Thema februari 2012 - Glas
Re: Thema februari 2012 - Glas
De glazen kamer heb ik met enorm veel plezier gelezen en het kreeg iets extra's toen ik de echte kamer zag.
Dettie
Dettie
Re: Thema februari 2012 - Glas
En dit was een van de boeken waar ik aan dacht toen ik las over het nieuwe thema. Al heb ik dit boek geloof ik nooit uitgelezen.
Re: Thema februari 2012 - Glas
Ja klopt, dit schrijf je erover:
"Het boek pakt mij niet, en ik lees niet verder. Waarschijnlijk de wat droge stijl, ik vind het vrij saai. Maar het kan ook heel liggen aan de andere boeken die mij aankijken..."
Dettie
"Het boek pakt mij niet, en ik lees niet verder. Waarschijnlijk de wat droge stijl, ik vind het vrij saai. Maar het kan ook heel liggen aan de andere boeken die mij aankijken..."
Dettie
Re: Thema februari 2012 - Glas
Manneke van glas
Gregie de Maeyer
Lucht, water, vuur en zand, daar kon Victor glas mee maken. Hij droomde van het kind dat Veronica niet wou, maar in Manneke blies hij leven.
NBD|Biblion recensie
De samenwerking van drie kunstenaars - schrijver, glasblazer en fotograaf - heeft dit boek tot stand gebracht. Een bijzonder boek, zowel naar inhoud als naar vorm.
Omdat Veronica geen kind wil, maakt Victor zich van glas een manneke. Met de lege flessen waarin Veronica haar wensen heeft gefluisterd, komt het manneke van glas in zee terecht maar blijft drijven dankzij de adem die Victor in hem heeft geblazen. Na omzwervingen tijdens welke het manneke steeds verder ontluisterd wordt, spoelt hij uiteindelijk weer aan op zijn plek van herkomst. Daar valt hij in stukken maar daarmee kan Victor weer glas maken.
Zo'n summiere samenvatting doet nauwelijks recht aan het verhaal. Terecht zegt het motto van het boek: 'Het wezen van de dingen vervaagt naarmate het zichtbaar wordt.' Een verhaal rijk aan heldere symboliek van verlangen, geboorte, leven, pijn, kwetsbaarheid, liefde, kortom, van het leven. Verteld in sobere, trefzekere bewoordingen, soms bijna een prozagedicht. Verlucht met foto's van (details van) het manneke die, doordat ze met de camera obscura zijn gemaakt, een mysterieuze uitstraling hebben. Een boek dat rust en aandacht vraagt en wellicht met begeleiding het best tot zijn recht komt.
(Biblion recensie, Herman Kakebeeke.)
ISBN 9789031713271 Hardcover 40 pagina's | Maklu
Vanaf ca. 10 jaar.
Gregie de Maeyer
Lucht, water, vuur en zand, daar kon Victor glas mee maken. Hij droomde van het kind dat Veronica niet wou, maar in Manneke blies hij leven.
NBD|Biblion recensie
De samenwerking van drie kunstenaars - schrijver, glasblazer en fotograaf - heeft dit boek tot stand gebracht. Een bijzonder boek, zowel naar inhoud als naar vorm.
Omdat Veronica geen kind wil, maakt Victor zich van glas een manneke. Met de lege flessen waarin Veronica haar wensen heeft gefluisterd, komt het manneke van glas in zee terecht maar blijft drijven dankzij de adem die Victor in hem heeft geblazen. Na omzwervingen tijdens welke het manneke steeds verder ontluisterd wordt, spoelt hij uiteindelijk weer aan op zijn plek van herkomst. Daar valt hij in stukken maar daarmee kan Victor weer glas maken.
Zo'n summiere samenvatting doet nauwelijks recht aan het verhaal. Terecht zegt het motto van het boek: 'Het wezen van de dingen vervaagt naarmate het zichtbaar wordt.' Een verhaal rijk aan heldere symboliek van verlangen, geboorte, leven, pijn, kwetsbaarheid, liefde, kortom, van het leven. Verteld in sobere, trefzekere bewoordingen, soms bijna een prozagedicht. Verlucht met foto's van (details van) het manneke die, doordat ze met de camera obscura zijn gemaakt, een mysterieuze uitstraling hebben. Een boek dat rust en aandacht vraagt en wellicht met begeleiding het best tot zijn recht komt.
(Biblion recensie, Herman Kakebeeke.)
ISBN 9789031713271 Hardcover 40 pagina's | Maklu
Vanaf ca. 10 jaar.
Re: Thema februari 2012 - Glas
Citaat van de dag
Mensen die in glazen huizen wonen doen er goed aan de blinden te laten zakken.
Oliver Herford
Mensen die in glazen huizen wonen doen er goed aan de blinden te laten zakken.
Oliver Herford
Re: Thema februari 2012 - Glas
De grens van glas
Carlos Fuentes
Carlos Fuentes (1928) is één van de meest gerespecteerde Mexicaanse schrijvers van deze tijd en geldt als kandidaat voor de Nobelprijs voor literatuur. Dit boek verscheen in 1995 maar werd pas in 2001 vertaald. De vertaalster Mariolein Sabarte Belacortu heeft een grote naam als vertaalster van Latijns-Amerikaans proza. Deze uitgave maakt deze reputaties waar.
De opbouw van het verhaal is onconventioneel. In negen schijnbaar losse vertellingen schetst de schrijver het milieu van Mexicanen die wonen rond en op de 'grens van glas': de grens tussen hun land en de Verenigde Staten waar inmiddels zo'n 20 miljoen Mexicanen leven. Elke vertelling is weer anders van sfeer en door details met de situaties of personages in de andere vertellingen verbonden. Op de flap een typerende foto van zo'n Mexicaan in de VS.
Een aantal typisch Mexicaanse woorden en associaties is door de vertaalster achterin het boek toegelicht. Kleine druk.
Biblion- Drs. H.H. Puite
Zie ook de recensie van Trouw
ISBN 9789029065436 Hardcover 286 pagina's | Meulenhoff, 2001
Vertaald door Mariolein Sabarte Belacourt
Carlos Fuentes
Carlos Fuentes (1928) is één van de meest gerespecteerde Mexicaanse schrijvers van deze tijd en geldt als kandidaat voor de Nobelprijs voor literatuur. Dit boek verscheen in 1995 maar werd pas in 2001 vertaald. De vertaalster Mariolein Sabarte Belacortu heeft een grote naam als vertaalster van Latijns-Amerikaans proza. Deze uitgave maakt deze reputaties waar.
De opbouw van het verhaal is onconventioneel. In negen schijnbaar losse vertellingen schetst de schrijver het milieu van Mexicanen die wonen rond en op de 'grens van glas': de grens tussen hun land en de Verenigde Staten waar inmiddels zo'n 20 miljoen Mexicanen leven. Elke vertelling is weer anders van sfeer en door details met de situaties of personages in de andere vertellingen verbonden. Op de flap een typerende foto van zo'n Mexicaan in de VS.
Een aantal typisch Mexicaanse woorden en associaties is door de vertaalster achterin het boek toegelicht. Kleine druk.
Biblion- Drs. H.H. Puite
Zie ook de recensie van Trouw
ISBN 9789029065436 Hardcover 286 pagina's | Meulenhoff, 2001
Vertaald door Mariolein Sabarte Belacourt
Re: Thema februari 2012 - Glas
Een laatste glas
En andere korte verhalen uit Indonesië, Afrika en India
Edu van Leeuwen Boomkamp
Mr. Eduard Van Leeuwen Boomkamp studeerde na het Barlaeusgymnasium te Amsterdam, Nederlands Recht in Leiden. Hij was een aantal jaren werkzaam als gedelegeerde van het Internationale Rode Kruis en had diverse standplaatsen, waaronder Indonesië. Voordien bezocht hij India en bereisde hij gedurende een jaar het Afrikaanse continent. Een selectie van de meest bijzondere, indrukwekkende, dan wel ontroerende en mysterieuze belevenissen, heeft de auteur in deze verhalenbundel opgenomen.
Eerder verscheen van zijn hand de roman Het Hanenei, eveneens bij onze uitgeverij. Deze roman is inmiddels ook als luisterboek verschenen, ingesproken door de auteur zelf!
ISBN 9789080648197 Paperback 172 pagina's | Uitgeverij Dahlan
En andere korte verhalen uit Indonesië, Afrika en India
Edu van Leeuwen Boomkamp
Mr. Eduard Van Leeuwen Boomkamp studeerde na het Barlaeusgymnasium te Amsterdam, Nederlands Recht in Leiden. Hij was een aantal jaren werkzaam als gedelegeerde van het Internationale Rode Kruis en had diverse standplaatsen, waaronder Indonesië. Voordien bezocht hij India en bereisde hij gedurende een jaar het Afrikaanse continent. Een selectie van de meest bijzondere, indrukwekkende, dan wel ontroerende en mysterieuze belevenissen, heeft de auteur in deze verhalenbundel opgenomen.
Eerder verscheen van zijn hand de roman Het Hanenei, eveneens bij onze uitgeverij. Deze roman is inmiddels ook als luisterboek verschenen, ingesproken door de auteur zelf!
ISBN 9789080648197 Paperback 172 pagina's | Uitgeverij Dahlan
Re: Thema februari 2012 - Glas
Citaat van de dag
Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Matthias Claudius
Duits dichter 1740-1815
Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Matthias Claudius
Duits dichter 1740-1815
Re: Thema februari 2012 - Glas
Het glazen plafond
Meta Muller
Laurien Stam is een vierendertigjarige single, die hogerop wil in het zakenleven. Op advies van haar coach aanvaardt ze een opdracht als P&O-manager ad interim bij een farmaceutisch bedrijf. Als blijkt dat haar voorgangster onder verdachte omstandigheden om het leven is gekomen, begint ze te beseffen dat ze zich op gevaarlijk gebied begeven heeft. Langzaam maar zeker komt Laurien meer te weten dan goed voor haar is. Door de criminele activiteiten van haar bazen moet ze uiteindelijk een beslissing nemen die haar fataal kan worden: gaat ze de strijd aan met de mannen in de top van de onderneming?
ISBN 9789021435534 Paperback, 224 pagina's| Uitgeverij Querido mei 2009
Meta Muller
Laurien Stam is een vierendertigjarige single, die hogerop wil in het zakenleven. Op advies van haar coach aanvaardt ze een opdracht als P&O-manager ad interim bij een farmaceutisch bedrijf. Als blijkt dat haar voorgangster onder verdachte omstandigheden om het leven is gekomen, begint ze te beseffen dat ze zich op gevaarlijk gebied begeven heeft. Langzaam maar zeker komt Laurien meer te weten dan goed voor haar is. Door de criminele activiteiten van haar bazen moet ze uiteindelijk een beslissing nemen die haar fataal kan worden: gaat ze de strijd aan met de mannen in de top van de onderneming?
ISBN 9789021435534 Paperback, 224 pagina's| Uitgeverij Querido mei 2009
Re: Thema februari 2012 - Glas
Citaat van de dag
Door een glazen deur stappen is niet alleen idioot, het is ook een compliment voor de poetsvrouw.
Anoniem
Door een glazen deur stappen is niet alleen idioot, het is ook een compliment voor de poetsvrouw.
Anoniem
Re: Thema februari 2012 - Glas
Tussen fles en glas
twaalf maanden wijnverhalen
Lucette M. Faber
Wijn, een van de meest aanstekelijke onderwerpen die er zijn. Zet drie mensen bij elkaar die elkaar niet kennen, maar wel van wijn houden en binnen tien minuten zijn ze in een levendige discussie gewikkeld over wijnjaren, smaken en wijn-spijscombinaties. Dat is een deel van de magie van wijn, een drank die door zijn vele gezichten nooit verveelt.
NBD|Biblion recensie
De auteur van dit kleine, mooi uitgegeven boekje is wijnhistorica en voorzitter van het Nederlandse Gilde van sommeliers. Zij schrijft ook over wijn in NRC/Handelsblad; een aantal van deze artikelen is nu gebundeld in deze uitgave. Ze vormen informatieve, plezierige en onderhoudende lectuur over o.a. port, sherry's, het kopen van wijn op een veiling, Italiaanse wijnen, wijnen uit de 'nieuwe' wijnstreken, hoe wijn te drinken, het aanleggen van een eigen wijnvoorraad(je), beaujolais primeur, champagne, enz. Geïllustreerd met passende foto's van flessen, landschappen, wijnmakersattributen enz. Niet alleen voor kenners, ook de beginnende wijnliefhebber kan met dit boekje tal van ideeën opdoen voor nieuwe ontdekkingen. Je krijgt er dorst van! Met een alfabetisch register.
(Biblion recensie, Toos Verhoeven-van Raamsdonk.)
ISBN 9789026936319 Paperback, 80 pagina's | Unieboek
twaalf maanden wijnverhalen
Lucette M. Faber
Wijn, een van de meest aanstekelijke onderwerpen die er zijn. Zet drie mensen bij elkaar die elkaar niet kennen, maar wel van wijn houden en binnen tien minuten zijn ze in een levendige discussie gewikkeld over wijnjaren, smaken en wijn-spijscombinaties. Dat is een deel van de magie van wijn, een drank die door zijn vele gezichten nooit verveelt.
NBD|Biblion recensie
De auteur van dit kleine, mooi uitgegeven boekje is wijnhistorica en voorzitter van het Nederlandse Gilde van sommeliers. Zij schrijft ook over wijn in NRC/Handelsblad; een aantal van deze artikelen is nu gebundeld in deze uitgave. Ze vormen informatieve, plezierige en onderhoudende lectuur over o.a. port, sherry's, het kopen van wijn op een veiling, Italiaanse wijnen, wijnen uit de 'nieuwe' wijnstreken, hoe wijn te drinken, het aanleggen van een eigen wijnvoorraad(je), beaujolais primeur, champagne, enz. Geïllustreerd met passende foto's van flessen, landschappen, wijnmakersattributen enz. Niet alleen voor kenners, ook de beginnende wijnliefhebber kan met dit boekje tal van ideeën opdoen voor nieuwe ontdekkingen. Je krijgt er dorst van! Met een alfabetisch register.
(Biblion recensie, Toos Verhoeven-van Raamsdonk.)
ISBN 9789026936319 Paperback, 80 pagina's | Unieboek
Re: Thema februari 2012 - Glas
Citaat van de dag
Als ik een glas wijn drink, word ik een ander mens, en die ander heeft altijd geweldige dorst.
Simon Carmiggelt
Als ik een glas wijn drink, word ik een ander mens, en die ander heeft altijd geweldige dorst.
Simon Carmiggelt
Re: Thema februari 2012 - Glas
De 72 glazen van de St. Janskerk in Gouda
Adri Bosch
Er bestaan in de wereld weinig gotische kerken meer waarvan alle ramen nog voorzien zijn van gebrandschilderd glas. De St. Janskerk in Gouda is er één van: al haar vensters zijn gevuld met gekleurde ramen, bekend onder de naam "de Goudse Glazen". De 72 glazen, waarvan de meeste dateren uit de zestiende eeuw, vormen samen een uniek ensemble dat tot de hoogtepunten behoort van de Europese glasschilderkunst.
In deze uitgave zijn voor het eerst alle glazen volledig in beeld gebracht, met een heldere toelichting op hun ontstaansgeschiedenis, thematiek en onderlinge samenhang
NBD|Biblion recensie
Gebrandschilderd glas is in bepaalde periodes van de geschiedenis een wijd verspreid soort schilderkunst geweest. Het is kleurecht, min of meer bestand tegen vocht en door samen voegen van kleinere stukken met loodstrips ook grootschalig toe te passen. Na een voorwoord, een verantwoording en een inleiding en twee beknopte introducties over de geschiedenis van het gebouw (kerk) en de glasschilderkunst in de late middeleeuwen volgen 72 catalogusnummers waarin alle gebrandschilderde ramen in de St. Janskerk te Gouda worden besproken. Schenker, ontwerper/maker, datering en een redegevende verklaring geven veel informatie per raam. Er zijn in tijd en onderwerp bij elkaar horende groepen gemaakt, die in een chronologische volgorde zijn geplaatst. Tot slot een beknopte literatuurlijst, een index op naam en een verklarende woordenlijst. Goed in kleur en met detailopnamen geillustreerd. Men heeft na lezing een goed begrip van de (kunst)historische achtergrond van de glazen en de artistieke ontwikkeling, tevens de reden waarom in Gouda en waarom het ensemble daar bewaard is gebleven.
(NBD|Biblion recensie, Dr. J.D. van Dam)
ISBN 9789059720732 Hardcover, 176 pagina's | Eburon Uitgeverij | november 2008
Adri Bosch
Er bestaan in de wereld weinig gotische kerken meer waarvan alle ramen nog voorzien zijn van gebrandschilderd glas. De St. Janskerk in Gouda is er één van: al haar vensters zijn gevuld met gekleurde ramen, bekend onder de naam "de Goudse Glazen". De 72 glazen, waarvan de meeste dateren uit de zestiende eeuw, vormen samen een uniek ensemble dat tot de hoogtepunten behoort van de Europese glasschilderkunst.
In deze uitgave zijn voor het eerst alle glazen volledig in beeld gebracht, met een heldere toelichting op hun ontstaansgeschiedenis, thematiek en onderlinge samenhang
NBD|Biblion recensie
Gebrandschilderd glas is in bepaalde periodes van de geschiedenis een wijd verspreid soort schilderkunst geweest. Het is kleurecht, min of meer bestand tegen vocht en door samen voegen van kleinere stukken met loodstrips ook grootschalig toe te passen. Na een voorwoord, een verantwoording en een inleiding en twee beknopte introducties over de geschiedenis van het gebouw (kerk) en de glasschilderkunst in de late middeleeuwen volgen 72 catalogusnummers waarin alle gebrandschilderde ramen in de St. Janskerk te Gouda worden besproken. Schenker, ontwerper/maker, datering en een redegevende verklaring geven veel informatie per raam. Er zijn in tijd en onderwerp bij elkaar horende groepen gemaakt, die in een chronologische volgorde zijn geplaatst. Tot slot een beknopte literatuurlijst, een index op naam en een verklarende woordenlijst. Goed in kleur en met detailopnamen geillustreerd. Men heeft na lezing een goed begrip van de (kunst)historische achtergrond van de glazen en de artistieke ontwikkeling, tevens de reden waarom in Gouda en waarom het ensemble daar bewaard is gebleven.
(NBD|Biblion recensie, Dr. J.D. van Dam)
ISBN 9789059720732 Hardcover, 176 pagina's | Eburon Uitgeverij | november 2008
Re: Thema februari 2012 - Glas
Het glazen kasteel
Jeannette Walls
'Ik zat in een taxi en vroeg me af of de parelketting die ik droeg niet te formeel was voor het feest waar ik naar op weg was, toen ik mijn moeder zag die in een vuilnisbak stond te graaien. Het was een avond in maart en de taxi stond vast in het verkeer. Ik keek toevallig uit het raam en herkende mijn moeder, met vodden om haar schouders tegen de voorjaarskou.'
In dit aangrijpende levensverhaal beschrijft Jeannette Walls haar jeugd als oudste van de vier kinderen in een gezin dat zonder vaste woonplaats en in bittere armoede leeft. Hoe ze als driejarige knakworstjes stond op te warmen en zich vreselijk verbrandde, hoe haar vader telkens weer ontslagen werd. Hoe haar moeder het land dat ze erfde niet wilde verkopen, ook al zou dat een einde maken aan de financiële zorgen. Hoe ze liever in kartonnen dozen sliepen dan in bedden, omdat het zo gezellig was. Hoeveel zij hield van haar volstrekt onverantwoordelijke ouders, en hoe ze haar keer op keer teleurstelden.
Jarenlang sprak Jeannette Walls niet over haar familie, ze ontweek vragen over haar ouders en haar afkomst. In haar aangrijpende memoires Het glazen kasteel beschrijft ze hoe het kon gebeuren dat zij zelf een succesvolle carrière had en op Park Avenue woonde, terwijl haar ouders dakloos waren.
ISBN 9789026983214 Hardcover, 335 pagina's | Unieboek | april 2005
Vertaald door Ineke van Bronswijk
Jeannette Walls
'Ik zat in een taxi en vroeg me af of de parelketting die ik droeg niet te formeel was voor het feest waar ik naar op weg was, toen ik mijn moeder zag die in een vuilnisbak stond te graaien. Het was een avond in maart en de taxi stond vast in het verkeer. Ik keek toevallig uit het raam en herkende mijn moeder, met vodden om haar schouders tegen de voorjaarskou.'
In dit aangrijpende levensverhaal beschrijft Jeannette Walls haar jeugd als oudste van de vier kinderen in een gezin dat zonder vaste woonplaats en in bittere armoede leeft. Hoe ze als driejarige knakworstjes stond op te warmen en zich vreselijk verbrandde, hoe haar vader telkens weer ontslagen werd. Hoe haar moeder het land dat ze erfde niet wilde verkopen, ook al zou dat een einde maken aan de financiële zorgen. Hoe ze liever in kartonnen dozen sliepen dan in bedden, omdat het zo gezellig was. Hoeveel zij hield van haar volstrekt onverantwoordelijke ouders, en hoe ze haar keer op keer teleurstelden.
Jarenlang sprak Jeannette Walls niet over haar familie, ze ontweek vragen over haar ouders en haar afkomst. In haar aangrijpende memoires Het glazen kasteel beschrijft ze hoe het kon gebeuren dat zij zelf een succesvolle carrière had en op Park Avenue woonde, terwijl haar ouders dakloos waren.
ISBN 9789026983214 Hardcover, 335 pagina's | Unieboek | april 2005
Vertaald door Ineke van Bronswijk
Re: Thema februari 2012 - Glas
Citaat van de dag
Velen zijn ontroerd bij het zien van armoede, maar vinden eerder hun zakdoek dan hun beurs
Anoniem
Velen zijn ontroerd bij het zien van armoede, maar vinden eerder hun zakdoek dan hun beurs
Anoniem
Re: Thema februari 2012 - Glas
Sjakie en de grote glazen lift
Roald Dahl
Dit boek begint waar Sjakie en de chocoladefabriek ophoudt: in meneer Wonka’s grote glazen lift. Samen met zijn ouders en grootouders – en meneer Wonka – vliegt Sjakie boven de stad, op weg naar de chocoladefabriek waarvan hij de nieuwe eigenaar is. Maar niets gaat volgens plan. Door het geruzie van opoe Jakoba drukt Sjakie te laat op de groene knop. De lift schiet omhoog, sneller en sneller, hoger en hoger!
‘Zijn we te ver gegaan?’ vroeg Sjakie.
‘Te vér?’ riep meneer Wonka. ‘En of we te ver zijn! Zal ik jullie eens wat vertellen, jongens? We zijn in de ruimte, we vliegen in een baan om de aarde.’
Maar ze zijn niet de enigen… vlakbij vliegt een Amerikaans super-ruimtehotel. Wat kan Sjakie doen om dit avontuur tot een goed einde te brengen?
ISBN 9789026132018 Hardcover, 174 pagina's | de Fontein Jeugd | september 2006
Vanaf 8 jaar
Roald Dahl
Dit boek begint waar Sjakie en de chocoladefabriek ophoudt: in meneer Wonka’s grote glazen lift. Samen met zijn ouders en grootouders – en meneer Wonka – vliegt Sjakie boven de stad, op weg naar de chocoladefabriek waarvan hij de nieuwe eigenaar is. Maar niets gaat volgens plan. Door het geruzie van opoe Jakoba drukt Sjakie te laat op de groene knop. De lift schiet omhoog, sneller en sneller, hoger en hoger!
‘Zijn we te ver gegaan?’ vroeg Sjakie.
‘Te vér?’ riep meneer Wonka. ‘En of we te ver zijn! Zal ik jullie eens wat vertellen, jongens? We zijn in de ruimte, we vliegen in een baan om de aarde.’
Maar ze zijn niet de enigen… vlakbij vliegt een Amerikaans super-ruimtehotel. Wat kan Sjakie doen om dit avontuur tot een goed einde te brengen?
ISBN 9789026132018 Hardcover, 174 pagina's | de Fontein Jeugd | september 2006
Vanaf 8 jaar
Re: Thema februari 2012 - Glas
Citaat van de dag
Om jong te blijven is een mind-lift veel beter dan een face-lift.
Anoniem
Om jong te blijven is een mind-lift veel beter dan een face-lift.
Anoniem
Re: Thema februari 2012 - Glas
Vandaag (20e) een citaat die ik al gebruikt heb maar hij was zo toepasselijk dat ik het niet kon nalaten het nog een keer te plaatsen.
Dettie
Dettie
Re: Thema februari 2012 - Glas
Het glazen huis
Pramoedya Ananta Toer
Jacques Pangemanann adviseert het Nederlandse gouvernement in Indië over hoe de nationalistische beweging in toom gehouden kan worden. De politiecommissaris is ook verantwoordelijk voor de arrestaties van de activist Minke, wiens leven in de eerste drie delen van de tetralogie wordt gevolgd. Pangenamann heeft bewondering voor Minke, maar wil ook aan zijn plicht als kolonoiaal spion voldoen. In Het glazen huis geeft Pangemanann zijn persoonlijke visie op de rol van Minke en de ontwikkelingen in Indië.
NBD|Biblion recensie
Anders dan in voorgaande delen ('Aarde der mensen', 'Kind van alle volken' en 'Voetsporen' wordt dit laatste deel van Pramoedya's tetralogie niet door Minke maar door diens ambivalente tegenstander, een politiecommissaris, verteld. Vanuit zijn Glazen huis - dossiers - houdt deze het opkomende nationalisme in Nederlands-Indi angstvallig in de gaten.
Deze historische roman - gebaseerd op een authentiek persoon - is koloniale geschiedenis bij uitstek maar dan gezien door de ogen van de autochtonen. De periode 1912-1918 herleeft, ook al vanwege de uitstekende vertaling van H. Maier.
Een korte samenvatting van voorgaande delen, bio-/bibliografische gegevens in nawoord zijn aanwezig. Kan als zelfstandig boek gelezen worden. Pocketeditie, zeer kleine letter.
(Biblion recensie, G.T. Tjen-A-Kwoei.)
ISBN 9789052267746 Paperback, 461 pagina's | Uitgeverij De Geus | november 1999
Pramoedya Ananta Toer
Jacques Pangemanann adviseert het Nederlandse gouvernement in Indië over hoe de nationalistische beweging in toom gehouden kan worden. De politiecommissaris is ook verantwoordelijk voor de arrestaties van de activist Minke, wiens leven in de eerste drie delen van de tetralogie wordt gevolgd. Pangenamann heeft bewondering voor Minke, maar wil ook aan zijn plicht als kolonoiaal spion voldoen. In Het glazen huis geeft Pangemanann zijn persoonlijke visie op de rol van Minke en de ontwikkelingen in Indië.
NBD|Biblion recensie
Anders dan in voorgaande delen ('Aarde der mensen', 'Kind van alle volken' en 'Voetsporen' wordt dit laatste deel van Pramoedya's tetralogie niet door Minke maar door diens ambivalente tegenstander, een politiecommissaris, verteld. Vanuit zijn Glazen huis - dossiers - houdt deze het opkomende nationalisme in Nederlands-Indi angstvallig in de gaten.
Deze historische roman - gebaseerd op een authentiek persoon - is koloniale geschiedenis bij uitstek maar dan gezien door de ogen van de autochtonen. De periode 1912-1918 herleeft, ook al vanwege de uitstekende vertaling van H. Maier.
Een korte samenvatting van voorgaande delen, bio-/bibliografische gegevens in nawoord zijn aanwezig. Kan als zelfstandig boek gelezen worden. Pocketeditie, zeer kleine letter.
(Biblion recensie, G.T. Tjen-A-Kwoei.)
ISBN 9789052267746 Paperback, 461 pagina's | Uitgeverij De Geus | november 1999
Re: Thema februari 2012 - Glas
Citaat van de dag
Mensen die in glazen huizen wonen doen er goed aan de blinden te laten zakken.
Oliver Herford
Amerikaans auteur, tekenaar 1863-1935
Mensen die in glazen huizen wonen doen er goed aan de blinden te laten zakken.
Oliver Herford
Amerikaans auteur, tekenaar 1863-1935
Re: Thema februari 2012 - Glas
Doorluchtig glas
Kees Fens
Vijftig jaar P.C. Hooft-prijs, 1947-1997. Alle laureaten worden in dit boek geportretteerd: van Amoene van Haersolte tot Judith Herzberg. De auteur Kees Fens toont zich in deze miniatuurportretten de Johan Cruijff van de Nederlandse literatuur, briljant op de vierkante meter. Fens kijkt als geen ander. Wat bij een andere essayist een mogelijkheid is, is bij Fens een kans, altijd gevolgd door een doelpunt, een ontwapende formulering. Zo besluit hij het kunstukje over de jongste P.C. Hooft-prijswinnaar, Judith Herzberg, met de zin:'Goede poëzie is altijd hetzelfde liedje.'
NBD|Biblion recensie
Kees Fens heeft hier alle winnaars van de P.C. Hooft-prijs, vanaf het begin, vijftig jaar geleden, kort getypeerd (in 2 p.). Behalve natuurlijk het lemma over de prijswinnaar van het jaar 1990 (Fens zelf); dat is door Tom van Deel geschreven.
Ter herdenking van de driehonderdste sterfdag van P.C. Hooft werd in 1947 een staatsprijs voor letterkunde ingesteld. In 1987 is de staatsprijs geadopteerd door de - overigens door de staat gesubsidieerde - Stichting P.C. Hooft-prijs. Die adoptie was nodig omdat minister Brinkman in 1984 het advies van de jury om Hugo Brandt Corstius de prijs te geven, niet opvolgde.
Interessant is dat Fens in kort bestek het werk van vijftig jury's (hun leden worden genoemd) jureert door zijn oordeel over de gelauwerden uit te spreken. Zo maakt hij duidelijk dat Amoene van Haersolte de eerste P.C. Hooft-prijs won omdat Dirk Coster, de voorzitter van de jury, wilde voorkomen dat Simon Vestdijk met de eer ging strijken.
Een heel leesbaar naslagwerkje met kleine portretfotootjes van de winnaars.
(Biblion recensie, Hans Renders.)
ISBN 9789021462370 Paperback, 101 pagina's | Em. Querido's Uitgeverij | juni 1997
Kees Fens
Vijftig jaar P.C. Hooft-prijs, 1947-1997. Alle laureaten worden in dit boek geportretteerd: van Amoene van Haersolte tot Judith Herzberg. De auteur Kees Fens toont zich in deze miniatuurportretten de Johan Cruijff van de Nederlandse literatuur, briljant op de vierkante meter. Fens kijkt als geen ander. Wat bij een andere essayist een mogelijkheid is, is bij Fens een kans, altijd gevolgd door een doelpunt, een ontwapende formulering. Zo besluit hij het kunstukje over de jongste P.C. Hooft-prijswinnaar, Judith Herzberg, met de zin:'Goede poëzie is altijd hetzelfde liedje.'
NBD|Biblion recensie
Kees Fens heeft hier alle winnaars van de P.C. Hooft-prijs, vanaf het begin, vijftig jaar geleden, kort getypeerd (in 2 p.). Behalve natuurlijk het lemma over de prijswinnaar van het jaar 1990 (Fens zelf); dat is door Tom van Deel geschreven.
Ter herdenking van de driehonderdste sterfdag van P.C. Hooft werd in 1947 een staatsprijs voor letterkunde ingesteld. In 1987 is de staatsprijs geadopteerd door de - overigens door de staat gesubsidieerde - Stichting P.C. Hooft-prijs. Die adoptie was nodig omdat minister Brinkman in 1984 het advies van de jury om Hugo Brandt Corstius de prijs te geven, niet opvolgde.
Interessant is dat Fens in kort bestek het werk van vijftig jury's (hun leden worden genoemd) jureert door zijn oordeel over de gelauwerden uit te spreken. Zo maakt hij duidelijk dat Amoene van Haersolte de eerste P.C. Hooft-prijs won omdat Dirk Coster, de voorzitter van de jury, wilde voorkomen dat Simon Vestdijk met de eer ging strijken.
Een heel leesbaar naslagwerkje met kleine portretfotootjes van de winnaars.
(Biblion recensie, Hans Renders.)
ISBN 9789021462370 Paperback, 101 pagina's | Em. Querido's Uitgeverij | juni 1997
Re: Thema februari 2012 - Glas
Citaat van de dag
Goede literatuur bezit het vermogen ons met andermans ogen te laten zien.
Gerrit Komrij
Goede literatuur bezit het vermogen ons met andermans ogen te laten zien.
Gerrit Komrij
Re: Thema februari 2012 - Glas
Doorluchtig glas
Kees Fens
Vijftig jaar P.C. Hooft-prijs, 1947-1997. Alle laureaten worden in dit boek geportretteerd: van Amoene van Haersolte tot Judith Herzberg. De auteur Kees Fens toont zich in deze miniatuurportretten de Johan Cruijff van de Nederlandse literatuur, briljant op de vierkante meter. Fens kijkt als geen ander. Wat bij een andere essayist een mogelijkheid is, is bij Fens een kans, altijd gevolgd door een doelpunt, een ontwapende formulering. Zo besluit hij het kunstukje over de jongste P.C. Hooft-prijswinnaar, Judith Herzberg, met de zin:'Goede poëzie is altijd hetzelfde liedje.'
NBD|Biblion recensie
Kees Fens heeft hier alle winnaars van de P.C. Hooft-prijs, vanaf het begin, vijftig jaar geleden, kort getypeerd (in 2 p.). Behalve natuurlijk het lemma over de prijswinnaar van het jaar 1990 (Fens zelf); dat is door Tom van Deel geschreven.
Ter herdenking van de driehonderdste sterfdag van P.C. Hooft werd in 1947 een staatsprijs voor letterkunde ingesteld. In 1987 is de staatsprijs geadopteerd door de - overigens door de staat gesubsidieerde - Stichting P.C. Hooft-prijs. Die adoptie was nodig omdat minister Brinkman in 1984 het advies van de jury om Hugo Brandt Corstius de prijs te geven, niet opvolgde.
Interessant is dat Fens in kort bestek het werk van vijftig jury's (hun leden worden genoemd) jureert door zijn oordeel over de gelauwerden uit te spreken. Zo maakt hij duidelijk dat Amoene van Haersolte de eerste P.C. Hooft-prijs won omdat Dirk Coster, de voorzitter van de jury, wilde voorkomen dat Simon Vestdijk met de eer ging strijken.
Een heel leesbaar naslagwerkje met kleine portretfotootjes van de winnaars.
(Biblion recensie, Hans Renders.)
ISBN 9789021462370 Paperback, 101 pagina's | Em. Querido's Uitgeverij | juni 1997
Kees Fens
Vijftig jaar P.C. Hooft-prijs, 1947-1997. Alle laureaten worden in dit boek geportretteerd: van Amoene van Haersolte tot Judith Herzberg. De auteur Kees Fens toont zich in deze miniatuurportretten de Johan Cruijff van de Nederlandse literatuur, briljant op de vierkante meter. Fens kijkt als geen ander. Wat bij een andere essayist een mogelijkheid is, is bij Fens een kans, altijd gevolgd door een doelpunt, een ontwapende formulering. Zo besluit hij het kunstukje over de jongste P.C. Hooft-prijswinnaar, Judith Herzberg, met de zin:'Goede poëzie is altijd hetzelfde liedje.'
NBD|Biblion recensie
Kees Fens heeft hier alle winnaars van de P.C. Hooft-prijs, vanaf het begin, vijftig jaar geleden, kort getypeerd (in 2 p.). Behalve natuurlijk het lemma over de prijswinnaar van het jaar 1990 (Fens zelf); dat is door Tom van Deel geschreven.
Ter herdenking van de driehonderdste sterfdag van P.C. Hooft werd in 1947 een staatsprijs voor letterkunde ingesteld. In 1987 is de staatsprijs geadopteerd door de - overigens door de staat gesubsidieerde - Stichting P.C. Hooft-prijs. Die adoptie was nodig omdat minister Brinkman in 1984 het advies van de jury om Hugo Brandt Corstius de prijs te geven, niet opvolgde.
Interessant is dat Fens in kort bestek het werk van vijftig jury's (hun leden worden genoemd) jureert door zijn oordeel over de gelauwerden uit te spreken. Zo maakt hij duidelijk dat Amoene van Haersolte de eerste P.C. Hooft-prijs won omdat Dirk Coster, de voorzitter van de jury, wilde voorkomen dat Simon Vestdijk met de eer ging strijken.
Een heel leesbaar naslagwerkje met kleine portretfotootjes van de winnaars.
(Biblion recensie, Hans Renders.)
ISBN 9789021462370 Paperback, 101 pagina's | Em. Querido's Uitgeverij | juni 1997
Re: Thema februari 2012 - Glas
Citaat van de dag
Goede literatuur bezit het vermogen ons met andermans ogen te laten zien.
Gerrit Komrij
Goede literatuur bezit het vermogen ons met andermans ogen te laten zien.
Gerrit Komrij
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 142 gasten