Veronique Marien - De toversleutel (10+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Veronique Marien - De toversleutel (10+)

Berichtdoor Marjo » 30 Dec 2014, 21:12

Wat zijn er toch veel mensen die leuke verhalen kunnen schrijven! Vlaanderen stikt er van...

Lees meer: http://www.leestafel.info/veronique-marien

PatrickPeeters
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 Dec 2014, 14:35

Re: Veronique Marien - De toversleutel (10+)

Berichtdoor PatrickPeeters » 31 Dec 2014, 14:45

Heb net de laatste spannende pagina's gelezen van het heerlijke nieuwe boek van Veronique Marien, "de Toversleutel". Zo spijtig dat 't niet dikker is... Op een paar dagen ben ik erdoor gevlogen, en ik deed net als met een lekker aperitiefje : zo klein mogelijke slokjes nemen om er zo lang mogelijk van te kunnen genieten... De hoofdpersonen in het boek worden immers voor een paar dagen je vrienden waar je graag bij wil zijn.... Maar het verhaal loopt zo vlot als een trein, zodat je bij momenten niet kan stoppen, en dan moet je wel verder... het wordt een verslaving, je WIL weten wat er op de volgende pagina gebeurt... Dit is een fantastisch boek voor kinderen vanaf 10 jaar, maar menige volwassene (zoals ik dus) kan hier ook vergenoegd mee in een hoekje kruipen. Daar is niets kinderachtigs aan. Dat is Fantasy... Ik kan hier niet teveel zeggen over dingen die in het verhaal gebeuren, alhoewel ik dat dolgraag zou doen, net zoals wanneer je een goeie film hebt gezien. Maar ik zou teveel "spoilers" weggeven, en dat zou het plezier verpesten voor wie het nog niet gelezen heeft. In het begin, toen ik eraan begon, leek het mij op gang te komen als eender welk "huis, tuin, en keukenverhaaltje", zoals er dertien in een dozijn zitten. Ik dacht dat Veronique nooit tweemaal het niveau zou halen van haar vorige boek "de Maansteen", wat ik persoonlijk geweldig goed vond. En ik kreeg gelijk. Ze haalt het bijlange niet bij het niveau van de Maansteen... 't is nog veel beter ! Gaandeweg begin je te beseffen, wanneer het verhaal vordert, dat de hele plot eigenlijk geniaal gevonden is. Hier heeft ze lang op zitten broeden, dat is duidelijk. Ik moet eerlijk zijn : ze moet met dit werk niet onderdoen voor het niveau van de Harry Potters van Joanne K.Rowling. Het heeft hetzelfde potentieel als diens eerste boek "de steen der wijzen". Het ademt trouwens ook dezelfde sprookjesachtig magische sfeer... zonder dat er sprake kan zijn van plagiaat : Veroniques verhaal blijft fris en oorspronkelijk. En je valt van de ene toverachtige geheimzinnige verbazing in de andere... héérlijk ! Hieraan dragen zeker ook de schitterende tekeningen van Stieven Van der Poorten hun steentje bij. Ik kan bijna niet wachten om meer van haar te lezen, en hopelijk doet ze het supergoed op de boekenbeurs. Zou er een vervolg komen ? De mogelijkheid voor een sequel lijkt wel gezet, alhoewel het niet per sé hoeft. Als je voor je kids (of voor jezelf !) een mooie verrassing onder de kerstboom wil leggen, dan is de keuze gauw gemaakt ! Patrick Peeters

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Veronique Marien - De toversleutel (10+)

Berichtdoor Marjo » 31 Dec 2014, 18:06

Grappig dat je het ook nu gelezen hebt! Of is dat niet zo?
En ja, dat van een vervolgboek, dat idee had ik dus ook.

Ik ben reuze blij dat je er verder niets over vertelt, mensen moeten geprikkeld worden om dit boek ook te gaan lezen, maak ze maar lekker nieuwsgierig!!!
Zoals ik ook nieuwsgierig ben geworden naar dat eerste boek!!


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 15 gasten