Thema februari 2005 - beroemde literaire figuren

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 14 Feb 2005, 12:36

Romeo en Julia
William Shakespeare


De families Montague en Capulet hebben al jarenlang ruzie. De zoon van de Montagues, Romeo, wordt verliefd op Julia, dochter van de Capulets.
Onder Julia's balkon verklaren ze elkaar de liefde. In een kleine kapel trouwen Romeo en Julia. Maar de strijd laait weer op en Tybalt, de neef van Julia, vermoordt een vriend van Romeo.
Hierop doodt Romeo Tybalt, en vlucht weg uit de stad. Julia's ouders hebben inmiddels een huwelijk voor Julia geregeld. Wanhopig neemt ze een drankje in waardoor ze dood lijkt, maar in werkelijkheid slaapt ze. Haar familie ontdekt haar schijndode lichaam en legt haar in de grafkelder. Romeo denkt dat Julia dood is, en neemt gif in. Als Julia wakker wordt, vindt ze Romeo dood aan haar zijde. Wanhopig steekt ze zichzelf met een dolk.

Meer over Shakespeare, http://proto4.thinkquest.nl/~kld011/dan ... soon_id=74

--------------------------

Romeo en Julia konden natuurlijk niet ontbreken, Bernadet!


Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Feb 2005, 13:23

Ja vond het wel toepasselijk op valentijnsdag Romeo en Julia te plaatsen.



Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 01 Mar 2006, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 14 Feb 2005, 18:16

Dat was Jan Decleir, Lizzy.
Ik heb het boek ook gelezen en vond het ook ijzersterk. Helaas nooit de verfilming met Ko van Dijk gezien. Wel die met Fedja van Huet als Katadreuffe. Een van de beste Nederlandse films ooit!
Lolita van Nabokov moet ik ook nog lezen. Uberhaupt nog niks van Nabokov gelezen. Maar Tiba, dat jij het zoeterig en sentimenteel vond, vind ik opmerkelijk, want ik kan me niet voorstellen dat er sentimentaliteit in de boeken van Nabokov voorkomt; het lijkt me eerder dat hij dat als groot schrijver zou mijden als de pest. Als ik het gelezen heb misschien nog dit jaar, laat ik wel weten wat ik er van vond. Ik ben nog altijd zijn nieuwsgierig naar het boek.
En Lizzy, Jeremy Irons is ook een van mijn favouriete acteurs.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 14 Feb 2005, 22:22

Rotor schrijft:

Maar Tiba, dat jij het zoeterig en sentimenteel vond, vind ik opmerkelijk, want ik kan me niet voorstellen dat er sentimentaliteit in de boeken van Nabokov voorkomt


Zo komt het althans in mijn herinnering over, Rotor. Zal het ooit nog wel eens herlezen...misschien verandert mijn mening dan?

Overigens staan op de site sinds kort enkele gedichten van Nabokov, die vind ik ook wel sentimenfeel (zie onder poëzie).

Groetjes. Tiba.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 16 Feb 2005, 15:49

Hallo Tiba,
Ik zal daar eens kijken.
Dan meldt ik wel of ik ook die mening ben toegedaan.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 16 Feb 2005, 15:54

Ja, ik moet je hierin gelijk geven.
Zou het iets te maken hebben met de hobby die Nabokov uitoefende: vlinders vangen? Hij was een echt prikkebeentje.
Ik wil volgende week naar de verfilming van Lolita door Stanly Kubrick. Die draait hier in Maastricht in het geweldige filmtheater Lumiere.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Feb 2005, 18:37

Vertel je nog even hoe de film was rotor? Daar ben ik erg benieuwd naar hoe ze zo'n verhaal verfilmen.

Bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 16 Feb 2005, 20:45

Dag Rotor

Heb ooit een boek gelezen van Nabokov, waarin dat vlinders vangen aan bod kwam (titel vergeten) en dat vond ik wél goed. Overigens geen idee of die sentimentaliteit in zijn gedichten daarmee verband zou hebben.

Ja, ben ook benieuwd naar je ervaring met de film.

Groetjes. Tiba.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 17 Feb 2005, 15:11

Ik ben gisteren naar Buongiorno notte van Marco Bellochio geweest. Een goeie film met een verwarrend minder einde. Het ging over de ontvoering van Aldo Moro, die in 1978 in Italie heeft plaatsgegrepen wie het zich nog kan herinneren. In deze film wordt de kant van de ontvoerders (Rode Brigrades) belicht. De enige vrouw in het gezeldschap vormt het contact met de buitenwereld. We volgen haar in het huis en buiten op haar werk in de bib van het ministerie. Het was zo gefilmd dat je je niet kon afwenden. Het is film die bij mij tijdens het kijken allerlei vragen rond thema's: communisme-kapitalisme, geloof-niet geloof, goed-kwaad opriep.

Ik heb gisteren ook meteen gereserveerd voor Lolita. Ik zal volgende week hier wel melden, wat ik van de verfilming van Kubrick vond. Beloofd.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 20 Feb 2005, 12:13

Scarlett en Reth in
Gejaagd door de wind
Margaret Mitchell


Gejaagd door de wind is een van de grootste bestsellers aller tijden en ook de gelijknamige speelfilm werd een gigantisch succes. Want wie kent haar niet, de mysterieuze Scarlett O'Hara, die de hartstocht weet te wekken van de even onstuimige als intrigerende Rhett Butler... Hun romance speelt zich af tegen de achtergrond van de Amerikaanse Burgeroorlog in het boeiende zuiden van de Verenigde Staten. Bron: Biblion
Margaret Mitchell (1900-1949) schreef de roman "Gone with the wind" na een korte carriere als journaliste. Het grootste gedeelte van haar eerste en enige roman schreef ze tussen de jaren 1926 en 1929. Het boek van meer dan 1000 pagina's werd gepubliceerd in 1936. Het boek werd een ongelooflijke bestseller. In het eerste jaar werden meer dan 1.4 miljoen exemplaren verkocht.

Meer informatie over de inhoud van het boek is er niet te vinden. De meeste artikelen gaan over het ongekend succes van het boek maar niet over het verhaal zelf

----------------

Ik herinner me niet dat ik het boek ooit gelezen heb (tenzij misschien heel heel lang geleden).

Groetjes. Tiba.
Laatst gewijzigd door tiba op 20 Feb 2005, 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 20 Feb 2005, 13:14

Héél lang geleden...jawel, maar weet er niet zo veel meer van.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Feb 2005, 19:52

Ik heb het boek wel gelezen maar de film is meer blijven hangen.
Drama met een hoofdletter!

bernadet

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 22 Feb 2005, 08:50

ik heb eens een deel van de film gezien en dacht toen ook het boek eens te lezen maar daar het het nog niet van gekomen. Bestaat het boek niet uit meerdere delen? of is het de film die uit verschillende delen bestaat?
Ik weet het zelfs niet meer :shock:

groetjes Inge

lizzy
Berichten: 174
Lid geworden op: 17 Mei 2004, 20:14

Berichtdoor lizzy » 22 Feb 2005, 10:28

Het boek is oorspronkelijk uitgegeven in drie delen. Met prachtige platen van Anton Pieck. Mijn jongste dochter heeft ze laatst gekregen uit de nalatenschap van haar Oma. Dit is de dertigste druk maar er staat geen jaar bij waarin ze zijn uitgegeven. Ik denk dat ze een kleine zestig jaar oud zijn.

Deel 1 "Vuur over land" deel twee "Als een vlam in de storm" en deel drie "Het zaad ontkiemt".

Het is inderdaad Drama met een Hoofdletter, zoals Marjo zegt. Maar prachtig. Ik las het voor het eerst toen ik een jaar of 16 was, en ik was meteen weg van Scarlett. Het is een egoistisch kreng, maar wat vond ik dat leuk. Je was gewend aan al die 'brave' hoofdpersonen, dus dit was iets heel anders.

Het is best nog goed te lezen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Feb 2005, 21:54

Catherine en Heatcliff
Woeste hoogten
Emily Brontë


Mr. Earnshaw , de heer van het landgoed 'Wuthering Heights' (De Woeste Hoogte), pikt in de grote stad Liverpool een rondzwervende jongen, Heathcliff op en neemt hem mee naar zijn huis. Dochter Cathy is verheugd met de komst van de jongen, maar broer Hindley beschouwd hem van meet af aan als minderwaardig.
Gedrieën groeien ze naar volwassenheid. Hindley is ondertussen de nieuwe tirannieke heer van het landgoed. De kinderlijke vriendschap tussen Cathy en de staljongen Heathcliff is inmiddels uitgegroeid tot ware liefde voor elkaar. Broer Hindley doet er alles aan om de twee uit elkaar te drijven, terwijl Cathy maar al te goed beseft wat voor een standsverschil er bestaat tussen haar en Heathcliff en ze moet kiezen tussen veilige rijkdom en povere armoede. Als de rijke en deftige Edgar Linton belangstelling in haar toont is het Heathcliff snel duidelijk dat hij de verliezende partij is. In een poging om zijn geliefde voor zich terug te winnen, trekt hij de wijde wereld in op zoek naar fortuin.

Meer over de gezusters Brontë http://www.rosadoc.be/site/nieuw/kantkl ... bronte.htm

---------------


Nooit gelezen maar wel de film gezien. Weet er eigenlijk niet veel meer vanaf.
Laatst gewijzigd door Dettie op 01 Mar 2006, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 22 Feb 2005, 22:45

Drama met een hoofdletter? Dat was Bernadet, ik zou het niet weten.. Maar het moet wel dramatisch zijn, het is Amerikaans.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 22 Feb 2005, 22:56

Ik denk dat ik Woeste hoogten ooit gelezen heb, maar dat is wel heeeel lang geleden. Herinner me vaag nog Heathcliff.

Groetjes. tiba.

lizzy
Berichten: 174
Lid geworden op: 17 Mei 2004, 20:14

Berichtdoor lizzy » 23 Feb 2005, 00:39

Sorry Marjo, wat proef ik, heb je soms een hekel aan Amerikanen? Amerikanen stammen ook ergens van af, weet je. Het zijn ofwel Indianen of Europeanen. Het is gewoon een verhaal over de burgeroorlog en daaromtrent. Zoals er ook romantische verhalen zijn over de tweede wereldoorlog.

lizzy
Berichten: 174
Lid geworden op: 17 Mei 2004, 20:14

Berichtdoor lizzy » 23 Feb 2005, 00:41

Woeste hoogten heb ik ook gelezen toen ik jong was. Maar ik ben het niet vergeten. Het is gewoon een ijzersterk verhaal en dat staat nog steeds. Jong of oud, je kunt genieten, van de taal van het verhaal, van de personages.

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 23 Feb 2005, 08:34

woeste hoogten heb ik ook gelezen. Vond het nogal soapachtig. Al die intriges. Zij verliefd op de ene, trouwt met de andere maar houdt eigenlijk nooit echt van hem, .......
Maar inderdaad, heatcliff werd indrukwekkend beschreven of zou hij in mijn verbeelding zo'n indrukwekkend, angstaanjagende figuur geworden zijn.

Inge

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Feb 2005, 20:17

Dr. Jekyll en Mr. Hyde in
De vreemde geschiedenis van Dr. Jekyll en Mr. Hyde
R. L. Stevenson


De gerespecteerde Londense arts Dr. Jekyll is zich zeer bewust van de mix van goed en kwaad in zichzelf en ontwikkelt ca. 1885 een chemische drank waarmee hij een oproepbaar alter ego maakt dat puur slecht is. Deze Edward Hyde is Jekylls slechte kant en van tijd tot tijd neemt hij Hyde's gedaante aan om zijn slechte kant de vrije teugel te geven. Maar als Hyde het overwicht krijgt, eerst een klein meisje bruut verwondt en dan een parlementslid doodt, blijkt ook dat de drank kracht verliest en het steeds moeilijker wordt om weer Mr. Jekyll te worden. Er rest hem dan nog één middel: dat is een eind maken aan het leven van Mr. Hyde en dus aan zijn eigen leven.
Zijn faam heeft de Schotse Victoriaanse schrijver (1850-1894) vooral te danken aan de avonturenroman 'Schateiland' en aan deze korte roman, de eerste over een gespleten persoonlijkheid. Het bijzonder boeiende en indringende verhaal is nog steeds verrassend actueel en een goed bewijs van Stevensons grote vertelkunst. De prettig leesbare vertaling en het beknopte, informatieve nawoord dragen daar zeker toe bij.
(Biblion recensie, Drs. M.A.H. de Swart)

Meer over R. L. Stevenson, klik http://www.nopapers.nl/km/lit/rec/2/boek0286.html

------------------


Weet je wat zo opvallend is? Bijna al deze boeken zijn verfilmd en als ik zoek naar de beschrijving van het BOEK (het verhaal in een film is vaak toch anders neem kapitein Corelli) dan is dat amper te vinden. Net alsof het boek eigenlijk niet bestaan heeft.

Toch vreemd he, film naar aanleiding van een boek en boek verdwijnt.
Zo, dit waren mijn overpeinzingen daar kunnen jullie het weer even mee doen ;) .

Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 01 Mar 2006, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 23 Feb 2005, 20:56

Inge schrijft:
heatcliff werd indrukwekkend beschreven of zou hij in mijn verbeelding zo'n indrukwekkend, angstaanjagende figuur geworden zijn
.

Klopt dan wel met mijn verbeelding, Inge ;) .

Groetjes. Tiba.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 23 Feb 2005, 23:20

Dr. Jekyll & Mr. Hyde

Wie heeft het boek ooit gelezen? Is het ook nu nog leesbaar? Is het een aanrader?
De film heb ik evenmin gezien, Bernadet. Ik herinner me wel nog dat op school over het boek werd gepraat.
Ik vermoed dat Lizzy het gelezen heeft.
Of Sarah misschien, of Rotor (de tand, weet je wel)?

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Feb 2005, 23:27

En het is...... Marjo! :D (rotor ook dacht ik)

bernadet

lizzy
Berichten: 174
Lid geworden op: 17 Mei 2004, 20:14

Berichtdoor lizzy » 24 Feb 2005, 00:20

Gelezen, natuurlijk, het was bloedstollend. Ik zou het nog eens na moeten lezen. Mijn gevoel zegt dat het een goed boek is. Het zou anders niet zo lang mee gaan, denk ik.


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 151 gasten