thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor Dettie » 16 Jul 2012, 08:34

Ik ga op vakantie en neem mee... een paspoort

Paspoort
Nahal Tajadod



De schrijfster werd in 1960 in Teheran geboren en woont sinds 1977 in Frankrijk. Als ze naar haar geboorteland afreist om haar paspoort te laten verlengen, krijgt ze te maken met allerlei onverwachte zaken. Het Teheran van haar jeugd was een moderne stad, maar is onder het islamitische bewind sterk veranderd. Allereerst moet ze een pasfoto laten maken, zonder make-up en zonder een haar die onder haar hoofddoek uitkomt. Het blijkt dat het verlengen van haar paspoort veel langer gaat duren dan de enkele dagen die zij denkt. Twee mannen bieden hulp, zij kennen via via iemand bij de overheid. De schrijfster besluit hun bemiddeling te aanvaarden en hierdoor volgt een reeks ontmoetingen met allerlei mensen die haar willen helpen, maar dat lukt niet altijd goed.
Autobiografisch verhaal over de corruptie en bureaucratie van de Iraanse overheid en de manier waarop de Iraniers daar zo goed en zo kwaad mee trachten om te gaan. Het toont tevens iets van de levenswijze van de rijke bovenklasse.

ISBN 9789023427438 Paperback 270 pagina's | Cargo | februari 2008

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor berdine » 16 Jul 2012, 14:42

Hé Marjo, het citaat van vandaag is voor jou! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
(Dat van de voorpagina van 16 juli dus....)

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor Marjo » 16 Jul 2012, 15:04

Ik weet nog dat ik dacht: morgen reageren, maar wat was het ook al weer..even spieken..
o ja, foto's! Weet je dat ik het heel leuk vind om de foto's van anderen te zien? Als ik er zelf maar niet heen hoef..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor Dettie » 16 Jul 2012, 16:01

Haha ja, ik had Marjo ook in m'n achterhoofd met dit citaat.

Ik vond foto's kijken ook heerlijk, maar vakantie... ach, overal is het mooi.
Vakantie zit in je hoofd niet in het land. Ik ken mensen die in een of ander prachtig heet land waren en die mopperden het zo stoffig was. Ja wat verwacht je dan. Of het land mooi was, of de vakantie leuk hoorde je niet. Alleen dat het stoffig was.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor Dettie » 17 Jul 2012, 10:26

Ik ga op vakantie en neem mee...een fototoestel

Het fototoestel
Jean-Philippe Toussaint



Een roman over het dagelijkse leven vol kort geschetste, rake en zonderlinge figuren, de filosofisch aangelegde verteller incluis. Een boekje dat je raakt, omdat onder de luchthartigheid en de ironie van de taal het onvermogen van de mens schuilgaat, die geplaagd door de dagelijkse besognes, nauwelijks in staat is iets groots te verrichten, afgeleid door de vaak onvoorspelbare loop van de dingen. Pas in afzondering, op enkele hoogst triviale plekken, neemt de ik-verteller de kans om zijn gedachten de vrije loop te laten, zoals zijn leven zijn loop gaat. Een fraai verteld verhaal, dat in zijn beknoptheid trefzeker ons bestaan verbeeldt.


Op laconieke en spottende toon, in mooie lange rollende zinnen, laat Toussaint de verrichtingen van de ik-verteller voorbij komen. Hij geeft zich op voor autorijles, knoopt terloops een relatie aan met de weinig levenslustige administratrice van het kantoor, vergezelt haar bij boodschappen doen, kind van school halen, wandelingetje met haar vader en gaan samen een weekendje naar Londen. Daar tussendoor maakt hij wat tripjes voor zijn werk, maar zijn beroep blijft onduidelijk. Toussaint laat je in zijn hoogst beeldende gebeurtenissen naar een film kijken over het leven van een willekeurige voorbijganger om de hoek in onze ingerichte wereld van pleisterplaatsen, wegen, verbindingen en stations.


Met een -gestolen- fototoestel denkt de hoofdpersoon eindelijk zijn in zich woedende elan te kunnen vastleggen. Een poging die jammerlijk mislukt. Maar de roman zelf geeft wel dat beeld van het vluchtige bestaan van de doorsnee westerse mens. Spannend en onderhoudend van de eerste tot de laatste zin is Het Fototoestel een kleine parel uit de Franse literatuur.
Het boek is in Nederlandse vertaling alleen nog antiquarisch te krijgen. Volop nieuw te koop in de originele Franse taal.

Laurens Reitsma, 23 juli 2005


ISBN 9789023427438 Paperback 270 pagina's | Cargo | februari 2008

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor Dettie » 17 Jul 2012, 10:26

Citaat van de dag

Zijn er volautomatische fototoestellen die met vakantie kunnen zonder dat jezelf mee moet?

Toon Verhoeven

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor Dettie » 18 Jul 2012, 09:16

Ik ga op vakantie en neem mee... een T-shirt

Met een T-shirt de wereld rond
Pietra Rivali



Hoe werkt globalisering precies? Wat betekent ze voor de verhouding tussen de arme en rijke landen? Wat zijn de goede en slechte kanten ervan? Met als concreet onderwerp de levensloop van een gewoon wit T-shirt beschrijft Rivoli onder meer de Texaanse katoenvelden, Chinese weeffabrieken en Afrikaanse tweedehands-kledingwinkels die onderdeel vormen van de mondiale economie.


Rivoli ging zelf op reis en sprak met alle betrokkenen. De combinatie van haar verslag met haar theoretische inzichten maakt dit tot een bijzonder boek, waarschijnlijk het meest genuanceerde dat totnogtoe over de economische en politieke implicaties van globalisering verscheen.


ISBN 9789023427438 Paperback 270 pagina's | Business Contact | november 2005

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor Dettie » 18 Jul 2012, 09:17

Citaat van de dag

Wij hopen het volledige heelal te verklaren met een enkele, eenvoudige formule die je op je T-shirt kunt zetten.

L. Lederman

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor Dettie » 19 Jul 2012, 09:09

Ik ga op vakantie en neem mee... een boek

Een ander boek
Ronald Snijders en Fedor van Eldijk

Ronald Snijders en Fedor van Eldijk komen zes jaar na Een Normaal Boek, drie jaar na Binnenland 1 en dertig jaar na De Aanslag met Een Ander Boek.

Een Ander Boek (niet dit boek!) is een volstrekt absurde raamvertelling boordevol vreemde lijstjes, ontspoorde dialogen, verdwaalde romanfiguren en de belofte dat de lezer zich naelke bladzijde in weer een ander boek bevindt – wat gegeven de titel natuurlijk ook zo is.

In Een Ander Boek (dus niet dit boek!) o.a.:
- Een uitputtende lijst van weinig voorkomende problemen
- Een consumententest van tijdmachines
- Hoe sla ik een Stradivarius kapot?
- De zeven voordelen van dood zijn
- en Morsecode voor eskimo’s


Ronald Snijders en Fedor van Eldijk schreven eerder de cult-klassiekers Een Normaal Boek en Binnenland 1. Snijders en Van Eldijk zijn beheerder van de eerste website voor normale mensen: http://www.normalemensen.nl


Snijders werd bekend als presentator van het late night VPRO tv-programma De Staat van Verwarring. Recent maakte hij furore bij het veelgeprezen en veelbekeken tv-programma Rambam (VARA) en was hij naast Annet Malherbe, Kasper van Kooten en vele andere acteurs te zien in het populaire sketch-programma Wat Als (RTL4).

Zie ook het inkijkexemplaar http://www.bol.com/nl/p/een-ander-boek/ ... uct_images

ISBN 9789076168333 Pocket 220 pagina's | Harmonie | maart 2012

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor Dettie » 19 Jul 2012, 09:09

Citaat van de dag

Gewone mensen weten er weinig van hoeveel tijd en moeite het kost om te leren lezen. Ik ben er al tachtig jaar mee bezig en heb nog mijn doel niet bereikt.

Goethe

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor Marjo » 19 Jul 2012, 19:33

Wat een verrassing dat boek van vandaag!! Dat heb ik al tig keer gelezen en is een van de boeken die absoluut niet weg mag!
Een heerlijk boekje is dat. Maar het is al lang geleden, zou ik dat nu ook nog vinden...
Een heruitgave trouwens! Dat is extra leuk.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor Dettie » 19 Jul 2012, 22:29

Ik heb het besteld! Ben erg benieuwd!

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor Marjo » 20 Jul 2012, 09:38

Jij wilt een vrolijk boek? Dit is er eentje...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor Dettie » 20 Jul 2012, 10:22

Gelukkig! Hopelijk komt het vandaag.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor Dettie » 20 Jul 2012, 11:04

Ik ga op vakantie en neem mee... geld

Rijk en geen geld
E. Phillips Oppenheim



De jonge miljonair Ernest Bliss, voortdurend op zoek naar een nieuw tijdverdrijf en toch ziek van verveling, belandt door zijn ongeregelde leefwijze tenslotte bij de beroemde arts sir James Alroyd. Deze blijkt echter geen zin te hebben zich op te houden met luxekwaaltjes en raadt hem aan: "laatst dit leven in de steek. Verdwijnen voor een tijd, probeer eens twee pond in de week te verdienen en van dat geld te leven." De arts wenst geen betaling voor dit advies, omdat het "in dit geval toch waardeloos is. Duizend tegen een volgens u het niet op." Door zo'n behandeling geprikkeld gaat Bliss met sir James de weddenschap aan, die hem loopt een jaar lang in Londens East End als gelijke te leven temidden van hen die een voortdurende strijd om het bestaan voeren.
Zo krijgt men het verhaal, hoe Bliss als reiziger in fornuizen en schoenhakken, als portier, groenteboer, speelholagent en chauffeur zijn karige boterham weet te verdienen, hoe dit leven in hem een ommekeer teweeg brengt, en hoe hij tenslotte genezen - en niet langer alleen! - in zijn oude milieu terugkeert.


E. Phillips Oppenheim weet deze geschiedenis, waarvan het thema zeker niet nieuw is, door originele vondsten en onverwachte wendingen, in een vlotte stijl tot een smakelijk geheel te maken, dat vaak in een glimlach, af en toe een schaterlach en op sommige momenten ook ontroering bij de lezer teweeg brengt.
Vele ouderen zullen het zich uit zijn schooltijd herinneren en graag nog eens willen lezen; voor jongeren zal een eerste kennismaking ongetwijfeld "naar meer smaken".


ISBN 9789031507955 Paperback Spectrum | april 2011

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor Dettie » 20 Jul 2012, 11:04

Citaat van de dag

Rijke mensen zijn arme mensen die geld hebben.

Marnix Gijssen

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor Dettie » 21 Jul 2012, 10:49

Ik ga op vakantie en neem mee... een zakmes

Met een zakmes door de jungle
Martinus de Kam


De grote droom van Jeroen, om het tropisch regenwoud ooit echt te zien, is werkelijkheid geworden. Zijn oom werkt in Afrika en heeft hem uitgenodigd om op vakantie te komen. Op een tocht door het bos volgt hij het spoor van een paar olifanten en verdwaalt. Dagenlang vecht hij moederziel alleen tegen het oerwoud, maar ook tegen zijn eigen angst en wanhoop. Hij slaapt in het regenwoud en ontmoet er wilde dieren, maar er dreigt pas echt levensgevaar als hij mensen tegenkomt. Gelukkig heeft hij zijn mes bij zich… Zal Jeroen de weg terug vinden?


‘Hoe kan iemand beweren dat het tropisch regenwoud mooi is. Je ziet geen barst door alle bomen en struiken. Er is geen mens te vinden. Alleen ik loop hier rond, en een paar stropers die me willen vermoorden. Een waardeloos regenwoud is het. Van mij mogen ze het helemaal omhakken, nu meteen.’


Recensie
Jeroen heeft een grote droom. Hij wil graag een tropisch regenwoud bezoeken. Die droom wordt werkelijkheid als hij met zijn moeder naar Afrika reist waar zijn oom werkt. Samen met hem bezoeken ze een kamp met bosbouwers. Als Jeroen, tegen alle waarschuwingen in, toch het bospad achter het kamp gaat verkennen, verdwaalt hij. Hij maakt tijdens zijn omzwervingen kennis met de harde kanten van het regenwoud, ontmoet mensen van wie hij niet weet of hij ze kan vertrouwen en ontdekt tevens de geheimen van Afrika. Het zakmes, dat hij heeft geerfd van zijn overleden vader, komt hem uiteindelijk goed van pas.


Het begin van dit boek is nog niet echt spannend, maar als Jeroen eenmaal verdwaald is in het oerwoud, gebeurt er van alles. Als lezer leer je veel aspecten van het regenwoud kennen. Het verhaal heeft helaas weinig diepgang. Bovendien wordt er te snel naar het eind toegewerkt als Jeroen teruggevonden is. Het omslag van het boek is niet echt spectaculair. Toch zullen veel kinderen die geinteresseerd zijn in de natuur van het verhaal genieten. Vanaf ca. 11 jaar.

zie ook www.martinusdekam.nl


ISBN 9789460080722 Paperback 109 pagina's | Kirjaboek | april 2011

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor Dettie » 21 Jul 2012, 10:54

Citaat van de dag

Het leven is hard, maar nu moet ik weer op vakantie.

Anoniem

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor Marjo » 21 Jul 2012, 11:58

Ik vind de reacties altijd leuk als ik vertel dat ik 'mee moet'... beetje chargeren natuurlijk.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor Dettie » 22 Jul 2012, 08:50

Ik ga op vakantie en neem mee... pindakaas

Du vin, du pain, du pindakaas?
Roos Boum


Je hebt het in Nederland goed voor elkaar. Nog geen 35 jaar, een weiland met paarden bij je vrijstaande huis, een vette leasebak voor de deur en beiden een topjob.

Hoe komt het dan dat twee doorgewinterde Frankrijkhaters, anti-jachtactivisten en rechtgeaarde vegetariërs, dit veilige leventje opgeven voor een onzeker bestaan in Frankrijks meest op wild jagende en vleesproducerende provincie?
Lees het in deze autobiografisch roman, waarin Roos Boum hilarische maar ook ontroerende verhalen voor u optekent over haar nieuwe leven op het Franse platteland. Proef de ambiance van de oude boerderij, voel de lome zomerwarmte en hoor de kettinghonden blaffen. Met de scherpzinnige blik van een Nederlandse emigrante op de Franse couleur locale brengt zij, zonder gemopper of in overdreven ophemeling te vervallen, de corrupte notaris, de allesvernietigende werklui en de eigenaardigheden van La Douce France tot leven alsof u er zelf bij bent.
Deze geestige roman is ook voor niet Frankrijkliefhebbers vermakelijk om te lezen. Voor Nederlanders die ook op zoek gaan naar ongerepte natuur, rust en ruimte is het een aangenaam voorproefje met en passant tips. Het boek biedt tevens een plezierige bron van herkenning aan Nederlanders die al in Frankrijk wonen.


ISBN 9789088500343 Paperback 296 pagina's | Scrivare | maart 2009

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor Dettie » 22 Jul 2012, 08:50

Citaat van de dag

Eén keer per jaar zijn duizenden van onze landgenoten slecht behuisd, slecht gekleed en slecht gevoed. Ze noemen dat 'vakantie'.

Anoniem

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor Marjo » 22 Jul 2012, 11:02

Dat klopt niet echt meer denk ik. Als je ziet hoe luxueus de meeste vakanties vandaag de dag zijn!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor Dettie » 22 Jul 2012, 11:23

Nee, ik kom ook vakantiecitaten tegen waarin het geld van peseta in guldens worden omgerekend en filmpjes die ontwikkeld moeten worden en zo. En zo maken wij al geschiedenis mee. Maar ja, dit citaat kon nog nèt, kampeerders lukt het bovenstaande nog wel haha.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor Dettie » 23 Jul 2012, 08:22

Rijk en geen geld

Marjo schreef:Wat een verrassing dat boek van vandaag!! Dat heb ik al tig keer gelezen en is een van de boeken die absoluut niet weg mag!
Een heerlijk boekje is dat. Maar het is al lang geleden, zou ik dat nu ook nog vinden...
Een heruitgave trouwens! Dat is extra leuk.


En ik heb het boek al uit. Inderdaad heerlijk vrolijk boek, die gaat bij mij ook niet weg, echt zo'n boek dat je vaker wilt lezen.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor Marjo » 23 Jul 2012, 08:59

Hè, gelukkig...het was al weer zo lang geleden dat ik het las, maar inderdaad heb ik het een keer of vijf zeker gelezen! Blij dat het niet tegenviel!


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 128 gasten