thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor Dettie » 01 Jul 2012, 10:47

En weer een heel leuk thema, bedacht door berdine

zie http://www.leestafel.info

elke dag een nieuw boek over dit thema.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor Dettie » 02 Jul 2012, 09:05

Ik ga op vakantie en neem mee...

een koffer



Met een koffer vol gedachten
Diverse auteurs


Wie heeft er niet ooit van gedroomd zijn koffer te pakken en helemaal alleen te vertrekken naar een plek waarheen je altijd al had willen gaan? De schrijvers in deze bundel deden precies dat.
Velen van ons dromen over die ene plek op aarde waar we ooit naartoe willen; omdat we er fantastische verhalen over gehoord hebben, omdat we er onze familiegeschiedenis denken te kunnen traceren of domweg omdat we denken daar het gelukkigst te zijn.
De schrijvers in Met een koffer vol gedachten hebben die reis ook inderdaad gemaakt en ze deden dat in hun eentje. Ze schrijven hier over hun ervaringen.
We lezen hedendaagse pelgrimages naar de Himalaya, de Galapagos eilanden, een Spaans klooster en een Ierse pub; een bezoek aan het land van oorsprong of aan droomfabriek Hollywood, maar ook, opmerkelijk genoeg, aan het ouderlijk huis.

Recensie
Een bundel met 16 verhalen van redelijk bekende schrijvers, die allen een reis met een bepaald doel maakten: Kate Grenville bijvoorbeeld maakte een reis naar haar voorvaderlijk huis in de Australische bush, ook Kristien Hemmerechts en Joy Kogawa bezoeken een (groot)ouderlijk huis en delen hun weemoedige gedachten met de lezer. Heel anders is het verhaal van Vijay Nambisan, in telegramstijl geschreven en heel geestig, over de pelgrimage naar de Ganges die hij niet zelf maakt, maar van een afstandje observeert. Het zijn geen luchtige reisverhalen, zoals in de bundels “Was ik maar thuisgebleven” en “Was ik in vredesnaam maar thuisgebleven”. Het zijn meer verslagen van persoonlijke pelgrimstochten waarin de gedachten en ervaringen van de schrijver centraal staan. De andere opgenomen auteurs zijn Michael Collins, Gail Singer, Katherine Govier, Arie Storm, Nino Ricci, Andrew Greig, Wendy Law-Yone, Nuruddin Farah, Douglas Coupland, Margaret Atwood, Roddy Doyle en Mark Kurlansky. Vrij kleine druk.
E.C. Sas


ISBN 9789045848631 Paperback 255 pagina's | Uitgeverij Mouria | februari 2006

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor Dettie » 02 Jul 2012, 09:05

Citaat van de dag

Het ongeduld heeft vleugels en vliegt zijn doel voorbij, het voornemen pakt zijn koffer en mist de reiskoets, de wilskracht vertrekt te voet en komt waar zij wezen wil.


Comtesse Diane de Beausacq
Frans schrijfster 1829-1899

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor Marjo » 02 Jul 2012, 09:20

Ik hoef niet te kijken deze maand...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor Dettie » 02 Jul 2012, 09:27

Huh? Why not? :D
Het zijn niet allemaal reisverhalen hoor. Toevallig de eerste twee wel.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor Marjo » 02 Jul 2012, 10:47

Grapje, Dettie. grapje...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor Dettie » 02 Jul 2012, 10:51

En ik zat ook te plagen :D

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor WilV » 02 Jul 2012, 15:53

Lekker vrolijk thema !!!

En af en toe zit er vast per ongeluk nog wél een reisboek bij, toch :) ?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor Dettie » 02 Jul 2012, 15:58

haha vast wel!

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor Dettie » 03 Jul 2012, 09:48

Ik ga op vakantie en neem mee...

een rugzak

Dom Pérignon in een rugzak
Een wijngek op zoek naar smaak geur en avontuur
Huib Edixhoven

Vanaf de allereerste minuten van zijn leven speelt wijn een allesbepalende rol in het leven van Huib Edixhoven. Smaak, geur, eten en drinken zijn heilig. Veel wordt hem met de paplepel ingegoten, maar er broeit iets. Zodra de gelegenheid er is, trekt hij de wereld in, de wijn en de smaak achterna. Van Bourgogne in Frankrijk naar Valle de Colchagua in Chili en van Napa, Californië naar Chianti, Italië. Maar ook van India naar China want Huib is op zoek naar meer. Avontuur en nieuwe ervaringen zijn namelijk een net zulke belangrijk ingrediënt als smaken en geuren. Hij maakt ons op eigengereide wijze deelgenoot van zijn meest bijzondere en meest extreme ervaringen.

Dom Pérignon in een rugzak is een jaloersmakend verslag van een wijnkenner in wording. Met de bravoure van Hemingway trekt Huib Edixhoven de wereld rond, vertelt de verhalen van zijn reizen en leert ons en passant de meest fascinerende feiten over de meest veelzijdige drank ter wereld. Het motto tijdens zijn reizen ‘Voor een eerste klas smaak in mijn mond reis ik graag derde klas de wereld rond’ staat garant voor extreme, hilarische en soms decadente avonturen.

ISBN 9789048807642 Paperback met flappen 272 pagina's |Uitgeverij Careera november 2010

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor Dettie » 03 Jul 2012, 09:49

Citaat van de dag

Moge elke dag je vers brood brengen, oude wijn en eeuwige vriendschap.

Poolse spreuk

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor berdine » 03 Jul 2012, 10:36

Ik ben in dit boek bezig, al gaat het niet snel, want het is mijn "nachtkastje-boek". Voorlopig valt dat reizen wel mee en is het veel meer een autobiografie. Maar ik ben nog niet zo ver.
We kregen dit boek cadeau toen we via internet wijn bestelden. (We hadden zulke lekkere wijn in ons Kerstpakket en konden die natuurlijk nergens anders vinden dan op internet...) Ik had toen nog niet in de gaten dat dat internetbedrijf van Edixhoven was. Dat kreeg ik nu pas door. Voorlopig is het wel amusant, beetje decadent, goed geschreven in elk geval en informatief wat de wijnen betreft.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor Dettie » 03 Jul 2012, 13:47

Dat is dan ook erg toevallig! Meld je nog of het een prettig boek is? :mrgreen:

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor Marjo » 03 Jul 2012, 13:56

Ik heb een boekje van hem en Evelijn van Heuven over smaakstoffen.

http://www.leestafel.info/huib-edixhove ... -smaakstof

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor Dettie » 04 Jul 2012, 10:20

Ik ga op vakantie en neem mee...

een tent


De rode tent
Anita Diamant


Dina, de dochter van Jakob, wordt in de bijbel slechts terloops genoemd. In deze meeslepende roman vertelt Anita Diamant haar levensverhaal. Dina wordt opgevoed door vier moeders - Lea, Rachel, Zilpah en Zi. . Bilha - de dochters van Laban en de vrouwen van Jakoh. ij wijden haar in in de geheimen van de Rode Tent. De Rode Tent is de plaats waar de vrouwen zich drie dagen per maand, tijdens de nieuwe maan, terugtrekken. Ze vertellen elkaar verhalen en geven hun kennis en geheimen door over geboorte en bevalling, over geneeskrachtige kruiden en over de heilige riten bij de eerste menstruatie. Dina vindt de liefde in de armen van de zoon van de koning van Sichem, maar haar geliefde wordt door de zonen van Jakob op lafhartige wijze vermoord. Gebroken door verdriet vervloekt Dina Jakob en haar broers en vlucht naar Egypte...


NBD|Biblion recensie
Deze roman is geïnspireerd door een gedeelte van het bijbelboek Genesis en vertelt het levensverhaal van Dina, de enige dochter van aartsvader Jacob. Dina wordt opgevoed door vier moeders: Lea, Rachel, Zilpa en Bilha, dochters van een lepe Laban en alle vier vrouw van Jacob, de stamvader van het volk Israël. In de rode tent wordt Dina ingewijd in de geheimen van het vrouw-zijn. Daar vertellen de vrouwen elkaar hun levenservaringen (verhalen van de eerste menstruatie, liefde, zwangerschap en geboorte) en verwoorden zo de oosterse traditie van vrouwelijke wijsheid. Dramatisch hoogtepunt van Dina's levensverhaal is haar liefde voor de zoon van de koning van Sichem. Als haar geliefde wordt vermoord door haar broers verlaat zij haar stam en vlucht naar Egypte. Daar baart Dina een zoon en krijgt ze door haar bijzondere gaven de respectabele positie van vroedvrouw. In een sensitieve en poëtische stijl heeft de joods-Amerikaanse schrijfster (1951) een Oud-Testamentische episode uitgewerkt en ingekleurd vanuit vrouwelijk perspectief. Vooral lezeressen zullen er veel in herkennen. Omslag met schilderij van treurende vrouwengestalte. Kleine maar ruime druk.
(Biblion recensie, L. Torn.)

ISBN 9789032506070 Paperback 320 pagina's | Uitgeverij De Fontein | maart 1999
Vertaald door E. Kroon, Ellen Segeren

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor Dettie » 04 Jul 2012, 10:20

Citaat van de dag

Man en vrouw kunnen elkaar niet beter leren kennen dan wanneer ze samen kamperen in een klein tentje in de regen.

Wim Kan

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor WilV » 04 Jul 2012, 16:21

Leuk citaat hierboven.
Vriendschappen ook kan ik je melden :)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor Dettie » 05 Jul 2012, 08:48

Ik ga op vakantie en neem mee... een slaapzak

Spreuken en slaapzakken
Sarah Mlynowski


Rachel, die het steeds heeft moeten redden zonder magische krachten, ontwikkelt eindelijk een magische gave, net als Miri! Dat haar krachten nog niet helemaal werken zoals Rachel wil, vindt ze niet zo'n groot probleem. Ze kijkt reikhalzend uit naar het zomerkamp, waar ze samen met Miri naartoe gaat. Met de magische krachten moet het immers een topzomer worden!
Maar natuurlijk gaat niets zoals gepland: Rachel heeft het eerst geweldig naar haar zin tijdens het zomerkamp, maar het onbekende meisje Liana geeft haar een onbehaaglijk gevoel. Als zij in de buurt is, gaat er van alles mis - vooral tussen Rachel en Miri en tussen Rachel en Raf, van wie Rachel nog steeds heimelijk de kriebels krijgt. De spreuken die Rachel wil toepassen, werken ook niet helemaal zoals bedacht...
Zal alles nog goed komen - en komt daar nou eigenlijk nog magie aan te pas?


ISBN 9789047502005 Paperback 263 pagina's | Van Goor | oktober 2007
leeftijd 13 - 15 jaar

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor Dettie » 05 Jul 2012, 08:48

Citaat van de dag

Ze zijn zo arm, dat ze hun vakantiegeld nodig hebben voor hun vakantie.

Anoniem

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor Marjo » 05 Jul 2012, 20:59

Het verbaast mij echt dat er boeken zijn met iets als slaapzak (hoewel, Slee heeft er ook een) en badpak in de titel..
Het zijn echt verrassende titels, en dus boeken, tot op heden!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor Dettie » 06 Jul 2012, 09:04

Ik ga op vakantie en neem mee... een badpak

Badpak
en andere verhalen
J. Hillenius-Krol



Dit bijzonder aantrekkelijke boekje bevat verschillende korte verhalen en columns. De schrijfster vertelt op een herkenbare manier over ouder worden en kinderleed, onbegrip tussen man en vrouw en jeugdherinneringen, problemen met ouders en een scala aan smoezen. Het zijn humoristische verhaaltjes met vaak een verrassende clou. Het boekje ziet er goedverzorgd uit, de illustraties en omslag zijn door de schrijfster zelf gemaakt. Betergeschreven dan de meeste boekjes in de sfeer van de (semi) eigen beheer uitgave.
Klein formaat (gebonden uitgave op pocketformaat); normale druk.
Marian Verstappen-Naus (NBD|Biblion recensie)


ISBN 9789076268910 Hardcover 58 pagina's | Solo | oktober 2008

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor Dettie » 06 Jul 2012, 09:04

Citaat van de dag

'De zee is prachtig', zei mijn pa en keek een vrouw in badpak na.

Marc van den Eynde

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor Dettie » 06 Jul 2012, 09:07

Marjo schreef:Het verbaast mij echt dat er boeken zijn met iets als slaapzak (hoewel, Slee heeft er ook een) en badpak in de titel..
Het zijn echt verrassende titels, en dus boeken, tot op heden!


Ja dat kun je wel aan berdine overlaten. Zij érg goed in passende titels vinden.
Ik zit zelf ook te genieten van haar vondsten.

Dettie

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor irene » 06 Jul 2012, 09:18

Leuk onderwerp!
Wij nemen, behalve onze kampeeruitrusting, nooit veel mee, komen wel met heel veel terug...
Dozen wijn bijvoorbeeld ;)

groetjes, irene

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: thema juli 2012 - Ik ga op vakantie en neem mee...

Berichtdoor berdine » 06 Jul 2012, 10:36

Er zijn ook heel veel zaken die een mens meeneemt op vakantie, waar geen boeken met dat artikel in de titel over bestaan of ze zijn zo oud dat er geen informatie (behalve de titel) meer over te vinden is. Dat laatste is soms frustrerend als je net een leuke titel hebt gevonden. Tja, dat hoort erbij...
Het is leuk om er naar te zoeken, omdat je verrassende boeken tegenkomt.

Die wijn kan mooi mee terug in die rugzak van een paar dagen geleden, Irene! :mrgreen:


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 125 gasten