Kolet Janssen en Emy Geyskens - Sammy krijgt pleegouders 4+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Kolet Janssen en Emy Geyskens - Sammy krijgt pleegouders 4+

Berichtdoor Dettie » 28 Jun 2015, 12:32


Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Kolet Janssen en Emy Geyskens - Sammy krijgt pleegouders

Berichtdoor Annemarie » 29 Jun 2015, 18:21

Eigenlijk jammer dat dit soort boekjes nodig zijn...

Vind je het begin niet te stereotiep met dat viezige huis en koekjes als ontbijt? Vaak is kindermishandeling/verwaarlozing juist heel verborgen en is het niet meteen een kwestie van een slecht ontbijt en een slordig huis.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Kolet Janssen en Emy Geyskens - Sammy krijgt pleegouders

Berichtdoor Renate » 29 Jun 2015, 20:47

Ik denk dat mensen kindermishandeling eerder associëren met een kind met blauwe plekken of iets dergelijks en het mag dus ook wel eens verteld worden dat er ook andere redenen kunnen zijn om een kind tijdelijk in een pleeggezin te plaatsen, bijvoorbeeld als de moeder duidelijk psychische problemen heeft.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Kolet Janssen en Emy Geyskens - Sammy krijgt pleegouders

Berichtdoor Annemarie » 29 Jun 2015, 20:50

Daar ben ik het helemaal mee eens Renate. Ik bedoelde alleen maar dat er ook heel veel chaotische gezinnen zijn met volmaakt gelukkkige kinderen. Maar misschien wordt het anders allemaal te genuanceerd voor deze jonge doelgroep.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Kolet Janssen en Emy Geyskens - Sammy krijgt pleegouders

Berichtdoor Dettie » 29 Jun 2015, 21:21

Dit boek gaat totaal niet over kindermishandeling. Ook niet echt over verwaarlozing. Het gaat over een moeder die het even niet meer trekt. Ze is heel moe, moet alles alleen doen. Ik wilde alleen eens anders beginnen, normaal gesproken begin ik met het verhaal en vertel daarna hoe de afbeeldingen zijn, nu begon ik eens met de afbeeldingen...

Het gaat echt om een kind te vertellen wat pleegouders zijn en wat een kind mag verwachten bij en van pleegouders. Komt dat niet goed over? want dan moet ik de recensie anders schrijven.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Kolet Janssen en Emy Geyskens - Sammy krijgt pleegouders

Berichtdoor Annemarie » 29 Jun 2015, 21:26

Dat komt wel goed over hoor. Ik dacht alleen wel even dat het kind verwaarloosd werd. Bedoel je dat dit meer een preventieve maatregel is?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Kolet Janssen en Emy Geyskens - Sammy krijgt pleegouders

Berichtdoor Dettie » 29 Jun 2015, 23:07

Ik weet niet of het preventief te noemen is, het is gewoon nodig.
Moeder is moe en kan het even allemaal niet meer aan, ze houdt veel van Sammy maar heeft de energie niet om er goed voor te zorgen, dus is het kind door de week bij pleegouders en in het weekend thuis. Dan heeft die moeder rust door de week en kan ze weer bijtrekken en orde op zaken stellen.
Die pleegvader zegt het heel lief, 'we mogen je even lenen totdat mama alles weer kan'.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Kolet Janssen en Emy Geyskens - Sammy krijgt pleegouders

Berichtdoor Annemarie » 30 Jun 2015, 09:09

Ah, ik snap het. Dat komt op zich wel duidelijk uit de recensie naar voren hoor!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Kolet Janssen en Emy Geyskens - Sammy krijgt pleegouders

Berichtdoor Dettie » 30 Jun 2015, 09:19

Ik heb de tekst een beetje aangepast

"Bij Frank en Roos is het best wennen. Sammy begrijpt niet waarom hij steeds zijn speelgoed moet opruimen, er is toch ruimte genoeg? Hij moet ook elke dag douchen en zijn tanden poetsen en nog veel meer. Wat hij wel begrijpt is dat hij niet voor altijd bij Frank en Roos blijft. Frank heeft verteld dat ze Sammy een tijdje mogen lenen van zijn moeder, mama is namelijk heel erg moe omdat ze alles alleen moet doen, ze moet even bijkomen. Maar als Mama uitgerust is dan kan Sammy weer bij haar gaan wonen. En zo heeft Sammy het helemaal naar zijn zin. Door de weeks is hij bij Roos en Frank en in het weekend ziet hij mama!"

beter zo?

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Kolet Janssen en Emy Geyskens - Sammy krijgt pleegouders

Berichtdoor Annemarie » 30 Jun 2015, 12:21

Helemaal perfect!


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 24 gasten