Jan Vangansbeke - Grote recepten voor kleine chefs 8+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Jan Vangansbeke - Grote recepten voor kleine chefs 8+

Berichtdoor Dettie » 28 Mar 2014, 20:11

Een prachtig verzorgd kookboek voor kinderen... alleen jammer dat ze geen rekening hebben gehouden met...
kinderen!

Zie http://www.leestafel.info/jan-vangansbeke

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jan Vangansbeke - Grote recepten voor kleine chefs 8+

Berichtdoor Marjo » 29 Mar 2014, 18:08

Ik ben wel eens op zo'n kookprogramma gestuit voor junior chefs en echt, mijn ogen en oren puilden uit: wat die kinderen allemaal niet konden! Ze waren stukken beter dan ik..
Voor een bepaalde doelgroep -ik geef toe, niet alle kinderen - is dit waarschijnlijk een prima boek, want zij willen juist die uitdaging.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jan Vangansbeke - Grote recepten voor kleine chefs 8+

Berichtdoor Dettie » 29 Mar 2014, 19:05

Heb je de recensie gelezen? (Daar staan meerdere dingen in waarom ik het niet goed voor kinderen van 8 jaar vind.)
Ik geloof onmiddellijk dat kinderen veel kunnen, maar dat zijn kinderen die al bekend zijn met koken.
Daar gaat dit boek niet van uit. Ik heb het tenminste niet kunnen vinden in de tekst en heb er echt naar gezocht.
Het is verder een érg leuk en mooi samengesteld kookboek, alleen niet voor kinderen van 8 jaar.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jan Vangansbeke - Grote recepten voor kleine chefs 8+

Berichtdoor Marjo » 30 Mar 2014, 10:51

Het zijn van die typische 'kookdingen' waardoor ik denk dat het voor een kookfanaat - al is die jong - geen groot probleem vormen. Echt, heb jij al eens zo'n programma gezien?
Dit boek is denk ik een uitdaging, maar niet onoverkomelijk.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jan Vangansbeke - Grote recepten voor kleine chefs 8+

Berichtdoor Dettie » 30 Mar 2014, 11:08

Ja voor kookfanaten zal het geen probleem zijn.
Maar als je voor een kind een kookboek maakt, ga je er niet van uit dat het kind al goed kan koken. Sterker nog, voorin het boek staan tips over pannen en messen e.d. Met daarbij de opmerking dat de echte koks dit niet hoeven te lezen, maar voor de beginner het toch wel erg handig is om te weten.

In een kinderkookboek laat je ook geen saus maken met morieljes, die rauw giftig zijn, pas als ze goed verhit zijn kun je ze eten. Gebruik dan champignons of oesterzwammen. Ook gooi je dan geen twee glazen witte wijn in die saus.
Weet een Nederlands kind wat bleu, a point, saignant of bien cuit... is?
Vind jij het normaal om in een kinderkookboek kinderen een baal erwten te laten doppen zodat ze 1 1/2 kilo! rauwe, verse erwten hebben, dat is nogal wat. (ik vermoed je antwoord al :-) )
En ja, ik heb veel van die kinderkookprogramma's gezien en die kinderen zijn echt geweldig, ik kan goed koken maar dat doe ik ze niet na, die hebben dit kookboek ook helemaal niet nodig.
Maar andere kinderen van rond de 8 jaar zullen bij de beschrijvingen in dit boek wel de nodige vraagtekens zetten.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jan Vangansbeke - Grote recepten voor kleine chefs 8+

Berichtdoor Marjo » 30 Mar 2014, 13:12

Daarom denk ik dat dit geen boek is voor kinderen die koken 'wel leuk' vinden, maar dat het juist is voor die gepassioneerde kinderen, de 'kleine chefs'.
Maar ok, het had misschien duidelijk op het boek moeten staan, zodat ouders en kinderen zich niet vergissen en zich later bekocht voelen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jan Vangansbeke - Grote recepten voor kleine chefs 8+

Berichtdoor Dettie » 30 Mar 2014, 15:14

Ja in mijn recensie schreef ik er dat ook al, dat ze mogelijk bedoelen, gezien de titel, dat het voor kinderen met kookervaring (kleine chefs) is maar dat maak je verder uit het boek niet op.
Maar vind jij het niet raar dan dat ze kinderen van 8 jaar met giftige paddenstoelen laten werken en wijn?

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jan Vangansbeke - Grote recepten voor kleine chefs 8+

Berichtdoor Marjo » 30 Mar 2014, 15:41

Dat vinden wij raar, en we zouden het zelfs zélf niet doen denk ik, maar nee, voor deze doelgroep vind ik dat niet raar.
Het is overigens wel te hopen dat ze begeleiding hebben, maar dat denk ik dus wel.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jan Vangansbeke - Grote recepten voor kleine chefs 8+

Berichtdoor Dettie » 30 Mar 2014, 15:57

Ook die begeleiding wordt niet vermeld.
Vandaar ook mijn opmerking dat er nergens staat dat ze pannenlappen moeten gebruiken,
hoe ze het eten moeten afgieten, hoe hoog of laag het vuur onder de pannen moet zijn enz.
Alsof die kinderen dat allemaal maar weten zonder begeleiding.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jan Vangansbeke - Grote recepten voor kleine chefs 8+

Berichtdoor Marjo » 30 Mar 2014, 21:03

Dat is mijn punt: die kleine masterchefs wéten dat dus!
Het enige probleem vind ik dat er dan niet duidelijk vermeld is dat het voor hen gemaakt is!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jan Vangansbeke - Grote recepten voor kleine chefs 8+

Berichtdoor Dettie » 31 Mar 2014, 08:21

Ik heb er niets meer aan toe te voegen :D

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jan Vangansbeke - Grote recepten voor kleine chefs 8+

Berichtdoor Marjo » 09 Apr 2014, 13:31

Ik wel. Ik heb geen kritiek op de recepten of hoe die weergegeven worden, ik blijf bij mijn mening dat echte kleine chefs daar geen moeite mee hebben,. Maar: die kleine chefs hebben waarschijnlijk moeite met andere dingen, en als je deze kritiek bij de jouwe optelt is de conclusie dat het dus geen boek is voor achtjarigen, chef of niet.

Lees meer: http://www.leestafel.info/jan-vangansbeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jan Vangansbeke - Grote recepten voor kleine chefs 8+

Berichtdoor Dettie » 10 Apr 2014, 11:22

Ja wat de leeftijd betreft zijn we het roerend eens, die kleine letters waren mij nu weer niet zo opgevallen.
Toch jammer hè, want het boek zelf is prachtig vormgegeven, er is veel zorg aan besteed, voor 14 jarigen en ouder wel een prima boek.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jan Vangansbeke - Grote recepten voor kleine chefs 8+

Berichtdoor Marjo » 10 Apr 2014, 13:47

Hm, die letters blijven te klein. Ik had de indruk dat er een gewoon kookboek gepakt was, en dat 'even' aangepast was voor kinderen. Het zal wel niet, maar die indruk gaf het mij.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jan Vangansbeke - Grote recepten voor kleine chefs 8+

Berichtdoor Dettie » 10 Apr 2014, 15:52

Ja die indruk geeft het mij ook. Het zijn ook niet de eenvoudigste recepten die erin staan.
Best wel bewerkelijk.

Dettie


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 55 gasten