Éric Puybaret - de Rode Stelten 4+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Éric Puybaret - de Rode Stelten 4+

Berichtdoor Dettie » 30 Okt 2014, 17:43

Leopold woont in een waterstad. De huizen staan op palen. De straten zijn rivieren, de steegjes zijn beekjes. De mensen lopen op stelten hoog boven het water uit.
Leopold heeft de langste stelten van iedereen. Ze zijn gemaakt van het hout van een rode populier, het rechtste en sterkste hout dat er is.
Omdat Leopold boven iedereen uit torent kent hij haast geen mensen maar wel veel vogels. Zijn enige echte vriend is de ekster.

lees verder http://www.leestafel.info/eric-puybaret

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Éric Puybaret - de Rode Stelten 4+

Berichtdoor Marjo » 30 Okt 2014, 21:25

Is het niet zo dat een prentenboek op conto van de tekenaar, de kunstenaar geschreven wordt dan? Ik dacht dat juist degene die de - minimale - tekst maakt er maar een beetje bij hangt?

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Éric Puybaret - de Rode Stelten 4+

Berichtdoor Annemarie » 31 Okt 2014, 10:29

Fijn dat je een afbeelding hebt bijgevoegd. Inderdaad prachtig!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Éric Puybaret - de Rode Stelten 4+

Berichtdoor Dettie » 31 Okt 2014, 10:35

Marjo schreef:Is het niet zo dat een prentenboek op conto van de tekenaar, de kunstenaar geschreven wordt dan?


Ik weet dat bijv. Koos Meinderts eerst de tekst schrijft en daarbij worden de afbeeldingen gemaakt.

"Alles is zo raak weergegeven, dat komt omdat voor dit boek Koos Meinderts en Annette Fienieg de rollen eens omdraaiden:
Annette Fienieg maakte eerst de mooie kleurrijke prenten waardoor Koos Meinderts zich liet inspireren tot de bijpassende
gedichten."

Het lijkt me ook logischer, eerst het verhaal en dan de afbeeldingen daarbij maken.
De tekenaar maakt tekeningen naar aanleiding van de teksten.
Maar er zijn natuurlijk ook illustratoren die alles zelf doen, zowel het tekenen als het schrijven.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Éric Puybaret - de Rode Stelten 4+

Berichtdoor Dettie » 31 Okt 2014, 11:04

Nu wilde ik het weten ook! Bij Wikipedia staat dit:

Een illustrator is iemand die – meestal in opdracht – een afbeelding (illustratie) maakt bij een aangeleverde tekst, bijvoorbeeld voor een boek, een stripboek, een tijdschrift, een krant, een folder, een advertentie of een website. De opdrachtgever voegt een briefing voor de illustrator toe aan de te illustreren tekst. In die briefing zijn onder andere inhoudelijke wensen en technische eisen (bijvoorbeeld illustratieformaat, wel of geen kleurgebruik, drukwijze, basisstramien van het grafisch ontwerp) aangegeven.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Illustrator

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Éric Puybaret - de Rode Stelten 4+

Berichtdoor Marjo » 31 Okt 2014, 11:33

Klopt allemaal, maar ik dacht echt dat een prentenboek door de maker/schrijver ook getekend was, of in een hechte samenwerking waarbij ook de tekenaar goed en duidelijk vermeld staat. Een prentenboek gaat toch om de prenten, denk ik dan. En daar schrijf je dan een verhaaltje bij.

Maar ik denk dat het erg verwarrend is. Soms is er maar één maker, soms zijn er twee, of meer en zijn ze niet van hetzelfde beroep. Ik kan me voorstelllen dat ze dan eenheid aan willen houden en dus de schrijver noemen, als die er is.

Ikl ga vanaf volgende week de prentenboeken op school reorganiseren, dan leer ik vast een hoop bij!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Éric Puybaret - de Rode Stelten 4+

Berichtdoor Dettie » 31 Okt 2014, 11:55

Wel heel erg leuk werk om te doen lijkt me, dat reorganiseren.

Bijna alle prentenboeken worden gemaakt door een schrijver/ster en een aparte illustrator.
Er zijn maar enkele die alles zelf doen. (Kathleen Amant bijv.)
Sommige kinderboekenschrijvers/schrijfsters vertalen ook kinderboeken (Bette Westera bijv)
Sommige schrijvers hebben een vaste illustrator, (Annie M.G. Schmidt en Fiep Westendorp bijv., Hans de Beer & Burny Bos) anderen hebben steeds wisselende illustratoren.
(Op Leestafel staat alles op schrijver om het overzichtelijk te houden. )

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Éric Puybaret - de Rode Stelten 4+

Berichtdoor Marjo » 31 Okt 2014, 17:35

Ja precies. Jij doet dat en dat bibliotheken en uitgevers ook. Toch sneu als je de tekenaar bent die toch eigenlijk het boek maakt tot wat het is!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Éric Puybaret - de Rode Stelten 4+

Berichtdoor Dettie » 31 Okt 2014, 22:14

ja dat vind ik ook sneu Marjo, ik heb al eens zitten denken aan een site voor illustratoren.
Dat je dan niet de schrijvers maar illustratoren bespreekt. Maar ja, dat is toekomstmuziek, heb nu al vaak mijn handen
vol aan Leestafel.

dettie


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 51 gasten