Kristine Goedhart - Mulberry House (10+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Kristine Goedhart - Mulberry House (10+)

Berichtdoor Marjo » 04 Apr 2015, 17:08

Leuk om te lezen hoe het er aan toe gaat op een Engelse kostschool. Nog leuker dat het bekeken wordt door een oerhollands meisje!

Lees meer: http://www.leestafel.info/kristine-goedhart

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Kristine Goedhart -Mulberry House (10+)

Berichtdoor Annemarie » 06 Apr 2015, 15:33

Klinkt leuk! Boeken over kostscholen doen het altijd goed volgens mij.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Kristine Goedhart -Mulberry House (10+)

Berichtdoor Dettie » 08 Apr 2015, 16:36

Het doet me denken aan Pitty gaat naar kostschool van Enyd Blyton

Pitty vindt het geweldig dat ze naar kostschool gaat. En dan nog wel naar Malory Towers, dat bijna een kasteel lijkt. Ze is vast van plan heel erg haar best te doen en haar driftbuien de baas te worden. Maar ja, dat valt niet altijd mee en een ondeugende grap is ook heel spannend op zijn tijd. Met haar nieuwe vriendinnen Sally en Mary Lou maakt ze van alles mee; vervelende zaken en ook leuke dingen. Binnen de kortste keren voelt ze zich helemaal thuis.

dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Kristine Goedhart - Mulberry House (10+)

Berichtdoor Marjo » 08 Apr 2015, 16:38

Klinkt inderdaad een beetje hetzelfde. Dit is dan een moderne versie.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Kristine Goedhart - Mulberry House (10+)

Berichtdoor Annemarie » 08 Apr 2015, 16:46

Dank Dettie! Ik zat de hele tijd te denken aan welk boek het met toch deed denken. Die boeken over Pitty las ik heel graag. En zat De dolle tweeling niet ook op een kostschool?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Kristine Goedhart - Mulberry House (10+)

Berichtdoor Dettie » 08 Apr 2015, 18:20

De dolle tweeling op kostschool was het eerste boek over De dolle tweeling.

"De boeken over de dolle tweeling Ann en Patt O'Sullivan zijn in het begin van de jaren '40 van de 20e eeuw voor het eerst verschenen. Ze spelen in Engeland waar de twee meisjes een kostschool bezoeken; in Engeland een heel gewoon verschijnsel, ouders die het kunnen betalen, sturen hun kind naar kostschool. Alleen in de vakanties komen ze thuis. Ann en Patt hebben eerst op een andere kostschool gezeten en vinden Clarence House maar niets. Een strenge kostschool waar niet de allerrijkste meisjes op zitten en waar de jongste leerlingen de oudere leerlingen moeten bedienen. In het begin doet de tweeling er alles aan om weggestuurd te worden, maar ze wennen toch en weten zich aan te passen."

De Dolle Tweeling is een serie van zes boekjes van de Britse schrijfster Enid Blyton waarin een tweeling genaamd Pat en Ann allerlei spannende en avontuurlijke dingen meemaken. De serie verscheen van 1941 tot 1945 (in het Engels).

Pamela Cox heeft twee boeken geschreven ter aanvulling van de serie, namelijk The Third Form at St. Clare's (De dolle tweeling in de derde) (2000) en The Sixth Form at St. Clare's (De dolle tweeling in de zesde) (2000). Deze boeken zijn alle zes vertaald in het Nederlands.

Alle boekjes:

De dolle tweeling naar kostschool
De dolle tweeling in opstand
De dolle tweeling op avontuur
De dolle tweeling in de tweede
De dolle tweeling in spanning
De dolle tweeling overwint

In het boek van Marjo is er ook sprake van een tweeling nu Pam en Sam genaamd.
Zou de schrijfster gedacht hebben dat niemand de boeken van Enid Blyton kende?

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Kristine Goedhart - Mulberry House (10+)

Berichtdoor Annemarie » 08 Apr 2015, 18:44

Wat leuk dat je dit allemaal gevonden hebt! Ik denk dat ik alle zes boekjes wel heb gelezen. Misschien was de schrijfster ook fan van Enid Blyton en heeft ze de tweeling daarom zo genoemd. Als een soort eerbetoon misschien.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Kristine Goedhart - Mulberry House (10+)

Berichtdoor Marjo » 08 Apr 2015, 19:21

Ik herinner me ook nauwelijks iets van die boeken.
Maar Mulberry Houise is geschreven voor kinderen van nu. Die kennen die dolle tweeling echt niet. Dus die knipoog komt niet aan. En Pam en Sam zijn ook niet de hoofdpersoon.
Het grote verschil is dat de hoofdpersoon hier een Nederlandse is, en dus een cultuurschok krijgt.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Kristine Goedhart - Mulberry House (10+)

Berichtdoor Renate » 08 Apr 2015, 19:23

Dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat het gebruik van die namen geen eerbetoon is. Het is misschien te vergelijken met animatiefilms voor kinderen, waar soms iets in zit, dat over de hoofden van de kinderen heen gaat.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten