Thema mei 2010 - geluk/voorspoed

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Mei 2010, 10:09

Citaat van de dag


De meeste mensen zijn pas gelukkig als de buitenwereld denkt dat ze gelukkig zijn.

T. Kas

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Mei 2010, 08:30

Het Geluk Project
Gretchen Rubin



Een paar jaar geleden zat ik in de bus en ik vroeg mezelf af: wat wil ik in het leven? Mijn antwoord luidde: 'Ik wil gewoon gelukkig zijn' en ik realiseerde me dat ik nooit nadacht over geluk en hoe ik gelukkiger zou kunnen worden. Op dat moment zag ik twee dingen: ik was niet zo gelukkig als ik zou kunnen zijn, én mijn leven zou niet veranderen tenzij ik het zelf veranderde. Ik besloot me een jaar lang te wijden aan geluk.


Het Geluk Project is een persoonlijk verslag van Rubins pogingen om binnen een jaar een gelukkiger mens te worden. Zij leest een groot aantal boeken over geluk en besluit dat ze op 1 januari begint met haar persoonlijke Geluk Project. Iedere maand zal ze proberen in een bepaald opzicht gelukkiger te worden om een jaar later te kijken of haar Geluk Project geslaagd is. Januari staat in het teken van energieker in het leven staan, in februari is Rubins relatie aan de beurt, in maart het werk, in juni vriendschap et cetera. Ieder aspect van het moderne vrouwenleven passeert de revue en Rubin laat zien hoe kleine veranderingen in gedrag en gedachten je gelukkiger kunnen maken. Uiteindelijk hoopt Rubin in december antwoord te kunnen geven op de vraag: heb je je geluk in eigen hand?


ISBN 9789047201274, Paperback 272 pagina's | Artemis & Co | januari 2010
vertaald door Bonelle van Beusekom

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Mei 2010, 08:30

Citaat van de dag


De meeste mensen zijn pas gelukkig als de buitenwereld denkt dat ze gelukkig zijn.

T. Kas

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 09 Mei 2010, 16:59

Leuk boek van Max Veldhuis vandaag.

ik heb veel van hem, maar dit ken ik niet.

Groetjes
Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Mei 2010, 11:11

Klein-Mannetje vindt het geluk
Max Velthuijs



Op een mooie dag wandelt Klein-Mannetje door het veld en vindt een klavertjevier. "Ik heb het geluk gevonden," roept hij. De kikker begrijpt er niets van. Een klaver is een klaver, vindt hij. De eend is blij voor hem, maar het konijn vindt al dat gedoe om een klavertjevier maar onzin. De sprinkhaan gaat zelfs brutaal aan het klavertje zitten knagen. Aan het einde van de dag hangt het klavertje helemaal slap, maar voor Klein-Mannetje is het een hele mooie dag geweest.


ISBN 978 90 5579 804 9, Paperback 26 pagina's | De Vier Windstreken | 4 editie | september 1997

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Mei 2010, 11:12

Citaat van de dag


Wat kiest u? Gelijk of geluk?

Anoniem

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Mei 2010, 09:32

De laatste dochter van het geluk
Geling Yan



Op een mooie dag wandelt Klein-Mannetje door het veld en vindt een klavertjevier. "Ik heb het geluk gevonden," roept hij. De kikker begrijpt er niets van. Een klaver is een klaver, vindt hij. De eend is blij voor hem, maar het konijn vindt al dat gedoe om een klavertjevier maar onzin. De sprinkhaan gaat zelfs brutaal aan het klavertje zitten knagen. Aan het einde van de dag hangt het klavertje helemaal slap, maar voor Klein-Mannetje is het een hele mooie dag geweest.


ISBN 9789023453734 Paperback 287 pagina's | Cargo | februari 2002
Vertaald door Marc van der Meer

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Mei 2010, 09:32

Citaat van de dag

Ons eigen geluk hangt af van de glimlach van de anderen.

Einstein

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Mei 2010, 09:36

Ik zie nu dat de verkeerde tekst bij De laatste dochter van het geluk stond. Vreemd... Maar... Nu staat de goede tekst er.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Mei 2010, 09:12

De laatste dochter van het geluk
Geling Yan



Een jonge blanke jongen wordt hopeloos verliefd op de beeldschone postituee Fusang, die hem zijn leven lang blijft fascineren. Chris is de geboren onschuld, fusang is als meisje verkocht aan handelaren in seksslaven. Hun ongewone liefdesgeschiedenis speelt zich af aan het begin van twintigste eeuw, tegen de achtergrond van de Goldrush in San Francisco. Duizenden immigranten zoeken hun geluk in de van criminaliteit zinderende stad, vol bordelen, gokhuizen en opiumkits. De Chinezen moeten het vaak ontgelden tijdens opstootjes en rassenrellen. Het verhaal over de verboden liefde tussen Fusang en Chris wordt verteld door een Chinese immigrante, zelf getrouwd met een blanke Amerikaan. Honderd jaar na dato probeert zij in de huis te kruipen van de mysterieuze Fusang, die werkelijk bestaan heeft maar aan wier levensverhaal door de officiële geschiedschrijving nooit recht is gedaan.


ISBN 9789023453734 Paperback 287 pagina's | Cargo | februari 2002
Vertaald door Marc van der Meer

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Mei 2010, 09:13

Citaat van de dag

Geluk, is dronken kunnen worden van een glas water.

Anoniem

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Mei 2010, 11:27

Het geluk van een bokmuis
T. Huibers


Een spannend leesavontuur! Bokmuis Jibbe gaat op zoek naar zijn geluk. Maar of hij daar echt gelukkig van wordt…

Bokmuizen zijn vrolijke dieren, maar ze vergeten wel veel. Als ze na een nacht slapen wakker worden, zijn ze alles vergeten. Gelukkig hebben ze daar iets slims op bedacht. Zo leven de bokmuizen al honderden jaren lang en gelukkig. Tot bokmuis Jibbe zich op een dag afvraagt waarom hij eigenlijk gelukkig is. En dan doet hij iets heel doms…

ISBN 9789081339117 Hardcover 32 pagina's | Thaesis B.V. | september 2008

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Mei 2010, 11:28

Citaat van de dag

"Iemand die zijn tegenstander geluk wenst na een nederlaag, verliest nimmer zijn gezicht."

Bertus Aafjes

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Mei 2010, 10:05

Het geluk van een ongelukje
Stephanie Planckaert



De nu negentienjarige Stephanie Planckaert - dochter van de Vlaamse oud-wielrenner Eddy Planckaert en bekend van de realitysoap 'De Planckaerts' (VTM) - kreeg veel te verduren toen ze op zestienjarige leeftijd bekend maakte dat ze zwanger was. In 'Dagboek van een tienermoeder' (2006)* en 'Mama's zijn mooi' (2007)** schreef ze al over de geboorte en eerste levensjaren van haar dochter Iluna, en over de geboorte van haar zoon Mageno.
In dit boek staat haar geluk als moeder centraal. Planckaert geeft geen rooskleurig, maar wel een hoopvol beeld van een leven als tienermoeder. Zo gaat ze niet alleen in op de overrompeling van de eerste zwangerschap, maar besteedt ook heel wat aandacht aan de liefde die ze al snel voelde opborrelen. Bij dat alles gaat ze gevoelige onderwerpen niet uit de weg: anticonceptie, abortus, de vriend die met de noorderzon verdwijnt, het gebrek aan steun van vrienden en familie. Een erg persoonlijk relaas, waar ook andere tienermoeders misschien enige kracht uit kunnen putten. Verlucht met zwart-witfoto's en brieven van Planckaert aan haar kinderen. Gedrukt op glanzend papier.
(NBD|Biblion recensie, Redactie Vlabin-VBC)

ISBN 9789002232565 Paperback 159 pagina's | Standaard Uitgeverij | oktober 2008

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Mei 2010, 10:05

Citaat van de dag

"Geluk is een goede buur, die naast ons komt wonen."

Pieter Aertsen

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Mei 2010, 07:53

Julie en Romeo zoeken het geluk
J. Ray



Al generaties lang zijn de families van Julie Roseman en Romeo Cacciamani rivaliserende bloemisten en gezworen vijanden. Toen, op een dag, ontmoetten Julie en Romeo elkaar in levenden lijve en… werden verliefd. Jeanne Rays debuut, Romeo en Julie wist velen te ontroeren. Nu, drie jaar later zijn de twee nog altijd zeer gelukkig samen, maar hun wederzijdse huizen zitten tjokvol kinderen en aanhang. De kans dat ze ooit zeeën van tijd alleen voor elkaar zullen hebben is even groot als de kans op het winnen van de loterij! Maar hun droom komt uit – op iets andere wijze dan ze hadden gedacht – wanneer Romeo vanwege een pijnaanval plotseling plat op zijn rug in Julies slaapkamer komt te liggen. En dan heeft Vrouwe Fortuna nog een aantal verrassingen in petto… Julie en Romeo zoeken het geluk is een heerlijk bitter-zoet en humoristisch familiedrama voor iedereen die blijft geloven in de liefde.


NBD|Biblion recensie
Julie en Romeo zijn hevig verliefd, maar kunnen niet bij elkaar wonen omdat beiden een huis vol kinderen plus aanhang hebben. Bovendien zijn hun families gezworen vijanden. Als Romeo door zijn rug gaat, moet hij noodgedwongen bij Julie blijven. Een kleindochter van Julie gelooft dat een bepaalde film geluk brengt en draait hem tot iedereen er gek van wordt. Als een andere dochter van Julie zwanger blijkt van een drieling en volledig bedrust moet houden, trekken zij en haar man ook bij Julie in. Langzaam wordt het Julie te veel. Dit humoristische verhaal is een zelfstandig te lezen vervolg op 'Romeo en Julie' waarin het tweetal, beiden eigenaar van elkaar beconcurrerende bloemenzaken in Boston, verliefd wordt op elkaar (een moderne versie van 'Romeo en Juliet' van Shakespeare)*. In dit tweede deel worden ze gehinderd door hun kinderen die steeds een beroep blijven doen op hun ouders en denken dat die altijd voor hen klaar staan. Een leuk verhaal dat laat zien dat zelfs op oudere leeftijd liefde niet altijd over rozen gaat. Volle bladspiegel, normale druk.
(Biblion recensie, Marian Verstappen-Naus)


ISBN 9789063051983 Paperback 247 pagina's | Archipel, Uitgeverij | november 2005

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Mei 2010, 07:53

Citaat van de dag


"Geluk bestaat uit zoveel losse stukken dat er bijna altijd één ontbreekt."

Jacques Bénigne Bossuet
Frans Bisschop en schrijver (1627-1704)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Mei 2010, 09:24

Geluk
Darrin McMahon



Historicus Darrin McMahon onderzoekt de westerse obsessie met geluk en laat zien dat de zoektocht naar het persoonlijk welbevinden een moderne uitvinding is - met een even rijk als merkwaardig verleden. Vlijmscherp analyseert hij niet alleen hoe we het geluk najagen, maar ook waarom dat een hachelijke zaak kan zijn. Tegelijk verpakt McMahon zijn ideeëngeschiedenis in toegankelijke en aanstekelijke verhalen.


NBD|Biblion recensie
Het nastreven van geluk is een obsessie in het hedendaagse Westen. Ladingen zelfhulpboeken verschenen over het thema. Dit vuistdikke boek biedt een soepel geschreven, toegankelijke en gedegen geschiedenis van het begrip geluk in de westerse wereld vanaf de Griekse oudheid. Het toont dat het begrip onder invloed van welvaart, nieuwe maatschappijvormen en godsdienststromingen veranderde. In Griekse tragedies is geluk een gift van de goden. In de welvarende stadstaat Athene kan Socrates zich de vraag stellen: hoe verwerven we geluk? Het christendom situeert het geluk in het hiernamaals. De Verlichting brengt het geluk op een nieuwe manier op de aarde terug. Wij mensen worden zelf verantwoordelijk voor ons geluk.
De auteur, hoogleraar Europese Intellectuele geschiedenis aan Yale University, hervertelt de westerse filosofische geschiedenis aan de hand van het geluksbegrip en verheldert zo tevens de hedendaagse visie op geluk. Bevat literatuurverwijzingen en een register.
Toegankelijk voor algemeen ontwikkelde lezers.
(Biblion recensie, H. Gelens)


ISBN 9789023415602 Paperback 527 pagina's | De Bezige Bij | november 2005
Vertaald door Corrie van den Berg, Carola Kloos

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Mei 2010, 09:24

Citaat van de dag


Geluk is de kunst een boeket te maken met de bloemen waar je bij kunt.

Anoniem

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Mei 2010, 08:36

Verovering van het geluk
Bertrand Russell



`Dieren zijn gelukkig zolang ze gezond zijn en genoeg te eten hebben. Mensen zouden dat eigenlijk ook moeten zijn, maar ... dat zijn ze niet.'
In het inmiddels klassieke boek De verovering van het geluk filosofeert Russell op toegankelijke wijze over de mogelijkheden geluk te bereiken en ongeluk te bestrijden. Hij keert zich af van de op schuld gebaseerde moraal en is ervan overtuigd dat de meeste mensen die ongelukkig zijn, op eigen kracht geluk kunnen vinden.
Op scherpe, onderhoudende wijze relativeert Russell het belang van materiële zaken en een carrière die ten koste gaat van alles, en pleit hij voor een levenswijze waarin oog is voor het geluk dat het gezinsleven kan brengen. Daarnaast is hij voorstander van een combinatie van het moederschap en een baan buitenshuis; zijn ideeën zijn verrassend actueel.
De verovering van het geluk bestaat uit twee delen. In het eerste deel beschrijft Russell oorzaken van ongeluk, waaronder jaloezie, verveling en angst voor de publieke opinie. In het tweede deel beschrijft hij oorzaken van geluk: enthousiasme, genegenheid, het gezin, werk en interessen.


Bertrand Russell (1872-1970) was een van de briljantste en invloedrijkste filosofen, wiskundigen en maatschappelijke hervormers van de twintigste eeuw. In 1950 ontving hij de Nobelprijs voor de literatuur. Beroemd is zijn boek Geschiedenis van de Westerse Filosofie.
`Ik heb dit boek geschreven in het geloof dat veel mensen die ongelukkig zijn, met doelgerichte inspanning gelukkig kunnen worden.'


ISBN 9789057121425 Paperback 204 pagina's | Nieuwezijds B.V. | oktober 2002

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Mei 2010, 08:37

Citaat van de dag

"Bepaalde dingen missen die je wilt, is een onmisbaar deel van geluk."

Bertrand Russel

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Mei 2010, 09:24

Mijnheer Eekhoorn en de weg naar geluk
Sebastian Meschenmoser



Het is lente: de bloemetjes bloeien, de bijtjes zoemen en de egel ontmoet een wonderschone egelin! Wat goed dat hij een vriend als mijnheer Eekhoorn heeft, die hem met raad en daad terzijde staat. Want één ding weet mijnheer Eekhoorn zeker: alleen echte helden vinden liefde en geluk! En dus maken zij zich samen op om het gevaarlijkste dier in het bos te overwinnen...


Na 'Meneer Eekhoorn en de eerste sneeuw' (Zilveren Penseel 2008) en 'Meneer Eekhoorn en de maan'* is dit het derde boek over meneer Eekhoorn. De tekst is afgedrukt met verschil in grootte, afhankelijk van de nadruk. De prachtige illustraties bestaan uit rommelige, ruwe potloodschetsen met enkele steunkleuren. Ze weten de verrichtingen en reacties van de dieren feilloos te raken. Prachtig geheel om samen te bekijken en voor te lezen.
Vanaf ca. 4 jaar.


ISBN 9789089670168 Hardcover 64 pagina's | Hoogland & Van Klaveren, Uitgeverij | maart 2009
vertaald door B. Ruttenberg

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Mei 2010, 09:25

Citaat van de dag


"Rijken hebben honderd rozen nodig voor een druppel parfum. Dat is luxe.
Het ware geluk bestaat erin dorens te verzamelen en een roos te vinden."

Johan Daisne

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 18 Mei 2010, 16:50

Heb je vandaag iets verkeerd staan? De schrijver?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Mei 2010, 17:10

O ja, goed dat je het ziet! Het is geschreven door Minke Mulder.

Dettie


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 149 gasten