Thema april 2011 - Voor-achternaam zelfde beginletters

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Apr 2011, 10:07

Citaat van de dag

Ik houd van avontuur. Ieder mens is zelf verantwoordelijk voor de hoeveelheid opwinding in zijn leven. Het is niet zo moeilijk om het zelf wat spannender te maken als je je leven te saai vindt. Maar je moet het zelf willen, en dan ook doen.

Jane Johnson

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 15 Apr 2011, 10:57

Weet iemand dat of Kordon met zijn citaat van vandaag een indeling in klassen bedoelt met hoog-laag?
Het is overigens een uitspraak waar ik me heel ongemakkelijk bij voel.

Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Berichtdoor Lezer100 » 15 Apr 2011, 12:13

Marjo schreef:Weet iemand dat of Kordon met zijn citaat van vandaag een indeling in klassen bedoelt met hoog-laag?
Het is overigens een uitspraak waar ik me heel ongemakkelijk bij voel.


Kan ik niet zo direct op antwoorden, Marjo, maar ik denk dat je deze uitspraak ook moet situeren in de periode waarin het boek zich afspeelt (midden 19de eeuw), en dan kan ik jouw interpretatie wel volgen.
Lezer100

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Apr 2011, 12:27

Ik heb een citaat gezocht uit dit boek van Kordon. Het leek mij wel toepasselijk bij de beschrijving van het boek. Het citaat komt uit een recensie in NRC over dit boek


Kordon is een knappe geschiedschrijver, hij weet veel historische informatie te geven zonder dat dit schoolmeester-achtig overkomt. Hij doceert goed en stopt de informatie vooral in de dialogen. In de discussies die steeds losbarsten, kan hij veel kwijt over het gedachtengoed van die tijd: “Er is altijd hoog en laag geweest. En waarom? Omdat God ons nu eenmaal zo heeft ingedeeld. Onruststoker! Niets is je heilig!”

“Een heleboel is me heilig, baas. Mijn vrouw, mijn kinderen, mijn vrienden en alle mensen die te lijden hebben onder dit onvrije versplinterde Duitsland.”

Kordon wil dat de lezer ook meevoelt. Dit doet hij door uitvoerig de ellende van het lompenproletariaat te schetsen. Hierdoor kan je goed begrijpen waarom de kleine luyden eigenlijk aan de revolutie begonnen. Als geëngageerd schrijver wil hij ook graag zijn verontwaardiging delen. Hier en daar laat hij zich teveel meeslepen door zijn sociaal realisme en krijgt zijn stijl iets potsierlijks: “Ook in de andere vertrekken: niets dan de vreselijkste armoede, niets dan vuiligheid, allemaal vreemde personages!”


Hier staat het hele artikel http://www.nrcboeken.nl/recensie/de-ell ... oletariaat

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 15 Apr 2011, 15:23

Dit verduidelijkt een heleboel. Dank voor de moeite!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Apr 2011, 09:44

Het verhaal van Jette en Frieder
Klaus Kordon



Berlijn 1847-1848.
Vijftienjarige Jette en haar zus Guste met haar zoontje wonen in een van de armste wijken van Berlijn. Het zijn zware tijden. Guste moet het dagelijks brood op straat verdienen terwijl Jette op haar neefje past. Boven hen woont Frieder, timmermansgezel, met zijn moeder. Elke morgen liggen er bij Jette, drie aardappelen voor de deur. Zo laat Friede merken dat hij verliefd op Jette is. Maar buiten de deur is de situatie weinig romantisch. De mensen verzetten zich steeds heftiger tegen de willekeur van de machthebbers en de almaar stijgende prijzen van de levensmiddelen. Als Frieder bij een opstand betrokken raakt, komt hij in de gevangenis terecht...

NBD|Biblion recensie
Het boek beschrijft hoe een timmermansgezel (Frieder) en een jong meisje (Jette) verliefd raken in het Berlijn van 1848. Beiden groeien op in armoede. De zus van Jette verdient de kost als prostituee. Frieder wordt zich steeds meer bewust van de sociale misstanden en voert samen met anderen strijd voor verbetering van de levensomstandigheden van de armen. Frieder maakt allerlei spannende gebeurtenissen mee in de periode 1848-1849 waarin in heel Europa opstanden en revoluties uitbreken.
De historische achtergrond van het verhaal speelt een belangrijke rol: het verlangen naar meer politieke invloed van gewone burgers en de aanklacht tegen honger en armoede. De schrijver gebruikt gewone spreektaal in veel dialogen die bedoeld zijn om uitleg te geven over de opkomst van het democratische gedachtegoed. Hij schrijft niet te lange zinnen en gebruikt geen moeilijke woorden. Sommige woorden en ideeën staan achterin het boek verklaard. Geen illustraties in een 500 bladzijden dik boek dat de aandacht goed vast weet te houden ondanks de wat al te moralistische en opvoedkundige bedoelingen. Vanaf 13 jaar.
(Biblion recensie, Fred Koekoek.)


ISBN 9789026990625 Hardcover 494 pagina's | Unieboek | september 1998
Vertaald door Els van Delden

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Apr 2011, 09:44

Citaat van de dag

“Er is altijd hoog en laag geweest. En waarom? Omdat God ons nu eenmaal zo heeft ingedeeld."

Klaus Kordon
Fragment uit Het verhaal van Jette en Frieder

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Apr 2011, 08:51

De geheime zoon
Laila Lalami


De negentienjarige Youssef el Mekki groeit op in een sloppenwijk van Casablanca. Dagelijks kijkt hij oude films in een vervallen buurtbioscoop en stelt zich daarbij voor als de held, in een ander leven, in een andere wereld. Dan, op een dag, komt het onbereikbare opeens binnen handbereik.
Youssef ontdekt dat zijn vader, van wie hij dacht dat hij dood was, springlevend is. Nabil, een welvarend zakenman, wil graag zorgen voor de zoon die hij nooit gekend heeft en hem een nieuwe start geven. Klaar voor de rol van bevoorrechte zoon laat Youssef zijn moeder achter, mengt zich in de upper class en maakt van dichtbij mee hoe geld deuren opent en mogelijkheden schept.
Zijn toekomst lijkt verzekerd - totdat een ongelukkig keren van het lot hem weer terugwerpt in zijn oude wijk. Youssef beseft hoe beperkt zijn kansen zijn geworden zonder geld en connecties. Dit maakt hem een gemakkelijke prooi voor een extreme islamitische groepering, simpelweg bekend als De Partij.


NBD|Biblion recensie
Tweede roman van de Marokkaans/Amerikaanse Lalami [1970], die in 2005 debuteerde met het goed ontvangen 'Hoop en andere gevaarlijke verlangens'. Hoofdpersoon is de negentienjarige Youssef el Mekki. Hij woont met zijn moeder in een sloppenwijk van Casablanca. Net voordat hij aan een studie aan de universiteit begint, ontdekt hij het bestaan van zijn dood gewaande vader. Hij gaat op zoek naar Nabil Amrani, een rijke zakenman uit de upper class. Nabil accepteert zijn enige zoon, van wie hij het bestaan niet wist. Hij laat hem in het geheim in zijn appartement wonen en helpt hem met een stageplaats. Van de ene op de andere dag wordt Youssef echter ontslagen, zitten er andere sloten op zijn huis en verdwijnt zijn vader uit zijn leven. Hij moet terug naar de sloppenwijk waaruit hij dacht te zijn ontsnapt. Youssef is verloren en als hij een opdracht krijgt van fundamentalisten, komt zelfs zijn halfzus Amal uit Amerika te laat.
Prachtige roman over onrechtvaardigheid en verkniptheid in de islamitische wereld. In de geest van Hoesseini. Voor een groot publiek. Paperback, vrij kleine druk.
(NBD|Biblion recensie, Annemiek Buijs)


ISBN 9789058315052 Paperback 284 pagina's | MM Boeken | september 2009
Vertaald door Ankie Klootwijk, Ernst de Boer

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Apr 2011, 08:51

Citaat van de dag


‘Wat kom je hier dan doen?’ vroeg Nabil nauwelijks hoorbaar.
Plotseling werd Youssef overvallen door een gevoel van gêne. Hij schaamde zich te erg om uit te leggen wie hij was: het vergeten buitenechtelijke kind. De woorden kwamen niet over zijn lippen. ‘Ik denk dat u dat wel weet,’ zei hij ten slotte. Dat leek niet veel uit te halen. Nabil trok alleen zijn wenkbrauwen op en keek hem vorsend aan, maar zei niets.
Youssef fluisterde: ‘Ik ben uw zoon.’


Fragment uit De geheime zoon

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 17 Apr 2011, 14:50

Ooooooh...wat goed dat boek van vandaag van Marriet Meester..Sla een spijker in mijn hart.

Meester heeft práchtige boeken geschreven over de zigeuners in Roemenie, en dit is er eentje van.Ik heb deze boeken verslónden.

Groetjes Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Apr 2011, 08:56

Sla een spijker in mijn hart
Mariët Meester


Wie hebben we binnen onze grenzen gekregen sinds Roemenië deel uitmaakt van de Europese Unie? In ieder geval twee miljoen Roemeense Roma – waarmee de Roma in een klap onze grootste etnische minderheid zijn geworden. Allerlei officiële rapporten zijn verschenen over de situatie van de Roemeense Roma, maar Mariët Meester schetst hun leven van binnenuit, met een grote persoonlijke betrokkenheid.
Kort na de val van dictator Ceausescu in december 1989 reisde zij naar Roemenië. Daar leefde zij met de Roma. Zij publiceerde er het bewogen De stilte voor het vuur over. Midden jaren negentig, maar ook in 2004 en 2005 keerde ze terug, om de Roma op te zoeken wier levens ze eerder deelde. Ze ontdekte dat er inmiddels een gypsy-is-beautiful beweging op gang is gekomen. Kreeg ze destijds nog vaak te horen: 'Je moet niet over ons schrijven, wij zijn slechte mensen,' nu hebben de Roemeense Roma hun eigen geschiedenis ontdekt, die er een is van slavernij en deportatie. Nog altijd is de levensverwachting van de Roma vijftien jaar lager dan die van andere Roemenen, al zijn er ook Roma die grote welvaart hebben bereikt.
In Sla een spijker in mijn hart brengt Mariët Meester haar ervaringen van vijftien jaar samen, geïllustreerd met schitterend fotomateriaal. Het resultaat is een uniek, indringend en genuanceerd portret van een rijk geschakeerde gemeenschap in de marge van de toekomstige Europese Unie – mensen voor wie het eenzijdige stereotype 'zigeuner' hopeloos tekortschiet.


NBD|Biblion recensie
Kort na de val van Ceaucescu in 1989 reisde de schrijfster van dit boek, die al eerder enkele romans publiceerde, voor de eerste keer in 1990 en 1991 naar Roemenie. Ze maakte in het bijzonder kennis met de Roma, een achtergestelde minderheid van zo'n 2 miljoen mensen in dit land. In de jaren 1994-1995, 1997 en 2004-2005 keerde ze er terug, samen met haar vriend. Op vlotte, maar zeer betrokken wijze vertelt ze over haar belevenissen en ontmoetingen met de Roma die ze tegenkwam in plaatsen als Boekarest, Hetea, Cluj, Floresti, Targu Jiu en in Caracal waar haar pleegzoon David woont. Haar persoonlijke ervaringen worden hier en daar afgewisseld met beschouwingen over de geschiedenis en de sociale situatie van de Roma in Roemenie, die er vaak in armoedige omstandigheden leven en er een minderwaardige positie hebben. Over haar belevenissen met de Roma in de jaren '90 heeft ze op een vroeger tijdstip gepubliceerd in eerder verschenen boek (De stilte voor het vuur*) en in Vrij Nederland. Het boek is geillustreerd met 2 katernen kleurenfoto's en een overzichtskaart van Roemenie.
(Biblion recensie, Dr. J. Kroes)


ISBN 9789050187671 Paperback 350 pagina's | Uitgeverij Balans | april 2007

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Apr 2011, 08:57

Citaat van de dag

”Voor sommige Roma is het moeilijk om voor te stellen dat iemand in ze geïnteresseerd is. Ze zijn niet gewend dat er naar hen wordt geluisterd."

Mariët Meester
Fragment uit interview in dagblad van het noorden
http://www.marietmeester.nl/dagbladvhnoorden190506.pdf

-

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Apr 2011, 08:58

WilV schreef:Ooooooh...wat goed dat boek van vandaag van Marriet Meester..Sla een spijker in mijn hart.

Meester heeft práchtige boeken geschreven over de zigeuners in Roemenie, en dit is er eentje van.Ik heb deze boeken verslónden.

Groetjes Willeke


Kijk! Van zulke reacties word je blij. :D

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Apr 2011, 09:02

Gejaagd door de wind
Margaret Mitchell


Ze kon Rhett terugwinnen. Ze wist dat ze het kon. Er was nog nooit een man geweest die ze niet kon krijgen als ze eenmaal haar zinnen op hem had gezet. 'Morgen zal ik een manier bedenken om hem terug te krijgen. Tenslotte begint er morgen weer een nieuwe dag.' Zo eindigt een van de beroemdste liefdesverhalen ooit: dat van de mysterieuze Scarlett O'Hara en de even onstuimige als intrigerende Rhett Butler. Tegen de achtergrond van de Amerikaanse burgeroorlog in het zuiden van de Verenigde Staten speelt zich de gepassioneerde romance af.

NBD|Biblion recensie
Een jonge aristocratische vrouw uit Georgia tracht zonder scrupules en ten koste van de tradities van haar klasse iets te redden uit de ruine van de Amerikaanse Burgeroorlog (1861-1865) waarin de beschaving van het Zuiden verloren ging.
Het enige boek van de schrijfster, die er tien jaar voor nodig had om m.b.v. herinneringen van haar eigen familie het zo aansprekende lot van de hoofdpersoon te verwoorden. Het werk heeft, mede dankzij de succesvolle verfilming (ook voor televisie), niet weinig bijgedragen aan de legendevorming over de nobele aristocraten uit het Zuiden. Hoewel er tamelijk wat cliche-zaken in het boek terug te vinden zijn, bewijst Margaret Mitchell in haar schilderingen van de belegering en verovering van Atlanta en van de uitbuiting van het Zuiden door de Noordelijken dat ze in staat is deze tragedie, de Amerikaanse Burgeroorlog, levend te laten worden.
Paperback; kleine druk, volle bladspiegel. Staat weer in de belangstelling door het onlangs gepubliceerde tweede vervolg: Rhett Butler's People van Daniel McCraig (eerder verscheen al Scarlett van Alexandra Ripley).
(NBD|Biblion recensie, Redactie)


ISBN 9789022549247 Paperback 959 pagina's | Boekerij | november 2007
Vertaald door Roldanus, W.J.A., Annet Mons

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Apr 2011, 09:03

Citaat van de dag

''Frankly, my dear, I don't give a damn,'' is door 500.000 mensen uitgeroepen tot de beste filmquote allertijden. De zin komt uit het epos dat werd uitgeroepen tot beste film: Gone with the wind, uit 1939.

Bron: Parool 24-03-2011

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 20 Apr 2011, 08:36

Een stad vol boeken
Nelleke Noordervliet



bibliotheken en bijzondere collecties in Amsterdam

Amsterdam is al sinds de middeleeuwen een vrijplaats voor het woord, zowel in gesproken als gedrukte vorm. Velen kwamen door de eeuwen heen om deze reden naar Amsterdam. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de stad zoveel prachtige bibliotheken en bijzondere collecties herbergt. Zoals Ets Haim in de Portugese Synagoge, Felix Meritis, de Artisbibliotheek, de Cuypersbibliotheek in het Rijksmuseum, het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie en niet in de laatste plaats de prachtige nieuwe Openbare Bibliotheek van Amsterdam.
Vanaf 23 april 2008 is Amsterdam een jaar lang Wereldboekenstad en dat vormt de aanleiding om al deze verborgen schatten van de stad te boekstaven.

Auteur Nelleke Noordervliet mengt historische werkelijkheid met fictie. De lezer wordt meegenomen op een wandeling door tijd en ruimte langs de verborgen schatten van de stad. Het boek vertelt zo de culturele geschiedenis van Amsterdam aan de hand van de bibliotheken en bijzondere collecties die de stad rijk is.


NBD|Biblion recensie
Gelegenheidsuitgave over boeken, drukkers, uitgevers, schrijvers, bibliotheken en lezers in Amsterdam, ter gelegenheid van de toekenning van de titel Wereldboekenstad 2008-2009 door UNESCO en van de realisatie van de nieuwe Openbare Bibliotheek in Amsterdam (OBA) in 2007. Nelleke Noordervliet neemt de lezer mee op een fictieve wandeling door de stad van vroeger en nu. Op deze verzonnen historische tocht ontmoet zij hoofdpersonen uit de boekgeschiedenis van Amsterdam, beginnend bij de eerste drukkers uit de 16e eeuw en eindigend bij Annie M.G. Schmidt. Ook ontmoet zij Anne Frank en Spinoza. Naast dit stukje fictieve geschiedenis zijn er foto's van boekhandels en 15 artikelen of profielen van bijzondere collecties en bibliotheken in Amsterdam, zoals de Artis Bibliotheek, de OBA of de bibliotheken van het Koninklijk Instituut voor de Tropen en het Rijksmuseum. Een bijzonder rijk geillustreerde tweetalige uitgave in het Nederlands en het Engels voor iedereen die van Amsterdam en van boekgeschiedenis houdt.
(NBD|Biblion recensie, Annemiek Buijs)


ISBN 9789046803981 Paperback 155 pagina's | Nieuw Amsterdam | april 2008

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 20 Apr 2011, 08:36

Citaat van de dag

‘Een schrijver tekent de verborgen kaart van de werkelijkheid. De lezer vindt daarop zijn weg’

Met dit citaat siert Nelleke Noordervliet sinds kort de boekenbon van 10 euro.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 20 Apr 2011, 11:27

Ik was gisteren bij Buwalda en die vertelde over zijn tweede boek. En ik maar denken waar heb ik dat meer gehoord of gelezen?
Natuurlijk: hier op Leestafel!
Het plot gaat over een jongen die weet wie zijn vader is, maar zijn vader kent hem niet. Zoiets staat dus bij het boek van Laila Lalami.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 20 Apr 2011, 15:46

Natúúrlijk hier op Leestafel haha

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Apr 2011, 09:03

De nacht in
Olaf Olafsson


Christian Benediktsson, al twintig jaar butler bij de beroemde Amerikaanse krantenmagnaat Wiliam Randolph Hearst, leidt ogenschijnlijk een rustig bestaan. Zijn dagen zijn afgestemd op de vaste patronen van Hearsts leven en op de eisen die het bestieren van een luxueus huishouden aan hem stellen. Maar wanneer hij alleen is, dringen de herinneringen aan een ander leven en andere momenten zich op: zijn heimelijke vertrek uit IJSland, zijn vaderland; de nacht waarop hij zijn vrouw en kinderen verliet voor een revuedanseres in New York; zijn roekeloze affaire met een tragische afloop; zijn financiële teloorgang en radicale breuk met zijn oude leven.
Olaf Olafsson (Reykjavik 1962) leidt twee totaal verschillende levens. Hij is vice chairman van Time Warner Digital Media in New York en bestsellerauteur in IJsland. Zijn vorige roman, The Journey Home, is de best verkochte roman in de geschiedenis van IJsland. Olafssons werk is in meer dan 14 talen vertaald.

NBD|Biblion recensie
De in 1962 in Reykjavik geboren auteur woont en werkt in New York en Reykjavik. Terwijl Olafsson zich in de VS met elektronica bezighoudt, is hij op IJsland een van de meest gevierde (en vertaalde) hedendaagse schrijvers. In zijn boeken concentreert hij zich voornamelijk op het thema van de 'IJslandse emigratie'. Het is een grote verdienste van de Nederlandse uitgever dat deze talentvolle IJslandse schrijver nu ook hier te lezen is. Olafsson, overigens de zoon van een bekende IJslandse schrijver, zegt over zichzelf dat hij het schrijverschap niet heeft gekozen, maar dat het schrijverschap hem heeft gekozen.
De hoofdpersoon van 'De nacht in' is Christian Benediktsson. Hij is al jarenlang de butler van de bekende krantenmagnaat W.R. Hearst in diens landhuis aan de kust van Californie. Zijn levensritme wordt bepaald door de patronen en regels die de bediening van Hearst en het bestieren van een luxueuze huishouding met zich meebrengen. De geboren IJslander leidt in zichzelf echter een totaal ander leven. Wat hem bezighoudt, is het feit dat hij ooit zijn vrouw en kinderen verliet voor een Zweedse danseres in New York. Toegankelijk, maar diepgaand portret van een tragische, door schuld en heimelijke passie gekwelde figuur. Kleine druk.
(Biblion recensie, G. Brandorff)


ISBN 9789038855202 Paperback 256 pagina's | Nijgh & Van Ditmar | september 2004
Vertaald door Ronald Cohen

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Apr 2011, 09:03

Citaat van de dag


'Ik houd van papier. Als papier gisteren was uitgevonden, zouden we het een fantastische technologie noemen. Je kunt het overal mee naartoe nemen en lezen, in bed en op het strand, je zit nooit zonder batterijen, kunt het onder alle hoeken lezen, het is makkelijk te produceren tegen lage kosten; het is een fabuleuze technologie! Al die voorspellingen over de teloorgang van het boek -­ onzin.'


Olaf Olafsson, romanschrijver én vicepresident van mediagigant Time Warner
fragment uit een interview inintermediair.nl
http://www.intermediair.nl/artikel//498 ... opman.html

-

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 21 Apr 2011, 15:38

Ik zou wel eens willen weten of iemand hier het boek van vandaag gelezen heeft??

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Apr 2011, 15:51

Ik niet in ieder geval.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 21 Apr 2011, 18:09

Ik ook niet, maar het lijkt me wel apart!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Apr 2011, 11:15

De vragende vorm
Padgett Powell

Wie is er aan het woord in dit verhaal? Is het de schrijver, de hoofdpersoon of de lezer zelf? En wat verklaart de geestdrift van critici en collega-schrijvers voor dit boek? Waarom zijn zij laaiend enthousiast over een roman die uit louter vragen bestaat? Is het eigenlijk wel een roman, of toch iets anders? Maar wat dan? Een psychologische test? Een gezelschapsspel? Een geheel nieuw genre? Is dit boek inderdaad zo leesbaar, grappig en ontroerend als lezers en recensenten beweren?

NBD|Biblion recensie
De tekst van dit boek is een merkwaardige opeenvolging van louter vragen. Levensvragen, absurdistische vragen, futiele vragen, psychologische vragen - alles komt voorbij in schijnbare willekeur. Zo kun je achtereenvolgens worden geconfronteerd met 'Zitten er hiaten in je karakter?', 'Vind je het lastig om de verlangens van zeurderige mensen te weerstaan?' en 'Heb je ooit het anker van een elektromotor gewikkeld?'. Het vormexperiment is fascinerend en verveelt verrassend genoeg niet. Soms volgt een reeks vragen over een bepaald onderwerp elkaar op, soms verbergt een vraag een anekdote, soms keren thema's meermalen terug. Powell geeft zo in ieder geval nu en dan de suggestie van samenhang, en hoewel er zich geen plot ontwikkelt, krijg je langzamerhand wel een beeld van de vragensteller. De kracht zit voor een groot deel in de formulering van de vragen, en daarom verdient de vertaler een groot compliment. Hij komt met vondsten als: 'Als een stortbui een stortvloed van regen is, is een plensbui dan een plensvloed van regen?' Vijfde roman van de Amerikaanse schrijver (1952). Gebonden; kleine druk.
(NBD|Biblion recensie, Renate Sun-Louw)


ISBN 9789049960346 Paperback 174 pagina's | Paradigma | mei 2010
Vertaald door Pieter Streutker


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 110 gasten