Uri Orlev - Het eiland in de Vogelstraat (12+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25883
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Uri Orlev - Het eiland in de Vogelstraat (12+)

Berichtdoor Marjo » 24 Dec 2004, 13:15

Spannende wederwaardigheden van een Pools-joodse jongen die zich in zijn eentje moet zien te redden in het getto.

Het eiland in de vogelstraat

Alex, een joodse jongen, woont in het getto ergens in Polen, eind van de oorlog. Zijn ouders zijn beiden opgepakt. Alex heeft met zijn vader afgesproken dat hij zal wachten, tot hij terugkomt..

Maar intussen is hij alleen, met zijn witte muis. Hij kan niemand vertrouwen, iedereen kan een verrader zijn. In alle eenzaamheid scharrelt hij door het getto, zoekt in de verlaten huizen naar voedsel, en bruikbare spullen. Hij heeft zijn veilige plekje gevonden in de ruine van een huis.
Tussen twee hangende vloeren heeft hij een kast, waarin hij slaapt, zijn eten klaarmaakt en vanwaar hij de Polen, aan de andere kant van de muur gadeslaat. Zijn vader komt maar niet, de dagen worden weken, de weken maanden, maar Alex weet zich intussen heel goed te redden. Alleen de eenzaamheid..dat breekt hem toch wel op.

Mooi boek, deels gebaseerd op het leven van de schrijver, die in Warschau ondergedoken heeft gezeten.

© Marjo

Meer informatie over Uri Orlev, klik hier http://www.kjoek.nl/schrijvers.php?schr ... rteren=m-p

Dettie
Site Admin
Berichten: 44164
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Dec 2004, 15:40

Het lijkt me wéér zo'n mooi boek!
Wil gelijk weten hoe het afloopt, komt zijn vader terug, hoe komt hij aan eten enz.

Groetjes
bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 17 Aug 2007, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44164
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Mar 2005, 17:28

Ik zit net je verslag weer te lezen en ik moet toch eens aan dit boek zien te komen. Lijkt me zo'n mooi verhaal.

Bernadet


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten