Thema augustus 2013 - Dagboeken

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Thema augustus 2013 - Dagboeken

Berichtdoor Dettie » 04 Aug 2013, 18:37

jaja berdine heeft weer een prachtige lijst met heel mooie titels geleverd.
Ik weet nu al dat deze lijst me geld gaat kosten... :mrgreen:



Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2013 - Dagboeken

Berichtdoor Dettie » 05 Aug 2013, 08:58

Ezzies's dagboek
Francine Oomen

Welkom in Ezzie's knotsgekke, compleet gestoorde, wervelende wereld! Lees hoe ze op zoek is naar haar vader, naar liefde, naar echte vriendschap, naar de leukste kleren, het lekkerste snoep en vooral naar zichzelf! En voor het geval je de tekeningen leuk vindt: achterin zitten twee knipvellen, zodat je je agenda ermee vol kunt plakken!

Recensie
Een jaar uit het leven van de 14-jarige Ezzie. Met veel vaart en humor geschreven dagboek van Ezzie (officiele naam Esther) waarin alle zaken, die in een puberhoofd omgaan, aan bod komen (uiterlijk, ruzie, verliefd, school etc.). De rode draad is de zoektocht naar haar vader. Herkenbaar is ook het toevertrouwen aan het dagboek van zaken die ze niet in het openbaar durft te zeggen. Ezzie maakt regelmatig gebruik van het msn-jargon en fonetisch geschreven woorden (plies). Elke bladzijde is voorzien van kleurrijke kleine tekeningetjes in de marges (staan achterin op vier knipvellen) die slaan op datgene wat er op die bladzijde is gebeurd. Op elke bladzijde een zelfportret waarbij cijfers worden gegeven voor humeur, haar en pukkels.
Gedrukt in een quasi-schrijfletter in verschillende kleuren inkt. Fantastisch boek voor meiden van ca. 12 t/m 14 jaar.
Didi Klijnsma-de Boer


ISBN 9789055797042 Hardcover 112 pagina's Querido Kinderboek december 2006

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2013 - Dagboeken

Berichtdoor Dettie » 05 Aug 2013, 08:58

Citaat van de dag

Alleen de brave meisjes houden een dagboek bij, de stoute hebben geen tijd.

Bankhead

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2013 - Dagboeken

Berichtdoor Dettie » 06 Aug 2013, 11:02

Het dagboek van een eskimo
Het dagelijks leven van een Groenlandse eskimo, getekend en beschreven door hemzelf
Thomas Frederiksen



Thomas Frederiksen (Tuuma) is in 1939 in Inginniarfik geboren. Hij behoort tot een familie van jagers die een zeer goede reputatie bezit in het hele district van Egedesminde. Sinds zijn vroegste jeugd heeft Tuuma voor zijn plezier een dagboek bijgehouden.
Daarom is dit dagboek een uniek natuurboek geworden, waarin de persoonlijke waarnemingen van Frederiksen werden vastgelegd door middel van ontroerende teksten en tekeningen, die getuigen van een bijzondere opmerkingsgave. Dag voor dag beleeft men het harde leven vlak bij de poolcirkel mee. De meedogenloze winters, de nauwelijks waarneembare zomers en het gevecht om het bestaan.

Van tijd tot tijd wordt het relaas van zijn eigen avonturen onderbroken door vertellingen van oude legenden, waarmee Tuuma blijk geeft van her respect dat hij heeft voor zijn voorvaderen en de trots die hij voelt voor zijn cultuur.
Hij vergeet evenmin melding te maken van de radicale veranderingen die de laatste dertig jaar in Groenland plaats gevonden hebben en hij denkt na over de consequenties. Voor hem is de hoofdzaak, zich rekenschap te geven van de ontwikkelingen en de gevolgen ervan te kanaliseren ten bate van de maatschappij.

ISBN 9789003965806 Paperback 148 pagina's Thieme 1980

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2013 - Dagboeken

Berichtdoor Dettie » 06 Aug 2013, 11:02

Citaat van de dag

Dagboek schrijven is fotograferen met pen en potlood

Wim Kan

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2013 - Dagboeken

Berichtdoor Dettie » 07 Aug 2013, 09:34

Dagboek van Sally
Raymond Queneau


…Ik merk dat ik me nog niet heb voorgesteld en dat mijn dagboekschrift ongeduldig wordt uit verlangen het vrouwspersoon dat zijn bladzijden volkrabbelt beter te leren kennen. Nou hier komt hij dan, lieve vertrouweling: mijn voornaam is Sally, mijn achternaam Mara. Voor het eerst ongesteld werd ik toen ik dertienenhalf was, een beetje laat misschien, maar ik moet bekennen dat ik in dat opzicht werkelijk een klokje ben. Een vader heb ik niet meer: tien jaar geleden ging hij een doosje lucifers kopen en hij is nooit teruggekomen, nationalistisch was hij niet, maar dat zei hij tegen niemand. Acht jaar oud was ik toen. Ik weet het nog goed. Hij zat daar, in zijn geel- en paarsgeruite kamerjas en met pantoffels aan. Rookte zijn pijp en las de krant. Hij had gewonnen bij de sweepstake en al het geld van zijn winst aan moeder gegeven. Opeens zei moeder, terloops:
- Hé, er zijn geen lucifers meer in huis.
- Ik ga wel even een doosje kopen, antwoordde vader rustig en zonder op te kijken.
- Ga je zo naar buiten? vroeg moeder kalm.
- Ja, antwoordde vader rustig.
Dat is het laatste woord dat ik hem heb horen uitspreken. We hebben hem nooit meer gezien…

Zo introduceert de Ierse tiener Sally Mara zich in haar dagboek. Sally is het oudere zusje van Queneaus Zazie. Maar terwijl Zazie meer over de metro wilde weten is Sally op zoek naar het geheim achter de complexe wereld van de complexen: waarom drinkt haar broer zoveel oeieskie? Waarom dragen de antieke beelden in het museum gipsen onderbroeken? En waarom proberen honden alsmaar haasje-over te spelen, zonder dat het ze lukt? Onschuldig maar al driedubbelovergehaald sensueel struikelt Sally door de laatste jaren van haar puberteit. Gelukkig krijgt ze in haar onzekerheid herhaaldelijk hulp aangeboden:

…Ik greep me vast aan de leuning en zocht met mijn andere hand automatisch een ander steunpunt. Ineens voelde ik de aanwezigheid van een heer achter me. Intuïtief begreep ik dat het een gentleman was; geen vrouw en geen matroos. En ik hoorde een zoetgevooisde, beleefde stem, die de volgende bemoedigende woorden in mijn gehoorgang liet glijden:
- Hou stevig beet, juffrouw…

Alles wat u ooit over meisjes van zeventien wilde weten...
Queneau op zijn lichtst: superieur vermaak.


ISBN 978-90-74328-54-8 Paperback 220 pagina's Uitgeverij IJzer maart 2003

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2013 - Dagboeken

Berichtdoor Dettie » 07 Aug 2013, 09:35

Citaat van de dag

Fijne dagen houden dagboeken kort.

Walter Scott

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2013 - Dagboeken

Berichtdoor Dettie » 08 Aug 2013, 14:03

Dagboek voor vier handen
Benoîte en Flora Groult

Een ontroerend oorlogsdagboek van twee zussen die ook elkaars beste vriendinnen zijn

Op 6 mei 1940 besluiten Benoîte en Flora Groult, twintig en vijftien jaar oud, een dagboek bij te houden. Hun dagelijkse belevenissen, hun romantische ontmoetingen en hun naïeve kijk op het leven vormen een schril contrast met de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog. Dagboek voor vier handen is een intiem, openhartig verslag van twee zussen die ook elkaars beste vriendinnen zijn. Het verscheen voor het eerst in 1962 en is nog altijd Benoîtes persoonlijke favoriet.

NBD|Biblion recensie
Bij de verovering van Frankrijk in mei 1940 door de Duitsers zijn Benoite en Flora Groult respectievelijk 19 en 14 jaar oud. Dan beginnen zij hun gezamenlijke dagboek. Om en om beschrijven zij hun ervaringen en emoties vanaf 6 mei 1940 tot en met 18 januari 1945. Dat er nadien geschaafd en gevijld is aan deze schrijfsels, is zeer waarschijnlijk. Zij publiceren hun dagboek in 1962 en oogsten goede kritieken. Tegen de achtergrond van de oorlog groeien zij op, studeren zij en dromen zij over vriendschap en liefde. Naarmate de tijd en dus het dagboek vordert wordt het leven grimmiger. Niet alleen de schaarste aan gebruiksgoederen en voedsel doet zich venijnig voelen, ook dood en rouw treft de familie. De euforie van de bevrijding vormt de afsluiting van het bij vlagen boeiende en ontroerende dagboek van deze twee voorlijke en intelligente zusters. De hechte familieband zou later nog ettelijke vervolgen van de gezamenlijke publikaties opleveren. Pocketeditie; kleine druk, krappe marge.
(Biblion recensie, Redactie)

ISBN 9789089900364 479 pagina's Boekerij oktober 2008
vertaald door Nini Wielink

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2013 - Dagboeken

Berichtdoor Dettie » 08 Aug 2013, 14:03

Citaat van de dag

Gevoelens blijven eeuwig jong, ook al zitten ze in een oud lichaam.

Benoîte Groult

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2013 - Dagboeken

Berichtdoor Dettie » 09 Aug 2013, 14:19

Dagboek van een lezer
Alberto Manguel


Een jaar lang herlas Alberto Manguel, elke maand een klassiek literair werk met een voor hem grote persoonlijke betekenis. Zijn bevindingen noteerde hij in een dagboek. Het herlezen van deze boeken bracht een stroom van herinneringen teweeg - aan andere boeken, ander plaatsen en andere tijden.

Recensie
Alberto Manguel is een Argentijns-Canadese schrijver die ons in deze bundel een inkijk geeft in zijn literaire, dagelijkse en ideologische leven. In de loop van het jaar 2002-2003 heeft hij twaalf boeken (een per maand) gelezen, en aan de hand van zowel zijn gedachten daarover als de belangrijkste nieuwsfeiten (zoals vooral het begin van de oorlog in Irak) krijgen we een beeld van een mens in zijn tijd. De schrijvers zijn zowel bekenden (Cervantes, Wells, Kipling, Goethe, Conan Doyle, Chateaubriand) als voor de Nederlandse lezer iets minder bekenden (Sei Shonagon, Bioy Casares, Machado de Assis), maar de thema's die Manguel daarbij aansnijdt (zoals liefde, wildernis, fantasie, 9/11, idealisme, rechtvaardigheid, schoonheid en dood) zijn steeds belangrijk.
Al met al een boeiende en interessante bundel, waarvan echter de vrijblijvendheid en de onsamenhangendheid niet altijd kunnen worden gecompenseerd door de fraaie stijl en de ideeenrijkdom.
Uitstekend vertaald. Van Manguel verschenen eerder 'Een geschiedenis van het lezen' en 'Kunstlezen'.
C.C. Oliemans

ISBN 9789026318641 Paperback 231 pagina's Ambo november 2004
Vertaald door Patty Adelaar

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2013 - Dagboeken

Berichtdoor Dettie » 09 Aug 2013, 14:20

Citaat van de dag

Een lezer heeft het goed - hij kan zijn schrijvers zelf uitzoeken

Kurt Tucholsky

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2013 - Dagboeken

Berichtdoor Dettie » 10 Aug 2013, 10:17

Een jaar aan het hof van koning Willem II
Dagboek van Eliza Pieter Matthes 1842-1843
Peter Verloop & Eliza Pieter Matthes



Gedurende zijn positie als Ordonnans Officier van koning Willem II hield Eliza Pieter Matthes een dagboek bij waarin hij zich een opmerkzame, kritische en vaak humoristische ooggetuige toont. Hoewel het dagboek slechts een periode van één jaar bestrijkt, mag het toch zeer bijzonder worden genoemd, omdat het een betrouwbare weergave biedt van het leven aan het hof. Het werd immers niet geschreven als observatie van buitenaf, maar door een functionaris die zelf deel had aan het hofleven. Voor de jaren veertig van de negentiende eeuw mag dat bijna uniek heten.

Vertaler en inleider Peter Verloop brengt in voetnoten de lezer nader in contact met het ‘Haagsche circuit’. De circa veertig illustraties brengen deze originele uitgave verder tot leven.

Recensie
Vanaf 31 oktober 1842 was Eliza Pieter Matthes (1807-1897) precies een jaar lang als ordonnans-officier verbonden aan het hof van koning Willem II. In die functie was hij aanwezig bij allerlei ontvangsten en bals op en rond het hof. In het nu uit het Frans vertaalde en voor het eerste gepubliceerde dagboek schrijft Matthes over zijn wederwaardigheden aan het hof. Hij doet dat kritisch-positief en vooral ook erg geestig. Hij is zonder meer lovend over koning Willem II, vindt diens vader maar een gierigaard en is niet altijd enthousiast over koningin Anna Paulowna. Matthes had niet de bedoeling het dagboek te publiceren, maar een ver familielid (die ook voor de soepele vertaling zorg droeg) heeft dat gelukkig toch gedaan. Het is immers een prachtig kijkje in de koninklijke keuken.
De fraai uitgegeven en geannoteerde dagboekteksten zijn voorzien van toepasselijke illustraties in kleur. Helaas is de inleiding te rommelig, maar het nawoord van de directeur van het Koninklijk Huisarchief (waaruit ook de meeste illustraties afkomstig zijn) is to the point en zinvol. Handig is het register. Een fraai inkijkje in de koninklijke keuken ten tijde van koning Willem II dat iets toevoegt aan het Willem II-beeld.
J. van Bree


ISBN 9789040086526 Paperback 144 pagina's Uitgeverij W Books B.V.oktober 2009
Uitgave in samenwerking met het Koninklijk Huisarchief, Den Haag.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2013 - Dagboeken

Berichtdoor Dettie » 10 Aug 2013, 10:18

Citaat van de dag

„Ik heb er zeer aantrekkelijke jongedames gezien, hoewel ik de meeste decolletés bijna indecent vind.
Als deze mode doorzet hebben ze binnenkort niets meer te verbergen. Dat zal een herleving van het paradijs zijn".

Eliza Pieter Matthes over een muziekavond bij de koning.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2013 - Dagboeken

Berichtdoor Dettie » 11 Aug 2013, 10:49

Resistance
Dagboek van een Parisienne in het verzet
Agnès Humbert



In de zomer van 1940, toen Parijs steeds steviger in de greep raakte van de Duitse bezetter, vormde Agnès Humbert, lid van de staf van het Musée de l’Homme, met een aantal collega’s een van de eerste georganiseerde Franse verzetsgroepen. Deze effectieve en al spoedig wijdvertakte groepering kreeg een heroïsche, maar tragische plaats in de Franse geschiedenis. In 1941 werd een groot aantal leden gevangengenomen en geëxecuteerd. Ook Agnès werd ter dood veroordeeld, maar het vonnis werd omgezet in een gevangenisstraf en ze werd naar Duitsland gedeporteerd.
De hele oorlog hield ze een geheim dagboek bij, dat in 1946 in Frankrijk werd gepubliceerd onder de titel Notre Guerre en pas nu in verschillende Europese talen verschijnt. Agnès Humbert beschrijft het verzet tegen het nazisme op indringende wijze en behoudt ondanks alles haar gevoel voor humor, haar strijdbaarheid en haar onverzettelijkheid.


ISBN 9789040086526 Paperback 367 pagina's De Bezige Bij november 2008
Vertaald door Peter Klinkenberg

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2013 - Dagboeken

Berichtdoor Dettie » 11 Aug 2013, 10:49

Citaat van de dag

Herinneringen zijn de dagboekbladzijden die we altijd bij ons dragen.

Mary H. Waldrip

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2013 - Dagboeken

Berichtdoor Dettie » 12 Aug 2013, 09:02

Dagboek van een halve indiaan
Sherman Alexie


Adam en Eva bedekten hun geslachtsdelen met een vijgeblad, de eerste indianen bedekten ze met hun handjes.

Arnold Spirit Junior groeit op in het Spokane Indianenreservaat en is een fervent striptekenaar. Hij is ter wereld gekomen met allerlei medische problemen en het pispaaltje van het reservaat. Alleen zijn beste vriend Rowdy neemt het voor hem op. Vastbesloten een betere opleiding te krijgen, besluit Junior naar een geheel witte school buiten het reservaat te gaan, waar de enige andere indiaan de schoolmascotte is.
Ondanks het feit dat hij door zijn eigen mensen als verrader wordt gezien en hij allerlei tegenslagen op zijn pad krijgt, werpt Junior zich vol energie en humor in de strijd en ontsnapt zo aan het bestaan dat voor hem lijkt weggelegd.

In Dagboek van een halve indiaan komen alle vooroordelen over indianen aan de orde, van openbare dronkenschap tot criminaliteit. Junior vertelt dit verhaal echter vanuit een insidersblik en doorspekt het met goede grappen en bijtende spot. Hierdoor is dit boek geen aanklacht of roep om medelijden, maar een warm portret van het leven in het reservaat van een hedendaagse indiaan.

De illustraties van Ellen Forney zijn een onmisbare aanvulling op het boek.

ISBN 9789047700708 Hardcover 232 pagina's Lemniscaat 2009
Vertaald door Aleid van Eekelen Vanaf 12 jaar

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2013 - Dagboeken

Berichtdoor Dettie » 12 Aug 2013, 09:02

Citaat van de dag

Ik reis nooit zonder mijn dagboek.
Je moet altijd iets sensationeels bij je hebben om in de trein te lezen.

Oscar Wilde

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2013 - Dagboeken

Berichtdoor Dettie » 13 Aug 2013, 09:57

Een dag niet gezeurd is een dag niet geleefd
Stuart Prebble


Het met zelfspot geschreven dagboek van een man van middelbare leeftijd die gedurende een jaar al zijn chagrijn, irritaties, ergernissen en knorrigheid noteert. Ergernissen over een wereld vol elektronisch gepiep, over zijn katten, over paaseieren die maanden voor Pasen al in de winkels liggen, over het weer, de vakantietrip die zijn vrouw heeft geboekt en ergernissen over vele andere zaken uit het moderne leven.
De Britse auteur (1951) van dit humoristische, met enkele zwart-wittekeningen geillustreerde dagboek is schrijver en producer van de BBC comedy tv-serie 'Grumpy old men', waarin nurkse oudere mannen (onder meer Bob Geldof, Nigel Havers en Rick Wakeman) hun dagelijkse ergernissen uiten. Hij schreef eerder 'Grumpy old men: the official handbook'. Naast de tv-serie 'Grumpy old men' is er inmiddels de serie 'Grumpy old women'.

ISBN 9789022992104 Hardcover 237 pagina's Bruna mei 2006
Vertaald door Vincent van der Linden

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2013 - Dagboeken

Berichtdoor Dettie » 13 Aug 2013, 09:57

Citaat van de dag

Het leven is er niet om geschreven te worden, maar om te worden geleefd.

Alex Rosseels

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2013 - Dagboeken

Berichtdoor Dettie » 14 Aug 2013, 09:56

Dagboek van een poes
Remco Camper
t

In Dagboek van een poes is Poef aan het woord, een oplettende poes die met het verteltalent en de opmerkingsgave van haar geestelijk schepper vertelt over haar dagelijks bestaan. Poef gunt ons een kijkje in het leven met Staartloze Tweebenigen, zijn huisgenoten Rok en Bril en ook de rode kater Harry, de Terreur van de Tuinen. Ze vult haar dagen met muizen vangen, vluchten voor het Dreigend Ding (de stofzuiger), af en toe een vaas omgooien of een praatje aanknopen met een andere kat. Dagboek van een poes wordt op dit bijzondere luisterboek op levendige wijze voorgelezen door de schrijver zelf. Door Camperts elegante voordracht en onnavolgbare inlevingsvermogen groeit Poef uit tot de aandoenlijkste poes in de Nederlandse literatuur.

Recensie
De eigen familiepoes van huize Campert staat centraal in dit dagboek. Haar foto staat op het omslag en haar belevenissen en gedachten vormen de inhoud van dit amusante boekje. Het gaat om een nog jonge, maar vroegwijze poes die kennis maakt met het gezinsleven, de dierenarts, de vakantie in Frankrijk, de buurtpoezen en de heersende kater van de tuinen. Veel van de belevenissen zullen kattenbezitters bekend voorkomen. Ze zijn boeiend beschreven in de bekende Campert-stijl: weinig woorden, maar elk woord is van waarde. Dat past uitstekend bij het beschreven poezenbestaan. Een amusant boekje, vooral voor de vele kattenliefhebbers. Gebonden uitgave op pocketformaat, normale druk.
Redactie

ISBN 9789023481706 Hardcover 64 pagina's De Bezige Bij Amsterdam augustus 2012

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2013 - Dagboeken

Berichtdoor Dettie » 14 Aug 2013, 09:56

Citaat van de dag

Er schijnen schoothondjes te bestaan, van schootpoesjes heb ik nog nooit gehoord

Remco Campert
Uit: dagboek van een poes

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2013 - Dagboeken

Berichtdoor Dettie » 15 Aug 2013, 08:48

Dagen van vuur
Het dagboek van een jonge Vietnamese vrouw in de frontlinie
Đ̆ạng Thùy Trâm


In 1967 ging Dang Thuy Tram, een jonge Vietnamese arts, als vrijwilliger werken in een veldhospitaal van het Nationaal Front voor de Bevrijding van Zuid-Vietnam. Drie jaar later werd ze gedood door Amerikaanse troepen, vlak bij haar kliniek. In haar dagboek, dat ze tussen 1968 en 1970 bijhield, schreef ze over de toewijding aan haar familie en haar land, de gruwelen en vernederingen van de oorlog, haar verlangen naar haar geliefde M. en haar gevecht om zich een waardig lid van de Communistische Partij te tonen. De Amerikaanse soldaat die vlak na haar dood het dagboek van Dang Thuy Tramin handen kreeg, had de strikte opdracht alle documenten te vernietigen. Toen hij op het punt stond het dagboek in de vlammen te werpen, zei zijn Vietnamese tolk tegen hem: ‘Dit moet je niet verbranden, hier zit al genoeg vuur in.’ Tegen alle voorschriften in hield de soldaat het dagboek 35 jaar lang in zijn bezit, en in 2005 overhandigde hij het aan de 81-jarige moeder van Dang Thuy Tram.
Dagen van vuur is een bijzonder indringendverhaal over de persoonlijke en politieke worsteling van een jonge vrouw aan het front. De stem van Dang ThuyTram is lyrisch, rauw en bij vlagen vol jeugdig sentiment, maar ook vol menselijke waardigheid en mededogen temidden van de onophoudelijke razernij van de oorlog.


Recensie
Als Dang Thuy Tram (1943) in 1966 is afgestudeerd als arts, besluit ze om, van Noord-Vietnam waar ze woont, te vertrekken naar het front in Zuid-Vietnam. Het is de tijd van de Vietnamoorlog en ze wil haar landgenoten helpen die tegen de Amerikanen vechten. Thuy gaat ook vanwege haar grote liefde M. Ze werkt in primitieve klinieken in de jungle waar ze gewonde Vietnamese strijders behandelt. De Amerikaanse soldaten ontzien niets en niemand waardoor het leven gruwelijk zwaar is. Thuy is een dromerige vrouw die altijd op zoek is naar genegenheid van collega-strijders. Ze wordt op 22 juni 1970 door Amerikaanse soldaten gedood.
Het boek is een vertaling van twee van Dang Thuy Trams dagboeken. Ze meldt de gevaarlijke en wrede omstandigheden waarin ze leeft, vaak terloops. Dat maakt het verhaal des te aangrijpender. De schrijfstijl is anders dan in Nederland gebruikelijk is. Dat maakt het lezen minder gemakkelijk. Toch is het een waardevol boek omdat de lezer de oorlog 'meemaakt' door de ogen van een betrokkene. Met een kaartje, een jaartallenlijstje, eindnoten en een katern zwart-witfoto's.
Drs. J. de Vries


ISBN 9789047200154 paperback 271 pagina's Artemis november 2007
Vertaald door Marion Drolsbach

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2013 - Dagboeken

Berichtdoor Dettie » 15 Aug 2013, 08:48

Citaat van de dag

Een dagboek is een boek van niet verzonden brieven.

Hugo Raes

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2013 - Dagboeken

Berichtdoor Dettie » 16 Aug 2013, 08:21

Beagle Dagboek
Op reis naar de oorsprong van de evolutie
Dirk Draulans



De reis rond de wereld die Charles Darwin tussen 1831 en 1836 met de Beagle maakte, is zonder twijfel de belangrijkste tocht die een wetenschapper ooit heeft ondernomen. Naar aanleiding van het programma Beagle: in het kielzog van Darwin deed Dirk Draulans die epische zeereis over.
Hoe ontwikkelt de evolutie zich? Waarom zijn we wie we zijn? En hoe zou onze toekomst er kunnen uitzien? Op zijn reis rond de wereld gaat Dirk Draulans op zoek naar vragen die ons allen in de ban houden. Terwijl Darwin over zijn schouder meekijkt, is Draulans een bevoorrechte getuige van de opzienbarendste natuurfenomenen op onze planeet.
Veel meer dan een reisverslag is Beagle Dagboek een meeslepend boek over het leven, ons leven, dat onlosmakelijk is verbonden met het lot van de planeet. Als verteller overtreft Dirk Draulans zichzelf in dit boek, door zijn eruditie en zijn niet-aflatende nieuwsgierigheid.

Recensie
De recente VPRO-televisieserie 'De reis van de Beagle' zal weinigen ontgaan zijn. Een wisselende groep Nederlandse en Vlaamse wetenschappers deed de wereldreis van zeilschip de Beagle over, waaraan Charles Darwin ooit deelnam. Daarna heeft Darwin Groot-Brittannie nooit meer verlaten; aangenomen wordt daarom dat zijn inspiratie vooral uit die tijd kwam. De VPRO-reis had een kleine groep vaste reizigers, waarvan de auteur er een was. De Vlaming staat bekend om zijn populaire benadering van de evolutiebiologie en is daar behoorlijk succesvol mee als schrijver en presentator. Vooral van psychobiologische weetjes loopt hij over.
Dit dagboek is dan ook een afwisseling van het leven aan boord van een klein schip waar mensen dicht op elkaars lip zitten en eindeloze reeksen ideetjes en feitjes. Samenhang of basis is ver te zoeken, maar amusant om te lezen is het wel. Vooral ook mensen die de serie goed gevolgd hebben zullen plezier beleven aan deze extra kijk achter de schermen. Bevat een katern met kleurenfoto's van de reis. Achterin het reisschema en een register van personen en (Nederlandstalige) diersoorten.
Dr. ir. P.C. Luttikhuizen

ISBN 9789085422631 paperback 592 pagina's De Bezige Bij Antwerpen oktober 2010

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2013 - Dagboeken

Berichtdoor Dettie » 16 Aug 2013, 08:21

Citaat van de dag

'Het is heel gemakkelijk fenomenen over het hoofd te zien, zelfs heel opvallende, als ze nog niet door iemand zijn opgemerkt en beschreven.'

Charles Darwin


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 144 gasten