James Dashner - De doodskuur (15+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

James Dashner - De doodskuur (15+)

Berichtdoor Marjo » 13 Jun 2015, 14:57

Het boek heeft me een tijdje aangekeken, om spanning op te bouwen. En dan lezen...in een keer natuurlijk!
Genieten... en er komt nog een prequel!

Lees meer: http://www.leestafel.info/james-dashner

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: James Dashner - De doodskuur (15+)

Berichtdoor Dettie » 13 Jun 2015, 15:58

Weer een nieuw woord geleerd, prequel. Daar had ik nog nooit van gehoord.

Wikipedia wist me daarover te vertellen:
"Een prequel is een Engelse term die vrij vertaald kan worden als 'voorgaande geschiedenis'. De term wordt gebruikt voor een werk waarvan de actie zich afspeelt vóór die van een eerder uitgebracht werk. Meestal wordt hiermee een film bedoeld, maar het kan ook een ander medium zoal een opera of boek betreffen. Als bijvoorbeeld twee films die over hetzelfde verhalen na elkaar uitkomen en de laatste film beschrijft de gebeurtenissen van vóór de eerste, dan spreekt men over een prequel. Het tegenovergestelde is een sequel: een "vervolg".

http://nl.wikipedia.org/wiki/Prequel

Hopelijk worden dan de vragen beantwoord!

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: James Dashner - De doodskuur (15+)

Berichtdoor Annemarie » 14 Jun 2015, 14:29

Ooooooooo, ik ben heus niet jaloers! Wat fijn trouwens dat er ook nog een prequel komt.

Prequels zijn trouwens behoorlijk populair op het moment Dettie. Je ziet het ook vaak bij succesvolle filmreeksen. Is een reeks echt al helemaal afgerond, dan komt er gewoon nog een prequel.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: James Dashner - De doodskuur (15+)

Berichtdoor Dettie » 14 Jun 2015, 14:44

ik had er echt nog nooit van gehoord Annemarie, maar ik kijk ook zelden filmreeksen.
Hooguit Lewis of die Finse/Zweedse? serie fjelakken of zoiets. Maar die zijn volgens mij al wat ouder.

oo wacht, was die serie Endeavour over Morse in zijn jonge jaren ook een prequel?

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: James Dashner - De doodskuur (15+)

Berichtdoor Annemarie » 14 Jun 2015, 14:57

Bedoel je Fjällbacka Murders? Ja, die is leuk.

Eigenlijk is Endeavour ook wel een beetje een prequel. Maar het is ook weer een spin-off. Net zoals ook Lewis een spin-off van Inspector Morse is. Snap je het nog? :) Als je het echt ingewikkeld wil maken moet je hier maar eens even kijken: http://filmpjekijken.com/achtergrond/de ... -spin-offs

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: James Dashner - De doodskuur (15+)

Berichtdoor Dettie » 14 Jun 2015, 20:10

ja ik snap het nog.

ik las dit op wikipedia

Endeavour, ook bekend als Endeavour Morse, is een Britse detective/politieserie gemaakt door ITV. De serie is een prequel van Inspector Morse. De pilotaflevering van Endeavour werd op 2 januari 2012 uitgezonden en zo positief ontvangen dat ITV besloot een serie van vier afleveringen te maken. Ook deze eerste serie, uitgezonden in het voorjaar van 2013, kreeg zeer positieve reacties, waarna een tweede serie van vier nieuwe afleveringen werd besteld, die in het voorjaar van 2014 werd uitgezonden. In België zond Canvas de eerste reeks uit vanaf zaterdag 25 mei 2013; in Nederland deed de KRO dat vanaf woensdag 29 mei 2013.

ja Lewis is weer een spin off inderdaad... (ooit gebruik ik die termen alsof het dagelijkse kost is :D)

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: James Dashner - De doodskuur (15+)

Berichtdoor Annemarie » 15 Jun 2015, 10:58

Wat goed dat je het nagezocht hebt! Mooie serie trouwens, Endeavour.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten