Richelle Mead: Vampire Academy (13+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Richelle Mead: Vampire Academy (13+)

Berichtdoor Marjo » 18 Apr 2014, 12:18

Lekker wegkruipen met vampiers...ja, hoor dat kan best! Alleen wordt het wat spannender dan andere romantische boeken.

Lees meer: http://www.leestafel.info/richelle-mead

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Richelle Mead: Vampire Academy (13+)

Berichtdoor Dettie » 19 Apr 2014, 11:36

Dit is zo’n beetje de achtergrond van de zes boeken die verschijnen over Rose Hathaway en Lissa
Dragomir, waarvan onderhavig boek het eerste is.


Ga je die ook allemaal lezen?

Mijn tenen gaan eigenlijk een beetje krommen bij dit soort boeken. Het boek heeft al het uiterlijk van een chicklit
met een beetje kinky dames op de cover. En als ik het zo lees is het verhaal is eigenlijk een soort romannetje, met
bloedzuigende vampiers en andere vreemde dingen. Het zal best spannend zijn maar niet 'het betere' boek voor
een jongere, meer een boek van 100 in een dozijn.
Het is niet omdat ik persoonlijk een afkeer van dit soort boeken heb maar ik zou echt niet staan te springen van
blijdschap als ik kinderen had en zij dit soort boeken zouden lezen. Ik zou toch heel snel proberen ze verhalen met
wat meer diepgang te geven, een liefdesverhaal en goed en kwaad kan ook in andere vaatjes gegooid worden, en
dan zo dat een jongere er écht wat aan heeft.
Als ze maar lezen is de veelgezegde uitroep, maar bij dit soort boeken denk ik bijna, dan maar niet lezen.
Je hoopt toch echt dat niet ieder kind dit gaat lezen.

Sorry dat ik zo fel ben, het is niet persoonlijk bedoeld en ligt niet aan jouw recensie maar wel aan het boek. Niet
erg verheffend allemaal (ik heb andere o.a. engelse -ook lovende- recensies gelezen over de film) Ik snap nooit zo
goed dat een uitgever hier achter kan staan, zeker als het voor jongeren is. Als het maar verkoopt? Zoiets?

Hier de trailer van de film
http://www.nytimes.com/movies/movie/463 ... y/trailers


Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Richelle Mead: Vampire Academy (13+)

Berichtdoor Marjo » 19 Apr 2014, 14:25

Het is helemaal niet slecht geschreven en de karakters worden redelijk goed uitgediept. De afwerking is ook prima: geen enkele schrijffout of tikfout. Het valt dus wel mee. Ik heb wel eens echt slechte boeken gezien, die ik niet eens in de bibliotheek zou zetten. Ik geef toe dat ik hier ook over twijfel, maar dan bedoel ik: de schoolbibliotheek, omdat je daar best een beter aanbod mag hebben. In de openbare bieb mag het best aanwezig zijn.

Die cover, tja, dat is toch om die jongere meiden te trekken, om te verkopen. Dat kunnen we niet verbieden.

En ik heb me er al lang bij neergelegd dat kinderen niet willen lezen wat ik ze aanbeveel. Dus dan zeg ik toch: misschien is het toch een opstapje naar meer.
100 in een dozijn, ja, dat is het wel. Maar ik kan je zeggen dat dit boek beter is dan een bouquetje..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Richelle Mead: Vampire Academy (13+)

Berichtdoor Dettie » 19 Apr 2014, 16:28

Ja sorry, ik word zo fel van dit soort boeken.
Kinderen krijgen via tv al allerlei pulp voorgeschoteld en dan denk ik moet dat dan ook nog in kinderboeken? Alsjeblieft niet.
Een klein beetje censuur in de openbare bibliotheek mag er ook wel zijn. Met een bibliotheek wil je kinderen de kans
bieden vrij goedkoop boeken te kunnen lezen maar bied dan ook een beetje kwaliteit aan zodat ze er ook wat aan
hebben.
Hier zie ik alleen maar geweld en onzin eigenlijk. Maar ja, dit is een van m'n stokpaardjes...
Ik zal er maar weer snel af stappen.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Richelle Mead: Vampire Academy (13+)

Berichtdoor Marjo » 19 Apr 2014, 17:15

Ik zou het heel graag net zo zien als jij dat wil, maar het is niet reëel. Helaas.
Want -zeker in deze tijd met moderne apparatuur!- dan lezen ze helemaal niet meer..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Richelle Mead: Vampire Academy (13+)

Berichtdoor Dettie » 19 Apr 2014, 17:22

Ja ik weet het maar soms moet ik even briesen :)
Zo jammer, lezen kan zoveel goeds brengen en is zo leuk.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Richelle Mead: Vampire Academy (13+)

Berichtdoor Annemarie » 21 Apr 2014, 10:32

Dettie schreef:Ja ik weet het maar soms moet ik even briesen :)
Zo jammer, lezen kan zoveel goeds brengen en is zo leuk.

Dettie


Wat wel zo is, is dat meisjes die normaal nauwelijks lezen toch naar dit soort boeken grijpen. Ze zijn leuk en vlot geschreven en lezen vaak als een trein. Het kan ook een lees-enthousiasme aanwakkeren. Het begin van veel meer zeg maar.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Richelle Mead: Vampire Academy (13+)

Berichtdoor Marjo » 21 Apr 2014, 12:08

Dat hopen we maar..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Richelle Mead: Vampire Academy (13+)

Berichtdoor Dettie » 21 Apr 2014, 16:20

Annemarie schreef:
Dettie schreef:Ja ik weet het maar soms moet ik even briesen :)
Zo jammer, lezen kan zoveel goeds brengen en is zo leuk.

Dettie


Wat wel zo is, is dat meisjes die normaal nauwelijks lezen toch naar dit soort boeken grijpen. Ze zijn leuk en vlot
geschreven en lezen vaak als een trein. Het kan ook een lees-enthousiasme aanwakkeren. Het begin van veel meer
zeg maar.


Het kan zijn dat ze leuk en vlot geschreven zijn en als een trein lezen maar ik weiger er aan mee te doen om dit
soort boeken dan maar te accepteren in het kader van beter dit soort inhoudsloze vermaak lezen dan
helemaal niet. Dan denk ik lees dan maar helemaal niet en houd je dan maar met iets anders minder oppervlakkigs
bezig dan dit. Een goed begin is het halve werk, luidt het spreekwoord.

Nogmaals sorry als ik fel ben, is niet tegen jullie, maar ik heb geen zin meer in het goedpraten van boeken in het
kader van leesbevordering. Kom als uitgever met wat goeds, waar een jongere wat aan heeft in plaats van deze
rommel omdat het in Amerika goed verkoopt. Je kunt als uitgeverij ook keuzes maken, beter minder verkopen,
ook in crisistijd, maar wel goede inhoudrijke boeken dan de zogenaamde bestsellende platte troep.

Dettie
die stoom afblaast :-)

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Richelle Mead: Vampire Academy (13+)

Berichtdoor Marjo » 22 Apr 2014, 08:00

Blaas maar lekker, je zit ver weg.

Ik ben het dus niet helemaal met je eens.
Waarom wel die half getekende boeken en dit soort boeken niet?
Het is zeker zo dat er slechte boeken bijzitten, maar deze van Mead is niet slecht.
Het is geen literatuur, dat geef ik toe, maar tussen pulp en literatuur zit nog een groot gebied. Waar die getekende boeken ook bij horen.

En de tweede reden dat ik het niet met je eens ben is dat kinderen die niet lezen voor de tv hangen of met hun smartphone rommelen.
Nee, lezen is zo belangrijk dat ik zeg dat zelfs als je alleen maar de etiketten op voedingsproducten leest je al goed bezig bent.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Richelle Mead: Vampire Academy (13+)

Berichtdoor Dettie » 22 Apr 2014, 08:58

En de tweede reden dat ik het niet met je eens ben is dat kinderen die niet lezen voor de tv hangen of met hun smartphone rommelen.


Ha ja, maar ik schrijf ook niet dat ze dan maar voor de televisie moeten gaan hangen.
Ik schrijf:
"Dan denk ik lees dan maar helemaal niet en houd je dan maar met iets anders minder oppervlakkigs
bezig dan dit."

Daar bedoel ik zeker niet mee dat ze maar moeten gaan sms-en of voor de televisie moeten gaan hangen.

Waarom wel die half getekende boeken en dit soort boeken niet?

Die half getekende boeken zijn juist speciaal uitgegeven om kinderen aan het lezen te krijgen.
Ze hebben getest wat kinderen zo tegenstaat aan lezen en dat blijkt dan de grote hoeveelheid tekst te zijn.
Die half getekende boeken waar jij naar verwijst zijn leesboeken voor beginnende lezers om zo de drempel
te verlagen naar het echte werk... een boek lezen.

Ik heb het wat de vampier academy betreft over de inhoud van het boek. Over of de punten en komma's goed
staan en er geen taalfouten in staan of vlot geschreven is, heb ik het niet.
Ik zie in dit boek over de vampier academy niets in dat bijdraagt of toevoegt aan een jongere hun leven en vind
ook slecht dat zoiets op de markt komt in 6 delen nog wel!
Ik zie er ook niet in dat buitenbeentjes geaccepteerd moeten worden of iets dergelijks.
Het kan wel lekker smeuïg verteld worden maar ik blijf weigeren te accepteren dat we met alles blij moeten zijn
vanwege de leesbevordering. Juist niet dit soort verhalen.

En ik ben ook niet voor censuur maar wel voor gezond verstand gebruiken en nadenken over wat je kunt
bijdragen/toevoegen aan jongeren in een vorm van een boek. Boeken kunnen er heel erg toe doen en jongeren
dingen laten zien en inzien. Leren jongeren mogelijk op een andere manier kijken naar iets.

Ik ben het met je eens dat boeken heel belangrijk zijn en dat lezen heel belangrijk is. Ook weten wat er in je
voeding zit is belangrijk, dus ja die etiketten op voedingsproducten lezen doet er ook toe.
Maar dit soort verhalen is oppervlakkig vermaak, staat voor mij op één lijn met voor de televisie hangen en sms-en
of wat dan ook. Dat voegt allemaal totaal niets toe.

Nogmaals het is niet persoonlijk gericht, ik erger me alleen enorm dat uitgevers hier achter staan. Voor volwassen
is het wat anders maar voor boeken voor jongeren moet je goed nadenken wát je op de markt brengt.
Het is gewoon dat ik niet langer mijn mond daarover wil houden omdat alles maar moet kunnen, dat vind ik dus niet.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Richelle Mead: Vampire Academy (13+)

Berichtdoor Marjo » 22 Apr 2014, 12:42

Het is precies als met die series die Annemarie en ik nog wel eens willen lezen, dus ik val in herhaling.
Ik weet wel dat het niet persoonlijk gericht is, je hebt het over de leescultuur zoals jij die graag zou willen zien dat die heerst. Dat wil ik ook, graag zelfs. Maar het is niet realistisch. De hedendaagse wereld is zo niet. (was het vroeger wel zo, dat is nog maar de vraag)

Maar: Waar het boek ook speelt, in de wereld van kabouters, in een oerwoud tussen de apen, tussen filmsterren, op school (dat is hier trouwens ook het geval), waar dan ook, dat is maar de entourage. De achtergrond, een setting, hoe je het ook noemen wilt.
Waar het steeds in boeken voor jongeren om draait zijn die kinderen zelf. Het zijn pubers die groeien naar volwassenheid. Kinderen die voor keuzes komen te staan. Het gaat over hoe ze met elkaar om gaan, over menselijke emoties.
In die zin voegen deze verhalen wél iets toe.

En al wil je het niet over taal hebben: lezen is taal. Een goed geschreven boek lezen leert kinderen iets. Al is het onbewust: ze leren hoe de taal in elkaar zit, krijgen een grotere woordenschat. Ik ken geen andere bezigheden die dat beter voor elkaar krijgen dan het lezen van een boek.

Als je wel wil accepteren dat men zich door middel van getekende boeken aanpast aan de moderne tijd, waarom zou je dan niet accepteren dat jongeren graag lezen over vampiers, heksen, tovenaars? Ook dat werkt leesbevorderend.
Het is een fantasiewereld, die in mijn ogen geen kwaad kan. Het gaat niet over geweld. Het zet niet aan tot haat. Integendeel: ook de jongeren op de Vampire Academy leren omgaan met pestgedrag en discriminatie. Misschien anders dan jij graag wil, maar het zit er wel degelijk in.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Richelle Mead: Vampire Academy (13+)

Berichtdoor Dettie » 22 Apr 2014, 14:05

Het is altijd zo lastig he om schriftelijk alles over te brengen. Je kan dan niet gelijk toelichten hoe je het bedoelt en dat even kortsluiten met elkaar

Inderdaad heb ik het over de leescultuur en dat ik die graag anders wil zien. Niet alleen voor kinderen maar ook
voor volwassenen. Met die aantekening erbij dat ik vind dat je voor kinderen/jongeren extra alert moet zijn in wat
je aanbiedt.
En ik ben het ook helemaal met je eens dat een boek qua taal goed geschreven moet zijn en daar bedoel ik mee
zonder taalfouten, goed lopende zinnen en goede interpunctie en ben ook met je eens dat kinderen door het lezen
meekrijgen hoe een taal in elkaar zit. Het liefst zou ik willen dat mensen al beginnen met hun kinderen te lezen als
ze bij wijze van spreken nog in de wieg liggen.

Wat me stoort is echt de inhoud van veel jongerenboeken.
Ik ben bang dat ik het verschil niet goed kan uitleggen. Maar ik kan het proberen. Op televisie erger ik me
bijvoorbeeld ook aan wat jongeren aangeboden krijgen. Voor de hele kleintjes valt het nog mee, dat is vaak
gericht op iets leren zoals tellen of kleuren enz.
Maar voor de rest is er veel stompzinnige, nietszeggende filmpjes, een hoop gebakken lucht. Daarvan vind ik het
ook erg dat jongeren er naar kijken. Omdat ze dan gevoed worden met stompzinnigheid dat zogenaamd normaal
is. Met gedrag dat zogenaamd normaal is. Ik denk ook dat het jongeren beïnvloed in hun doen en laten. Maar er is
zelden een alternatief, zelden een keus, er wordt haast niets anders aangeboden dan vrij oppervlakkig vermaak.

Bij boeken voor kinderen/jongeren had ik nog het idee dat er toch wel gelet wordt op wat er aangeboden wordt.
Zeker qua inhoud. Dat het niet allemaal prietpraat is, hoewel sommige boeken ook niet veel verder komen dan
emailtjes, vriendjes en zoenen. Daarom vind ik het vaak ook erg als er boeken voor jongeren verschijnen die naar
een erg oppervlakkige televisieserie zijn geschreven en waarvan er dan ook nog eens meerdere delen verschijnen.
Het boek is dan niet meer voor de jongere zelf geschreven maar een aftreksel van een flodderige, inhoudsloze
serie omdat gehoopt wordt dat die boeken daarover flink verkopen.

Het gaat me ook helemaal niet om dat alles bij het oude moet blijven, verre van dat zelfs.
Gelukkig is er verandering! De hele stichtelijke boeken van vroeger over brave kindjes zijn ook niet alles.

Wat de getekende boekjes betreft:
Er zit een groot verschil, en ik denk dat je dat zelf ook wel weet, in boeken voor beginnende lezers (denk aan de
AVI boeken) en boeken voor gevorderde lezers. De getekende boeken waar jij het over hebt zijn speciaal gemaakt
voor beginnende lezers en pretenderen ook niet een volledig leesboek te zijn.

Persoonlijk vind ik dat iemand best eens een tegengeluid mag laten horen en niet in alles mee hoeft te gaan maar
eens een keer moet roepen stop! In mijn ogen gaat het bij de kinderboeken nu ook steeds meer om het geld dat
er met het boek te verdienen valt dan om de inhoud, de stijl etc.

Persoonlijk denk ik dat iemand eens aan de bel moet trekken, zodat we bij de kinderboeken niet hetzelfde krijgen
als bij de volwassenen boeken. Dat we niet alles hoeven te pikken omdat de hedendaagse tijd nu eenmaal zo is.
Je kunt ook naar de toekomst kijken, als de hedendaagse tijd dit biedt, kun je proberen dat het in de toekomst
anders wordt. Dát is meer wat ik bedoel , ik wil niet dat de jeugdboeken qua kwaliteit en inhoud steeds verder
afzakken.
Dan ben ik maar utopisch, maar alles accepteren omdat het nu eenmaal zo is hoeft ook niet.

Dettie


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten