Tommy Greenwald - Otto-Jan zegt NEE tegen lezen 10+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Tommy Greenwald - Otto-Jan zegt NEE tegen lezen 10+

Berichtdoor Dettie » 04 Aug 2014, 15:53

"Ik ben Otto-Jan Hofman en ik hou niet van lezen. Als je dit boek leest, hou jij daar ook niet van.
Meer zelfs, waarschijnlijk doe je er alles aan om niet te hoeven lezen, dus het feit dat je op dit moment toch een boek in je hand houdt, is behoorlijk schokkend."

lees verder http://www.leestafel.info/tommy-greenwald

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Tommy Greenwald - Otto-Jan zegt NEE tegen lezen 10+

Berichtdoor Marjo » 04 Aug 2014, 16:21

Hm, raar idee om zo een boek te schrijven. Je kan beter je energie steken in een boek dat iedereen wél wil lezen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Tommy Greenwald - Otto-Jan zegt NEE tegen lezen 10+

Berichtdoor Dettie » 04 Aug 2014, 16:26

Nou, er staat niet in mijn recensie dat kinderen dit boek niet willen lezen.
Het gaat over een jongen die niet houdt van lezen, daar vertelt hij over, da's wat anders.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Tommy Greenwald - Otto-Jan zegt NEE tegen lezen 10+

Berichtdoor Marjo » 04 Aug 2014, 16:40

Iemand die lezen wél leuk vindt, is niet geïnteresseerd in een verhaal over hoe je het voor elkaar kan krijgen om niet te lezen, denk ik.
En als je stelt dat iemand niet van lezen houdt, ga je er niet van uit dat hij een boek pakt toch? En zeker niet als er staat dat het er al over gaat dat je niet van lezen houdt. Dan - dat bedoel ik- probeer je een andere manier om iemand die liever niet leest te prikkelen om toch dat boek te pakken.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Tommy Greenwald - Otto-Jan zegt NEE tegen lezen 10+

Berichtdoor Dettie » 04 Aug 2014, 16:51

Ik zie het toch anders. Een kind dat een hekel aan lezen heeft maar toch moet voor school zal blij zijn dat hij/zij een lotgenoot heeft gevonden. 'Ha, nog iemand die niet van lezen houdt!' denkt die dan.
Een kind dat wel van lezen houdt zal nieuwsgierig worden hoe het kan dat iemand lezen niet leuk vindt en het boek ook gaan lezen.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Tommy Greenwald - Otto-Jan zegt NEE tegen lezen 10+

Berichtdoor Marjo » 04 Aug 2014, 17:05

Je bent een optimist...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Tommy Greenwald - Otto-Jan zegt NEE tegen lezen 10+

Berichtdoor Dettie » 04 Aug 2014, 17:30

yes I am :D

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Tommy Greenwald - Otto-Jan zegt NEE tegen lezen 10+

Berichtdoor Renate » 04 Aug 2014, 20:05

Het lijkt me toch wel een leuk boek, zegt de geboren boekenwurm, die vermoedelijk ook een boek zou lezen over iemand die dol is op buitenspelen, iets waar ik nooit van gehouden heb. Ik begrijp dan ook niets van het houden van een jaarlijkse buitenspeeldag.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Tommy Greenwald - Otto-Jan zegt NEE tegen lezen 10+

Berichtdoor Marjo » 04 Aug 2014, 20:21

En toch zou je dat lezen? Dat zou mij dus absoluut niet trekken. Komt het toevallig voor in een boek dan is het anders, maar als duidelijk is dat het er echt over gaat? Dan laat ik het liggen.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Tommy Greenwald - Otto-Jan zegt NEE tegen lezen 10+

Berichtdoor Renate » 04 Aug 2014, 21:06

Marjo schreef:En toch zou je dat lezen? Dat zou mij dus absoluut niet trekken. Komt het toevallig voor in een boek dan is het anders, maar als duidelijk is dat het er echt over gaat? Dan laat ik het liggen.

Ik lees alles (nou ja, niet alles), maar ik zou misschien best willen weten waarom er mensen zijn die buitenspelen leuk vinden. Ik ben altijd een buitenbeentje geweest en ben dat nog wel, dus het kan best interessant zijn hoe andere mensen nu eigenlijk in elkaar zitten. Misschien dat ik mezelf dan ook beter begrijp.

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Re: Tommy Greenwald - Otto-Jan zegt NEE tegen lezen 10+

Berichtdoor Inge » 04 Aug 2014, 22:17

Doet me denken aan cadeautjes voor oudejaar. Als lezer ga ik ervan uit dat iedereen graag leest en kocht ik bijna altijd boeken voor de kinderen (ook voor nichtjes en neefjes enz.) Ik ben daar een groot aantal jaren geleden mee gestopt nadat een nichtje in huilen uitbarstte en riep: "mama ik wil geen boek, ik vind dat niet leuk lezen". Sindsdien geef ik bonnen, dan kunnen ze kiezen wat ze willen. Ik kon me dus niet inbeelden dat er ook mensen waren die dat niet leuk vonden om een boek te krijgen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Tommy Greenwald - Otto-Jan zegt NEE tegen lezen 10+

Berichtdoor Dettie » 04 Aug 2014, 22:43

Renate schreef:Ik lees alles (nou ja, niet alles), maar ik zou misschien best willen weten waarom er mensen zijn die buitenspelen leuk vinden. Ik ben altijd een buitenbeentje geweest en ben dat nog wel, dus het kan best interessant zijn hoe andere mensen nu eigenlijk in elkaar zitten. Misschien dat ik mezelf dan ook beter begrijp.


ja dat bedoel ik. Je wordt nieuwsgierig waarom mensen iets wél leuk of niet leuk vinden, wat ze er in aantrekt of afstoot.
Dus als iemand nee zegt tegen lezen word ik nieuwsgierig waarom dat zo is.
Je leert er vaak ook weer van of je krijgt een andere kijk op dingen en dat vind ik nou zo leuk eraan.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Tommy Greenwald - Otto-Jan zegt NEE tegen lezen 10+

Berichtdoor Dettie » 04 Aug 2014, 22:45

Inge schreef:Ik kon me dus niet inbeelden dat er ook mensen waren die dat niet leuk vonden om een boek te krijgen.


haha nou dat vind ik nog steeds moeilijk om te begrijpen hoor! Maar mensen kunnen mij ook vol onbegrip aankijken en vragen Lezen? Wat is daar nou leuk aan, dat is saai!
(ze moesten eens weten wat voor avonturen ik met/in die boeken beleef :mrgreen: )

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Tommy Greenwald - Otto-Jan zegt NEE tegen lezen 10+

Berichtdoor Renate » 05 Aug 2014, 07:15

Dettie schreef:
Inge schreef:Ik kon me dus niet inbeelden dat er ook mensen waren die dat niet leuk vonden om een boek te krijgen.


haha nou dat vind ik nog steeds moeilijk om te begrijpen hoor! Maar mensen kunnen mij ook vol onbegrip aankijken en vragen Lezen? Wat is daar nou leuk aan, dat is saai!
(ze moesten eens weten wat voor avonturen ik met/in die boeken beleef :mrgreen: )

Dettie


Ik vind het op zich ook nog steeds moeilijk om te begrijpen dat er mensen zijn die lezen niet leuk vinden. Net zo goed als ik vaak niet begrijp dat mensen bij 'Twee voor twaalf', bepaalde dingen niet weten, die ik wel weet en dan gaat het dus niet om de muziekvragen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Tommy Greenwald - Otto-Jan zegt NEE tegen lezen 10+

Berichtdoor Dettie » 05 Aug 2014, 11:45

Marjo schreef:En toch zou je dat lezen? Dat zou mij dus absoluut niet trekken. Komt het toevallig voor in een boek dan is het anders, maar als duidelijk is dat het er echt over gaat? Dan laat ik het liggen.


Mensen houden toch ook niet in het echt van moorden of geweld (neem ik aan) maar dat lezen ze ook.
Dus waarom dit dan niet?

Dettie
bijdehand :D

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Tommy Greenwald - Otto-Jan zegt NEE tegen lezen 10+

Berichtdoor Renate » 05 Aug 2014, 13:37

Dettie schreef:
Marjo schreef:En toch zou je dat lezen? Dat zou mij dus absoluut niet trekken. Komt het toevallig voor in een boek dan is het anders, maar als duidelijk is dat het er echt over gaat? Dan laat ik het liggen.


Mensen houden toch ook niet in het echt van moorden of geweld (neem ik aan) maar dat lezen ze ook.
Dus waarom dit dan niet?

Dettie
bijdehand :D

Je zou misschien kunnen zeggen dat mensen thrillers lezen, als een soort vervanging van hun eigen agressie. Bovendien zijn thrillers in zekere zin geruststellend, omdat het kwaad, in tegenstelling tot wat in het dagelijks leven misschien het geval is, over het algemeen gestraft wordt.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Tommy Greenwald - Otto-Jan zegt NEE tegen lezen 10+

Berichtdoor Marjo » 05 Aug 2014, 18:16

En ik heb me toch een partij agressie in me...

Toch lees ik thrillers niet omdat er een moord in beschreven wordt! Dat komt er in mijn ogen ook 'toevallig' in voor, al kun je het wel eerder verwachten. Het hoeft er niet eens in te zitten.
Het gaat meer om de psychologie er achter. Het hoe, wie en waarom.

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Re: Tommy Greenwald - Otto-Jan zegt NEE tegen lezen 10+

Berichtdoor Inge » 05 Aug 2014, 19:41

Marjo schreef:Het gaat meer om de psychologie er achter. Het hoe, wie en waarom.


Daar ben ik ook dol op... een moord is inderdaad niet de eerste vereiste :D

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Tommy Greenwald - Otto-Jan zegt NEE tegen lezen 10+

Berichtdoor Renate » 06 Aug 2014, 07:10

Marjo schreef:En ik heb me toch een partij agressie in me...

Toch lees ik thrillers niet omdat er een moord in beschreven wordt! Dat komt er in mijn ogen ook 'toevallig' in voor, al kun je het wel eerder verwachten. Het hoeft er niet eens in te zitten.
Het gaat meer om de psychologie er achter. Het hoe, wie en waarom.

Dat zit er voor een deel ook wel in, maar over het algemeen lees ik toch wel het liefste thrillers, waarin een misdaad wordt opgelost. Ik heb wat minder met psychologische thrillers.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Tommy Greenwald - Otto-Jan zegt NEE tegen lezen 10+

Berichtdoor Dettie » 06 Aug 2014, 08:54

Dettie schreef:
Marjo schreef:En toch zou je dat lezen? Dat zou mij dus absoluut niet trekken. Komt het toevallig voor in een boek dan is het anders, maar als duidelijk is dat het er echt over gaat? Dan laat ik het liggen.


Mensen houden toch ook niet in het echt van moorden of geweld (neem ik aan) maar dat lezen ze ook.
Dus waarom dit dan niet?

Dettie
bijdehand :D


Ik ging in op wat Marjo schreef. Zij stelde dat als een onderwerp haar niet trekt dat ze het dan zou laten liggen.
Dus in dit geval nee zeggen tegen lezen. Waarop ik me dan afvraag waarom dan wel over moord en doodslag ook al, zo
blijkt nu, gaat het om de psychologie die er achter zit.

Dat bedoelde ik eigenlijk.
Bij een boek over nee zeggen tegen lezen gaat het ook om datgene wat er achter zit wat me trekt. Het waarom daarvan.
De titel trok me juist daarom aan!
Waarom zegt Otto-Jan nee? Ik moest ook gelijk grinniken om die titel en cover.
Zo'n klein eigenwijs jongetje dat met een vies gezicht een boek in handen heeft met een tekstballonnetje met: "Als ik nee
kan zeggen, kan jij het ook!" Dat vinden jongeren prachtig lijkt me. Veel vinden boeken maar stom zeker als ze móeten lezen
van school en dit jongetje zegt het ook! lekker! haha.
(Ik zie ineens de hele klas zitten met dit boek in de lucht, heel hard NEE roepend :-D )

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Tommy Greenwald - Otto-Jan zegt NEE tegen lezen 10+

Berichtdoor Marjo » 06 Aug 2014, 09:25

Hetgeen iemand wel of niet trekt is zeer persoonlijk.
Ik kreeg niet de indruk dat je nu weet waarom dat kind niet graag leest? Het ging meer om het proces, om het 'nee' zeggen?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Tommy Greenwald - Otto-Jan zegt NEE tegen lezen 10+

Berichtdoor Dettie » 06 Aug 2014, 10:29

Ja, dat is ook heel persoonlijk, daar heb je gelijk in.
Het is gewoon een grappig verhaal over een jongetje dat niet van lezen houdt. Hij maakt er een sport van om het zo lang mogelijk uit te stellen totdat het echt móet.

Maar het gaat mij om de stellingen die je gaf.

Code: Selecteer alles

1. 'Je kan beter je energie steken in een boek dat iedereen wél wil lezen.'

2. 'Iemand die lezen wél leuk vindt, is niet geïnteresseerd in een verhaal over hoe je het voor elkaar kan krijgen om niet te lezen, denk ik.

3. [i]En als je stelt dat iemand niet van lezen houdt,[/i] ga je er niet van uit dat hij een boek pakt toch? En zeker niet als er staat dat het er al over gaat dat je niet van lezen houdt.'


1. Wie zegt dat iemand dit niet wil lezen? Het lukt een schrijver nooit om iedereen te bereiken.
Het is toch niet zo gek dat hier eens een verhaal over geschreven wordt. Er wordt over van alles geschreven dus waarom niet hierover?

2. Dat niet kopen vanwege desinteresse is jouw mening, het kan ook zoals ik al meldde, iemand juist prikkelen, hee waarom houdt dat jongetje niet van lezen?
Een niet-lezend kind zou zich er zelfs door aangetrokken kúnnen voelen omdat dat kind mógelijk denkt, hee een boek over iemand die ook niet van lezen houdt, wat grappig

3. Je schrijft als je stelt dat iemand niet van lezen houdt. Maar dat is wat anders. Je haalt twee dingen door elkaar nu.
Niemand stelt wat. Het is ook niet de bedoeling van de schrijver om een niet-lezer aan het lezen te krijgen.
Het is gewoon een boek, een verhaal, over een jongetje dat er niet van houdt en dat jongetje schrijft het verhaal en geeft tips om niet te hoeven lezen.
Ik kan het eind niet verklappen maar dat zet de boel in een ander daglicht. Dat verklaart het waarom van het boek.

Code: Selecteer alles

Ik kreeg niet de indruk dat je nu weet waarom dat kind niet graag leest? Het ging meer om het proces, om het 'nee' zeggen?

Hij heeft er gewoon een bloedhekel aan maar er staat wel bij waarom hij er zo'n hekel aan heeft en ook dat verklap ik niet, ook dan verraad ik teveel, de reden is wel humoristisch.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Tommy Greenwald - Otto-Jan zegt NEE tegen lezen 10+

Berichtdoor Marjo » 06 Aug 2014, 10:39

1. Ik ga er van uit dat een kind dat niet graag leest, moeite heeft met de keuze van een boek. Ik kan me niet voorstellen - maar goed, dat kan ik fout hebben -
dat hij dan een boek met een titel als deze zou kiezen. Dan denk ik: probeer hem te verleiden met een boek over avonturen, leuke, spannende verhalen. En ook nog in een vorm die wél aanspreekt.
2. Daar zou je dus gelijk kunnen hebben. Ik kan het me inderdaad niet voorstellen, maar ik ben dan ook nooit zo'n kind geweest.
3. Dit verduidelijkt: ik begreep dat het de bedoeling was een niet-lezer aan het lezen te krijgen.

Ik ben niet de doelgroep, dat is zeker waar, maar was ik het wel, dan zou ik een boek met een titel als deze laten liggen. Het zou me ook niet trekken als boek voor een niet-lezend kind, want dan zou ik op zoek gaan naar een boek zoals ik dat onder 1. noem.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Tommy Greenwald - Otto-Jan zegt NEE tegen lezen 10+

Berichtdoor Dettie » 06 Aug 2014, 10:47

Het is wel een boek van deze tijd. Er staan lijstjes in en tips en grappige tekeningetjes.
Ik denk dat dat kinderen wel aantrekt maar ik ben, net als jij, ook niet de doelgroep, dus dat is van mij ook maar giswerk.

Mogelijk had ik zo'n boek als kind wel gepakt, maar ik las gewoon alles wat er in de bibliotheek, te vinden was. Leeshongerig als ik toen (en nu) was. Alleen heb ik nu mijn duidelijke voorkeuren en toen was elk boek goed.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Tommy Greenwald - Otto-Jan zegt NEE tegen lezen 10+

Berichtdoor Renate » 06 Aug 2014, 11:16

Dettie schreef:Het is wel een boek van deze tijd. Er staan lijstjes in en tips en grappige tekeningetjes.
Ik denk dat dat kinderen wel aantrekt maar ik ben, net als jij, ook niet de doelgroep, dus dat is van mij ook maar giswerk.

Mogelijk had ik zo'n boek als kind wel gepakt, maar ik las gewoon alles wat er in de bibliotheek, te vinden was. Leeshongerig als ik toen (en nu) was. Alleen heb ik nu mijn duidelijke voorkeuren en toen was elk boek goed.

Dettie

Leeshongerig ben ik nog steeds. Ik lees bijna alles wat los en vast zit. De krant lees ik over het algemeen helemaal, met uitzondering van de sportpagina's. Het moet wel heel gek lopen als ik een boek wegleg. Natuurlijk zijn er ook boeken die ik niet lees, maar ik heb niet zo veel grenzen. Bouquetreeksromannetjes hoeven voor mij niet en ook boeken over complotten zijn aan mij niet besteed, maar verder is er niet veel dat ik niet wil lezen. Ik lees weinig fantasy of science-fiction, hoewel ik dat laatste ook wel gelezen heb. Bij fantasy zijn er maar een paar dingen die ik goed vind. Ook boeken over bovennatuurlijke zaken hoeven voor mij over het algemeen niet. Ik lees ook veel dingen op internet. Lezen heb ik ook altijd veel gedaan. Toen ik rond m'n dertiende verjaardag met een gebroken been in het ziekenhuis lag, mochten m'n ouders voor mij ook boeken uit de volwassenenafdeling van de bibliotheek halen.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten