Thema februari 2005 - beroemde literaire figuren

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 07 Feb 2005, 18:34

Heb m zojuist besteld voor 3 euro
(2e druk).

Als ik m heb zal ik de helden die er in staan hier nog wel vermelden,
maar dat kan inderdaad nog wel even duren.
Wordt vervolgd dus.

Wil

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 08 Feb 2005, 14:16

Bridget Jones in
Het dagboek van Bridget Jones
Helen Fielding


'Zondag 8 januari 58,5 kilo (z.goed), alcoholische consumpties 2 (uitstekend!), sigaretten 7, calorieën 3100 (slecht).'
Bridget Jones, 59 kilo, medewerkster bij een uitgeverij, beschrijft in haar dagboek een jaar uit haar leven. Zij start dat jaar met talloze goede voornemens zoals minder drinken, minder roken, minder eten en beschrijft dagelijks de stand van zaken, waarbij duidelijk wordt dat haar liefdesleven van grote invloed is op haar alcohol, calorie- en nicotinegebruik.

In deze dagboekfragmenten is het dagelijks leven van een jonge, alleenstaande vrouw te lezen en de invloed die door haar onmiddellijke omgeving op haar wordt uitgeoefend, wat een hilarisch beeld geeft van deze tijd. Het dagboek is als feuilleton in de Engelse 'Independent' verschenen en heeft als zodanig ook meer kracht. In boekvorm blijft het fragmentarisch en anekdotisch, maar als hedendaagse schelmenroman wel de moeite waard. daarop kwam een vervolg....

Het nieuwe dagboek van Bridget Jones
Ook in dit nieuwe dagboek beschrijft Helen Fielding op vrolijke en absurdistische wijze het leven van een moderne werkende vrouw, in de strijd tegen overmatige consumptie van alcohol en calorieën, de verleiding van de sigaret, haar zoektocht naar zelfverbetering en het onstilbare verlangen naar de ware man.
Haar knipperlichtrelatie met misschien-wel-de-man-van-haar-dromen Mark Darcy, de krankzinnige adviezen van haar beste vriendinnen Jude en Shazzer, haar immer bemoeizuchtige moeder - Bridget Jones is terug, en dat zullen we weten!

Helen Fielding is geboren in Londen, waar ze tegenwoordig ook woont en werkt. Ze werkte meerder jaren voor de BBC, voordat zij zich ging bezighouden met activiteiten van hulporganisaties in Ethiopië en Sudan. Ze schrijft voor verschillende dagbladen.

----------------

Bridget Jones, ik vond er niets aan, maar bekend is ze wel, al zal dat vooral vanwege de film zijn. Deel twee laat ik lekker aan me voorbij gaan.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Feb 2005, 15:31

Ja daarom plaatste ik het ook Marjo. Bekend is Bridget Jones zeker. Het boek was eerst al een hype en daarna kwam de film, een nog grotere hype. Ik heb deel 1 ook gelezen en vond het wel aardig. tweede deel hoeft van mij ook niet.
Bij de Big Read werd Jane Austens Pride & Prejudice gezien als voorloper van Bridget Jones.

bernadet

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 08 Feb 2005, 16:43

Film en boek van Bridget Jones allebei gezien/gelezen,

vond het lekker vermaak voor lekker onderuit op de bank op een regenachtige zondagmiddag.

maar wel leuk.

O ja, ik was de gast niet trouwens :)

Groetjes,
Wil

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 08 Feb 2005, 20:42

Om even op deze waslijst van reacties te reageren.
Ja, Tiba ik heb Madame Bovary vele jaren geleden gelezen. Ik vond het toen een geweldig boek. Ik heb ook nog de verfilming van Jean Renoir gezien; daar vond ik de actrice als Madame Bovary miscast.
En Bernadet, niet iedere vrouw of man is in de gelegenheid om iets aan zijn situatie te doen. Zoals hevige verliefdheid een persoon kan blokkeren.
En toch heeft iemand over Moby Dick hier al geschreven. Kijk maar even bij "De tands des tijds" en daar vind je mijn eerste ontboezemingen over Moby Dick, Bernadet.
En toen ik vorig jaar oktober in Amsterdam voor het eerst naar een vergadering van de Vestdijkkring in de Openbare bib ben geweest, heb ik na de vergadering nog een uiteenzetting van Pieter Steinz over zijn Lezen et cetera gehad. Toen ik bij verschillende schrijvers keek, zag ik de schrijvers van mijn spontane zoektocht daarin terug. Aan de ene kant vind ik het een geweldig idee om uit de wirwar van schrijvers wijs te worden, aan de andere kant ben ik ook een beetje huiverig om mijn spontane zoektocht hierdoor te laten beinvloeden.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Feb 2005, 18:43

En toch heeft iemand over Moby Dick hier al geschreven. Kijk maar even bij "De tands des tijds" en daar vind je mijn eerste ontboezemingen over Moby Dick, Bernadet.
:oops: :oops:

Ja je hebt gelijk Rotor, mea culpa, is het een goed excuus dat ik niet alles kan onthouden???? Nee he. :oops: :oops:

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Feb 2005, 18:50

heb ik na de vergadering nog een uiteenzetting van Pieter Steinz over zijn Lezen et cetera gehad. Toen ik bij verschillende schrijvers keek, zag ik de schrijvers van mijn spontane zoektocht daarin terug. Aan de ene kant vind ik het een geweldig idee om uit de wirwar van schrijvers wijs te worden, aan de andere kant ben ik ook een beetje huiverig om mijn spontane zoektocht hierdoor te laten beinvloeden.


Een eigen zoektocht is veel leuker, zelf de dingen ontdekken en de verbanden weten te leggen. Dat geeft ook veel meer voldoening dan alles op een presenteerblaadje aangeboden te krijgen. Het is een erg leuk naslagwerk met veel weetjes en verwijzingen. Bijvoorbeeld 13 boeken over Russische steden of 13 boeken van Spaanse schrijvers enz. Ook staan er titels in als je een boek hebt gelezen en in hetzelfde genre iets zoekt. Maar zelf uitzoeken blijft het leukste.

Bernadet

lizzy
Berichten: 174
Lid geworden op: 17 Mei 2004, 20:14

Berichtdoor lizzy » 10 Feb 2005, 10:19

Je moet echt iets van Austen lezen, Wil, Het is prachtige literatuur.

"Bridget Jones" deel één, heb ik in de auto voorgelezen aan mijn lief. Zaten we toch bij bepaalde passages hardop te lachen. Het is gewoon leuk leesvoer. Niet diepgaand maar dat hoeft niet altijd, toch?

Af en toe moet je even lekker lachen, ik las laatst ergens dat dat heel gezond is. Dus Inge, pak een vrolijk boek dan ben je snel weer beter, hoop ik!!!

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 10 Feb 2005, 10:25

Bridget Jones is overal uitgeleend :shock: ik denk door de nieuwe film. Evanovich, die ik ook heel leuk vind, vind ik voor de moment geen nieuwe boeken van. alhoewel: gisteren zat ik te lachen met een stomme opmerking in het boek zes sterren. zou het dan toch een leuk boek zijn?

groetjes Inge

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 10 Feb 2005, 11:09

Nee, Inge, niet doen, laat Zwagerman lekker zitten en lees iets anders..Ik ben ooit begonnen aan die Sterren, en heb het voor de 50 bladzijdes al weer teruggezet. Ik ben natuurlijk geen maatstaf voor wat jij zou moeten lezen, maar als iets mij niet aanstaat, verspil ik er verder geen tijd aan.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 10 Feb 2005, 14:56

Ayla in
De stam van de holenbeer
De aardkinderen 1
Jane Auel


In de prehistorische wildernis van het Europa van 35000 jaar geleden vindt de Stam van de Holenbeer een klein meisje. Ze is moederziel alleen; haar familie is bij een aardbeving om het leven gekomen. Hoewel het kind niet tot het volk van de Stam behoort, ontfermt Iza, de medicijnvrouw, zich over haar. Zij krijgt de naam Ayla, en Iza onderwijst haar geduldig in heelkunde en kruidenleer.
Als Ayla opgroeit, wordt het langzaam maar zeker duidelijk dat ze verschilt van de andere stamleden. Ayla draagt de toekomst van de mens in haar bloed, maar ze botst met de oude cultuur van de Stam. Ze is vlugger, ondernemender, slimmer, anders...
ISBN 9022986187 Gebonden, 560 pagina's Verschenen: januari 2002 Gewicht: 900 gram Formaat: 241 x 167 x 47 mm A.W. Bruna Uitgevers

Meer over de mamoetjacht, gebaseerd op dit boek, klik http://histoforum.digischool.nl/queeste ... tjacht.htm
________________

Ha, AYLA staat erop. Ik glim van plezier!
Heb al met veel mensen over dat boek gesproken, een bijna iedereen vindt haar een echt bewonderenswaardige figuur.

Bedankt Dettie dat Ayla erbij mocht!

Groetjes. Tiba.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 10 Feb 2005, 15:54

Tot op heden kende ik al die "beroemde figuren" wel, in meer of mindere mate. Bij sommigen vraag ik me toch af hoever hun bekendheid reikt? Ayla bijvoorbeeld, zij zal toch veel minder bekend zijn dan een Frodo? Kenden jullie tot nu toe al die personages?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Feb 2005, 15:59

Frodo??? Die ken ik dus niet. Ik vermoed dat het van Tolstoj is?

Tiba, sarah en ik hadden het bij de chat erover welke nu wel en welke niet onder beroemde personages vallen. Zoals Bridget Jones en Ayla.
Van de stam van de holenbeer zijn wereldwijd gigantisch veel boeken verkocht en wij dachten dat ze wel onder de beroemde personages viel, hoewel er enige twijfel was.
Ik vond eigenlijk wel leuk om ook enkele nieuwere boeken te noemen.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 10 Feb 2005, 16:02

Frodo is de hoofdfiguur uit "in de ban van de Ring". Zo zie je maar: dat is mede door de films ontzettend bekend en toch kent niet iedereen hem. Als ik nu Harry Potter had genoemd, had je het wel geweten.
Laatst gewijzigd door Marjo op 10 Feb 2005, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Feb 2005, 16:09

Ja HP had ik wel geweten hoewel ik die boeken ook niet gelezen heb. :?

Bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 10 Feb 2005, 19:43

Joop ter Heul kende ik helemaal niet, Marjo, (al heb ik het boek vast nog gezien, want de kaft kwam me heel bekend voor) de rest wel.

Groetjes. Tiba.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 10 Feb 2005, 20:58

Dat is dat duidelijk een typisch Nederlands typetje. (Ik "moet" haar binnenkort lezen, heb dat vroeger nooit gedaan)
Er zijn misschien ook wel typisch Vlaamse typetjes die wij niet kennen?

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 10 Feb 2005, 21:45

"De Witte" van Ernest Claes is zowat het prototype van de Vlaamse kwajongen (wel iets voor mijn tijd). Voor de rest zou ik het niet weten. Ik las zowat alles door elkaar als kind en jong meisje. Ik vermoed dat daar veel Nederlandse boeken tussen zaten. En ik las ook heel veel jongensboeken (type Arendsoog).

Groetjes. Tiba.

P.S. Wat me opvalt is dat ik heel vaak de naam van een hoofdpersonage vergeet, bv. nu alweer de naam van de hoofdrolspeler in het parfum!
Ik denk dat men ook vaker de naam onthoudt van boeken waarop een vervolg is.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Feb 2005, 22:18

Die naam van de hoofdrolspeler in parfum vergeet ik ook aldoor. Ik riep dan maar hem of hij! :D

bernadet

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 10 Feb 2005, 22:50

Grappig om Ayla hier tegen te komen,
had een hoog" o ja gehalte "vanmorgen,
Ik had zo uit m n hoofd niet eens meer geweten in welk boek ze hoorde.

Maar "de stam van de Holenbeer" (en de vervolgboeken)heb ik wel gelezen, heel erg lang geleden, nog voor ik eigenlijk echt een lezer was.

Arendsoog, komt die ook nog voorbij?
Dat wat echt mijn held vroeger.

Groetjes,

Wil

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 10 Feb 2005, 23:01

Hé Wil wat leuk, Arendsoog was ook mijn grote held! En Ayla is toch wel een van mijn grootste heldinnen (en ik was toen al lang een lezer!).

Groetjes. Tiba.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 10 Feb 2005, 23:05

Heb me altijd voorgenomen die Arendsoog boeken nog eens te herlezen,
kijken wat ik er nu van vind.
maar het is er nog nooit van gekomen.

maar misschien valt het nu tegen en moet ik mijn held van vroeger (tesamen met Witte Veder natuurlijk)
maar gewoon met rust laten.

Wil

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 10 Feb 2005, 23:14

Eigenlijk was ik verliefd op Witte Veder (stt, niet voortvertellen)....

Groetjes. Tiba.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 10 Feb 2005, 23:17

Verliefd op Witte Veder, wat grappig :)

Had wel een ontzettende adoratie voor hem,
maar van verliefdheid kan ik me weinig meer herinneren.
Wellicht verdrongen.

Wil

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 11 Feb 2005, 11:15

Verliefdheid en Arendsoog? Dat past toch helemaal niet bij elkaar. Ik heb altijd het idee gehad dat je een halve jongen was als je Arendsoog las (deed ik en was ik), dus dan was je helemaal niet mer verliefd zijn bezig..
Niet herlezen Wil, dat valt vreselijk tegen. Beter de herinnering bewaren zoals die is..
"De witte" jawel die ken ik.
Ik vraag me inderdaad af waardoor het komt dat een boekpersonage een typetje wordt dat iedereen kent! Het zijn niet altijd meerdere boeken over dezelfde personen (Angelique? kennen julie die). Heeft het te maken met de recensenten, die aandacht aan een boek besteden, aan leraren die een boek gelezen en besproken willen hebben, of wat is het...waarschijnlijk is het bij ieder typetje anders?


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 145 gasten