Thema april 2011 - Voor-achternaam zelfde beginletters

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Apr 2011, 11:15

Citaat van de dag

Een lezer stuurde een berichtje aan Padgett Powell en kreeg dit antwoord:

Ik heb driemaal in mijn leven vragen gesteld aan een schrijver en slechts eenmaal taal noch teken vernomen. Zou ik als schrijver antwoorden op brieven die ik kreeg? Hoe zou ik me voelen als ik dat zelf nooit deed? Wie is je favoriete schrijver? Zou je hem of haar een brief willen schrijven? Waarom wil je dat? Moet je schaamte overwinnen om het te doen? Weet je precies wat je bijbedoelingen zijn? Heb je de neiging om vast te houden als je geen antwoord krijgt? Kan je je in de schrijver verplaatsen? Ben je eigenlijk een stalker?


Padgett Powell
Bron: versindaba

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Apr 2011, 11:02

Mijn beter ik
Renate Rubinstein


Met de publicatie van 'Mijn beter ik' in 1991 veroorzaakte Renate Rubinstein zelfs na haar dood nog een schandaal. Ze deed verslag van de geheime liefde die ze tien jaar had gedeeld met Simon Carmiggelt, 'de meest getrouwde man van Nederland', en bleek daar een taboe mee aan te roeren. Het boek werd besproken als een toonbeeld van haar, zelfs postume, geldingsdrang, de koningin van de column regeerde 'over het graf'. Maar was dat werkelijk wat Rubinstein dreef?
Deze nieuwe uitgave van Mijn beter ik maakt de weg vrij voor een lezing die meer recht doet aan haar inzet. In een briljant essay, aan de hand van nooit eerder openbaar gemaakte dagboekfragmenten, laat Hans Goedkoop zien hoe Rubinstein bij het schrijven van het boek geleid werd door hoogst tegenstrijdige gevoelens, van vertedering voor haar laatste grote liefde tot onstelpbaar schuldgevoel.


NBD|Biblion recensie
Om te voorkomen dat de romance van 10 jaar tussen Simon Carmiggelt en Renate Rubinstein nooit bekend zou worden, heeft de laatste haar herinneringen aan hem na zijn dood opgeschreven. Na de dood van Carmiggelts vrouw en na Rubinsteins overlijden zijn ze in boekvorm verschenen. Het zijn dagboekfragmenten, kleine beschouwingen en voorvallen, vooral veel citaten uit brieven en kaarten die Carmiggelt aan haar geschreven heeft. Het bijzondere aan het boek is niet de inhoud. Zelfs in details verschilt dit relaas van een late liefde niet van andere relaties van een oudere man en een vriendin die aanzienlijk jonger is dan hijzelf en zijn vrouw. Omdat het hier gaat om twee bekende schrijvers, maar vooral omdat het om de heimelijke relatie van Nederlands meest geliefde auteur gaat, heeft het boek meteen bij verschijnen veel repercussies gewekt. Zoals te verwachten was, is het goed geschreven. Het is ook een eerlijk boek en er klinkt duidelijk spijt door dat ze hem nooit alleen voor zichzelf heeft mogen hebben. Deze editie is aangevuld met een uitstekend essay (25 p.) van de aspirant biograaf van Rubinstein, Hans Goedkoop, aan de hand van niet eerder gepubliceerde dagboekfragmenten.
(NBD|Biblion recensie, Redactie)


ISBN 9029025662 Paperback 191 pagina's | Meulenhof| 1991

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Apr 2011, 11:02

Citaat van de dag

Leven is: niet ophouden met beginnen.

Renate Rubinstein

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 23 Apr 2011, 22:05

Ach... "mijn betere ik" vond ik zo mooi,
Zelfs nog wel eens her-lezen, Terwijl ik toch niet bepaald een voorstander ben van de geheime liefdes. maar dit is zo mooi gedaan.
En pas postuum verschenen.

Ik heb een tijd lang zo ie zo veel van haar gelezen. Ze kon mooi schrijven.

Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Apr 2011, 11:38

Vlaschaard
Stein Streuvels


Roman van Stijn Streuvels (1871-1969). Het vader-zoon conflict is een verhaal van alle tijden dat hier door Streuvels meesterlijk wordt gebracht. Het conflict tussen de rijke en koppige boer Vermeulen, vasthoudend aan zijn eigen grote gelijk, en de vernieuwende ideeën van zoon Louis, die klaar staat om de fakkel over te nemen.
De natuurbeschrijving en het psychologisch uittekenen van de hoofdpersonages maken De Vlaschaard tot een hoogtepunt in de Vlaamse en Europese letterkunde.
Het boek werd verfilmd in 1942 en 1983.



Meulenhoff

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Apr 2011, 11:39

Citaat van de dag


Een ruischebuische, kloek van beenen, rond van heupen, vol van lijf en rank van leden, met een aanzicht als een zonne en een kop koornblond haar dat altijd wijd op en verwerreld stond en waaronder haar oogen blonken als karbonkels.

fragment uit De Vlaschaard

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 24 Apr 2011, 20:35

Heel mooi die tekst. Maar ik ben bang dat het boek lezen heel vermoeiend zal zijn.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Apr 2011, 08:53

De gelukkige klas
Theo Thijssen


De gelukkige klas (1926) is het vervolg op Schoolland. Het is het ontroerende en tegelijk geestige dagboek van een onderwijzer, meester Staal, waarin hij de dagelijkse gang van zaken in zijn klas beschrijft.Het dagboek doet je wegdromen naar een ideale schooltijd. Door de fantastische stijl, de spreektaal, de humoristische en ontroerende voorvallen en de sympathie die de hoofdpersoon oproept, kun je het niet meer wegleggen voor het uit is. Bovendien is De gelukkige klas door de huidige discussie over het niveau van het onderwijs in Nederland weer uiterst actueel geworden.


NBD|Biblion recensie
Editie in gemoderniseerde spelling van het bekende dagboek van de Nederlandse schrijver (1879-1943), gewijd aan zijn gelukkige klas: de vierde en vijfde van een Amsterdamse volksschool. Theo Thijssen, pedagoog in hart en nieren, wars van ambtelijke administratie en regelzucht en behept met een onuitroeibare liefde voor kinderen. Daartussendoor als kleine miniatuurtjes: tientallen juweeltjes van pedagogische aard. Hoe pak je een klas aan, hoe maak je contact, hoe beziel je ze en wat doe je voor hun succes in leren. Leren is aardig en leuk, als de meester belang in je stelt. "En toen kwam weer het heerlijke wonder, dat je telkens en telkens in een klas beleeft: de gulzige aandacht voor een stukje zuivere geestelijkheid." Na zoveel tijd nog even verfrissend door de verbluffende kijk op kinderen, de milde zelfspot en het aardige bedrijf dat onderwijs heet.


ISBN 9789025363284 Hardcover 277 pagina's | Athenaeum-Polak & Van Gennep | januari 2013

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Apr 2011, 08:53

Citaat van de dag


Ik ben bereid, de minachting der serieuzen te ondergaan
- maar ik geloof aan het goed recht van vrolik proza, ook in dezen tijd.

(Theo Thijssen, geciteerd in Theo Thijssen een beeld van zijn leven, blz. 56)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Apr 2011, 08:54

En met deze uitspraak ben ik het zo eens!

vrolik proza! Ja graag!

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 25 Apr 2011, 13:12

En toch: niet alleen maar vrolijk. Ik ga voor variatie en voor elk wat wils!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Apr 2011, 13:28

Je hebt gelijk, maar wat meer vrolijke goede boeken zou wel mogen van mij. Die zijn toch wel erg in de minderheid.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 25 Apr 2011, 22:33

He wat leuk...Toon Tellegen vandaag. Ben gek op die dierenverhalen, meestal ligt er wel iets op mijn nachtkastje van hem.

Groetjes Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Apr 2011, 10:13

Na aan het hart
Toon Tellegen


De eekhoorn en de mier zijn vrienden. Ze kunnen lang met elkaar praten, maar ook samen zwijgen, ze komen op het juiste moment onverwacht langs, zetten elkaar aan het denken, durven eerlijk te zijn en helpen elkaar. Ook is de eekhoorn goed bevriend met de olifant en neemt hij diens hoogstmerkwaardige eigenschap voor lief- zoals vrienden doen.


In deze bloemlezing uit de dierenverhalen van Toon Tellegen zijn de mooiste verhalen over vriendschap bij elkaar gebracht.


ISBN 9789021434513 Hardcover 62 pagina's | Em. Querido's Uitgeverij | augustus 2010

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Apr 2011, 10:13

Citaat van de dag

'In 1983 ben ik begonnen met de verhalen over de eekhoorn en de andere dieren. Het was op 3 juni. Ik herinner het me nog goed. Ik schreef gedichten en werkte daar elke dag aan. Maar langer dan twee uur per dag kon ik onmogelijk aan gedichten werken. Ik wilde altijd iets anders erbij schrijven. Vooral toneelstukken of scenario's voor films.

Toen, op die dag, besloot ik verhaaltjes te gaan schrijven over dieren. Elke dag een. Mijn dagelijkse eekhoorntje. Ik wist dat dat de enige manier was om er iets van terecht te laten komen. Anders zou het plan op niets uitlopen.

Toon Tellegen

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Apr 2011, 08:50

Karl Marx universiteit
Tymen Trolsky


Karl Marx Universiteit is een roman, een liefdesroman. Het is het verhaal van de liefde tussen een man en een vrouw, de oudere journalist Fedde Reephof en studente Nicole. Maar hiermee is niet alles gezegd. De gebeurtenissen in deze roman spelen zich af in de bewogen nadagen van de zestiger jaren van de vorige eeuw, toen het studentenprotest in Parijs losbarstte en het Maagdenhuis in Amsterdam werd bezet. Dat Tilburg, waar deze documentaire roman zich grotendeels afspeelt, de plaats was waar het eigenlijk allemaal gebeurde, weten maar weinigen. De roman geeft een indringend beeld van deze korte periode uit de geschiedenis, waarin toch zo veel veranderingen in gang werden gezet en die zijn sporen heeft nagelaten in de levens van bijna iedereen die het heeft meegemaakt.

NBD|Biblion recensie
De grote roman over de jaren zestig in Nederland is nog niet geschreven, maar Tymen Trolsky (pseudoniem van Jasper Mikkers, 1948) doet een verdienstelijke poging daartoe. In zijn verhaal over de politiek woelige jaren zestig in Tilburg draait het om Feddde, een journalist van de plaatselijke krant die de revolutie aangrijpt om zijn eigen midlife crisis bot te vieren. Vastgeroest in een huwelijk komt hij door zijn zoon in het revolutionaire milieu van de universiteit terecht, tijdelijk Karl Marx Universiteit gedoopt. Met veel gevoel voor humor en een grote dosis kennis van die jaren weet Mikkers hilarisch de tijdgeest neer te zetten. De herkenbare discussies in de studentenvakbond, de seksuele mores van die tijd en het modieuze mededogen voor de verschoppelingen der aarde (letterlijk over de hele wereld) is aandoenlijk en tragikomisch. 'Kennis is fascisme' en de studenten willen medezeggenschap maar gaan intussen niet accoord met het poets- en kookrooster in hun eigen studentflat.
Prachtige zedenschets van de jaren zestig. Paperback; kleine druk.
(NBD|Biblion recensie, Hans Renders)


ISBN 9789021434513 Hardcover 62 pagina's | Em. Querido's Uitgeverij | augustus 2010

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Apr 2011, 08:50

Citaat van de dag


De revolutie die zich eind jaren zestig in Tilburg voltrok, verdiende het te worden vastgelegd. Dat was een van de motieven om dit boek te schrijven. Een andere overweging was: niet eerder was Tilburg – en niet alleen de toenmalige Katholieke Hogeschool Tilburg – het toneel van grote tegenstellingen, van idealisme, strijd, dramatiek en tragiek.


Tymen Trolsky over het boek Karl Marx Universiteit

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 27 Apr 2011, 20:00

Verrassend boek vandaag.. nooit van de titel gehoord, nooit van de schrijver. Maar wel interessant, als het meer over de achtergrond vertelt tenminste.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Apr 2011, 21:37

Bedoel je het boek van Trolsky over Tilburg of van Vrindts over de mijnen?

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Apr 2011, 11:29

Geheime vrienden
Veerle Vrindts


Honderd jaar geleden werkten de meeste kinderen van tien jaar in de fabriek of in de mijn. Ze sloofden zich twaalf uur per dag uit voor een hongerloon. Op een dag zit Liese op haar favoriete verboden plekje en leert toevallig Sebastiën kennen. Hij is de zoon van de rijke fabrikant waarvoor Liese, haar familie en de hele buurt werken. Hij krijgt privéles, heeft alles wat hij nodig heeft en nog veel meer. Ze worden goede vrienden, maar de rijke en arme mensen om hen heen staan vijandig tegenover elkaar…


Een mooi verhaal dat vooral over gevoelens en dromen van jonge mensen gaat. De schrijfster vertelt daarover op een eenvoudige en ontroerende manier. Ze was zelf dertien toen ze het schreef. Het boek kreeg de tweede plaats in De Matilda Prijs, een schrijfwedstrijd voor en door de jeugd, en werd in 2001 bekroond door de Kinder en Jeugdjury Vlaanderen
Bron: scarlet.be


ISBN 9789052405902 Paperback 128 pagina's | Uitgeverij Houtekiet | juli 2001
vanaf 10 jaar

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Apr 2011, 11:29

Citaat van de dag


"De ziel van den mens groeit niet van loon, maar van den arbeid die 't loon verdient."


Multatuli
Nederlands schrijver (ps. van Eduard Douwes Dekker) (1820-1887)

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 28 Apr 2011, 19:49

Nou, van die revolutie heb ik natuurlijk wel gehoord. Was er zelfs bij..
Nee, ik bedoel dat boek over die mijnkinderen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Apr 2011, 19:55

Nu verras je me Marjo. Zwarte sneeuw van Simone van der Vlugt of dat boek van Kustermans "Voor Paulien" ging ook over de mijnen. Waarom vind je dit boek dan verrassend?

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 28 Apr 2011, 20:41

Dat klopt. Maar dit lijkt me anders? Denk je niet dan?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Apr 2011, 22:19

nee, ik krijg niet de indruk dat het heel erg anders is.
Er was volgens mij ook al een boek over de rijke jongen en het arme meisje dat in de mijnen werkte. (of rijk meisje en arme jongen) Maar ik kom niet op de titel.

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 29 Apr 2011, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 111 gasten