A.J.Betts - Zac & Mia (15+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

A.J.Betts - Zac & Mia (15+)

Berichtdoor Marjo » 22 Feb 2014, 13:50

Eigenlijk helemaal niet mijn soort boek, maar het blijkt mooi te zijn, heel mooi.

Lees meer: http://www.leestafel.info/aj-betts

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: A.J.Betts: Zac & Mia (15+)

Berichtdoor Dettie » 22 Feb 2014, 14:25

Mooie recensie Marjo.
Ondanks dat het niet sentimenteel is lijkt het me wel aangrijpend, misschien juist wel vanwege het niet sentimentele.

‘Mijn handen zijn verkrampt en mijn armen trillen en het dringt tot me door wat moed is. Moed betekent stilstaan terwijl je wilt rennen. Moed is ergens blijven en de dingen die je bang maken niet uit de weg gaan, of het nu je been, je vrienden of de jongen is die je hart heeft gebroken. Het betekent dat je je ogen open doet en die angst recht in zijn gezicht kijkt.’

Mooi citaat ook!

Dettie

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: A.J.Betts: Zac & Mia (15+)

Berichtdoor Marjo » 22 Feb 2014, 19:47

De schrijver heeft veel inlevingsvermogen en weet dat fraai te verwoorden.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: A.J.Betts: Zac & Mia (15+)

Berichtdoor Annemarie » 23 Feb 2014, 20:13

Dat citaat vind ik ook erg mooi. Meestal ben jij niet heel enthousiast over dit soort boeken inderdaad dus dit moet wel een aanrader zijn dan.

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: A.J.Betts: Zac & Mia (15+)

Berichtdoor Marjo » 21 Mei 2014, 09:14

Gisteren won het boek de Ethel Turner Prize voor Young People's Literature op de NSW Premier's Literary Awards.

Het juryrapport luidde onder andere:
'Zac and Mia is beautifully crafted and unselfconscious in style and language, and, without any hint of hyperbole, these characters become part of the reader's experience and will live on in a reader's memory. This is a novel that is completely accessible and appealing to its intended audience, the young adult reader. Zac and Mia is very well written, and will be very well read.'

Een paar dagen eerder won A.J. Betts de Crystal Kite Member Choice Award, uitgereikt door de Society of Children’s Book Writers and Illustrators, een internationale organisatie voor auteurs en illustratoren van kinder- en jeugdliteratuur. Daarvoor won Betts The Text Prize for Young Adult and Children’s Writing (2012) en is ze genomineerd voor de Gold Inky Award 2014. Deze laatstgenoemde prijs zal in oktober uitgereikt worden door jongeren, de stembussen zullen augustus opengaan.

Ontvangst in Nederland
Ook in Nederland wordt zeer enthousiast gereageerd op het boek. Er werden al diverse 4 en 5-sterren recensies geschreven door bloggers, lezers en recensenten. Enkele reacties op sociale media: 'Echt een boek om nooit te vergeten' (door: Anke Hensen op Facebook), 'Net #ZacenMia uitgelezen! Wauw, gewoon wauuuw! Het is echt een supermooi boek en is zeker het lezen waard!!' (door: @xirisvcx op Twitter) en 'Wauw. Boeken krijgen me nooit aan het huilen, maar #ZacenMia heeft het voor elkaar gekregen. Wat een pracht boek!' (door: @CaitlinMeagan op Twitter).


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten