thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor Dettie » 29 Jul 2012, 17:57

Nou hier zie ik het niet eigenlijk, hooguit iemand in de tuin in bikini maar niet in lingerie.
Ik dacht dat jij liep te pronken! :D

dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor Marjo » 29 Jul 2012, 20:11

Ha, ja,. grapjas...in je ergste dromen!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor Dettie » 30 Jul 2012, 10:00

Ik ga op vakantie en neem mee... een T-shirt

Hoe groeit mijn T-shirt
Corrie Fokkens & Annie Rave


Wai-Hong is gegroeid. Zijn T-shirts passen niet meer. Ook zijn lievelingsshirt is klein. Hij moet eigenlijk met mama nieuwe T-shirts gaan kopen, maar Wai-Hong heeft een hekel aan winkelen! Hoe moet dat nu?

NBD|Biblion recensie
Dit prentenboek is deel van een complete methode voor het aanvankelijk lezen vanuit de dagelijkse herkenbare werkelijkheid. In dit verhaal maken we kennis met het jongetje Wai-Hong dat uit zijn T-shirt is gegroeid. Hij stopt zijn T-shirt in de grond in de hoop dat het zal groeien net als hijzelf, de bladeren aan de bomen en het plantje dat hij van juf mee naar huis heeft gekregen. Als juf dit hoort, laat ze hem aan de hand van een groot boek zien hoe katoen groeit en hoe er tenslotte in de fabriek een T-shirt wordt gemaakt. Als Wai-Hong thuiskomt, lijkt het of er in de tuin een groot nieuw T-shirt is gegroeid. Mama heeft het spelletje meegespeeld.

In dit grappig getekende en op een collage-achtige manier gemaakte prentenboek wordt op een speelse manier met voor kinderen aansprekende humor het thema 'Groeien' aangeboden. Bijzonder is dat een Chinees jongetje in een klas vol blanke kinderen de hoofdpersoon is van dit verhaal. Behalve voor gebruik in de klas is het boek ook zeker geschikt als voorleesboek thuis. Vanaf ca. 6 jaar.
(Biblion recensie, G.J. Jolink)


ISBN: 9789020833904 hardcover 28 pagina's | Malmberg

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor Dettie » 30 Jul 2012, 10:01

Citaat van de dag

Tegenwoordig hebben mensen teksten op hun t-shirt die ze vroeger niet eens tegen hun psychiater durfden te zeggen.

Anoniem

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor Dettie » 31 Jul 2012, 09:31

Ik ga op vakantie en neem mee... een woordenboek


Woordenboek van Maqiao
Han Shaogong


Woordenboek van Maqiao is een roman over het Zuid-Chinese dorpje Maqiao. Hoewel fictief is Maqiao getekend naar de persoonlijke ervaringen van Han Shaogong op het Zuid-Chinese platteland tijdens de Culturele Revolutie. Met behulp van vertellingen, portretten, herinneringen en beschouwingen legt Han Shaogong de woorden van de plaatselijke taal uit. Hij beschrijft zo de confrontatie van een jonge scholier uit de stad met de boeren die het van oudsher 'barbaarse' Zuid-Chinese platteland bevolken. Een confrontatie tussen opvattingen en culturen.

NBD|Biblion recensie
Deze schitterende roman wordt algemeen gezien als een van de grote werken van de hedendaagse Chinese literatuur, en als voorlopig hoogtepunt in het oeuvre van de auteur (1953), van wie al eerder in het Nederlands de novellen 'Pa pa pa' en 'Vrouw vrouw vrouw' verschenen*. Kenmerkend voor al het werk van Han Shaogong is zijn interesse voor het leven en de cultuur van Chinese plattelandsgemeenschappen, waarin hij de 'wortels' hoopt te vinden van inheemse Chinese waarden die een alternatief bieden voor zowel de confucianistische als de communistische orthodoxie. In eerder werk van Han komt deze thematiek nog wel eens gekunsteld over, en ligt de boodschap er soms te dik bovenop. In deze door Mark Leenhouts prachtig vertaalde roman heeft hij echter een unieke invalshoek gevonden, en ook een bijzonder geslaagde verhouding tussen vorm, inhoud en boodschap. Geschreven in de vorm van een woordenboek, met lemma's die uitleg bieden over het gebruik van woorden en uitdrukkingen in de spreektaal van het dorp Maqiao, leidt Han de lezer binnen in een fascinerende wereld met onvergetelijke personages.
Gebonden; kleine druk.
(Biblion recensie, Dr. Michel Hockx)


ISBN: 9789020833904 Hardcover 541 pagina's | De Geus | oktober 2002

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor Dettie » 31 Jul 2012, 09:31

Citaat van de dag

De enige plaats waar succes eerder komt dan werk, is het woordenboek.

Vidal Sassoon

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor Dettie » 01 Aug 2012, 08:31


Ik ga op vakantie en neem mee...pleisters

Likdoorns, pleisters en zere voeten
korte en lange wandelingen door Europa
Herbert Paulzen


Na het succes van zijn vorige boek komt Herbert Paulzen wederom met een nieuwe bundel korte en lange wandelingen door Europa. In blaren, eelt en natte voeten volgde hij de sporen van Sherlock Holmes, James Cook, Robert Louis Stevenson en van de schapen, koeien en marmotten.

NBD|Biblion recensie
Na 'Blaren, eelt en natte voeten'* komt Herbert Paulzen met wederom met een bundel reisverhalen over wandelingen in Europa. Hij neemt de lezer mee op zijn wandelingen langs de hoge klippen van Wales, over smokkelpaden in Alentejo en naar de het dal van de ijsmakers in Italie. Hij vertelt over de geschiedenis, haalt anekdotes aan en tekent dialogen op. Bij ieder verhaal is een schets van de route toegevoegd, waardoor het gemakkelijker is de locatie van de wandelingen te plaatsen en de wandelingen eventueel na te lopen. Een enkele keer siert een dagboekachtige tekening de teksten op. Zowel de wandelaar als de thuisblijver kunnen genieten van de boeiende avonturen die de auteur in Europa heeft meegemaakt. Met een lijstje voor de wandelingen relevante titels 'om onderweg te lezen'.
(Biblion recensie, M. Franken)

ISBN 9789055019465 Paperback 224 pagina's | Bzztoh | april 2002

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor Dettie » 01 Aug 2012, 08:31

Citaat van de dag

Iedere man die van een korte wandeling in zijn woonplaats thuiskomt, weet dat de mooiste meisjes nimmer meedoen aan Miss-Holland verkiezingen, doch gewoon op straat fietsen.


Simon Carmiggelt

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor Marjo » 01 Aug 2012, 14:04

Totaal geen erg in de datum. Ik was heel benieuwd wat we vandaag mee zouden nemen.
Huh? Olympische spelen..toen drong het door.


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 105 gasten