Stiny Huizing - Het ruige leven in de middeleeuwen 15+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Stiny Huizing - Het ruige leven in de middeleeuwen 15+

Berichtdoor Dettie » 25 Jul 2014, 13:50

Opeens staat de zestienjarige Arthur in een voor hem onbekend landschap in Engeland. Hij ziet een vrouw die kippen aan het voeren is. Ze heeft een lange bruine jurk aan en op haar hoofd een witte doek met rode band boven haar oren. Als ze tegen hem praat klinkt het Engels heel ouderwets, Arthur herkent het wel. Dat is de taal die hij regelmatig oefende met zijn opa, die Oudengels en Middelengels doceerde aan de universiteit in Londen.
Arthur schrikt, hij zal toch niet ergens in de middeleeuwen beland zijn?

Lees verder http://www.leestafel.info/stiny-huizing

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Stiny Huizing - Het ruige leven in de middeleeuwen 15+

Berichtdoor Annemarie » 25 Jul 2014, 14:09

Inderdaad niet heel origineel maar het blijft een leuk onderwerp. Wel jammer dat het wat aan de gewelddadige kant is. Dat lijkt me in dit verhaal niet meteen nodig.

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Stiny Huizing - Het ruige leven in de middeleeuwen 15+

Berichtdoor Marjo » 25 Jul 2014, 14:23

Het zou zomaar kunnen dat ik dit boek wel zal waarderen.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Stiny Huizing - Het ruige leven in de middeleeuwen 15+

Berichtdoor Annemarie » 25 Jul 2014, 14:26

Lijkt je dat gewelddadige niet vervelend of vind je dat wel bij dit verhaal passen?

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Stiny Huizing - Het ruige leven in de middeleeuwen 15+

Berichtdoor Marjo » 25 Jul 2014, 15:19

De middeleeuwen waren gewelddadig, maar ik weet natuurlijk niet wat er precies allemaal gebeurt.

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Stiny Huizing - Het ruige leven in de middeleeuwen 15+

Berichtdoor Marjo » 03 Aug 2014, 14:27

Ik ga geen verslag maken want dan blijft er van het hele boek niets over. Als het bovendien nog geschreven is voor jongeren van 15 en ouder, dan heb ik het idee dat ze alleen vmbo- leerlingen wil bereiken, anders getuigt dit echt van minachting van jongeren.
Het begint er al mee dat die jongen zonder uitleg ineens ergens anders is. Moet je dat zomaar aanvaarden? Eén enkele zin, en dan vort met het verhaal, waarbij de jongen nauwelijks reflecteert op wat hem gebeurt. Ja, ok, aan het einde van het boek begrijp je dat, en dan begrijp je ook waarom hij zo vlotjes opgenomen wordt en meedoet, maar ik vraag me af of kinderen zover komen. Een proloog was hier zeker aangeraden!

Ik heb steeds het idee dat er een geschiedenisboek - non-fictie- dus, naast de schrijfster heeft gelegen en dat ze dat wel eventjes in een leuk verhaaltje gaat omzetten omdat het makkelijker leest. Er zit geen ziel in het verhaal, het overtuigt nergens.
Met het geweld heb ik geen moeite, dat komt op dezelfde knullige manier over.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Stiny Huizing - Het ruige leven in de middeleeuwen 15+

Berichtdoor Dettie » 03 Aug 2014, 14:43

Ha, ik had verwacht dat jij het wel goed zou vinden, zo zie je maar dat het moeilijk te voorspellen is wat iemand er van zal vinden.
Ik vond het ook geen superboek. Het las wel vlot weg maar het rammelde.
Een jongen uit deze tijd die alles zomaar aanvaard, onthoofding, neersteken, zwaardgevechten, hij ondergaat het allemaal behoorlijk stoïcijns.
Ik vond het ook vreemd dat de jongen onmiddellijk geaccepteerd werd en zich totaal niet druk maakte of hij ooit weer in zijn eigen tijd terug zou komen. Inderdaad er zit geen ziel in, je zegt het goed. Het verhaal wordt verteld en dat is het.
Als het boek dicht is, is het verhaal ook weg.
Jammer want zo te merken heeft de schrijfster wel veel tijd gestoken in de research voor het boek. Kleding, wapens, gebruiken, ze weet er veel over te vertellen.

Dettie


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten