Andersen - Sprookjes en verhalen ill Jan Jutte 6+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Andersen - Sprookjes en verhalen ill Jan Jutte 6+

Berichtdoor Dettie » 31 Okt 2014, 20:58

Van 13 september 2014 t/m 4 januari 2015 is er in het stedelijk museum Zutphen de tentoonstelling PRENTEN, PRENTEN, wát een prenten!
Het is een feestelijke prentenboekententoonstelling die in samenwerking met de Graafschap bibliotheken locatie Zutphen en het Stedelijk Museum Zutphen tot stand is gekomen.
Bij deze tentoonstelling staat het sprookjesboek van Andersen centraal.
Jan Jutte werkte vijf jaar lang aan de illustraties voor deze nieuwe uitgave en Dr. Annelies van Hees nam de vertaling voor haar rekening.

lees verder http://www.leestafel.info/hans-christian-andersen

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Andersen - Sprookjes en verhalen ill Jan Jutte 6+

Berichtdoor Annemarie » 31 Okt 2014, 21:36

Wat leuk deze nieuwe versie! Wat een werk moet dat zijn geweest! Als kind kreeg ik dit sprookjesboek van mijn oudoom en het is altijd mijn favoriete sprookjesboek geweest. Sommige verhalen vond ik als ukkie nog best moeilijk en soms ook eng. De griezeligste afbeelding vond ik altijd die van de heks van de kleine zeemeermin. Dat was een soort gedrocht. De sneeuwkoningin vond ik ook eng. Ach, zoveel prachtige verhalen. Ik ga het boek - het valt inmiddels bijna uit elkaar - snel weer tevoorschijn halen.

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Andersen - Sprookjes en verhalen ill Jan Jutte 6+

Berichtdoor Marjo » 01 Nov 2014, 11:14

Zutphen, ach, vlakbij...

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Andersen - Sprookjes en verhalen ill Jan Jutte 6+

Berichtdoor Annemarie » 01 Nov 2014, 11:25

Prachtig stadje. Leuk om er dan gelijk een dagje uit van te maken.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Andersen - Sprookjes en verhalen ill Jan Jutte 6+

Berichtdoor Dettie » 01 Nov 2014, 12:35

Annemarie schreef: Sommige verhalen vond ik als ukkie nog best moeilijk en soms ook eng. De griezeligste afbeelding vond ik altijd die van de heks van de kleine zeemeermin. Dat was een soort gedrocht. De sneeuwkoningin vond ik ook eng.


ja inderdaad sommige verhalen vond ik ook eng. Bij de zeemeermin had ik dat niet zo maar de sneeuwkoningin was best heftig
ja. Er waren nog wel meer verhalen die ik akelig vond maar die heb ik kennelijk uit mijn geheugen gewist. ;)

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Andersen sprookjes en verhalen ill Jan Jutte 6+

Berichtdoor Annemarie » 01 Nov 2014, 12:50

De geschiedenis van een moeder is ook een vrij heftig verhaal. Het verhaal van de zeemeerin is niet eng maar dat plaatje van de heks in mijn boek was dat wel.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Andersen sprookjes en verhalen ill Jan Jutte 6+

Berichtdoor Renate » 02 Nov 2014, 08:22

Annemarie schreef:De geschiedenis van een moeder is ook een vrij heftig verhaal.

Dat verhaal ken ik niet. De Duitse vertaling van de titel doet wel een belletje bij me rinkelen, maar ik meen dat het een nummer op een CD is, die ik heb.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Andersen sprookjes en verhalen ill Jan Jutte 6+

Berichtdoor Annemarie » 02 Nov 2014, 11:00


Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Andersen sprookjes en verhalen ill Jan Jutte 6+

Berichtdoor Renate » 13 Nov 2014, 21:37

Renate schreef:
Annemarie schreef:De geschiedenis van een moeder is ook een vrij heftig verhaal.

Dat verhaal ken ik niet. De Duitse vertaling van de titel doet wel een belletje bij me rinkelen, maar ik meen dat het een nummer op een CD is, die ik heb.

En ik heb de CD met het nummer gevonden, toen ik op zoek was naar een ander nummer op Youtube. Ik dacht dat het op een Duitse CD stond, maar het staat op de derde CD van de Noorse groep Bel Canto. Als ik de tekst lees, lijkt het me inderdaad min of meer op het sprookje gebaseerd.

Over Hans Christian Anderson gesproken, gisteren heb ik een CD gekocht met de Hans Christian Anderson suite.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Andersen sprookjes en verhalen ill Jan Jutte 6+

Berichtdoor Annemarie » 13 Nov 2014, 23:41

Wat leuk dat je het gevonden hebt. Ik wist niet dat er een lied over was.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Andersen sprookjes en verhalen ill Jan Jutte 6+

Berichtdoor Renate » 14 Nov 2014, 09:19

Annemarie schreef:Wat leuk dat je het gevonden hebt. Ik wist niet dat er een lied over was.

De tekst van het nummer is maar heel kort, maar met het verhaal in m'n hoofd, is het me wel duidelijk dat het inderdaad over het sprookje ging.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten