Thea Stilton - De dierenkliniek 9+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Thea Stilton - De dierenkliniek 9+

Berichtdoor Dettie » 01 Jun 2014, 11:47

Mijn eerste Stiltonboek en zeker mijn laatste. Ik vind het vreselijk, sorry voor de fans.

Zie http://www.leestafel.info/t-stilton

dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Thea Stilton - De dierenkliniek 9+

Berichtdoor Annemarie » 01 Jun 2014, 16:42

Wat jammer dat het je zo is tegengevallen. Dit boek klinkt wel heel anders dan de Geronimo Stilton boeken. Klopt dat Marjo (jij hebt hier geloof ik het meeste van gelezen) of is het allemaal volgens hetzelfde concept?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thea Stilton - De dierenkliniek 9+

Berichtdoor Dettie » 01 Jun 2014, 17:34

Dit is Thea Stilton en het gaat over de Theasisters. Kennelijk hebben ze altijd mot met de Vinilla Girls. Die mot valt trouwens
wel erg mee. Het is allemaal een beetje blablabla.
Best wel jammer, ik was altijd erg nieuwsgierig naar de Stiltonboeken en had me ook verheugd het te gaan lezen
maar dat viel dus zwaar tegen.

Of de Geronimoboeken wat meer inhoud hebben weet ik niet maar als ze hetzelfde zijn dan sta ik toch wel te kijken
dat ze zo enorm populair zijn. Eén of twee boeken, vooruit, maar die gedroedelde letters en tekeningen ken je na
twee boeken ook wel, dan is die nieuwigheid eraf.

Dettie
teleurgesteld

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thea Stilton - De dierenkliniek 9+

Berichtdoor Marjo » 02 Jun 2014, 09:43

Daar heb je gelijk in, die nieuwigheid is er voor ons volwassenen snel af. Kinderen evenwel smullen er van...meer van die junkfood, dat gaat er steeds maar in, terwijl ze dat stapje naar (haute) cuisine maar niet zetten.

Het is niet echt 'lezen' wat wij doen, meer bekijken. Jouw verslag is echt helemaal vanuit een volwassen oog. Ik probeer anders te kijken.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Thea Stilton - De dierenkliniek 9+

Berichtdoor Annemarie » 02 Jun 2014, 10:49

Marjo schreef:Daar heb je gelijk in, die nieuwigheid is er voor ons volwassenen snel af. Kinderen evenwel smullen er van...meer van die junkfood, dat gaat er steeds maar in, terwijl ze dat stapje naar (haute) cuisine maar niet zetten.

Het is niet echt 'lezen' wat wij doen, meer bekijken. Jouw verslag is echt helemaal vanuit een volwassen oog. Ik probeer anders te kijken.


Dus...langzaam kleine hapjes haute cuisine laten proeven aan kinderen? Dat zou ook mooi zijn met deze boeken toch? Dat het niveau heel geleidelijk zou worden opgevoerd. Maar ja, dit verkoopt dus dat gaat vast niet gebeuren!

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thea Stilton - De dierenkliniek 9+

Berichtdoor Marjo » 02 Jun 2014, 11:19

Nee, dat gaat niet gebeuren. Het is ook ieder jaar weer een nieuwe lading 8-jarigen, dat smult van deze boeken. Maar ik kan je vertellen dat ze als ze opgroeien het beu worden en iets anders zoeken. Dan komt er een tussenfase met de boeken van Jeff Kinney en de dagboek-van-een-muts-serie. Pas daarna gaan ze 'echte' boeken lezen.
Je moet dit zien als een fase. Zoals wij vroeger smulden van Wipneus en Pim, zo smullen ze nu van Geronimo.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Thea Stilton - De dierenkliniek 9+

Berichtdoor Annemarie » 02 Jun 2014, 11:34

Ja dat is ook zo. Eerst moet je ze aan het lezen krijgen en dan komt de rest vanzelf.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thea Stilton - De dierenkliniek 9+

Berichtdoor Marjo » 02 Jun 2014, 14:57

Daar ging ik vanmorgen ook maar van uit, toen ik weer een hele stapel Geronimoboeken in de kast kon zetten.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thea Stilton - De dierenkliniek 9+

Berichtdoor Marjo » 04 Jun 2014, 19:28

'Geweldig' is natuurlijk het woord niet, maar ik vind dat er niets mis mee is.
Wat bedoel je eigenlijk met 'Amerikaans'?

Waarom zouden de hoofdpersonages geen muizen mogen zijn? In heel veel kinderboeken zijn dieren hoofdpersoon, en nietsig vind ik het verhaal ook niet. Zeker: het is geen literatuur, het zou op zo'n schaal een zeven mij krijgen van mij. Ik heb ook niets met die kleuren en tekeningetjes maar ik weet dat kinderen het prachtig vinden en dat zo genieten van zon kleurrijke tekst.
De karakters worden consequent gebruikt, ze zijn herkenbaar, en makkelijk te behappen.

Lees meer: http://www.leestafel.info/jeugdboeken-6

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thea Stilton - De dierenkliniek 9+

Berichtdoor Dettie » 04 Jun 2014, 21:26

Ik schrijf ook niet dat het geen muizen mogen zijn, dat maakt niets uit inderdaad.
Maar ze hebben verder niets 'muizigs' ze hebben alleen een muizensnoet en een staart maar voor de rest zijn het
eigenlijk gewoon meiden, geen muizen.

Jij hebt ook wel een heel andere mening over dit boek dan ik, lees ik.
Ik snap het eigenlijk ook niet meer zo goed. Het boek over die detectievekinderen vond je een prentenboek en de
tekeningen storend. Dat verhaal vond ik veel meer humor en meer inhoud hebben dan dit.
Dit van Stilton is een braaf verhaaltje. Goed tegen 'slecht'.
Ik kreeg eigenlijk het gevoel dat ik een soort Donald Duck aan het lezen was. Die is ook leuk, maar wel voor
eventjes. Ik vind dit niet echt een leesboek (met nadruk op lees) voor jongeren van 9+
Die schat ik hoger in dan dit geprietpraat.

Ook het boek Vet oud! Europa vind je te zoet, terwijl dat toch tien keer beter en informatiever is dan dit.
Terwijl lang niet alle verhalen daarin zoet zijn. De verhalen in dat boek hebben in mijn ogen ook veel meer inhoud
dan dit 'gepiep' (om in muizentermen te blijven). Toch ben je over Stilton positiever dan over dat Europaboek.
Dat snap ik dus niet.

Met erg Amerikaans bedoel ik dat het vrij overdreven is allemaal. Die Vanilla girls met hun nageltjes en luiheid en
raar vond ik dat er een bikini mee ging naar een dierenkliniek???
Het doet me allemaal denken aan een zo'n typisch Amerikaanse serie, met veel licht gebabbel en gekwebbel op
niets af. Dat kinderen dit leuk vinden kan ik me nog wel voorstellen maar volwassenen die dit waarderen? Nee,
daar vind ik het te oppervlakkig en nietszeggend voor.

Dettie
die nu weer onzeker wordt of ze niet te pinnig overkomt.
Maar ze snapt het echt niet meer.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thea Stilton - De dierenkliniek 9+

Berichtdoor Marjo » 05 Jun 2014, 18:04

Het is een kwestie van insteek. Ik zal zeker geen Stiltonboeken kiezen als ik eens een lekker boek wil lezen, maar ze zijn helemaal hot, dus waarom is dat?

Als ik probeer de boeken te benaderen als een kind van een jaar of acht, negen, dan begrijp ik best wat er aantrekkelijk aan is. Dat zijn dan toch positieve punten.
Ik zeg nergens dat ik het goede boeken vind. 'Heel aardig' zeg ik. Voor dit soort boeken.
Ik ken heel veel negenjarige kinderen. En tienjarigen. En elfjarigen. En die smullen hier over het algemeen van. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar dat zijn dan ook niet de kinderen die 'de dierendiefstal' leuk vinden. (die heb ik nog niet ontmoet, maar het boek staat pas net in de bieb)
Dat zijn kinderen die voor echte leesverhalen kiezen, zoals wij dat het liefst zien. De boeken zonder plaatjes zeg maar.

Als ik 'vet oud' zie door kinderogen, dan weet ik dat ze dit een saai boek vinden. Over het algemeen. Ze zullen bladeren, plaatjes kijken, misschien stukjes lezen, maar meer? Ik betwijfel het. Ook daar stel ik mijn eigen 'volwassen' mening niet in het verslag.

Misschien ben ik kinderlijker dan jij, misschien heb ik veel meer ervaring met de betreffende doelgroep, maar ik snap wel dat zij het leuk vinden. En dus kraak ik het boek niet af, zoals ik zou doen als ik het door volwassen ogen bekijk. Dat verdient zo'n boek ook niet.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten