Marc de Bel - Amira 14+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Marc de Bel - Amira 14+

Berichtdoor Dettie » 23 Jan 2015, 16:15

Op de cover staat een fraaie villa afgebeeld met daarboven een mooi dromerig meisjesgezicht. Om die villa draait het verhaal, want daar woont Amira, het beeldschone meisje dat Wanne leerde kennen nadat hij zijn pet in de tuin had laten vallen tijdens het aardbeien stelen.
Bij het ophalen daarvan spreekt Amira hem aan. Ze is bijna ongrijpbaar vanwege haar mysterieuze manier van doen en haar kleurige hoofddoek. Ze spreekt een beetje in raadselen en Wanne begrijpt niet veel van haar maar weet wel dat hij zich enorm tot haar aangetrokken voelt.

lees verder http://www.leestafel.info/marc-de-bel-2

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Marc de Bel - Amira 14+

Berichtdoor Marjo » 23 Jan 2015, 16:29

Lijkt me leuk, en waarom zou het een probleem zijn om drie verhalen door elkaar te lezen?
Er zijn wel boeken waar dat allemaal door elkaar loopt zonder dat er verschil in letters is, of zonder dat er iets boven de hoofdstukken staat. Dat went wel. Denk ik.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Marc de Bel - Amira 14+

Berichtdoor Dettie » 23 Jan 2015, 16:40

Het boek komt naar u toe mevrouw, dan kun je het zelf bekijken. Ik denk ook wel dat het wat voor je is.

Ik ben toch ook niet negatief toch, dacht ik?
Het verhaal mooi, maar soms lastig lezen, je ziet wel wat ik bedoel denk ik.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Marc de Bel - Amira 14+

Berichtdoor Renate » 23 Jan 2015, 16:52

Je zou teksten van liedjes van The Beatles verwachten.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Marc de Bel - Amira 14+

Berichtdoor Dettie » 23 Jan 2015, 17:39

oeps, goed dat je het zegt Renate! ik had per ongeluk De Roling Stones opgeschreven.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Marc de Bel - Amira 14+

Berichtdoor Marjo » 23 Jan 2015, 20:33

Negatief ben je niet, maar je begint je commentaar wel met 'Het boek is vrij lastig lezen omdat er drie verhalen door elkaar lopen.'
Dan is de eerste indruk die de lezer er van krijgt toch een beetje negatief.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Marc de Bel - Amira 14+

Berichtdoor Renate » 23 Jan 2015, 20:42

Ik zei het alleen maar omdat de mensen uit het groepje van Wanne John, Paul en Ringo genoemd worden.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Marc de Bel - Amira 14+

Berichtdoor Dettie » 23 Jan 2015, 20:43

Ik heb het veranderd, de strekking is hetzelfde maar het is nu denkelijk duidelijker.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Marc de Bel - Amira 14+

Berichtdoor Dettie » 23 Jan 2015, 20:43

Renate schreef:Ik zei het alleen maar omdat de mensen uit het groepje van Wanne John, Paul en Ringo genoemd worden.


je hebt gelijk, ben juist blij dat je het meldde!

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Marc de Bel - Amira 14+

Berichtdoor Renate » 23 Jan 2015, 20:45

Nou ja, het had natuurlijk nog steeds kunnen zijn dat er teksten van de Rolling Stones in het boek voorkwamen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Marc de Bel - Amira 14+

Berichtdoor Dettie » 23 Jan 2015, 20:50

nee niet, (alleen Tom Waits wel met één liedje), ik vond het juist heel oplettend van je
dus nogmaals bedankt

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Marc de Bel - Amira 14+

Berichtdoor Renate » 23 Jan 2015, 21:07

Meer een fan van the Rolling Stones?

Ik heb meer met The Beatles.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Marc de Bel - Amira 14+

Berichtdoor Marjo » 26 Dec 2016, 20:10

Erg leuk verhaal. Daar heb ik geen kritiek op, wel op de vorm. Het begint namelijk met de Bel (onder een alias) als volwassene die naar een reünie gaat. Dat deel is te lang om het boek geschikt te doen zijn voor jongeren van veertien plus. Het lijkt in eerste instantie een boek voor volwassenen. Dat verandert en dan is het ook heel leesbaar voor jongeren. Ik snap wel dat deze vorm logisch is voor de schrijver. Maar het zal jongeren er niet meteen in trekken, En dat is jammer, want het zit verder goed in elkaar. En inderdaad meer Beatles dan Rolling Stones.

Ik vond dit:
'De Bel blikt in het boek terug op zijn eigen jeugdjaren, met een flinke portie nostalgie. "Het boek vertelt het verhaal van Wanne die op een reünie van 65-jarigen een oude schoolmakker tegen het lijf loopt en terug naar 1966 wordt gekatapulteerd waarin hij Amira ontmoette en een sprookje schreef. Drie verhaallijnen lopen door elkaar waarbij songs van The Beatles bruggen vormen. Het personage van Wanne is op mezelf gebaseerd", geeft hij toe. "Hij is een jongen van 16 die sprookjes schrijft en onderwijzer wordt. Zo ging het namelijk ook bij mij. En ik was zelf ook een grote Beatles-fan. Bij het schrijven van dit boek heb ik herontdekt hoe goed hun nummers wel zijn."

Villa Tsjoen

Een belangrijke rol is weggelegd voor de leegstaande 'Villa Concordia'. "Dat huis bestaat echt, maar heeft een andere naam gekregen. Het gaat om de villa Tsjoen in Kruishoutem", geeft de Bel prijs. "Deze woning staat intussen al bijna 50 jaar leeg door een familiegeschil. Als kind ging ik er regelmatig spelen in de tuin en ik trok er ook met mijn lief naartoe die nu mijn vrouw is geworden. Ik heb een sterke band met het huis en het is een plek die me blijft fascineren. Eén keer ben ik er binnen geraakt via kennissen van de eigenaars. De pot koffie stond er nog klaar op tafel. Eigenlijk ben ik aan het wachten op een goede regisseur om er een film te draaien. Enkele ramen zijn intussen helaas ingegooid door rotzakjes, maar het blijft een magische plek. In het boek komen trouwens nog andere elementen voor uit mijn persoonlijke leven. Zo beschrijf ik bijvoorbeeld muziekbladen en een blootblad uit het jaar '66. Dat zijn boekjes die ik nog altijd in mijn bezit heb", besluit de Bel met een knipoog.'

http://www.hultheim.be/index.php/anno-d ... estaureerd

Die film lijkt me wel leuk, als het er van komt!


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten