Thema augustus 2013 - Dagboeken

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2013 - Dagboeken

Berichtdoor Dettie » 29 Aug 2013, 12:29

Dagboek 10
Dagboek 1974-1976
Frida Vogels


Van de vriendengroep die door J.J. Voskuil is geportretteerd in Bij nader inzien is Frida Vogels het meest trouw gebleven aan de idealen van die tijd; dat zit 'm in haar idioom, haar onverzettelijkheid en haar weigering om zich te conformeren.
Haar dagboek, waarvan nu het tiende deel verschijnt, is een minutieuze analyse van gesprekken, gevoelens en misverstanden. Haar leven lang lukt het Frida Vogels niet om bij haar man begrip te wekken voor wie zij is. Feitelijk gaat het in haar boeken om de onmogelijkheid iets van je binnenwereld over te dragen aan een ander. Maar ondertussen bereikt ze nu al negen delen lang een grote schare lezers, die zich herkennen in haar gevoelens en gedragingen.
Men hoeft de eerdere delen niet gelezen te hebben om door dit Dagboek 1974-1976 volledig gegrepen te worden. Het gaat in het werk van Frida Vogels om de herkenbare realiteit van een mensenleven, over de omgang met vrienden, familieleden en een geliefde. Wie daarin net als zij het zelfinzicht niet schuwt, leze Frida Vogels.
Dit tiende dagboekdeel bevat tevens een personenlijst.


ISBN 9789022538630 Paperback 512 pagina's Uitgeverij G.A. Van Oorschot B.V. oktober 2012

Morgen een nieuw boek met dit thema

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2013 - Dagboeken

Berichtdoor Dettie » 29 Aug 2013, 12:29

Citaat van de dag


J.J. Voskuil aan Frida Vogels
Het gedrag dat jij in je boek beschrijft is voor mij een raadsel en behalve onvoorspelbaar dikwijls irritant. Mijn eerste, emotionele reactie is vaak: kan dat verdomme niet anders? Het kan dus niet anders. Daar gaat het om, en dat maak je heel duidelijk. Daar begint voor mij ook het gevoel van verwantschap. Ik wil gekend worden zoals ik ben en niet er stiekum tussenuitknijpen met medeneming van zoveel mogelijk geheimen. Die behoefte vind ik bij jou ook.


(Op verzoek van de uitgeverij heeft Frida Vogels samen met J.J. Voskuil een aantal fragmenten uit persoonlijke brieven van henzelf gekozen, waarin zij zich over elkaars werk uitlaten)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2013 - Dagboeken

Berichtdoor Dettie » 30 Aug 2013, 10:51

Uitgaand schrijven nr. 37
Dagboek van een kantoorchef
Lev Natanovič Lunc


De ik-figuur van het verhaal is een 'kantoorrat', zoals hij zelf zegt, die zichzelf hoogst serieus neemt. Dat maakt het verhaal grappig. Hij is een aanhanger van de omvorming van burgers op grond van beleidsvernieuwing en ziet veel heil in regels, voorschriften en verordeningen. Zijn wereld is een papieren wereld.
Hij krijgt het lumineuze idee zichzelf in papier te veranderen. Dit lukt gaandeweg steeds beter: 'Er verstreek enige tijd en plotseling - o wat heerlijk! - voelde ik een geritsel bij mijn linkerbeen.' Enkele dagen later: 'Ik voel dat ik beschreven word.' En ten slotte: 'Alle mensen zijn gelijk, ofwel alle mensen zijn papier. Het ideaal van de mensheid is bereikt.' Het verhaal breekt abrupt af en eindigt met de mededeling dat van de kantoorchef nooit meer iets is vernomen. De lezer begrijpt dat hij voorgoed is veranderd in het concept van een uitgaand schrijven.

Lees verder http://www.prospekt-online.nl/prospekt/ ... apier.html

ISBN 978 90 813273 1 2 Paperback 48 pagina's De Plantage Pers Amsterdam 2008

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2013 - Dagboeken

Berichtdoor Dettie » 30 Aug 2013, 10:52

Citaat van de dag

Het is gemakkelijker te schrijven op een stuk papier, dat alles verdraagt, dan op een menselijke huid, die niets verdraagt.

Catharina de Grote

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2013 - Dagboeken

Berichtdoor Dettie » 31 Aug 2013, 11:06

Om het behoud der eenzaamheid
hoogtepunten uit veertig jaar geheim dagboek
Hans Warren



Voor wie dit werk nog niet kent of terugdeinsde voor de liefst vijftien delen die tot nu toe zijn verschenen, is er nu deze keuze met de mooiste aantekeningen. Warren blijkt een originele ooggetuige van de Nederlandse geschiedenis en een verrassende verkenner van de eigen ziel. We volgen hem als aanbidder van mooie jongens en als echtgenoot tegen wil en dank. Hij neemt ons mee naar de diepste afgronden en de hoogste toppen. Zijn bestaan speelt zich af tussen Borssele en Parijs, tussen hooglied en schaamluis, tussen eenzaamheid en openbaarheid. Al die tegenstrijdigheden worden verzoend: als geen ander heeft Warren oog voor de vlinders op de brandnetels. Een dagboek als een uit scherven opgebouwde roman. Een leven zo indringend beschreven dat die scherven samen een spiegel vormen voor het leven van ons allemaal.


NBD|Biblion recensie
Het geheim dagboek van de dichter en criticus Hans Warren (1921) is, wat betreft omvang, eerlijkheid en moed, uniek in de Nederlandse letterkunde. Tot op heden omvat de publicatie, vanaf april 1942 tot december 1983, 15 delen. Warren heeft van meet af aan alles gepubliceerd wat hij eertijds opschreef en daarbij zichzelf niet ontzien. Hij gunt de lezer een blik op de hoogte- en dieptepunten van zijn leven, zowel in zijn literaire ontwikkeling en vriendschappen met collega's als in zijn persoonlijke leven: zijn mislukte huwelijk en homoseksuele relaties.
Voor deze bloemlezing heeft hij een evenwichtige keuze gemaakt uit de 40 tot op heden gepubliceerde jaren. Met deze 'hoogtepunten' biedt hij lezers de kans alsnog kennis te maken met zijn dagboek.
Royale paperback (15 x 23 cm.); vrij kleine druk.
(Biblion recensie, Jan van Bergen en Henegouwen)


ISBN 9789035125612 Paperback 395 pagina's Bakker juni 2003

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema augustus 2013 - Dagboeken

Berichtdoor Dettie » 31 Aug 2013, 11:06

Citaat van de dag

Ik vind een schrijver des te beter naarmate hij me weet te fascineren met dingen die me in wezen geen lor interesseren.

Hans Warren


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 131 gasten