Melvin Burgess - Hype (15+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Melvin Burgess - Hype (15+)

Berichtdoor Marjo » 19 Jan 2015, 11:59

Ik ken deze schrijver niet, al schijnt hij al veel meer geschreven te hebben. Of ik meer ga lezen, ik betwijfel het.

Lees meer: http://www.leestafel.info/melvin-burgess

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Melvin Burgess -Hype (15+)

Berichtdoor Annemarie » 19 Jan 2015, 17:02

Wat een naargeestig onderwerp! Ik weet eigenlijk niet of ik dit wel leuk vind.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Melvin Burgess -Hype (15+)

Berichtdoor Marjo » 19 Jan 2015, 17:43

Dat weet ik ook niet, maar wat je zegt: het is heftig.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Melvin Burgess -Hype (15+)

Berichtdoor Annemarie » 19 Jan 2015, 18:07

Gaan zijn andere boeken ook over dit soort onderwerpen?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Melvin Burgess - Hype (15+)

Berichtdoor Dettie » 19 Jan 2015, 18:52

[...] dat het eigenlijk geen geloofwaardig verhaal meer is. Maar dat is het toch al niet, toch? Een pil waarmee je een fantastische week beleeft om dan dood neer te vallen?

Nou, één week een fantastische week hebben, zo'n pil is er niet, maar er zijn wel pillen in de handel geweest die slachtoffers eisten. Verkeerde troep, die uitgedeeld werd en slachtoffers kostte. Het comazuipen is een variant erop. Ook zo 'leuk'.

Ik vraag me ook af hoe dat is als je zo'n fantastische week door zo'n pil hebt, dan wil je daarna toch helemaal niet meer dood? Je hebt het immers fantastisch.

Je schrijft:
Ik kan me voorstellen dat jongeren veel plezier beleven aan dit boek, er gebeurt heel veel, en het sluit prima aan bij hun belevings- en fantasiewereld.

Oei, dan is het wel slecht gesteld met de jongeren als dit aansluiting vindt bij hun belevingswereld.
Wat bedoel je daarmee Marjo? Dat zij ook van allerlei troep slikken en een somber toekomstbeeld hebben?

Dettie
altijd nieuwsgierig

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Melvin Burgess - Hype (15+)

Berichtdoor Marjo » 19 Jan 2015, 19:32

Tja, helaas zijn er jongeren die spelen met deze ideeën, maar nee, dat bedoelde ik niet. Het gaat meer om de dingen waar de jongeren mee bezig zijn buiten dat pillen slikken om: se.ks, relaties, drank, feesten, en toch ja, drugs. Er wordt gesproken van bucketlijsten, van grootse ervaringen. Dat willen jongeren wel...

Als je de Deathpil geslikt hebt en je krijgt spijt is het helaas, pindakaas.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Melvin Burgess - Hype (15+)

Berichtdoor Dettie » 19 Jan 2015, 21:04

O dear, ik ben helemaal uit het circuit, moest eerst opzoeken wat een bucketlijst is!

"Een bucket list (of emmerlijst) is een lijst van dingen die je nog wilt doen voordat je overlijd. Het opstellen en publiceren van de lijst helpt bij het realiseren van je doelen. -
Zijn jongeren daar nu mee bezig? Ik dacht niet eens aan doodgaan vroeger, terwijl mijn moeder toch heel vroeg overleed.
Maar jongeren zijn daar nu wel mee bezig? Wat akelig.

Ergens anders staat weer 'Een bucketlijst is een lijst met dingen waarvan je droomt.' ( http://loopbaancoachingwerkt.nl/bucketlijst-maken/ ) Dat klinkt al beter...

Bucketlijst = Try before you die

Grootse ervaringen: ik zag als wensen op de bucketlijst, waterskieën op blote voeten, bunjeejumpen, graffiti spuiten waar het niet mag, pokeren om geld, een bucketlijst maken :-) enz.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Melvin Burgess - Hype (15+)

Berichtdoor Renate » 19 Jan 2015, 21:38

Tja, hoe geloofwaardig het een en ander is?

Toevallig zag ik gisteren een documentaire over een verslaafd meisje, dat het eigenlijk ook niet veel kon schelen dat ze door haar gedrag de kans liep om snel te overlijden, onder het motto 'dood ga je toch'.
Het kostte heel wat moeite om haar ervan te overtuigen dat het allemaal niet zo leuk zou zijn.

Als het leven helemaal geen perspectief biedt, kan een week in extase leven misschien aantrekkelijk zijn.

Ik moest trouwens even denken aan 'Het leven uit een dag' van A.F.Th. van der Heijden, waarin mensen maar een dag leven en alles maar een keer kunnen ervaren. Alleen in de hel is alles anders.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Het_leven_uit_een_dag


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten