Wim Kets & Jelle Gijsberts - VerPEST het maar! 5+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Wim Kets & Jelle Gijsberts - VerPEST het maar! 5+

Berichtdoor Dettie » 07 Mar 2015, 18:06

Dit boek heeft pesten als onderwerp, maar dat wordt nu eens helemaal in liedjesvorm 'besproken'. Via de bijgeleverde CD
kun je alle liedjes over dit onderwerp beluisteren.

http://www.leestafel.info/wim-kets

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Wim Kets & Jelle Gijsberts - VerPEST het maar! 5+

Berichtdoor Annemarie » 07 Mar 2015, 19:44

Een frisse aanpak van een naar probleem inderdaad. Ik ben nog wel een beetje sceptisch. Zal het echt helpen?

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Wim Kets & Jelle Gijsberts - VerPEST het maar! 5+

Berichtdoor Marjo » 07 Mar 2015, 21:31

Dat denk ik ook altijd. Maar je moet iets natuurlijk. Dit is een boek waar op school of elders waar een groep kinderen bij elkaar is mee gewerkt kan worden, denk ik.
Waarom is het woordgedeelte pest dikgedrukt? Moet het nog duidelijker dan duidelijk?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Wim Kets & Jelle Gijsberts - VerPEST het maar! 5+

Berichtdoor Dettie » 08 Mar 2015, 14:11

Marjo schreef:Waarom is het woordgedeelte pest dikgedrukt? Moet het nog duidelijker dan duidelijk?

Omdat het boek over pesten gaat en niet over verpesten. :D
Zo staat het ook op de cover.

Het is echt een boek voor een school en de aanpak is origineel. Liedjes over pesten in plaats van lappen tekst.
Zoals gemeld mis ik alleen begeleidend lesmateriaal of een korte bespreking achterin het boek. Het zijn nu alleen liedjes.
Maar er is wel een theaterprogramma van dus mogelijk dat na het zien van dat programma dit boek heel goed gebruikt kan
worden. Toch wel een omissie dat er verder niets bij zit vind ik. Tenminste ik kan dat nergens vinden.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Wim Kets & Jelle Gijsberts - VerPEST het maar! 5+

Berichtdoor Marjo » 08 Mar 2015, 16:48

Dat zie ik dat het op de cover staat. En ik vind 'verpesten' niet zo negatief...

Ik zou vanwege dat rare dikgedrukte niet naar dit boek grijpen. Het ligt er te dik boven op.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Wim Kets & Jelle Gijsberts - VerPEST het maar! 5+

Berichtdoor Dettie » 08 Mar 2015, 21:15

Ha ja Marjo maar het IS ook een boek over pesten (treiteren, sarren) en niet een boek over verpesten (verknallen,
verprutsen). Verpesten klink mogelijk niet zo negatief maar daar gaat het boek niet over. Het gaat echt over pesten.

Vaak zeg je 'dat zou ik niet kopen, dat zet ik niet in de bibliotheek', nu zeg je dat de cover niet goed is.
- Het is een cover met daarop in grote letters Levende muziek, verder zie je een soort radio en een jongetje dat een
beetje sip kijkt. Maar jij vindt het woord verpesten niet goed omdat pest benadrukt wordt, in een ander kleurtje staat. Echt
héél duidelijk benadrukt is het niet, denkelijk was het je niet eens opgevallen als ik het zelf niet benadrukt had in de titel. -

Ik vraag me af wat volgens jou wèl een goed boek is? Waar moet het aan voldoen wil jij zeggen dát is nou een prima boek
over bijvoorbeeld pesten? Dit zet ik in de bibliotheek, dit zou ik kopen, dit zou ik gebruiken, dit voldoet aan alle
voorwaarden.
Dit schrijf ik niet om te pesten :-) maar omdat ik het écht wil weten. Wat is in jouw ogen dan wél een goed boek?
En dan bedoel ik een boek dat niet het onderwerp verpakt in een soort jeugdroman, maar echt een boek over het pesten
(of ander onderwerp) zelf.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Wim Kets & Jelle Gijsberts - VerPEST het maar! 5+

Berichtdoor Marjo » 09 Mar 2015, 11:43

Wel ja, kan je geen makkelijke vraag stellen??

Ik moet altijd laveren tussen wat ik zelf goed vind en waar kinderen naar grijpen.
In dit geval trekt de omslag mij niet. Maar het zou dus goed kunnen dat kinderen het wel zouden pakken.
Wat ik hier zeg is toch een persoonlijke mening. En je weet ook wel dat ik alleen af kan gaan op wat ik hier zie en wat jij zegt. Dat is toch anders dan wanneer ik het boek in handen houd.
Wat je hier leest is dus een spontane reactie op het eerste gezicht.

En echt, ik kan niet aangeven wat een goed boek is, hoe een goed boek er uit moet zien, zoiets oordeel je bij het zien van ieder boek opnieuw. En ik geef graag toe dat ik er vaak naast zit. Bijvoorbeeld dat ik een boek goed vond en dat dus niet aanslaat bij de kinderen!

Dan over dit boek: ik heb graag dat mensen dingen bij de naam noemen als het om een serieus onderwerp gaat. Als dit boek gaat over pesten, geef dat dan aan, en breng mensen niet op een dwaalspoor. Dus dan zeg ik eigenlijk dat ik de titel niet goed vind. Als je dat deel van het woord groot maakt, vind ik dat een halfbak oplossing. Voor mij is dat niet geslaagd.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: # Wim Kets & Jelle Gijsberts - VerPEST het maar! 5+

Berichtdoor Renate » 09 Mar 2015, 12:14

Verpesten vind ik juist wel negatief klinken. Op zich vind ik de omslag ook wel treffend, al weet ik niet of kinderen 'm helemaal zullen begrijpen.
Ik ben het op zich wel eens met het feit dat het er allemaal wat dubbel uitziet.
Als je naar de titel en de voorplaat krijgt, krijg je eerder de indruk dat het om een jongetje gaat, dat de muziek verpest.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Wim Kets & Jelle Gijsberts - VerPEST het maar! 5+

Berichtdoor Dettie » 09 Mar 2015, 12:49

grappig twee meningen over hetzelfde

Marjo:
Waarom is het woordgedeelte pest dikgedrukt? Moet het nog duidelijker dan duidelijk?
Ik zou vanwege dat rare dikgedrukte niet naar dit boek grijpen. Het ligt er te dik boven op.
ik vind 'verpesten' niet zo negatief...

Renate:
Verpesten vind ik juist wel negatief klinken.
Als je naar de titel en de voorplaat krijgt, krijg je eerder de indruk dat het om een jongetje gaat, dat de muziek verpest.

Ik heb zelf de cover ook nog eens bekeken. Er wordt vanuit vier hoeken naar het jongetje gewezen.
En dan moet ik zeggen dat ik eerder meega met Renate, het lijkt meer op een jongetje die muziek verpest doordat er zo groot 'Levende muziek' staat.

Maar op de achterkant wordt wel duidelijk gemaakt dat het om pesten gaat en het woordje verPEST doet dat ook.

Hoe denken jullie over de invulling van het onderwerp? Dat ze dat in liedjes gebracht hebben?

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: # Wim Kets & Jelle Gijsberts - VerPEST het maar! 5+

Berichtdoor Renate » 09 Mar 2015, 13:02

Het idee van de liedjes vind ik misschien wel leuk, maar de voorkant vind ik de lading niet dekken. En waarom staat het plaatje van het jongetje in een ouderwetse radio, die voor de kinderen van nu waarschijnlijk niet eens als zodanig te herkennen is?

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Wim Kets & Jelle Gijsberts - VerPEST het maar! 5+

Berichtdoor Marjo » 09 Mar 2015, 17:04

Verder oordelen kan ik niet zonder het boek echt te zien. Het gaat mij om de eerste inruk die ik hier krijg.

Overigens bedoel ik niet dat ik verpesten niet negatief vind klinken. Niet an sich. Maar in verhouding tot verpesten is het minder negatief.
Een boek over pesten of een boek over verpesten, dat is een andere insteek. Natuurlijk kan je in een boek over pesten het onderdeel verpesten meenemen, of andersom, maar wees duidelijk op de omslag.
Ik zou in eerste instantie ook denken dat het een verhaal is over een jongetje dat muziek verpest.

Ik heb het over de eerste indruk, zonder de tekst van flap of verslag te kennen.
En daar gaat het voor mij over: de eerste indruk maakt of een kind het boek pakt, ja of nee,.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten