Jesper Wung-Sung - Uitbraak (15+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Jesper Wung-Sung - Uitbraak (15+)

Berichtdoor Marjo » 19 Jun 2015, 20:32

Aparte jeugdroman, zo zijn er niet veel.

Lees meer: http://www.leestafel.info/jesper-wung-sung

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Jesper Wung-Sung - Uitbraak (15+)

Berichtdoor Annemarie » 20 Jun 2015, 09:35

Klinkt heel spannend. Weer eens wat anders inderdaad.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jesper Wung-Sung - Uitbraak (15+)

Berichtdoor Dettie » 20 Jun 2015, 10:58

Wel een beetje luguber verhaal met al die mensen die neergeschoten worden en dat ze verder niets weten.
Mooie recensie trouwens, prikkelt de nieuwsgierigheid.

Vind je het wel een boek voor jongeren Marjo? Het lijkt eerder een jeugdthriller dan een Young Adult boek - waarvan ik denk dat het romans zijn -.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jesper Wung-Sung - Uitbraak (15+)

Berichtdoor Marjo » 20 Jun 2015, 11:02

Young Adult betekent boeken voor jongeren, zonder dat er een genre aan gehangen wordt. Al die spannende trilogieën die hier langs kwamen? Allemaal Young Adult.
Het antwoord is dus ja. Het beschrijft de belevingswereld van jongeren, in een bijzondere situatie.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Jesper Wung-Sung - Uitbraak (15+)

Berichtdoor Annemarie » 20 Jun 2015, 11:06

Het lijkt wel of er zelfs meer spannende, thrillerachtige young-adult zijn dan echt romans.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jesper Wung-Sung - Uitbraak (15+)

Berichtdoor Dettie » 20 Jun 2015, 11:19

Ah dat wist ik niet! Ik dacht dat dát dan weer jeugdthrillers genoemd werden.
Het boekenleven is nog niet zo eenvoudig :D

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jesper Wung-Sung - Uitbraak (15+)

Berichtdoor Marjo » 20 Jun 2015, 14:01

Nog erger: sommige uitgevers laten de YA boeken beginnen vanaf 13 jaar, anderen dus vanaf 15...

Anton
Berichten: 228
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 15:27

Re: Jesper Wung-Sung - Uitbraak (15+)

Berichtdoor Anton » 21 Jun 2015, 15:40

Recensie maakt in elk geval nieuwsgierig. Voor niet-lezers of via school 'gedwongen' lezers is dit boek wellicht prima omdat er alleereerst gekeken wordt naar omvang. Dit boek is minder uitgesponnen, dus ... Ga het zeker lezen.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jesper Wung-Sung - Uitbraak (15+)

Berichtdoor Marjo » 21 Jun 2015, 20:07

Maar als er sprake is van een lijst waarop de boeken staan die gelezen moeten worden, zal deze er niet snel opkomen. Het is niet van een Nederlandse schrijver.
Maar jij mag het zeker lezen!

Anton
Berichten: 228
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 15:27

Re: Jesper Wung-Sung - Uitbraak (15+)

Berichtdoor Anton » 22 Jun 2015, 21:16

Gelukkig word ik enigszins als deskundige aangemerkt, ik mag de lijst derhalve zelf samenstellen. Er zijn scholen die alleen Nederlandse of Vlaamse auteurs toelaten op de leeslijst. Daar is bij ons geen sprake van. Kevin Brooks, John Boyne, James Dashner en veel andere schrijvers zouden dan ongelezen blijven. Mits in goede vertaling beschikbaar zijn deze boeken 'gewoon' te lezen voor de examenlijst.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jesper Wung-Sung - Uitbraak (15+)

Berichtdoor Marjo » 23 Jun 2015, 08:21

Dat vind ik prettig om te horen. Ik heb zelf nooit een leeslijst gehad en ben erg tegen die rigide lijsten die ik ken van de scholen van mijn kinderen.
Fijn dat er mensen zijn die ook vinden dat het anders moet!

Anton
Berichten: 228
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 15:27

Re: Jesper Wung-Sung - Uitbraak (15+)

Berichtdoor Anton » 23 Okt 2015, 20:46

Gelezen , kon mij toch niet helemaal overtuigen. Een te snel en daardoor onbevredigend slot.

Anton
Berichten: 228
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 15:27

Re: Jesper Wung-Sung - Uitbraak (15+)

Berichtdoor Anton » 23 Okt 2015, 20:47

Ben trouwens benieuwd naar het nieuwste boek ' Dubbelgangers'.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Jesper Wung-Sung - Uitbraak (15+)

Berichtdoor Renate » 24 Okt 2015, 11:55

Anton schreef:Gelukkig word ik enigszins als deskundige aangemerkt, ik mag de lijst derhalve zelf samenstellen. Er zijn scholen die alleen Nederlandse of Vlaamse auteurs toelaten op de leeslijst. Daar is bij ons geen sprake van. Kevin Brooks, John Boyne, James Dashner en veel andere schrijvers zouden dan ongelezen blijven. Mits in goede vertaling beschikbaar zijn deze boeken 'gewoon' te lezen voor de examenlijst.

Ik kan me van mijn schooltijd herinneren dat voor Nederlands alleen boeken van Nederlandse en Vlaamse auteurs gelezen mochten worden. Voor Duits en Engels gold mutatis mutandis hetzelfde en natuurlijk niet in vertaling. Van onze laatste leraar Engels kan ik me herinneren dat hij in de vierde klas van de Havo nog niet met literatuur wilde beginnen. Maar goed dat was toch al een eigenaardige figuur, die op vrijdagmiddag weigerde les te geven. Meestal kregen we een proefwerk of iets dergelijks, dat we nooit terug kregen, omdat het volgens hem slecht gemaakt was. Ik spijbelde dan ook regelmatig, te meer daar we voor dit vak gymles hadden, waarbij ik over het algemeen ook spijbelde, omdat ik er een hekel aan had. Gym was en is in mijn ogen tijdverspilling.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Jesper Wung-Sung - Uitbraak (15+)

Berichtdoor Annemarie » 24 Okt 2015, 12:04

Volgens mij mocht ik ook alleen maar Nederlandse of Vlaamse schrijvers lezen voor de boekenlijst. Dan kocht ik van die Lijster-boeken. Ik ben het met je eens, Anton, dat het zonde is want dan mis je als scholier veel mooie boeken. Voor de Engelse boekenlijst mocht ik dan gelukkig wel bijvoorbeeld H.G.Wells lezen.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Jesper Wung-Sung - Uitbraak (15+)

Berichtdoor Renate » 24 Okt 2015, 14:18

Tja, maar het gaat om Nederlandse literatuur. Buitenlandse literatuur kwam aan bod bij de desbetreffende talen.

Mamar10e
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 Okt 2015, 20:02

Re: Jesper Wung-Sung - Uitbraak (15+)

Berichtdoor Mamar10e » 26 Okt 2015, 20:37

Net dit boek uitgelezen zodat ik het met mn dochter kan bespreken voor haar opdracht Nederlands.
Ik vraag me af; heeft iemand van jullie gedacht aan de mogelijkheid dat in dit verhaal de school gewoon wordt uitgeroeid?
In het begin van het boek wordt vermeld dat de vader van Benjamin en de lerares Emilie hard hebben gewerkt om de school open te houden en dat is uiteindelijk gelukt...

Waarom anders is dit een terugkerend iets? Er wordt over benjamins vader en Emilie gesproken als helden.. het moet een heel "gevecht" geweest zijn om de school open te houden..En waarschijnlijk hebben ze vijanden gemaakt gedurende het gevecht??
Medogenloze vijanden wel te verstaan..

Aan het einde, als de medicijnen op zijn worden de zieken vanzelf weer beter..dat zet ook aan tot denken toch?

Kortom een boek dat vragen oproept maar ook antwoorden geeft als je er echt over gaat nadenken.

Boeiend om te lezen hoe de ontwikkeling is van de jongeren nadat alle volwassenen dood zijn gegaan. Eerst losbandige anarchie maar er vormen zich toch weer leefgroepen met ieder hun eigen leefregels..
Elias de charismatische leider, die eigenlijk alleen maar regeert dmv angst te voeden om zo ook zijn eigen onzekerheid te verbergen?
Liam de Onverschrokken en impulsieve leider die geen mooie woorden kan spreken zoals Elias maar uiting geeft aan zijn gevoelens van onrecht door fysieke acties.

Beide leiders gaan uiteindelijk ten onder aan hun eigen kracht/zwakte.

De overlevenden keren zich naar Kate en Benjamin; de ongevraagde maar geboren Leiders.
Kate en Benjamin brengen de rust terug en een nieuwe regelmaat in een nieuwe soort van samenleving...

Het einde vind ik echter nog steeds vaag.. en abrubt
De vogel is weg.. maar er zijn nog steeds overlevenden..
Dus de missie is niet helemaal geslaagd??

Het lukt Benjamin uiteindelijk wel om "uit te breken" en gewoon, als een normale jongen richting de provinciale weg te lopen.

mariamxx
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 Jun 2016, 18:35

Re: Jesper Wung-Sung - Uitbraak (15+)

Berichtdoor mariamxx » 09 Jun 2016, 18:38

Beste mensen,
Ik heb deze boek gelezen , maar begrijp iets niet.....

Hoe oud is Benjamin
WAt zijn zijn hobby's, en word er iets verteld over hoe hij er uit ziet?


Alvast thxxxx

mariamxx
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 Jun 2016, 18:35

Re: Jesper Wung-Sung - Uitbraak (15+)

Berichtdoor mariamxx » 09 Jun 2016, 18:40

en IS hij dood gegaan op het einde?(Benjamin)

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jesper Wung-Sung - Uitbraak (15+)

Berichtdoor Marjo » 09 Jun 2016, 20:21

Er is geen antwoord op deze vragen. Je mag het zelf invullen.

nielsVP
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 Mei 2018, 21:58

Re: Jesper Wung-Sung - Uitbraak (15+)

Berichtdoor nielsVP » 03 Mei 2018, 22:00

Het boek gaat over jongeren die willen ontsnappen uit hun school die heel wat rare dingen meemaakt zoals een uitbraak van ziekten. Daardoor is uitbraak een goed gekozen titel voor het boek. Niet alleen door de uitbraak van ziekten maar vooral om de jongeren die willen uitbreken. Ik zou geen betere titel kunnen verzinnen voor het boek.

Het leuke aan het boek uitbraak is dat er heel veel creatieve elementen waren. Zoals de ijzeren vogel die rondvliegt in de lucht en er voor zorgt dat niemand de school verlaat. Maar daardoor kan die creativiteit ook een omgekeerd effect hebben voor de lezer doordat alle gebeurtenissen die je in het dagelijkse leven niet tegen komt soms wat raar overkomen en je niet zo goed meer weet waar en waarom alles gebeurt. Dus moet je het boek ook wel goed kunnen volgen en aandachtig lezen anders ben je niet meer mee met het verhaal. Maar doordat er juist zoveel gebeurt ( zoals : De ziekten , vriendschappen die breken , doden en gewonden die vallen ) en er veel te doen is in het boek is het verhaal niet saai om te lezen of langdradig en wil je vanaf het begin weten hoe en wanneer ze ontsnappen uit de school. En het boek was af en toe wel voorspelbaar maar het heeft ook nog een verrassend einde dus dat zorgt zeker voor een meerwaarde om het boek te lezen.

Over het algemeen was het een goed boek met veel spanning een minpunt is dat je altijd ervoor moet zorgen dat je mee in het verhaal zit.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten