Thema oktober 2011 - Helden

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Thema oktober 2011 - Helden

Berichtdoor Dettie » 02 Okt 2011, 08:49

Hans Brinker of de zilveren schaatsen
Mary Mapes Dodge


Hans Brinker, of De Zilveren Schaatsen is een boek van Mary Mapes Dodge eerste uitgave in 1865. De oorspronkelijke Engelse titel is Hans Brinker, or the Silver Skates. Het is het verhaal van een jongen die tijdens een schaatstocht dwars door Holland, de legendarische geschiedenis van een land achter dijken en duinen vertelt.

Een stuk van het verhaal werd een Amerikaanse legende en indirect ook een stukje Nederlandse import-folklore. Het is een zeer tot de verbeelding sprekend verhaal van de zoon van de sluiswachter van de Haarlemmermeer. Als hij op een stormachtige middag een klein gaatje in de dijk ontdekt, aarzelt hij geen moment. Met zijn vinger houdt hij het gat dicht. Een avond en een nacht lang verdedigt hij zo, letterlijk met blote handen, stad en land tegen de dreigende zee.

Later werd het naamloze jongetje Hans Brinker genoemd, de naam van de hoofdpersoon van het boek. Zowel in Spaarndam (IJdijk) als in Harlingen (vertrekplaats veerboten) en Madurodam staan beelden van die zogenaamde Hans Brinker, voornamelijk voor de Amerikaanse toeristen. In de multimediashow Madurodam by Light staat de figuur Hans Brinker en zijn strijd tegen het water centraal.

Bron: wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Hans_Brinker

Herdruk van de Amerikaanse klassieker uit 1865, die de Amerikaanse koopmansdochter schreef nadat ze het boek 'The rise of the Dutch Republic'van John L. Motley had gelezen.

ISBN 9789025308780 Paperback 319 pagina's | Athenaeum-Polak & Van Gennep | februari 2005
Vertaald door Anita van der Ven Vanaf ca. 11 jaar.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2011 Helden

Berichtdoor Dettie » 02 Okt 2011, 08:49

Citaat van de dag

Hij keek in het rond en zag een kleine opening in de dijk, waar een dun straaltje door stroomde. Ieder kind in Holland zou rillen bij de gedachte aan een lek in de dijk. De jongen begreep meteen dat er gevaar dreigde. Dat kleine gaatje waar het water nu nog doorheen druppelde, zou spoedig groter zijn en leiden tot een grote overstroming. In een flits begreep hij wat hem te doen stond. Hij smeet de bloemen weg en klom omhoog totdat hij het gat had bereikt. Hij duwde zijn vinger er in om het gat dicht te houden. De straal was gestopt. "Zo," dacht hij met jongensachtig plezier, "nu houd ik dat boze water tegen en zal Haarlem niet onderlopen zolang ik hier sta."

Fragment uit Hans Brinkers
zie http://www.meteo-maarssen.nl/sage_002.html

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema oktober 2011 - Helden

Berichtdoor Marjo » 02 Okt 2011, 10:13

Ha, ik was gisteren al aan het zoeken naar dit item.. Helden is natuurlijk hét thema waar ik nu mee bezig ben. En je hebt al twee boeken genomen die op de heldenstapel liggen. Ik kan me laten verrassen door de helden waar jij mee komt, denk ik. En dan af en toe een held 'van mezelf' er bij gooien..
Van nieuwe speciaal geschreven heldenboeken, of van de oudjes, want in ieder boek zit wel een held, of een antiheld.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2011 - Helden

Berichtdoor Dettie » 02 Okt 2011, 10:32

Ik vind het zo'n leuk onderwerp. Heb ook echt plezier in de boeken die ik plaats.
Sommige maanden (thrillers haha) vind ik persoonlijk als thema niet zo leuk maar dit thema, die helden! echt super!

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Thema oktober 2011 - Helden

Berichtdoor WilV » 03 Okt 2011, 09:56

Érg leuk thema inderdaad, en ik ben door de kinderboekenweek ook al helemaal in de helden sfeer!

O ja, via de link op de site kom ik steeds in het dromen item van vorige maand.

Groetjes Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2011 - Helden

Berichtdoor Dettie » 03 Okt 2011, 10:27

Superhelp
Benny Lindelauf



'Alle superhelden zijn vanaf hun geboorte aanzienlijk sterker, behendiger, leniger en slimmer dan gewone kinderen. Hun grootste kracht is echter bij de geboorte onbekend. Die geheime superkracht zal het superkind zelf moeten ontdekken.' Uit: Het Geheime Handboek voor de Superheld


Immo is de superzoon van Magneetman en Vriesvrouw. Hij kan vliegen, is oersterk en ziet zo scherp als een arend, maar hij weet nog niet wat zijn geheime superkracht is. En Immo heeft een groot probleem: hij weet niet of hij wel superheld wil zijn! Het liefst leidt hij een zo gewoon mogelijk leven.
Als Immo op school een nieuwe juf krijgt, gebeuren er opeens allerlei gevaarlijke dingen. Immo moet nu in actie komen om zijn klas te redden. Maar durft hij dat? Help! Driedubbel help!


ISBN 9789045112329 Paperback 144 pagina's | Querido Kinderboeken | augustus 2011
Leeftijd 7 - 9 jaar

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2011 - Helden

Berichtdoor Dettie » 03 Okt 2011, 10:27

Citaat van de dag


"Een held is niet dapperder dan iemand anders, hij is het alleen vijf minuten langer."


Ralph Waldo Emerson

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2011 - Helden

Berichtdoor Dettie » 03 Okt 2011, 12:08

O ja, via de link op de site kom ik steeds in het dromen item van vorige maand.


het is veranderd Willeke, goed dat je het meldt!

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2011 - Helden

Berichtdoor Dettie » 04 Okt 2011, 10:23

Het leven van Michiel de Ruyter
Gerard Brandt


Zonder Gerard Brandt was Michiel de Ruyter waarschijnlijk nooit een held geworden. Het grootste deel van zijn roem heeft Nederlands grootste admiraal namelijk te danken aan de lijvige biografie Het leven en bedrijf van Michiel de Ruyter uit 1687, waarin Brandt de carrière van de vlootvoogd van nabij heeft gevolgd.
Dankzij Brandt kennen we vele kleurrijke anekdotes over het leven van de held, die vroeger op iedere lagere school werden verteld. Hoe de jonge Michiel op de kerktoren van Vlissingen klom om zijn dapperheid te tonen. Hoe hij leed als leerjongen in een touwslagerij waar hij 'aan 't grote wiel' moest draaien. Hoe hij de Duinkerker kapers te slim af was door zijn schip met boter te besmeren. Bovendien geven de beschrijvingen van De Ruyters reizen naar Marokko, West-Afrika en Amerika en zijn zeeslagen tegen de Engelsen een goed beeld van het leven op zee in roerige tijden.
De Ruyter is een icoon van de Gouden Eeuw. Hij staat voor oer-Hollandse waarden als trouw, eenvoud, dapperheid en vroomheid. En, zo wil de overlevering, hij was als een vader voor zijn scheepsvolk.
Brandts biografie van De Ruyter telt meer dan duizend bladzijden. In dit boek zijn alle hoogtepunten bij elkaar gebracht, en hertaald in het Nederlands van nu.


ISBN 9789025303372 Paperback 248 pagina's | Athenaeum-Polak & Van Gennep | maart 2007

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2011 - Helden

Berichtdoor Dettie » 04 Okt 2011, 10:23

Citaat van de dag

Lofdicht op Michiel de Ruyter door Gerard Brandt

Aenschouw den Heldt, der Staeten rechterhandt,
Den redder van 't vervallen vaderlandt,
Die in een jaer twee groote koningkryken,
Tot driemael toe de trotse vlag deedt strijken;
Het roer der vloot, den arm daer Godt door streê,
Door hem herleef de vrijheit en de vreê.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema oktober 2011 - Helden

Berichtdoor Marjo » 04 Okt 2011, 12:42

Zonder Brandt was de Ruyter nooit een held geworden? Wat eigenaardig. Ik ken hem niet anders dan als 'held'.

En dat boek van Lindelauf, het lag hier, dus in begonnen. Maar ja, ook al ben ik in zekere zin fan van Lindelauf, dit boek is toch niet voor mij. Ik heb niet zo'n zin om te lezen over een soort Batman.
En maar meteen over het boek van vandaag: dat is echt een prachtig boek. Je leest dat niet in een keer, het zijn portretten van zoveel verschillende mensen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2011 - Helden

Berichtdoor Dettie » 04 Okt 2011, 12:55

Jammer dat Lindelauf tegenvalt, het leek me een heel grappig boek.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2011 - Helden

Berichtdoor Dettie » 05 Okt 2011, 08:59

Helden
mensen die de wereld mooier maakten
Janny van der Molen



Een meisje leest het dagboek van Anne Frank, een jongetje loopt mee met Gandhi's zoutmars. Nederlandse schoolkinderen corresponderen met leeftijdsgenoten in Zuid-Afrika ten tijde van Mandela's vrijlating. Een zeventiende-eeuws meisje wil net als haar broers Latijn leren.
Vanuit de beleving van kinderen vertelt Janny van der Molen het verhaal van mensen die de wereld door hun moed, kracht en doorzettingsvermogen een stukje mooier maakten. Bekende en minder bekende mensen die voor kinderen van vandaag een voorbeeld en inspiratiebron kunnen zijn:
Anna Maria van Schurman, Charles Dickens, Ferdinand Domela Nieuwenhuis, Florence Nightingale, Anne Frank, Michail Gorbatsjov, Mahatma Gandhi, Moeder Teresa, Nelson Mandela, Aletta Jacobs en Martin Luther King.


ISBN 9789021669236 Paperback 400 pagina's | Ploegsma | augustus 2011
Illustraties Els van Egeraat Leeftijd 10+

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2011 - Helden

Berichtdoor Dettie » 05 Okt 2011, 08:59

Citaat van de dag

"Wees de verandering die je in de wereld wilt zien."

Mahatma Gandhi

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema oktober 2011 - Helden

Berichtdoor Marjo » 05 Okt 2011, 09:39

Niet dat ik perse gelijk moet hebben, hoor. Maar je zegt zelf altijd dat alles moet kloppen, dus..
Haal je nu ook de opmerking over de leeftijd hier boven bij het item weg?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2011 - Helden

Berichtdoor Dettie » 05 Okt 2011, 10:25

ja ik haal het weg.
Stom he ik was er van overtuigd dat het een boek voor jongeren was. Maar ja, ik zie 's ochtends vroeg zoveel boeken voorbij komen voordat ik er een gekozen heb om te plaatsen...

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2011 - Helden

Berichtdoor Dettie » 06 Okt 2011, 11:23

De zwarte Livingstone
een waar gebeurd avonturenverhaal in het Congo van de negentiende eeuw
Pagan Kennedy



In 1890 vertrok William Henry Sheppard, een vierentwintigjarige missionaris, naar de Kongo. Hij zou er meer dan twintig jaar blijven en in het hart van de jungle een missie leiden die volledig door zwarte Amerikanen bemand werd. Tijdens zijn bezoeken aan Amerika om fondsen voor zijn missie te werven werd hij als 'de zwarte Livinstone' bestempeld. Hij sprak voor volle zalen over zijn Afrikaanse avonturen. Sheppard was antropoloog, fotograaf, jager op groot wild en kunstverzamelaar. Hij vergaarde getuigenissen om de wreedheden onder het regime van koning Leopold II publiekelijk aan de kaak te kunnen stellen en daarmee uiteindelijke de Belgische macht in de Kongo te breken.


NBD|Biblion recensie
Op basis van dagboeken, biografieen en brieven reconstrueert de schrijfster in deze geschreven documentaire het levensverhaal van de zwarte missionaris William Sheppard (1865-1927). Hij groeit eind negentiende eeuw op in het gesegregeerde zuiden van de Verenigde Staten en besluit om presbyteriaans zendeling te worden in Afrika. In 1890 vertrekt hij met een blanke missionaris naar Congo, het wingewest van de Belgische koning Leopold II. Sheppard, gevangen tussen het blank kolonialisme en opkomend zwart bewustzijn, ontpopt zich er als jager, antropoloog, ontdekkingsreiziger, kunstverzamelaar en criticaster van uitbuitende ondernemingen, wat hem bij terugkeer in de Verenigde Staten een heldenstatus oplevert.
De toegankelijke tekst verschaft een goed beeld van het missionarissenleven ruim honderd jaar geleden. De schrijfster heeft verre familiebanden met de hoofdpersoon en schreef eerder zeven succesvolle romans. Het boek bevat een klein fotokatern met historische beelden, een notenapparaat, bibliografie en register. Het boek is een boeiende biografische geschiedschrijving die een interessante figuur uit de vergetelheid haalt.


ISBN 9789045011158 Paperback 255 pagina's | Amstel Uitgevers | maart 2006
Vertaling: Janet van der Lee

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2011 - Helden

Berichtdoor Dettie » 06 Okt 2011, 11:24

Citaat van de dag

"Iedereen moet zijn roeping volgen en niemand een andere dan de zijne."

Bakongo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2011 - Helden

Berichtdoor Dettie » 07 Okt 2011, 07:54

Steve Jobs
Richard Bergman, Kim Bos, Bas Roetenberg



De iPod, iPhone, iPad en MacBook. Allemaal apparaten waar de gemiddelde designliefhebber en computerenthousiasteling om staat te springen. En allemaal komen ze uit de koker van computergigant Apple. Als Steve Jobs een fictief personage in een boek was geweest, zouden critici zijn levensverhaal terzijde schuiven als zeer onwaarschijnlijk.
Geadopteerd; een schoolverlater; oprichter van een succesvol computerbedrijf; ongewassen en op blote voeten een bedrijf runnen; op je dertigste multimiljonair zijn; uit je eigen bedrijf worden gewipt; medeverantwoordelijk zijn voor de eerste computeranimatiefilm; een nieuw bedrijf oprichten dat voor 400 miljoen dollar wordt overgenomen; als een messias terugkomen bij je oude bedrijf; het complete medialandschap herdefinieren met iPod, iPhone en iTunes; de computer sexy maken: het is moeilijk te geloven dat het over een en dezelfde persoon gaat.
Wie zo'n avontuur van zijn leven maakte, kon zich niet onttrekken aan de aandacht van gewone stervelingen.
Jobs werd geliefd en gehaat, gewaardeerd en uitgelachen, gehoord en genegeerd. Fans noemen hem standvastig, en critici noemen hem koppig. Grote bedrijven in nood vroegen zich dikwijls af: Wat zou Steve doen?


ISBN 9789048805945 Paperback 232 pagina's | Carrera | juni 2010

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2011 - Helden

Berichtdoor Dettie » 07 Okt 2011, 07:55

Citaat van de dag

Eenvoudig kan veel moeilijker zijn dan complex: je moet harder werken om zo te denken dat het eenvoudig wordt. Maar het is het uiteindelijk waard, omdat je, als je eenmaal op dat punt bent, bergen kunt verzetten.'

Steve Jobs in Trouw
http://www.trouw.nl/tr/nl/4504/Economie ... rden.dhtml

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Thema oktober 2011 - Helden

Berichtdoor WilV » 07 Okt 2011, 09:05

Jij was actueel gisteren!!

Wat een variatie deze maand, leuk!

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema oktober 2011 - Helden

Berichtdoor Marjo » 07 Okt 2011, 09:07

Dit is echt een thema waar je alle kanten mee uit kan. Op de school waar ik nu zit heeft iedere klas een eigen held gekozen. Dat is ook heel erg gevarieerd: natuurlijk een eigen juf of meneer, maar je komt van alles tegen.
Bij het kiezen van de boeken uit de kast, voor op een speciale tafel, weet je ook bijna niet welke je kiezen moet. Het zijn allemaal helden/dinnen...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema oktober 2011 - Helden

Berichtdoor Dettie » 07 Okt 2011, 09:15

WilV schreef:Jij was actueel gisteren!!


Ja toevallig zag ik een boek over hem en ik vond zijn levensverhaal wel een heldenverhaal.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Thema oktober 2011 - Helden

Berichtdoor WilV » 07 Okt 2011, 09:36

Marjo schreef:Dit is echt een thema waar je alle kanten mee uit kan. Op de school waar ik nu zit heeft iedere klas een eigen held gekozen. Dat is ook heel erg gevarieerd: natuurlijk een eigen juf of meneer, maar je komt van alles tegen.
Bij het kiezen van de boeken uit de kast, voor op een speciale tafel, weet je ook bijna niet welke je kiezen moet. Het zijn allemaal helden/dinnen...



Mijn nichtje van elf antwoorde toen ik haar nav de boekenweek naar haar held vroeg met Vincent van Gogh
Ik trots ( die liefde delen we).

Haar broers hadden iets minder artestieke helden, te weten "alle piraten van de wereld"( haar broertje van vijf), en Donald Duck ( haar broer van tien).

Groetjes Willeke

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema oktober 2011 - Helden

Berichtdoor Marjo » 07 Okt 2011, 10:22

Leuk! Je merkt inderdaad de diversiteit op..


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 112 gasten