Kate McIntyre - De knikkelares 8+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Kate McIntyre - De knikkelares 8+

Berichtdoor Dettie » 23 Jul 2014, 14:40

Martijn en Khalid zijn goede vrienden en gek op knikkeren. Met name Martijn is er goed in.
Op een warme dag waar de vrienden een beetje zitten te balen omdat ze weer eens moeten oppassen op Thomas, het broertje van Martijn, en Fatima, het zusje van Khalid, gebeurt het...

Lees verder http://www.leestafel.info/kate-mcintyre

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Kate McIntyre - De knikkelares 8+

Berichtdoor Marjo » 23 Jul 2014, 17:55

Dit lijkt me toch wel een leuk verhaal. Hoe kom je op het idee!
En originaliteit, tja, het is wel heel erg lastig om nog goed uit de hoek te komen tegenwoordig.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Kate McIntyre - De knikkelares 8+

Berichtdoor Annemarie » 23 Jul 2014, 20:50

Het klinkt wel een beetje als een raar verhaal maar toch ook wel weer leuk. Helaas was er geen knikkelares in de buurt toen ik klein was. Mijn buurkinderen wonnen steeds al mijn knikkers dus ik zat altijd zonder. (Arm en rijk reken ik voor het gemak maar even aan de hand van het aantal knikkers dat iemand bezit. Ik was dus arm in knikkers.)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Kate McIntyre - De knikkelares 8+

Berichtdoor Dettie » 23 Jul 2014, 22:15

Het is ergens ook wel leuk, het leest ook lekker weg maar echt heel boeiend, nee.
Lola, de knikkelares is niet echt leuk en blijft te vaag. Je zit niet te hopen voor haar dat ze weer naar huis kan.
Het idee vind ik wel heel erg leuk, het riep gelijk herinneringen op, maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit veel knikkers had.
Dat betekent vast dat ik niet goed kon knikkeren. Er staat me iets bij van een putje waar de knikkers in moesten rollen...

Dettie

kent iemand trouwens Polly Pocket? dat werd ook genoemd in het boek. Is dat een klein poppetje? De zus van Martijn had een heleboel Polly Pockets...

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Kate McIntyre - De knikkelares 8+

Berichtdoor Renate » 24 Jul 2014, 07:36

Dettie schreef:Het is ergens ook wel leuk, het leest ook lekker weg maar echt heel boeiend, nee.
Lola, de knikkelares is niet echt leuk en blijft te vaag. Je zit niet te hopen voor haar dat ze weer naar huis kan.
Het idee vind ik wel heel erg leuk, het riep gelijk herinneringen op, maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit veel knikkers had.
Dat betekent vast dat ik niet goed kon knikkeren. Er staat me iets bij van een putje waar de knikkers in moesten rollen...

Dettie

kent iemand trouwens Polly Pocket? dat werd ook genoemd in het boek. Is dat een klein poppetje? De zus van Martijn had een heleboel Polly Pockets...

Ik kan me wel herinneren dat soms jongens voor mij knikkerden.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Kate McIntyre - De knikkelares 8+

Berichtdoor Marjo » 24 Jul 2014, 08:11

Knikkeren, ach, mijn kinderen liepen met een zakje vol. Dat was in mijn tijd niet. Ik had er wel wat, net als anderen, niemand had er veel.
Met het toenemen van de welvaart nam het aantal knikkers toe denk ik. Maar waar ze nu zijn gebleven??

Dat poppetje ken ik niet.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Kate McIntyre - De knikkelares 8+

Berichtdoor Renate » 24 Jul 2014, 11:03

Marjo schreef:Knikkeren, ach, mijn kinderen liepen met een zakje vol. Dat was in mijn tijd niet. Ik had er wel wat, net als anderen, niemand had er veel.
Met het toenemen van de welvaart nam het aantal knikkers toe denk ik. Maar waar ze nu zijn gebleven??

Dat poppetje ken ik niet.

Van het poppetje heb ik wel gehoord.
http://en.wikipedia.org/wiki/Polly_Pocket

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Kate McIntyre - De knikkelares 8+

Berichtdoor Marjo » 13 Aug 2014, 19:29

Ach, ik vind het zo'n leuk verhaal!! Een echt leuk verhaal voor kinderen, zonder poespas...tenzij je dat zoekt.


Lees meer: http://www.leestafel.info/kate-mcintyre

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Kate McIntyre - De knikkelares 8+

Berichtdoor Dettie » 14 Aug 2014, 12:49

Ja op zich is het een heel origineel gegeven maar ik vond het ook wel rammelen, zeker op het eind toen kleine broertje ineens
van alles duidelijk kon maken, dat klopte niet met het verhaal daarvoor.
Ook bleef de knikkelares vrij vaag. Verder het gegeven dat de een jongen moeite met meisjes had, de eenzame buurman enz.
Ik vond dat ze teveel in het boek wilde stoppen.
Maar het idee is wel heel origineel!

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Kate McIntyre - De knikkelares 8+

Berichtdoor Marjo » 14 Aug 2014, 13:47

Ja, dat had ik gelezen in je verslag, maar ik had daar geen last van, met andere woorden: ik stop het allemaal onder de noemer 'sociaal bezig zijn'.
Het is niet zo dat ze probeert overal een 'kwestie' van te maken toch. Het zijn de kleine dingen die gebeuren.

Ook met Thomas had ik geen moeite: de woordenschat ontwikkelt zich razendsnel op die leeftijd, en het is toch ook niet zo dat hij ineens volzinnen uit!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Kate McIntyre - De knikkelares 8+

Berichtdoor Dettie » 14 Aug 2014, 13:50

Nee, haha, hij uit geen volzinnen maar hij kan ineens in één, twee weken tijd wél dingen duidelijk maken op een bijna volwassen manier.
Door dingen aan te wijzen en te combineren enz. Ik vond het vrij ongeloofwaardig. Maar ik ben daarin altijd nogal kritisch.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Kate McIntyre - De knikkelares 8+

Berichtdoor Marjo » 14 Aug 2014, 18:36

Dat blijkt.
Ik vond er geen eigenaardigheden in. In het begin weet hij ook duidelijk te maken wat hij wil, alleen hebben broer en vriend dan nog geen weet van dat wezentje, dus begrijpen ze het niet. Het onbegrip zit aan de kant van Martijn en Khalid!


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten