, maar als ik er tegenaan loop...

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Jacob Grey - De kraaienfluisteraar 10+

Berichtdoor Annemarie » 05 Jul 2015, 20:15

Ja, toch is het leuk. Leuk omdat het zo origineel is. Er gebeuren niet alleen prettige dingen maar het verhaal is beslist niet zwaar. Ik denk wel dat het bij je in de smaak zal vallen.

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jacob Grey - De kraaienfluisteraar 10+

Berichtdoor Marjo » 07 Sep 2015, 20:48

Nee, zwaar is het niet, maar voor zulke jonge kinderen? Jammer dat de stijl en de inhoud niet in overeenstemming zijn.

http://www.leestafel.info/jeugdboeken-10

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Jacob Grey - De kraaienfluisteraar 10+

Berichtdoor Annemarie » 08 Sep 2015, 11:47

Lastig vind ik dat, die leeftijdscategorie. Ikzelf vond Harry Potter op een gegeven moment ook behoorlijk gruwelijk worden maar kinderen onder de tien hebben het verslonden en ik heb geen verhalen over nachtmerries gehoord. Kinderen van deze leeftijd kunnen kennelijk heel wat aan en steeds meer verhalen voor kinderen zijn naar mijn mening behoorlijk heftig, maar ik vond toch dat ik in de recensie moest vermelden dat dit verhaal niet voor al te gevoelige kinderen is.

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jacob Grey - De kraaienfluisteraar 10+

Berichtdoor Marjo » 08 Sep 2015, 12:50

En ik vind dat je gelijk hebt. Het ene kind is het andere niet, en je ziet het niet aan hun neus..
Eigenlijk vind ik de omslag te aantrekkelijk (maar dat was bij Harry ook) met dien verstande dat een kind argeloos gaat lezen, gepakt wordt door het verhaal, en dan toch voor misschien akelige verrassingen komt te staan.
Dan rest de vraag: moet je dat voorkomen, en hoe dan? Kun je er niet van uit gaan dat ene kind het boek toch wel dichtslaat op het moment dat het te eng wordt?

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Jacob Grey - De kraaienfluisteraar 10+

Berichtdoor Annemarie » 08 Sep 2015, 12:54

Als een kind een boek dichtslaat dan is het vaak al te laat, vrees ik. Dan hebben ze het enge vast al gelezen.

Ik kan me goed voorstellen dat ouders hun kinderen voor al te enge verhalen willen behoeden. Sommige kinderen kunnen er nu eenmaal niet tegen. Misschien zou er een bepaald tekentje op de kaften geplaatst kunnen worden. Maar ja: hoe bepaal je dan welke boeken te eng zijn? Best lastig. Toch zou het niet verkeerd zijn als een ouder aan een tekentje/logo op de kaft kan zien dat het om een boek met geweld en/of moord gaat.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jacob Grey - De kraaienfluisteraar 10+

Berichtdoor Dettie » 08 Sep 2015, 13:07

Ja daar heb ik ergens anders ook wel eens een gesprek over gehad, over tekentjes op boeken.
Er zijn ook mensen met bijv. een psychische aandoening of traumatische ervaringen die graag een tekentje op boeken zouden zien. Zij worden namelijk getriggerd door bepaalde verhalen wat weken- tot maandenlange terugval of andere ellende kan betekenen. Daarom ben ik er ook nogal fel op dat een covertekst goed de inhoud weergeeft en niet een mooi flaptekstje plaats over een gezellig groepje terwijl het bijvoorbeeld gaat over het verwerken van de dood van een moeder of heftige ziekte of verkrachting enz. Ik vind het erg zo'n misleidende covertekst.
Ook bij veel geweld in een boek zou er inderdaad een tekentje geplaatst kunnen worden. Wil een kind het dan toch lezen das is ie tenminste wel gewaarschuwd.
Ik heb ook wel eens gedacht om op Leestafel met dergelijke tekentjes te gaan werken. Misschien kan dat eventueel na de update die nog gebeuren gaat.

Dettie
die weer van haar stokpaardje stapt.

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jacob Grey - De kraaienfluisteraar 10+

Berichtdoor Marjo » 08 Sep 2015, 13:09

Ik ben bang dat het zo niet werkt: als er een teken op staat dat waarschuwt, zijn er juist veel kinderen - en net degenen voor wie je dat teken er op zet! - die het dan juist pakken.

In een bibliotheek heb je wel een onderverdeling met stickers, die waarschuwend kunnen werken. Kunnen dus.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Jacob Grey - De kraaienfluisteraar 10+

Berichtdoor Annemarie » 08 Sep 2015, 13:17

We zouden in elk geval in onze recensies over kinderboeken duidelijk kunnen blijven vermelden dat er geweld in voorkomt. Bij dit boek hebben we allebei aangegeven dat we het niet voor alle tienjarigen geschikt vinden.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten