Thema februari 2005 - beroemde literaire figuren

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Thema februari 2005 - beroemde literaire figuren

Berichtdoor tiba » 01 Feb 2005, 15:51

Madame Bovary, meteen een schot in de roos van de beroemde literaire figuren, Bernadet. Is een van die figuren van wie je zegt, o ja, die... hoe ging het ook alweer? Precies zoals je had voorspeld.

Ben benieuwd of iemand het boek gelezen heeft, ik alleszins niet.
Zou men er nu nog kunnen van genieten?.
Rotor, heb jij het misschien gelezen?

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Feb 2005, 16:02

Madame Bovary
Gustave Flaubert


De boerendochter Emma Rouault verslond in haar jeugd, die zij doorbracht in het klooster, alle mogelijke romannetjes. Als zij trouwt met de arts Charles Bovary, een goeiige en wat sullige man, denkt ze dat ze een leven vol geluk, passie en avontuur tegemoet gaat. Al snel blijkt dat het echte leven in niets lijkt op de wereld die Emma kent uit haar boeken. Ze vindt haar leven maar saai en gaat zich steeds meer ergeren aan de saaiheid en bekrompenheid van haar echtgenoot. Als Emma wordt uitgenodigd voor een bal op een kasteel, droomt ze opnieuw van een leven vol luxe en spanning. Het bal is echter slechts een tijdelijke onderbreking van de dagelijkse sleur en de terugkeer naar de saaie werkelijkheid valt Emma bijzonder zwaar.
Omdat Charles ook wel ziet dat zijn vrouw niet gelukkig is, besluit hij naar de wat grotere plaats Yonville te verhuizen, opdat Emma wat meer afleiding krijgt. Na een korte opleving zakt Emma echter weer terug in haar depressie. Ook in Yonville beantwoordt de werkelijkheid niet aan Emma’s idealen. Het leven is er eentonig en de inwoners van het dorp zijn allemaal ontzettend bekrompen en burgerlijk.
Om de verveling te verdrijven, gaat Emma met geld strooien en stort ze zich in de liefde. Ze heeft twee minnaars: Rodolphe Boulanger en Léon Dupuis.
Door haar financiële uitspattingen raakt Emma diep in de schulden. De schuldeiser dreigt haar meubels in beslag te nemen. Als Emma voor financiële steun bij haar minnaars aanklopt geven die nul op het rekest. Wanhopig neemt Emma arsenicum in en sterft na een lange doodsstrijd. De volledig geruïneerde en ontredderde Charles blijft naïef in de onschuld van Emma blijft geloven en sterft niet lang na haar.

Meer over Madame Bovary en Gustave Flaubert, klik hier http://www.digischool.nl/ckv1/ckvdol/li ... bovary.htm
------

Ja ik heb het gelezen en om eerlijk te zijn vond ik madame een draak van een mens. Een verwende tante, waar niets goed genoeg voor was.
Ik dacht toen aldoor mens máák er wat van, maar dat deed ze niet.
Ik zal nu wel tegen veel schenen schoppen maar ik vond het een zeur-boek.
De stijl zal wel mooi geweest zijn maar dat weet ik niet meer.

Bernadet
P.S. je moet eigenlijk Lizzy bedanken die heeft een hele mooie lijst met beroemde personages gestuurd. Er komt vast nog veel vaker een 'O, ja!'
Laatst gewijzigd door Dettie op 01 Mar 2006, 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 01 Feb 2005, 16:12

Nog niet gelezen, voor zover ik weet. Al is het zo'n boek dat je iegenlijk gelezen moet hebben..

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 01 Feb 2005, 16:28

Je kon dus niet van het boek genieten, Bernadet?

Ja, Marjo, ik vind ook dat ik het eigenlijk zou moeten gelezen hebben.
Maar ja, heb zovele "zou moetens". Is hier thuis een gevleugeld woord geworden (zo van: alweer een zou moeten!).

Fijn Lizzy, dat je alweer goede titels gevonden hebt!

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Feb 2005, 16:41

Het is al een tijd geleden dat ik het gelezen heb Tiba.
Ik heb altijd een behoorlijke hekel aan verhalen over vrouwen die van lijden bijna een kunst maken.
De gebenedijde moeders was ook zo'n geklaag. Daar gaan m'n haren van overeind staan. Dan denk ik: mens, zeur niet zo maar dóe iets!
In tegenstelling tot rotor let eigenlijk nooit zo op de stijl van een verhaal. Het verhaal spreekt me aan of niet.

Bernadet

lizzy
Berichten: 174
Lid geworden op: 17 Mei 2004, 20:14

Berichtdoor lizzy » 02 Feb 2005, 10:00

Het is een echte klassieker, "Madame Bovary", en voor mij ook een prachtig boek. Ik heb het twee keer gelezen. Flaubert kwam op dit onderwerp door een klein stukje in de krant over een vrouw die op deze manier zelfmoord had gepleegd. Het is een ijzersterk gegeven. Vrouwen die ongelukkig zijn. Niet tevreden met hun leven. Ja, zeker de moeite waard.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Feb 2005, 12:59

Vrouwen die ongelukkig zijn. Niet tevreden met hun leven


Vond jij niet dat ze er zelf ook een heel groot aandeel in had dat ze niet tevreden was? Die man kon van alles proberen maar zij "kwijnde" weg. Ze had nog relaties met andere mannen enz. (nou nou wat saai) Ik vond het een erg verwende vrouw die héél veel aandacht vroeg en dan nog was het niet genoeg...

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Feb 2005, 13:03

Joop ter Heul
Cissy van Marxveld


De prototypische bakvis is wel Cissy van Marxveldts heldin Joop ter Heul, met haar te lange armen, te grote voeten, piekende haren en een uitgebreide schare vriendinnen, verenigd in de Jopopinoloukico-club. Ze is opgewekt, eerlijk en recht door zee, maar ook onhandig, lawaaierig, baldadig. Haar vriendinnen zijn vrolijke schaduwen van haarzelf, allemaal in het bezit van ongeveer één eigenschap. Pop is onverschillig, Pien artistiek, Noortje hooghartig, Loutje lief, Kit olijk, Conny koket.
De brutale Joop verandert in de loop van de serie van een zorgeloze bakvis in een zorgzame moeder en echtgenote,al heeft zij zich daar lang met kracht tegen verzet.
Fragment uit het boek:
Gisteravond heb ik Julies haar geschuierd, omdat haar arm zo moe was van het tennissen. Ze draagt de knoedel krullen niet meer, omdat Jog ze niet mooi vond. En ze heeft eigenlijk veel te leuk haar, om er zo'n herrie van te maken. Ze doet het nu maar gewoon met een vlecht om haar hoofd en ik zei, toen ik als een razende aan het schuieren was: "Je ziet er veel leuker uit dan vroeger met dat poedelhaar."
"Jog vindt het zo aardig,"zei Julie. "Hij zegt, het staat zo lief." "Gek,"zei ik, ik had al die dingen nooit bij Jog gezocht. "Julie staarde toen ze zei: "Wie vind je aardiger om te zien. Jog of Herman de Wilde?"
"O, Jog!"zei ik vol vuur. "H. de Wilde heeft helemaal geen gezicht."
"En Lotte zegt, dat het zo mannelijk is,"proestte Julie.
"Phuu,"zei ik, "moet je alleen zijn schouders maar eens zien."
"Lotte is altijd zo mal overdreven,"zei Julie. "Au zeg, je rukt me de haren uit."
"Ja hoor eens,"zei ik, "jij gaat bij Lotte op fuiven en partijtjes, en als ze hier is, dan gaan jullie uit, en je zoent mekaar en al die nonsens, en dan moet je, nu ze aan de Rivièra zit met een blindedarm, niet over haar gaan mieren tegen mij. Da's niet eerlijk."

Meer over Cissy van Marxveld http://www.absofacts.com/literatuur/dat ... 1889.shtml

------
Ik veel boeken van Cissy van Marxveld heb gelezen en steeds opnieuw gelezen. Ook de Marijke-serie en Een zomerzotheid. Heerlijke boeken!
Ik werd er altijd zo vrolijk van!

Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 01 Mar 2006, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 03 Feb 2005, 13:36

Joop Ter Heul

De flap komt me heel bekend voor, de naam van de schrijfster zegt me niks. Denk niet dat ik het ooit gelezen heb.

Groetjes. Tiba.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 03 Feb 2005, 13:37

Don Camillo
Giovannino Guareschi


Tijd om Don Camillo uit de kast te pakken en je te verbazen over de openingsalinea: 'Als jongen al verzorgde ik een kroniek in een krant en reed de hele dag op mijn fiets rond op zoek naar feiten en gebeurtenissen, die ik vertellen kon. Toen leerde ik een meisje kennen en bracht sedert dien de dag door met me voor te stellen, wat dat meisje zou doen als ik keizer van Mexico werd of dood zou gaan. En des avonds schreef ik mijn kroniek in de krant vol met verzonnen gebeurtenissen en feiten, welke tamelijk wel bij de mensen in de smaak vielen, want die dingen waren heel wat waarschijnlijker dan de waarheid.'
De manier waarop de verbeelding aan de macht komt (en het gebruik van het woordje 'al') wekt hoge verwachtingen en die worden in de hoofdstukken die volgen volkomen ingelost. De haat-liefde verhouding tussen de priester Don Camillo en de communistische burgemeester Peppone is er een die we vooral kennen via de film. Hij is goed voor een lach en een traan, maar wat hun verhouding zo uitzonderlijk maakt en het boek boven zijn genre uittilt, zijn de commentaren van de Christus aan het kruis.
In het eerste hoofdstuk gaat Peppone te biecht en hij bekent dat hij Don Camillo twee maanden eerder na een politieke ruzie 's nachts een aframmeling heeft gegeven, waarbij aangetekend dat Don Camillo zich moeilijk kon verweren omdat hij een mand met zeventig eieren aan zijn fiets had hangen. Don Camillo geeft Peppone absolutie en als hij neerknielt om zijn vijfentwintig Weesgegroetjes te bidden, meldt hij aan Christus dat hij de burgemeester bont en blauw gaat slaan. 'Geen denken aan,' zegt Christus. 'Jouw handen zijn om te zegenen, niet om te slaan.' 'Goed!' zucht Don Camillo, 'mijn handen zijn om te zegenen, maar mijn voeten niet!' Waarop Jezus antwoordt: 'Daar heb je gelijk in, maar denk er om Don Camillo: eentje maar!' Guareschi schrijft: 'De trap kwam als de inslaande bliksem.'
Na deze donderslag is er geen terug, want meesterwerken zijn er om te herlezen.
Bron:Het Parool


Don Camillo
Heerlijke boeken waren dat!

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Feb 2005, 13:38

Ja leuk he, en de films waren ook zo leuk met Fernandel!

Bernadet

lizzy
Berichten: 174
Lid geworden op: 17 Mei 2004, 20:14

Berichtdoor lizzy » 03 Feb 2005, 18:12

Joop ter Heul was altijd erg leuk. Ik heb haar boeken nog altijd in de kast staan, alleen Zomerzotheid ben ik kwijt. Maar ja, als je veel uitleent raak je nog al eens boeken kwijt, helaas.

Don Camillo was inderdaad leuk. vooral de conversaties met Christus aan het kruis. Ja, ik heb ze met veel plezier gelezen. Kan ze nog pakken maar ik weet niet of dat een goed idee is.

Madame Bovary zou ik nog wel lezen. Dat komt omdat die roman van alle tijden is. Kijk maar naar die nieuwe serie over ongelukkige huisvrouwen die binnenkort op televisie komt. Kijk de boeken van Joop en Don Camillo lopen allemaal goed af. Leuk om te lezen, maar herlezen?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Feb 2005, 18:59

ja de boeken van Joop ter Heul zal ik zeker herlezen. Zij zijn een van de weinige boeken die ik wel eens herlees. Voornamelijk om de vrolijkheid die ze uitstralen.

Don Camillo weet ik ook niet of ik dat zal herlezen. Nu herinner ik me ze als leuk en prettig om te lezen maar bij herlezen zijn ze misschien minder omdat de tijd ze ingehaald heeft. Dat geldt eigenlijk ook wel voor Joop ter Heul maar op een of andere manier stoort me dat bij die boeken niet.

Inderdaad madame Bovary is tijdloos en daarom ook een klassieker denk ik.
Wel érg leuk Lizzy al je titels ik heb gewoon moeite met kiezen welke ik nu zal plaatsen omdat er zoveel zo leuk zijn!

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Feb 2005, 12:48

Kapitein Achab
in Moby Dick
van Herman Melville


“Hij hief een rauwe kreet aan, als die van een krijsende meeuw: ‘Daar spuit-ie! –daar spuit-ie! Een bult als een sneeuwberg! Het is Moby Dick!’”
De wereldberoemde en meeslepende avonturenroman Moby Dick van de Amerikaanse schrijver Herman Melville (1819-1891) geldt als een van de onbetwiste hoogtepunten in de wereldliteratuur.
Het centrale thema van dit vele malen verfilmde boek is de jacht over de halve aardbol van de bezeten kapitein Achab op de witte walvis Moby Dick.
Willens en wetens offert de kapitein het welzijn van zijn schip en bemanning op aan zijn persoonlijke haat tegen Moby Dick, door wie hij bij een vorig treffen werd verminkt.
Voor Achab vertegenwoordigt Moby Dick het kwaad, de erfzonde en het demonische.
Kapitein Achab slaagt erin zijn gehele bemanning mee te slepen in een waanzinnig en noodlottig avontuur. Maar zijn hoogmoed wordt zijn ondergang. Langzaam maar onontkoombaar volgt de tragische climax. De strijd tussen Achab en de witte walvis is een symbolische weergave van het eeuwige conflict tussen de mens en zijn noodlot.
ISBN 9025463312 Ingenaaid, 639 pagina's Verschenen: augustus 2001 Gewicht: 744 gram Formaat: 211 x 136 x 55 mm Contact

Herman Melville (1819 - 1891) trok al vroeg naar zee als matroos op een walvisvaarder. Hij werd vooral bekend als auteur van 'Moby Dick', over de jacht op een witte walvis. Melville was getrouwd, maar het gezinsleven zei hem niet veel. Zijn gevoel was gericht op mannen, kameraden. In 1850 ontmoette hij de 15 jaar oudere Nathaniel Hawthorne (schrijver van 'The scarlet letter'). Melville werd verliefd: 'Een man met een diepe, nobele natuur heeft mij in deze afzondering gegrepen. Zijn wilde bezwerende stem klinkt in mij door'. De liefde werd maar half beantwoord. De affaire liet littekens na, vanaf die tijd worden homo-erotische ondertonen in zijn werk zichtbaar. In zijn laatste levensjaren voltooide hij de korte roman 'Billy Budd, sailor', gebaseerd op een waar gebeurd verhaal uit de annalen van de Britse marine.

Meer over Moby Dick http://www.cubra.nl/edschildersboekenco ... 122002.htm

-----------


Veel over gehoord, nog nooit gelezen. Heeft iemand het wel gelezen?

Bernadet
P.S. Bedankt Lizzy voor de tekst, kon nergens een goede beschrijving van het boek vinden.
Laatst gewijzigd door Dettie op 01 Mar 2006, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 05 Feb 2005, 13:19

Ik heb het staan, maar het is erg pittig, dus nog niet verder dan die eerste bladzijde..

lizzy
Berichten: 174
Lid geworden op: 17 Mei 2004, 20:14

Berichtdoor lizzy » 05 Feb 2005, 19:18

Ja, ik heb het jaren geleden gelezen. Pittig, dat is waar. Maar het is de moeite waard. Je kunt de walvisvangst en de technische dingen eigenlijk gewoon overslaan. Er is volgens mij een site die je er doorheen lootst. Dus de hoofdstukken die er wel of niet toe doen.
Daar houd ik eigenlijk niet zo van, maar voor de lezer die op wil schieten?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Feb 2005, 13:20

Miss Marple
Agatha Christie


Agatha Christie op haar best!
De beminnelijke en scherpzinnige Miss Marple is een van de beroemdste creaties van topauteur Agatha Christie. Zij schreef vele klassieke detectives waarin Miss Marple de moeilijkste misdaadzaken weet op te lossen. Enkele titels

Trein 16.50
Elspeth McGillicuddy is getuige van een moord in een voorbijrijdende trein. Als blijkt dat ze de enige getuige is en er ook geen lichaam wordt gevonden, wendt ze zich tot haar oude vriendin Miss Marple om dit raadsel op te lossen…

Moord in de pastorie
De moord op Kolonel Protheroe is een verrassing voor heel St. Mary Mead, maar geen onplezierige. De pastor en zijn flirtende echtgenote zijn verdachten. En hoe zit het met Mrs. Protheroe of haar geliefde? Miss Marple is op haar best in dit intrigerende mysterie.

Wie adverteert een moord
“Op 29 oktober zal er in Little Paddocks een moord worden gepleegd.” Iedereen in de stad denkt dat het om een spel gaat – een geheime moordenaar wordt gekozen, de lichten gaan uit, het ‘slachtoffer’ valt en men raadt wie het heeft gedaan. Een ‘leuk’ spel, totdat een echt lijk wordt ontdekt…

Moord uit het verleden
Gwenda, een jonge Australische, vindt in Engeland een gezellig oud huis. Maar het huis blijkt wel een verleden te hebben. Eerst vindt ze het leuk om samen met haar man na te speuren wat er vroeger is gebeurd, maar al gauw stuiten ze op een moord. Miss Marple raadt haar aan het verleden te laten rusten, maar het is al te laat...

Meer over Agatha Christie, klik http://www.rosadoc.be/site/nieuw/kantkl ... ristie.htm
------------------------

Kijk dat vond ik nou leuke boeken. Niet zo keihard en leuke verhalen.

Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 01 Mar 2006, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 07 Feb 2005, 14:32

Ik zag in de krant dat er een (nieuwe) uitgave van "Honderd helden uit de Nederlandse en Vlaamse literatuur"uit is,
Van Inez van Eijk en Rudi Wester.

Wist helemaal niet dat er zo n bundel bestond,
hebben jullie daar onze literaire helden vandaan?

Ik vind het een leuk thema trouwens,
Sommige personages zijn zo bekend en ingeburgerd dat je bijna vergeet dat iemand ze gewoon verzonnen heeft.

Er stond in dat artikel dat in de hernieuwde uitgaven oude helden hadden moeten wijken. Vooral Simon Vestdijk werd hier de dupe van..alleen zijn Anton Wachter wist zich te handhaven.

Bolfazl (de reis van de lege flessen, Kader Abdolah) en Walter van Raamsdonk (Gimmick, Joost Zwagerman) stonden er wel in.
lijken me beide vrij nieuw.

Wil

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 07 Feb 2005, 14:43

Miss Marple heb ik niet gelezen, wel enkele andere boeken van Agatha Christie. Vond de serie op TV wel spannend (vooral die met die oude gerimpelde Miss, niet met die andere die prijzen wegkaapte).

Ja Wil, ik vind het ook een heel boeiend thema. Zit ervan te genieten als ik de homepage open, alleen.... moet nog heeel veel bijlezen :D !

Leuk dat dat boek nu juist uitkomt. Vraag me af wie daar allemaal in staat.
Toch is het ook prettig dat het thema op leestafel verder gaat dan alleen Nederlandstalige literatuur.

Groetjes. Tiba

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 07 Feb 2005, 15:01

Ben ook nieuwsgierig wie er allemaal instaan.

er worden er nog wel een paar vermeld....

"We vinden die "gekke" Keefman uit Jan Arends gelijknamige novelle naast de fantasierijke Erik Pinksterblom uit Bomans Erik of het klein insectenboek.
Katadreuffe uit Borderwijks Karaker naast Sil Droeviger uit Cor Bruyns Sil de strandjutter.
Joop ter Heul uit Cissy van Marxveldts Joop ter Heuls problemen naast Wolkers Olga uit Turks fruit.
Theo Thijssens brave Kees Bakels uit Kees de jongen naast de vermetele Louis Seynaeve uit Hogo Claus Het verdriet van Belgie".

Kortom..een gemengd gezelschap.

Groetjes,

Wil

lizzy
Berichten: 174
Lid geworden op: 17 Mei 2004, 20:14

Berichtdoor lizzy » 07 Feb 2005, 17:10

Emma
Jane Austen


Jane Austen begon het boek ”Emma” te schrijven in 1814, maar het werd pas gepubliceerd in 1816 en wel anoniem zoals al haar boeken vanwege de vooroordelen in die tijd.
Emma Woodhouse, de titelheldin is begiftigd met rijkdom, een mooi uiterlijk, prestige en is zich er van bewust hoe pienter ze is. Anne Taylor die zeer bevriend was met Emma en haar vader, vetrekt om te gaan leven met Mr. Weston. In afwezigheid van deze vertrouwelinge zoekt Emma een nieuwe vriendin en leert de 17 jarige, onwettige Harriet kennen. Emma probeert Harriet te helpen met een aantal desastreuze plannen om te bewijzen dat het meisje afkomstig is van een waardig geslacht en een goede man verdient.
Maar, ondertussen verhindert ze een huwelijk van Harriet met Robert Martin die ondanks dat hij een geschikte jonge boer is door Emma gezien wordt als een man beneden de stand van Harriet. Ze probeert het weesmeisje en Mr. Elcar te koppelen een jonge predikant die Harriet in feite veracht. Dit gedoe ergert Emma’s zwager Mr.Knighley. Hij laat Emma haar fouten zien op een manier die Emma zelf niet kon zien. Emma is het verhaal van genoemd hoofdpersoon die langzaam haar eigen gebrek aan zelfkennis inziet. In het boek is een mooie subtiele karakterbeschrijving. Het boek wordt beschouwd als Janes beste werk en het boek dat het meest haar ambitie vervult om een realistisch en opwindend leven van een kleine gemeenschap te presenteren. Het is vaak erg vermakelijk en een mooie portretering van iemand die het goed bedoeld maar verkeerd denkend probeert onzelfzuchtig te handelen.
ISBN 9025302084 Vertalers: Annelies Roeleveld en Margriet Stevens Gebonden, 492 pagina's Verschenen: november 2004 Gewicht: 473 gram Formaat: 178 x 128 x 41 mm Athenaeum-Polak & Van Gennep

-----------------------------------

Nee Wil, deze helden en heldinnen komen uit mijn boekenkast. Ik ben erlangs gelopen en heb ze uitgekozen omdat ik deze boeken met plezier gelezen heb. Het is zeker een leuk thema. Er komen op deze manier weer eens klassiekers voorbij. "Emma" is erg goed, vind ik. Na "P&P" voor mij de beste Austen. Het is alleen al de openingszin, Jane Austen was erg goed in openingszinnen, die het boek de moeite waard maakt.

'Emma Woodhouse, knap, schrander en rijk, met een veilig thuis en een opgewekte aard, leek heel wat zegeningen van het aardse bestaan in zich verenigd te hebben.'

Je komt meteen veel te weten over de heldin. Dat is het knappe van Austin. Ze is kernachtig.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Feb 2005, 17:26

ja ik vind het ook een ontzettend leuk thema. Ze zijn zó bekend dat er amper beschrijvingen van te vinden zijn. Meestal staat er, dit onovertroffen verhaal is iedereen welbekend en dan een stelletje opmerkingen uit kranten.
Het is juist de sport om dan toch iets erbij te vinden. het gaat wel kriebele hoor, dan wil ik ze gelijk (weer) lezen.

Wil dat lijkt me een leuk boek!
Ik heb het boek Lezen etcetera van Pieter Steinz. Is ook zo'n leuk boek.

Achterflap:
Wat te lezen na De naam van de roos, De verborgen geschiedenis of een ander favoriet boek? Hoe liep het af met de graaf van Monte Cristo, en waarom is Het Bureau zo bijzonder? Door welke romans werd Jane Austen beïnvloed, en wie hebben zich op hun beurt laten inspireren door Pride and Prejudice?
Lezen &cetera, de eerste Nederlandse leesgids, geeft antwoord op deze en vele andere vragen, en vormt zo een baken voor biblionauten in de eindeloze zee van romans en verhalen.
Lezen &cetera is een luchtige en leerzame introductie tot het wereldwijde web van de fictie; een handboek voor de individuele lezer, maar ook een naslagwerk voor leesgroepen, boekhandelaars, scholieren, studenten en docenten.

De auteur:
Pieter Steinz (1963) is recensent en redacteur literatuur van NRC Handelsblad. Voor de zaterdagbijlage schreef hij de succesrijke serie De wereldliteratuur in 52 weekends, die aan de basis van Lezen &cetera ligt. Eerder verscheen bij Uitgeverij Prometheus van zijn hand Meneer Van Dale Wacht Op Antwoord en andere schoolse rijtjes en ezelsbruggetjes.

Groet
bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Feb 2005, 17:31

O ja reis van de lege flessen is van juni 1999
En Gimmick is van oktober 2003

Bernadet

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 07 Feb 2005, 18:23

Wat goed dat je die lijst gewoon uit je boekenkast samengesteld hebt Lizzy.
Toen ik het thema zag staan schoot me zo snel geen naam te binnen,
maar bij alle namen die ik nu zie denk ik..o ja, natuurlijk!!!

Van Jane Austen heb ik tot mijn schande volgens mij nog nooit iets gelezen, zal ik eens op m n lijstje zetten.
Dat heb ik inderdaad ook steeds, van..o ja dat moet ik ook nog eens lezen, of weer eens lezen.
maar ja.

" Lezen etc." klinkt ook erg leuk Bernadette.
Altijd leuk om dingen in na te slaan dat soort boeken.

Ik zal eens zoeken of ik "honderd helden uit de literatuur" tweedehands kan vinden in een vorige editie.
Deze kost 15 euro, dat is voor de "heb" wel een beetje veel.

Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Feb 2005, 18:31

Ik zal eens zoeken of ik "honderd helden uit de literatuur" tweedehands kan vinden in een vorige editie.
Deze kost 15 euro, dat is voor de "heb" wel een beetje veel.


Ja dat is leuk Wil!
Ook al is een thema-maand voorbij en staat alles in het archief dan vul ik daar vaak nog aan als ik iets tegenkom.
Wie weet wat je nog voor beroemdheden tegenkomt!

bernadet
Het doet me er meteen aan denken dat ik de december en januari thema's nog in het archief moet zetten! :?


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 92 gasten