Thema februari 2005 - beroemde literaire figuren

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
lizzy
Berichten: 174
Lid geworden op: 17 Mei 2004, 20:14

Berichtdoor lizzy » 24 Feb 2005, 14:31

Afke in
Afke's tiental
Nynke van Hichtum


In 1903 kwam het boek "Afkes Tiental" uit. De eerste jaren werd het slecht verkocht, tot 1906, toen het plotseling in de belangstelling kwam. Momenteel is het boek in vele talen gedrukt.
In het boek geeft Sjoukje Bokma-de Boer - pseudoniem Nynke van Hichtum - de eerste vrouw van Mr. Pieter Jelles Troelstra, op prachtige wijze het lief en leed van een Fries arbeidersgezin weer tegen het eind van de vorige eeuw.
Hoe kwam zij, een dame uit hogere kringen, aan haar stof? Hiltje Feenstra, in het boek later Wiepkje, is gedurende 2 jaar dienstbode bij haar, in het huis aan de Verlengde Schrans in Leeuwarden, geweest. Van haar en uit haar bezoeken aan moeder Afke, in werkelijkheid Harmke Feenstra-Tuinstra, heeft de schrijfster de gegevens voor haar boek gehaald.

Een Afkes Tiental-beeldje staat aan de Nieuwe Leeuwarderweg en is in 1970 onthuld door de, toen nog in leven zijnde, zoon Ale Feenstra (in het boek lytse Wiebe) en kleindochter Harmke Wijma-de Vries. Prinses Margriet woonde de onthulling bij, evenals mevr. Tjits Eisenga-de Groot, die het Afkes-Tiental-boek in het Fries vertaalde. Het huisje waar Marten en Afke met hun tien kinderen (eigenlijk twaalf, want nadat het boek uitkwam, werden er nog twee spruiten geboren), stond achter het huis aan de Hilleburen 8. De steeg er naar toe bestaat nog.

Bekijk de stamboom van de familie Feenstra (stond model voor Afke's tiental), http://home.planet.nl/~tigch072/feenstran/hz000143.htm
-----------------

Afke's tiental. veel kinderen, dacht ik vroeger al. Wat leuk, Bernadet dat je die stamboom van Sjoerd Feenstra erbij hebt geplaatst. Mijn schoonzoon heet Sjoerd Feenstra, zijn vader Jelle, dus hoe bedoel je van Friese afkomst. Ik zal het ze doorsturen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Feb 2005, 14:43

Ja leuk he Lizzy, ik was ook blij dat ik dat vond. Het is sowieso een erg leuke thema-maand vind ik. Zit er weer helemaal van te genieten tenminste.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 25 Feb 2005, 13:26

Heb ik "Jekyll and Hyde" gelezen? Dat is dan lang geleden. Waarom zei je dat Bernadet?
"afke's tiental" heb ik wel gelezen, is lekker gedateerd, maar toch..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Feb 2005, 14:15

Ja Marjo, grappig dat ik je dat moet vertellen.
Je zei toen dat je het in jouw? bieb zag in het Engels en dat je het nog best wel pittig vond qua taal.

Bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 25 Feb 2005, 19:01

Commissaris Maigret
Simenon


Om in alle rust te kunnen schrijven, koopt Simenon in 1928 een boot. Hiermee trekt hij door de grachten, kanalen en rivieren van eerst Frankrijk, maar later ook van Duitsland, België en Nederland. Onderweg beschrijft hij alles wat hij ziet en giet dat in een roman of in een detectiveverhaal. Als hij in 1929 in Duitsland in een haven ligt, krijgt hij problemen met de politie. Als Duitse agenten zijn schip controleren, ontdekken ze zijn typemachine en de vele pagina's aantekeningen. Omdat in die tijd de verhouding tussen Duitsland en Frankrijk erg gespannen is, wordt de Fransman Simenon verdacht van spionage. Hij moet onmiddellijk Duitsland verlaten en vaart daarom naar de dichtstbijzijnde Nederlandse haven: Delfzijl.
De geboorte van Maigret
Het is september 1929. De Ostrogoth, de boot van Simenon, moet opnieuw waterdicht worden gemaakt en ligt op de kade van Delfzijl. De werkzaamheden aan het schip veroorzaken te veel lawaai om rustig te kunnen schrijven. Daarom laat Simenon een oude, volgelopen schuit leegpompen en maakt daar zijn kantoor. Twee kisten: één om op te zitten en één voor zijn typemachine. Daar schrijft hij een nieuwe roman: Maigret en de onbekende wreker.
Simenon schrijft uitgebreid in zijn memoires over het ontstaan van Maigret: 'Ik zie mezelf weer terug op een zonnige ochtend in een café. Ik heb een paar glaasjes jenever gedronken en zo, een beetje slaperig, zie ik hoe de massieve, onverstoorbare gestalte van een heer zich begon af te tekenen die volgens mij een aanvaardbare commissaris zou kunnen zijn. Gedurende de rest van de dag voegde ik aan deze figuur een paar voorwerpen toe: een pijp, een bolhoed, een zware jas met een fluwelen kraag. En omdat er in mijn schuit een vochtige koude heerste, gaf ik hem voor zijn werkkamer een oude gietijzeren kachel.' En zo wordt in een café op de kade van Delfzijl de figuur commissaris Maigret geboren.

Meer over Simenon, klik http://www.crimezone.nl/magazine/2003/juli/p7.html

-------------
Commisaris Maigret.
Ik heb de boeken niet gelezen (denk ik) maar las wel, jaaaaren geleden de psychologische roman van Simenon De kleine heilige en was toen wel onder de indruk. Mar ja, het is al zoooo lang geleden.

Groetjes. Tiba.

P.S. Het valt me wel op in de link, en de link die daarin zit (meer over Simenon) dat er heel wat landen zijn die de schrijver als een van de hunne opeisen: België, Nederland, Frankrijk....
Blijkbaar wou iedereen in 2003 een deel van de koek.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 25 Feb 2005, 22:32

Of deed de uitgever dat om meer te verkopen. Simenon is toch een Waal? Of vergis ik me?

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 26 Feb 2005, 00:17

Nen hoor, je vergist je niet. Hij is afkomstig van Luik en ze zijn er daar wat fier op. Ik geloof dat zijn geboortehuis daar te bezichtigen is.

Groetjes. Tiba.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 26 Feb 2005, 19:23

Doen we een keertje dan!

Mrs. Dalloway
Virgina Woolf


Het in 1925 gepubliceerde Mrs Dalloway heeft tachtig jaar na dato niets aan glans verloren en blijft schrijvers en filmmakers inspireren: Michael Cunningham schreef het succesvol verfilmde The Hours met Nicole Kidman en Ed Harris; Marleen Gorris maakte de film Mrs Dalloway met Vanessa Redgrave in de hoofdrol.
Clarissa Dalloway is begin vijftig, elegant en getrouwd met een succesvolle, maar gezapige politicus. Ze heeft een volwassen dochter, die haar zorg niet meer nodig heeft. Tijdens hun goed bezochte feesten is Mrs Dalloway de perfecte gastvrouw, maar ze voelt zich oud en uitgerangeerd.
Op 23 juni 1923, vijf jaar na de Eerste Wereldoorlog, koopt Clarissa bloemen voor het feest van die avond. Dan komt zij haar voormalige aanbidder Peter tegen, die zij in een ver verleden heeft afgewezen. De toevallige ontmoeting confronteert Clarissa met de onomkeerbaarheid van de keuzes die zij in haar leven heeft gemaakt. Wat zou er van haar geworden zijn als ze dertig jaar eerder voor een avontuurlijk leven met Peter had gekozen?

Het verhaal van Mrs Dalloway speelt zich af op één dag, de dag van het feest dat eindigt in een drama. Het is een virtuoos gecomponeerde roman vol herinneringen en bespiegelingen over de waarde en de vergankelijkheid van het leven.

Meer over Virginia Woolf http://www.absofacts.com/literatuur/dat ... line.shtml

----------------------

Die Mrs Dalloway, daar had ik voor ik via internet met andere lezers in contact kwam nog nooit van gehoord!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Feb 2005, 20:41

Ik durf het bijna niet te zeggen maar.... dit boek staat ook bij mij in de kast, ongelezen dus, een van de 100!

Bernadet

Sarah
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 Jun 2004, 00:30

Dr. Jekyll en Mr. Hyde

Berichtdoor Sarah » 26 Feb 2005, 22:38

Ik heb Dr. Jekyll en Mr. Hyde gelezen, maar dat is wel heel lang geleden. Sterker nog ik heb het boekje zelf, hoewel het bijna uit elkaar valt. Het is een uitgave uit 1955 en kostte toen (schrik niet) 85 cent! Dat waren nog eens prijzen! Het is volgens mij vandaag de dag nog prima te lezen, hoewel de taal natuurlijk wel ouderwets aandoet voor hedendaagse lezers. Zal ik het begin even overtypen, zodat jullie een idee krijgen?

De jurist Utterson was een man met stroeve gelaatstrekken, die nooit door een glimlach verhelderd werden. Hij zei nooit veel, hij uitte zich moeilijk en wat hij zei, klonk altijd uiterst koel. Het was een lange, magere, droge, sombere kerel en toch - merkwaardig genoeg - iemand om veel mee op te hebben. Als hij onder vrienden was en de wijn hem smaakte kwam er iets bijzonder goedhartigs in zijn blik, iets dat in zijn woorden nooit tot uitdrukking kwam. Maar die goedhartigheid was niet alleen waarneembaar aan de vergenoegde wijze, waarop hij na zo'n vriendenmaal stil om zich heen keek, ze bleek ook en wel zo duidelijk uit zijn daden. Hij was streng voor zichzelf; als hij geen bezoek had, dronk hij gin bij wijze van zelfkastijding, om zijn verlangen naar een goed glas wijn te onderdrukken en hoewel hij veel van het toneel hield, had hij in geen twintig jaar een voet in een schouwburg gezet. Tegenover anderen legde hij echter altijd een grote mate van verdraagzaamheid aan de dag; het opbruisende temperament waaruit hun wangedrag voortsproot, beschouwde hij met een verbazing, die bijna iets afgunstigs had en raakten ze door hun eigen schuld in een hachelijke situatie dan was hij eerder geneigd hen te helpen dan te berispen.

Uit: Dr. Jekyll en Mr. Hyde van Robert Louis Stevenson, vertaald door Drs. H.W.J. Schaap.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 26 Feb 2005, 22:55

Wat goed Sarah, dat je dat begin hier hebt overgetypt (een hele klus).
Lijkt me niet echt vlot om lezen, maar ik vermoed dat het de moeite waard is om wat extra inspannig te doen.

Groetjes. Tiba.

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 27 Feb 2005, 09:58

Nou, ik vind het tamelijk goed leesbaar. een ietsje breedsporiger dan we nu gewoon zijn maar goed leesbaar.
Het maakt me nieuwsgierig naar het boek.
Heb het nooit gelezen maar wel veel gehoord over de film. Ik heb de film ook nooit gezien. Weeral een gat in mijn cultuur.

groetjes Inge

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Feb 2005, 10:19

Het maakt je nieuwsgierig naar de rest van het boek!
Moet wel lachen: als hij geen bezoek had, dronk hij gin bij wijze van zelfkastijding. Jaja.

Bernadet

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 27 Feb 2005, 10:27

daarbij trok ik ook mijn wenkbrauwen op maar..... er is een groot smaakverschil tussen gin en wijn.

wie weet :lol: :lol:
groetjes Inge

lizzy
Berichten: 174
Lid geworden op: 17 Mei 2004, 20:14

Berichtdoor lizzy » 27 Feb 2005, 10:36

Mrs. Dalloway zei dat ze zelf de bloemen zou kopen. Zo begint het boek. Heel mooi. Ook haar andere boeken zijn de moeite waard. "Naar de vuurtoren" bv. Zelf vind ik "Orlando" het mooist. De hoofdpersoon leeft enige eeuwen zonder ouder te worden. Ik moet er niet aan denken, maar het is heel mooi verteld.

Ook "De uren" van Michael Cunningham, is prachtig. Ik heb er geloof ik al eens een stukje over geschreven.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Feb 2005, 10:56

Ja Lizzy daar had jij een stukje over geschreven, ik dacht bij de leeskring nog. Naar aanleiding van dat stukje heb ik mrs. dalloway gekocht!

Bernadet

lizzy
Berichten: 174
Lid geworden op: 17 Mei 2004, 20:14

Berichtdoor lizzy » 27 Feb 2005, 11:31

En nog niet gelezen? dat moet dan geen best stukje geweest zijn.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 27 Feb 2005, 11:38

Inge schrijft:

Heb het nooit gelezen maar wel veel gehoord over de film. Ik heb de film ook nooit gezien. Weeral een gat in mijn cultuur
.

Dan zijn er hier minstens 2 met een gat in hun cultuur, Inge :roll: .

Groetjes. Tiba.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 27 Feb 2005, 11:44

Lizzy schrijft:

Zelf vind ik "Orlando" het mooist. De hoofdpersoon leeft enige eeuwen zonder ouder te worden


Over Orlando heb ik al zoveel positiefs gehoord, Lizzy. Heb er ergens een krantenartikel over.
Weet nu echt niet meer wat ik bovenaan mijn lijstje moet zetten :lol: .

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Feb 2005, 16:08

En nog niet gelezen? dat moet dan geen best stukje geweest zijn.

Nou Lizzy als ik het boek KOOP dan valt dat nog wel mee. Het ligt eerder aan de diverse verplichtingen dan aan het niet willen lezen.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 28 Feb 2005, 11:50

Erik in
Erik, of het klein insectenboek
Godfried Bomans


Erik Pinksterblom ligt in zijn bed en kan niet slapen. Hij heeft de volgende dag een proefwerk over insecten, maar heeft het gevoel dat er iets staat te gebeuren. Hij bekijkt het schilderij “Wollewei” waar allerlei insecten op afgebeeld staan. Plotseling ziet hij dat het portret van zijn oma tot leven komt en ook het portret van zijn opa beweegt. Zijn oma vertelt hem dat alle schilderijen leven en Erik geeft aan dat hij graag naar het schilderij “Wollewei” wil gaan. Erik wordt steeds kleiner en stapt het schilderij binnen.
Bij aankomst maakt hij kennis met de adellijke familie Van Vliesvleugel, een wespenfamilie bestaande uit vader, moeder en zeven dochters. Zij wonen in een rode chrysant. Erik eet met de familie mee, maar maakt zich niet geliefd door een lied te zingen over bijen. Ook strijkt hij een bromvlieg, die dienst doet als basviool, dood. Daarop vlucht hij op de rug van een hommel naar hotel “Het slakkenhuis”. De eigenaar van het hotel is een langzame slak en Eriks buurman is een duizendpoot. Bij het ontbijt zijn alle insectengasten onder de indruk van Eriks kennis. Hij weet hen te vertellen dat de rups geen misdaadslachtoffer is, maar over enkele weken zal veranderen in een prachtige vlinder. Als de insecten Erik om adviezen gaan vragen, raadt hij hen aan om gewoon hun instincten te volgen. De insecten blijken nogal egoïstisch te zijn en praten alleen maar over zichzelf.

Erik wil eigenlijk weer terug naar de lijst. Na acht dagen rekent hij af met de hoteleigenaar en krijgt hij een lift van de vlinder, die zojuist uit zijn cocon ontpopte. De mannetjesvlinder ontmoet een vlindermeisje en samen met Erik schrijft hij haar een liefdesgedicht. Na enkele dagen ontaardt dit in een serieus diner met de aanstaande schoonouders en krijgt de mannetjesvlinder toestemming voor het huwelijk. Na het huwelijk vliegt het gelukkige bruidspaar weg en is Erik weer alleen. Erik zwerft rond en op een dag loopt hij zich vast in een spinnenweb. Hij weet zichzelf te bevrijden en doodt de spin. Een teleurgestelde doodgraver nodigt hem uit voor een maaltijd met gebraden paardenvlieg. Erik accepteert zijn uitnodiging en gaat met hem mee naar zijn huis, een ondergrondse gang met allerlei ledematen en skeletten. De doodgraver vertelt Erik over een dam waar de wereld ophoudt. Dit moet de lijst zijn, waar Erik naar op zoek is. De doodgraver is van mening dat de hele wereld om de doodgravers draait. Alle insecten komen immers uiteindelijk op zijn bordje terecht. Na deze mededeling wordt de hele familie door een mol opgegeten en is Erik weer alleen.

Erik vraagt hulp aan een regenworm om weer naar boven te komen. Deze raakt echter met zichzelf in de knoop en Erik wendt zich tot een mier. De mier vertelt hem dat er veel insecten zijn die graag advies zouden willen hebben van de geleerde heer Pinksterblom. Zij willen weten of zij zich goed gedragen volgens het insectenboek van Solms. Erik adviseert hen te doen alsof dit boek niet bestaat. Daarna gaat Erik met de mier mee naar het mierennest. Hij vraagt aan alle mieren of ze willen helpen de regenworm uit de knoop te halen. Bij terugkomst blijkt hij uit honderden stukjes te bestaan. De regenworm wordt tijdens het ‘noenmaal’, dat wordt gegeven ter ere van Erik, opgegeten.

Erik begint te huilen, omdat hij heimwee heeft naar de mensenwereld. De mieren beloven hem te helpen. Tijdens hun tocht naar de lijst, komen ze een ander mierenleger tegen. De beide troepen raken in gevecht en Erik wordt getroffen door een straal mierenzuur. Als hij zijn ogen opent, merkt hij dat hij weer in zijn eigen bed ligt. Niemand heeft hem gemist en op school gaat alles normaal. Erik maakt zijn proefwerk slecht, omdat hij het insectenboek van Solms niet goed geleerd heeft. Eriks juffrouw beklaagt zich hierover bij zijn ouders. Het liefst gaat hij weer terug naar de insectenwereld, maar het wonder geschiedt niet meer. .Bron: http://www.verdec.com

ISBN 9027473390 Ingenaaid, 193 pagina's Met illustraties Verschenen: januari 2001 Gewicht: 239 gram Formaat: 201 x 125 x 17 mm De Boekerij

Meer over Godfried Bomans, klik http://www.bomans.demon.nl/

---------------------
Erik, actueel door de film. Wie heeft die gezien?

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 28 Feb 2005, 11:53

Geweldig dat je Erik plaatst, Bernadet, net nu ik mieren heb :mrgreen: !

Groetjes. Tiba

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 28 Feb 2005, 12:04

Nee, niet gezien, Marjo.

Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Feb 2005, 12:54

Eline Vere
Louis Couperus


De meeslepende, virtuoos vertelde geschiedenis van Eline Vere speelt zich af in de kringen van de gegoeide Haagsche burgerij aan het einde van de 19de eeuw. Eline is een zwak, overgevoelig en wankelmoedig meisje van stand, begaafd, maar onmachtig zich aan te passen aan het `banale leven'. Door haar angst voor de werkelijkheid verliest zij zich in dromerijen, waarna de angst alleen maar verhevigd terugkomt. Het noodlot slaat langzaam maar onvermijdelijk toe.
Eline Vere is het succesvolle debuut van Louis Couperus (1863-1923) en verscheen in 1889. Het was de eerste Nederlandse psychologische roman en is nu een van de meest gelezen romans uit de Nederlandse literatuur.

Opnieuw uitgegeven in februari 2005 zie afbeelding
Uitgever Pandora Pockets ISBN 9046703614 Bindwijze Paperback Aantal pagina's 568 blz.

Meer over Louis Couperus, klik http://www.louiscouperus.nl/

-------------
Ja ik vond dat ik dit item wel even af moest sluiten met een Nederlandse klassieker.
Morgen het nieuwe thema, ook weer leuk!

Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 01 Mar 2006, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 28 Feb 2005, 16:35

ach gut, we zijn al weer zover.. Iedere keer jammer, en ook iedere keer weer spannend, omdat er iets nieuws komt!


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 138 gasten