Carry Slee - Bikkels (10-12 jaar)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44164
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Carry Slee - Bikkels (10-12 jaar)

Berichtdoor Dettie » 04 Mei 2005, 15:21

Bikkels

Murat is een Turkse jongen en heeft veel vrienden. Samen met Katja, Dorus, Guido en nog meer kinderen vormen ze een hechte vriendengroep. Murat is erg verliefd op Katja maar denkt dat zij verliefd is op Guido.. In de pauze gaan ze vaak naar het snoepwinkeltje maar ze merken dat de eigenaar van het winkeltje discrimineert. Hij laat buitenlandse kinderen altijd heel lang wachten en legt gauw een glasplaat over de snoepbakken als zij binnenkomen. Hij zegt dat buitenlandse kinderen stelen. De vriendengroep vindt dit vreselijk en ze bedenken een aktie en die aktie slaagt!

Murat kan heel goed toneelspelen en als er een leerling gekozen moet worden om mee te doen aan een grote voorstelling in de schouwburg, stemmen ze allemaal op Murat. Murat is vreselijk blij maar als de repetities beginnen blijkt het helemaal niet leuk voor Murat. Een jongen scheldt hem steeds uit voor vieze Turk en bedreigt hem. De kinderen van de toneelgroep zeggen helemaal niets als de jongen Murat staat uit te schelden. Van ellende kan Murat ook niet meer toneelspelen, alles gaat mis Murat weet niet hoe hij dit op moet lossen en durft het zijn vrienden niet te vertellen... Murat wordt steeds stiller en verdrietiger. Zal hij zijn droom om toneelspeler te worden maar opgeven.... Katja krijgt door wat er met Murat aan de hand is maar Murat weet zijn probleem zelf op door tijdens een improvisatieles zijn situatie na te spelen.

Ondertussen is Katja bezig een hondje dat mishandeld wordt bij zijn baasje weg te krijgen, zal haar dat lukken? De vriendengroep probeert van alles, maar zo makkelijk gaat het niet...

Mooi boekje, leest vlot weg. Het geeft goed het discriminatieprobleem weer en hoe je het aan kan pakken. Ook de machteloze gevoelens van Murat over zijn afkomst komen goed naar voren. Heel even is hij zelfs boos dat zijn ouders naar Nederland zijn gegaan maar beseft dan ook dat hij dan nooit zijn vrienden had leren kennen. Kortom, een prettig boek om te lezen.

Uitgever Unieboek Uitgevers ISBN 9064941149 Verschijningsdatum 3/2005 (in deze uitvoering) Bindwijze Gebonden Aantal pagina's 96 blz. Genre Fictie van 10 t/m 12 jaar

© Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 19 Jun 2010, 11:30, 3 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25883
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 04 Mei 2005, 16:28

Een prettig boek om te lezen, zeg je. Inderdaad weet Slee je er toe te brengen een boek uit te lezen, maar toch bekruipen mij altijd de kriebels. Net als bij die Renate, hoe heet ze ook weer.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44164
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Mei 2005, 17:10

Ik zat al breed te grijnzen toen ik het plaatste want ik weet hoe je over Carry Slee denkt. Ik heb nog véél meer boekjes van haar dus maak je borst maar nat!

Ik vond het een leuk boekje maar zat achteraf te denken dat het wel stereotiep is dat de moeder van Murat net een kind gekregen heeft en een strenge vader waarvan hij goed op zijn zusje moet passen!

Bernadet


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten