thema juni 2012 - allemaal familie

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juni 2012 - allemaal familie

Berichtdoor Dettie » 10 Jun 2012, 11:51

Dochter van Isfahan
Anita Amirrezvani


Het indrukwekkende verhaal van een jong meisje op weg naar volwassenheid in het Iran van de 17de eeuw.
Ze woont met haar ouders in een afgelegen dorp en is daar heel gelukkig. Van haar ouders leert ze tapijtknopen en al snel is ze de beste van het dorp. Maar als haar vader overlijdt, zijn haar moeder en zij gedwongen om naar Isfahan te verhuizen, waar hun enige familieleden wonen. Oom en tante nemen de twee met tegenzin op. Het leven is zwaar, maar ze leert er alles van het vak dat haar toekomst zal bepalen. Niet alleen knopen, maar ook ontwerpen, kleuren uitzoeken en - voor haar moeder en haarzelf van levensbelang - haar eigen creaties verkopen.
Tegelijkertijd komt ze terecht in een avontuur dat haar seksualiteit doet ontwaken, maar haar ook blootstelt aan afwijzing en verraad, voor ze haar weg vindt naar geluk en ze beseft dat er eigenlijk maar één grote liefde is: de bruisende en inspirerende stad Isfahan.

NDB/Biblion recensie
De ouders van een Perzisch meisje (14) zijn in de 17e eeuw voor haar een man aan het zoeken als de vader plotseling overlijdt en er geen geld meer is voor een bruidsschat. Met haar moeder is ze gedwongen te verhuizen naar haar oom en tante in Isfahan. Haar oom, tapijtontwerper voor de Sjah, merkt dat ze veel gevoel voor zijn vak heeft en als ze hard werkt in het huishouden, wil hij haar opleiden. Om haar familie te helpen gaat ze een tijdelijk huwelijk aan met een rijke paardenkoopman bij wie ze de seksualiteit ontdekt. Als ze dat huwelijk niet wil verlengen, sturen haar oom en tante haar en haar moeder weg. Maar na een zware periode maakt ze naam als ontwerpster van kleurige tapijten.
De in Teheran geboren, sinds haar kindertijd in de VS wonende auteur deed 8 jaar over het schrijven van dit boek. Het resultaat is een heel boeiende en kleurrijke historische roman over een vrouw die er ondanks alle 17e-eeuwse beperkingen van geloof, traditie en sekse, toch in slaagt haar grote talenten te ontplooien. Goede vertaling.
Drs. Madelon de Swart

ISBN 9789022552087 Paperback 333 pagina's | Boekerij | midprice | oktober 2010
Vertaald door Sabine Mutsaers

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juni 2012 - allemaal familie

Berichtdoor Dettie » 10 Jun 2012, 11:51

Citaat van de dag

De hemel verliest heel wat van zijn aantrekkelijkheid voor iemand wiens dochter harplessen neemt.

Anoniem

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juni 2012 - allemaal familie

Berichtdoor Dettie » 11 Jun 2012, 07:36

Het valies van mijn vader
Orhan Pamuk


‘Twee jaar voor zijn dood gaf mijn vader me een klein koffertje met teksten, manuscripten en schriften van hemzelf’, zo begint Pamuk zijn essay Het valies van mijn vader. Het is niet alleen een ontroerende ode aan zijn vader die al heel vroeg besefte dat zijn zoon een begenadigd auteur zou worden, maar ook een hartstochtelijk pleidooi van het schrijversberoep en het belang ervan voor de mensheid.

Bij de aanvaarding van de Nobelprijs voor literatuur in december 2006 hield Orhan Pamuk een lezing, getiteld 'Het valies van mijn vader'. Deze redevoering, een reflectie op tweeëndertig jaar schrijverschap, maakte over de hele wereld reacties los. 'Het valies van mijn vader', een lezing die beschouwd kan worden als een fundamentele tekst over schrijven en leven, wordt hier in één band gepubliceerd met twee lezingen die Orhan Pamuk uitsprak bij de aanvaarding van twee andere prijzen en waarin hij dezelfde onderwerpen en problemen vanuit andere invalshoeken benadert.

Bij de aanvaarding van de Puterbaughprijs in april 2006, uitgereikt door het Amerikaanse tijdschrift World Literature, sprak Pamuk de redevoering 'De impliciete auteur' uit, die handelt over de psychologie en het avontuur van het schrijverschap, de behoefte een schrijver te zijn. De lezing 'In Kars en in Frankfurt', ter gelegenheid van de aanvaarding van de Vredesprijs van de Duitse boekhandel in oktober 2005, onderzoekt het vermogen van de romanschrijver om zichzelf in anderen te verplaatsen en de politieke gevolgen daarvan. Het valies van mijn vader, een bundeling van drie lezingen die door de auteur als één geheel worden gezien, is een klein meesterwerk van een groot auteur, zeer bekend en veelgelezen over de hele wereld.

Een persoonlijk boek, een juweeltje over wat het schrijverschap is, waarom men schrijver wordt, over het leven en schrijven, het geduld van het schrijverschap en de geheimen van de romankunst.

ISBN 9789029565547 Paperback 80 pagina's | Arbeiderspers | augustus 2007
Vertaald door M. Dorleijn, Hanneke van der Heijden

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juni 2012 - allemaal familie

Berichtdoor Dettie » 11 Jun 2012, 07:36

Citaat van de dag

Gelukkig is de vader wiens kind vermaakt wordt door zijn pogingen het te vermaken.

Robert Lynd

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: thema juni 2012 - allemaal familie

Berichtdoor WilV » 11 Jun 2012, 13:56

Leuk..Kees van Koten vandaag.
Lijkt me een erg leuk boek, lekker als tussendoortje. Hij staat genoteerd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juni 2012 - allemaal familie

Berichtdoor Dettie » 12 Jun 2012, 08:52

Episodes
Lofzang op een kleinzoon
Kees van Kooten

Autobiografische schetsen van Van Kooten [1942], die eerder satirische en humoristische observaties schreef, zoals 'Koot graaft zich autobio', 'Veertig', 'Hedonia' en 'Annie'. In 'Episodes' schrijft hij op intieme en liefdevolle wijze een twintigtal korte verhalen over de eerste twee levensjaren van zijn kleinzoon Roman. De opa/auteur is dol op zijn eerste kleinkind en maakt het oppassen tot een feest. Niets is te gek om de kleine aan het lachen te krijgen. De verhalen gaan over voorlezen, oppassen, taalgebruik en ontwikkeling van de peuter, komische situaties, opvoedmeningsverschillen met de ouders en het gebruik van drank in het nabijzijn van de kleine spruit. Af en toe nemen de observaties en ervaringen verliefd dweperige vormen aan. Vanwege de soms erudiete toon en stijl is dit niet zomaar een schattig opaboekje.
Voor jonge hoger opgeleide opa's en liefhebbers van Van Kooten. Normale druk.


ISBN 9789023422730 Hardcover 126 pagina's | Bezige Bij | maart 2007

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juni 2012 - allemaal familie

Berichtdoor Dettie » 12 Jun 2012, 08:52

Citaat van de dag

Ik weet niet wie mijn grootvader was; het interesseert me veel meer wat mijn kleinzoon zal zijn.

Abraham Lincoln
Amerikaans staatsman en president (16e) 1809-1865

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juni 2012 - allemaal familie

Berichtdoor Dettie » 12 Jun 2012, 14:27

Kees van Kooten is altijd leuk. Ik geloof dat ik al zijn boeken gelezen heb.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: thema juni 2012 - allemaal familie

Berichtdoor WilV » 12 Jun 2012, 21:18

Ken je "zwemmen met droog haar"'?
Vast wel dan. Een van mijn favorieten aller tijden.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juni 2012 - allemaal familie

Berichtdoor Dettie » 12 Jun 2012, 22:35

Ja dat kan haast niet missen dat jij dat z'n beste vindt, over een Roemeense vrouw.
Ik heb het gelezen, een tijd geleden en weet het niet precies meer allemaal maar wel dat het leuk/mooi was.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: thema juni 2012 - allemaal familie

Berichtdoor WilV » 12 Jun 2012, 23:52

Ik was net terug uit Roemenie toen ik dat boek las, ik vond het een feest der herkenning ,en zó goed beschreven, de onmacht om wel een gelijkwaardige vriendschap te willen hebben, en tegelijkertijd merken dat dat vanwege de verhouding gever/ontvanger en rijke westerling/arme oost Europeaan nauwelijks haalbaar is.

Ik moet het nodig weer eens herlezen, maar vrees dat mijn exemplaar uitgeleend is.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juni 2012 - allemaal familie

Berichtdoor Dettie » 13 Jun 2012, 09:20

Was mijn zus maar niet zo mooi en ik wat minder slim
Sarah Pekkanen


Haar zus Alex is alles wat Lindsey niet is: mooi, succesvol en verloofd. Maar Lindsey is blij dat zíj de slimste van de twee is: zíj staat op het punt promotie te krijgen. De schok is groot als dat helemaal niet doorgaat en ze wordt ontslagen! Lindsey besluit terug te gaan naar haar ouders in Washington. Het enige probleempje: Alex woont er om de hoek en heeft haar zinnen gezet op Lindseys jeugdvriendje. Dan wordt Alex ernstig ziek. Kunnen de zussen weer dicht bij elkaar komen?

Recensie
Lindsey is een slimme vrouw van 29 jaar en succesvol in de reclamewereld van New York. Ze leeft voor haar werk. Lindsey stort helemaal in als ze de langverwachte promotie niet krijgt, en sterker nog: ontslagen wordt. Ze gaat terug naar het plaatsje waar ze geboren is. Trekt weer in bij haar ouders en vraagt zich af: wat nu? Ze is zo jaloers op haar bloedmooie tweelingzus Alex dat dit haar hele doen en laten beinvloedt. Maar haar leven keert zich ten goede wanneer ze May ontmoet: een eerlijke vrouw die leeft zoals ze wil en een datingbureau heeft opgezet, waarin Lindsey ook een rol gaat spelen. Langzaam, maar zeker merkt ze dat het niet uitmaakt of je nu de slimste of de knapste bent.
In het begin heeft het humoristisch geschreven verhaal niet zoveel vaart, maar dat komt goed. Het karakter van Lindsey wordt behoorlijk uitgediept. De karakters van Alex, de ouders, de vrienden Bradley en Matt zijn vlakker.
De auteur is journalist en columnist. Paperback met normale druk. Zie ook www.sarahpekkanen.com.
Iris Stekelenburg-van Halem


ISBN 9789021802534 Paperback 352 pagina's | Sijthoff | oktober 2010
vertaald door Maya Denneman

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juni 2012 - allemaal familie

Berichtdoor Dettie » 13 Jun 2012, 09:20

Citaat van de dag

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan.

Betekenis: verborgen wensen en verlangens komen vroeg of laat bewust of onbewust bovendrijven, je kunt ze niet onderdrukken
Betekenis: familieleden nemen het uiteindelijk steeds weer voor elkaar op

-

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juni 2012 - allemaal familie

Berichtdoor Dettie » 14 Jun 2012, 11:29

Oom Brian, de pitbullwerper
Carolijn Visser


In Oom Brian, de pitbullwerper tekent Carolijn Visser bijzondere verhalen op over gewone mensen van over de hele wereld. Jonge mensen die aan het begin van hun leven staan en ouderen die de balans opmaken. Verhalen over wat verandert en over wat blijft, over andere culturen en de alledaagse dingen.
Zo is er Evelin, een jonge vrouw uit Estland die vijftig euro spaarde en daarmee haar droomreis naar Ierland maakte; Mr. Bill, die een klein kruidenierszaakje runt in Nicaragua en twee gezinnen heeft; Brigida, Carolijns petekind in Nicaragua, met haar ongelijke strijd tegen armoede. Kleine, minder bekende plaatsen komen ook aan bod. Zoals Wawa bar, een dorpje aan zee waar Miskito-indianen leven van aangespoelde drugs, en de Kunaeilanden, waar indianen in kleurige kledij op overbevolkte stukjes land wonen.
Oom Brian, de pitbullwerper, rijk geïllustreerd met portretten van de mensen en de plekken die Carolijn Visser bezocht, verleidt en prikkelt tot reizen én lezen.

Recensie
In de afgelopen dertig jaar heeft Carolijn Visser over vrijwel de gehele wereld gereisd. Hierover schreef ze diverse publicaties en ook columns die tussen 1995 en 2008 verschenen in bladen als Reizen, Grande, Elsevier en NRC Handelsblad. Deze columns zijn nu gebundeld in dit boek. Ze was al vroeg reislustig en verbleef vaak voor langere tijd in verschillende continenten, eerst in Australie waar ze haar man ontmoette, vervolgens in Azie, met name in het zuidoosten en China, een keer in de Verenigde Staten, verder in Midden- en Zuid-Amerika en tenslotte ook in Europa, vooral in het oosten. Enkele reisjes in haar land van herkomst, Zeeland, sluiten deze bundel reisverhalen af. Kleine zwart-witfoto's uit eigen collectie illustreren dit boekje in zakformaat.
Dr. J. Kroes


ISBN 9789045702803 Paperback 288 pagina's |Atlas-Contact | mei 2009

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juni 2012 - allemaal familie

Berichtdoor Dettie » 14 Jun 2012, 11:29

Citaat van de dag

Mijn oom drinkt er af en toe eentje om zich op de been te houden. Soms houdt hij zich zo goed op de been dat hij geen poot meer kan verzetten.

George Gobel

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juni 2012 - allemaal familie

Berichtdoor Dettie » 15 Jun 2012, 09:37

Nicht Bette
Honoré de Balzac



Een van de geheime wensen van veel schrijvers moet zijn dat ze een karakter verzinnen dat spreekwoordelijk wordt. Droogstoppel, Oblomov, Madame Bovary; het zijn namen die in het collectieve geheugen blijven hangen. Daarom is het zeer toe te juichen dat Nicht Bette van Honoré de Balzac voor het eerst in het Nederlands is vertaald. Nicht Bette is de spreekwoordelijke intrigant; de deugd met venijnige en jaloerse trekken.

Nicht Bette komt vaak over de vloer bij baron Hulot en zijn vrouw Adeline, haar nicht die met dit huwelijk een goede vangst heeft. En dat zint Bette niet. Adeline is mooi, zij niet; Adeline is rijk, zij niet; Adeline heeft een rijk gezinsleven, zij niet. De kiem voor de wraakzucht is gelegd. Die wraak komt pas goed naar buiten als de dochter van Adeline, haar toekomstige man inpikt. Vanaf dat moment stelt Bette alles in het werk om de familie Hulot te gronde te richten. En daar krijgt ze alle kans toe, want baron Hulot verpatst het hele familiekapitaal aan een maîtresse, die goed geïnformeerd wordt door Nicht Bette.

Behalve de geschiedenis van een verderfelijk karakter is Nicht Bette ook een aardig tijdsbeeld. Balzac schreef het verhaal in 1846 als een feuilleton voor een krant en kon er veel ontwikkelingen van zijn tijd mee illustreren. Zo staat de langzame afgang van baron Hulot voor de afnemende macht van de adel in die tijd. Daarnaast zie je in het boek de opkomst van steenrijke handelaren die de macht overnemen in Parijs.

Nog boeiender is de zedenopvatting die Balzac erop na houdt. Zijn sympathie ligt onmiskenbaar bij de figuren die over de schreef gaan. Baron Hulot die voortdurend zijn vrouw bedriegt wordt met meer mededogen beschreven dan mevrouw Hulot zelf. Die vergoelijkt steeds de daden van haar man en blijft berooid en van al haar idealen beroofd achter.

Hans van Pinxteren heeft gezorgd voor een makkelijk te lezen vertaling. Hij heeft daarvoor de hier en daar al te plechtstatig zouden zijn enigszins aangepast aan de taal van deze tijd. Dat blijft natuurlijk een riskante onderneming omdat je heel ver gaat in het herschrijven van een tekst. Het resultaat mag er echter zijn. Balzac, die toch al stiefmoederlijk bedeeld is met vertalingen, kan nu weer door veel mensen gelezen worden. En als het in Nederland ook een klassieker wordt kunnen we binnen de kortste keren de nicht Bette uit onze eigen omgeving aanwijzen.
Coen Peppelenbos Leeuwarder Courant augustus 1999

ISBN 9789025302979 Paperback 502 pagina's |Athenaeum Polak | 1999

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juni 2012 - allemaal familie

Berichtdoor Dettie » 15 Jun 2012, 09:38

Citaat van de dag

Vriendschap sluiten dat is familie worden uit vrije wil.

Anoniem

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juni 2012 - allemaal familie

Berichtdoor Dettie » 16 Jun 2012, 11:27

De dochter van de Engelsman
Ben Macintyre



De mysterieuze leider van vier soldaten, die in de val zitten, omdat ze per ongeluk aan het westerse front achter de vijandelijke linies terecht zijn gekomen, wordt verliefd op Claire, de 19-jarige dochter van één van zijn beschermers. Haar moeder en andere dorpsbewoners zorgen voor bescherming, voedsel en kleding. In 1915 krijgt Claire een dochter. Zes maanden later wordt het viertal verraden aan de Duitsers. Ze worden gearresteerd, veroordeeld als spionnen en gedood door een vuurpeloton. De dochter heeft geen vader meer, de dorpsgemeenschap is voor altijd verscheurd.

NBD|Biblion recensie
Aan het begin van de Eerste Wereldoorlog verloor een groep Engelse soldaten in Noord-Frankrijk contact met hun legeronderdeel; zij kwamen aan de Duitse kant van het front terecht en verscholen zich bijna twee jaar lang in het dorp Villeret. Tussen een van de soldaten, Robert Digby, en de dochter van een van zijn beschermers kwam het tot een romance, waaruit eind 1915 een dochter geboren werd. Het groepje soldaten werd in 1916 verraden en door de Duitsers geexecuteerd.
Ruim tachtig jaar later heeft de Britse onderzoeksjournalist Ben Macintyre aan de hand van getuigenverklaringen (waaronder die van de dochter) een reconstructie van het drama geschreven. Het boek laat zich lezen als een roman, al is er niets bij gefantaseerd en ontbreken dialogen. De lezer krijgt een goed inzicht in de menselijke verhoudingen vlak achter het front, het leven onder Duitse bezetting in de Eerste Wereldoorlog en de wijze waarop verraad, wreedheid en verwoesting een dorpsgemeenschap tekenen.
Bijzonder lezenswaard voor wie getuige wil zijn van oorlogservaringen van mensen van vlees en bloed.
Met literatuuropgave en noten. Kleine druk.
(Biblion recensie, Dr. J.L.G. v. Oudheusden)

ISBN 9789053303467 Paperback 334 pagina's | Mets & Schilt | augustus 2002
Vertaald door Sander Hendriks

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juni 2012 - allemaal familie

Berichtdoor Dettie » 16 Jun 2012, 11:28

Citaat van de dag

Wie een goede schoonzoon heeft, vindt een zoon; wie een slechte schoonzoon heeft, verliest een dochter.

Epictetus
Romeins stoïcijns filosoof 50-130

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juni 2012 - allemaal familie

Berichtdoor Dettie » 17 Jun 2012, 09:03

Tante Julia en meneer de schrijver
Mario Vargas Llosa


Tante Julia en meneer de schrijver is een hilarische roman over Mario, een jonge schrijver die werkt bij een radiostation en die verliefd wordt op zijn aangetrouwde tante Julia. Bij een ander radiostation werkt Pedro Camacho als schrijver van hoorspelen vol liefde, bedrog, moord, overspel en perversiteiten. Intussen groeit de verliefdheid van Mario op zijn tante Julia uit tot een waar melodrama, zoals Pedro Camacho dat nauwelijks had kunnen verzinnen.

ISBN 9789029088756 Paperback 420 pagina's | J.M. Meulenhoff | mei 2012
Vertaald door Mariolein Sabarte Belacortu

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juni 2012 - allemaal familie

Berichtdoor Dettie » 17 Jun 2012, 09:03

Citaat van de dag

Een schrijver besteedt het merendeel van zijn tijd aan lezen om te kunnen schrijven; hij bladert gerust een halve bibliotheek door om één boek te produceren.

Samuel Johnson.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juni 2012 - allemaal familie

Berichtdoor Dettie » 17 Jun 2012, 10:08

Vandaag, op vaderdag, een vaderboek. Ik dacht vorige week al dat het vaderdag was! :mrgreen:

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: thema juni 2012 - allemaal familie

Berichtdoor Marjo » 17 Jun 2012, 11:17

Was het ook: in België!!!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juni 2012 - allemaal familie

Berichtdoor Dettie » 17 Jun 2012, 13:50

Ah zo zie je maar weer hoe ik meeleef met onze Vlaamse Leestafelaars :D

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema juni 2012 - allemaal familie

Berichtdoor Dettie » 18 Jun 2012, 10:37

Door de ogen van mijn vader
Stef Bos


22 jaar geleden schreef Stef Bos een lied over zijn vader en in 2012, het negentigste levensjaar van zijn vader, maakte hij samen met hem dit boek. De dia's uit het archief van A.W. Bos, gemaakt met een Rolleiflexcamera uit de jaren vijftig, vormen er de basis van. Het is niet alleen de weergave van een familiegeschiedenis, het laat ook een snel veranderende wereld zien. De beelden zullen voor velen aansprekend en zelfs herkenbaar zijn. Herinneringen oproepend aan een nabij of verder verleden, terwijl de woorden van Stef ze verbindt met het heden. Een boek van een vader en een zoon. Een boek met beelden van toen en woorden van nu. Een verhaal in flarden over wat de een zag en de ander dacht.

ISBN 9789490382094 Hardcover 120 pagina's | Witsand Uitgevers Bvba | april 2012


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 99 gasten