Stijn Moekaars & Suzanne Diederen - Beer en Bij 5+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Plaats reactie
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Stijn Moekaars & Suzanne Diederen - Beer en Bij 5+

Bericht door Dettie »

Beer en Bij zijn dikke vrienden, elke dag zoeken ze elkaar op en hebben gesprekjes over allerlei dingen waar ze zich op dat moment mee bezig houden. Daarbij wordt vaak een lekker honingkoekje gegeten en soms een kopje thee gedronken.
De onderwerpen die ze bespreken variëren nogal. Het zijn toch vaak kleine momentopnames waar een van de twee over aan het denken is geraakt.
Zoals Bij die aan Beer vraagt: Waar was ik voor ik hier woonde? en de goedmoedige Beer heeft daar wel een antwoord op. En zo ontstaan er kleine filosofietjes over het ontstaan van het leven.

Lees verder http://www.leestafel.info/s-moekaars
Dettie
Annemarie

Re: Stijn Moekaars & Suzanne Diederen - Beer en Bij 5+

Bericht door Annemarie »

Lief! Ik vind het kleurgebruik van de kaft ook mooi. Heel warm.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

ja zo zijn alle afbeeldingen. Je wordt er vanzelf blij van.

Dettie
Marjo

Bericht door Marjo »

Je vond de tekst dus goed? Ik herinner me een boek van Moekaars, dat een beetje rommelig was. Maar misschien kwam dat meer door de typografie, door de bladspiegel.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Ja, ik vond de tekst goed, het heeft wel weg van de dierenverhalen (Mier en Eekhoorn) van Toon Tellegen en daar houd ik ook erg van.
Voor zover ik me herinner (weet niet zeker) hou jij ook niet zo van de verhalen van Tellegen.
Vooral die filosofietjes, die aparte manier van kijken naar dingen vind ik zo leuk. Of die briefjes die ze elkaar sturen met een enkele zin, heerlijk. Het heeft iets van de verwondering wat een kind nog zo kan hebben. Ontwapenend is eigenlijk het goede woord ervoor.

Dettie
Marjo

Bericht door Marjo »

Het ging me meer om de taal. Wat is blijven hangen is dat het een Vlaams tintje had. Dat is niet erg, maar het was ook erg eenvoudig. Nu moet dat voor een boek als dit ook natuurlijk, misschien is zijn manier van schrijven dus prima voor de kleintjes.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Nee deze verhalen hebben geen Vlaams tintje en zijn ook niet erg eenvoudig. Ik vroeg me soms zelfs af of kinderen van 5 het allemaal zouden begrijpen maar 7 jarigen zeker wel. Alles wordt op een andere dan doorsnee manier benadert en dat maakt het zo bijzonder. Toch is het ook wel weer herkenbaar wat er besproken wordt, allemaal kleine vragen (geen grote levensvragen dus)die kinderen zomaar kunnen stellen die je ineens na doen denken, zoiets dus.

Er zijn ook andere verhaaltjes, bijvoorbeeld over Bij die wil zwemmen, maar dat kan natuurlijk niet, dan wordt ze te zwaar, dus mag ze op de buik van Beer mee 'zwemmen'. Toch denk je wel even o ja, zo'n bij kan nooit het water in. Van die dingetjes, de kleine verwonderingetjes en overdenkingtjes.

Dettie
Plaats reactie